پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:07:42 - شنبه 20 آبان 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سکان اقتصاد کشور در دستان مافیای قدرت و ثروت/شرایط اقتصادی پسا برجام بسیار بدتر از قبل شده است
رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی گفت:متأسفانه مافیای ثروت و قدرت هم در جامعه سکان و کار کرد اصلی اقتصاد را در اختیار دارند که نتایج مفاسد مالی،اقتصادی و بانکی آنها را شاهد هستیم.

به گزارش “صبح رابر”؛ مهدی زریباف رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی در خصوص شرایط اقتصادی پسا برجام در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان، با تأکید بر اینکه شرایط اقتصادی پس از برجام مناسب که نشد هیچ بسیار بدتر شده است، اظهار کرد: ما در دولت دهم مشکلات تورم و اقتصادی داشتیم اما پس از آن رکود اقتصادی به شدت اضافه شد.

 

 

این استاد دانشگاه ادامه داد:متأسفانه به دلیل اینکه دولت نگاه ملی به حل مسائل داخلی اقتصادی کشور ندارد و تصور دولتمردان بر این بود که با برداشتن تحریم ها درب های بهشت بر روی ما باز می شود  در حالی بود اقتصاد را در وابستگی به استکبار جهانی می دیدند که می توانند با استفاده از سهام های خارجی رونق رابه وجود آورند و به دنبال آن تورم را کاهش دهند.

 

 

زریباف با اشاره به اینکه آنان توسعه اقتصادی کشور را با استفاده از الگوهای کشورهای ترکیه ، کره، مالزی در نظر داشتند، تصریح کرد: این در حالی است که مناسبت های ایران با این کشورها تفاوت داشت و همچنین شرایط زمانی که ما در آن قرار داشتیم بسیار با آنها متفاوت بود و نیز  فلسفه تحریم ها ریشه کن کردن مملکت بود و این مسئله موضوعی نبود که به سادگی بتوان تئوری های متفاوت سایر کشورها را به منظور توسعه اقتصادی  کشور الگو قرار داد.

 

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه این نگاه، نگاه بن بستی بود که هنوز هم همان رویکرد را دارند، عنوان کرد:عدم توجه به تولیدات داخلی، گسترش واردات بی رویه، وضعیت بانک ها، عدم توجه به نیازهای قشر محروم  کشور نشان از آن دارد که فقر در کشور گسترش پیدا کرده است و شاهد اختلافات طبقاتی هستیم .

 

دولتمردان گوش شنوایی برای مشکلات اقتصادی کشور ندارند

 

رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی ادامه داد:برای پرداخت به مسائل اقتصادی کشور گوش شنوایی نیست و مسائل اقتصادی دولت دوازدهم  با دولت یازدهم تفاوتی ندارد،شعار اقتصاد مقاومتی داده می شود که متأسفانه این طرح کلان و حیطه خیلی قوی در دولتمردان ما نیست.

 

 

زریباف با اشاره به بهانه جویی های مداوم دولت از دولت دهم گفت:بیان کردن این مسائل فایده ای ندارد، ما اراده جدی را از اتاق فکر کلانی که برای برنامه ها اقتصادی تشکیل می شود هنوز در دولتمردان نمی بینیم  و اینکه عنوان میکنم دولتمردان صرفا فقط دولت مد نظر نمی باشد مجلس هم به شدت در این مسئله باید حضور داشته باشد.

 

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت با ارائه آمارهایی تلاش دارد که وضعیت را بهبود ببخشد و به لحاظ روانی و روحی از نظر مسکنی مفید باشد، ابراز کرد:مطرح کردن آمارهای متنوع و خیلی جذاب اتفاقی در واقعیت اقتصادی رخ نمی دهد.

 

 

وی ادامه داد:مهمترین مشکلی که وجود دارد این است که هیچ وقت مسائل اقتصادی را از زاویه مردم ، توده های مردم و قشر ضعیف نگاه نکرده ایم یعنی نیامده ایم که از زبان و عینک آنها اقتصاد کشور را دنبال کنیم و متاسفانه این حال و روز ما است.

 

 

رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی گفت:مسائل دیگری همچون فرهنگ اقتصادی و فرهنگ تولید وجود دارد که این مسائل از سال های گذشته بسیار بدتر شده است این در حالی است که  تحولی در مسائل الگوی مصرف در نظام تولید شاهد نبوده ایم.

 

 

زریباف تأکید کرد:به طور کلی برای مسائل اقتصادی کشور، نیازمند به اقتصاددان هایی هستیم که بسیار اهل فکر و تعقل باشند و هم اکنون نیز این چنین افرادی وجود دارد اما در انزوا هستند و در تصمیم گیری کشور کمتر دخالت می کنند .

 

سکان اقتصاد کشور در دستان مافیای قدرت و ثروت

 

رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه مافیای ثروت و قدرت هم در جامعه سکان و کار کرد اصلی اقتصاد را در اختیار دارند که نتایج مفاسد مالی،اقتصادی و بانکی آنها را شاهد هستیم،خاطر نشان کرد: نمی توان تصویر جالبی را در رابطه با مسائل اقتصادی کشور دید ، در این راستا باید راه حل انقلابی پیدا کردو مردم را وارد صحنه تصمیم گیری،مشارکت و اقدام اقتصادی کرد که این راه هنوز به وجود نیامده است.

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب