پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:24:29 - چهارشنبه 2 اسفند 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مهار آب های سطحی برای تأمین آب مورد نیاز مد نظر مسئولین نیست/عدم اجرای طرح مبتنی بر شناخت پدیده خشکسالی در سطح استان توسط کارشناسان
کارشناس رسمی تأمین آب و محقق امور آب استان کرمان گفت:ساختن بندهای انحرافی، سدهای خاکی، خاک‌ریزهایی که پس از یکی دو سال به‌شدت آسیب‌ دیده و تخریب‌شده و یا احداث کانال‌های انتقال آب فاقد کیفیت، گواه بر این مدعی هستند که مجریان و یا طراحان مبتنی بر شناخت از پدیده خشکسالی طرحی و اجراء ننموده‌اند.

به گزارش “صبح رابر”؛ حسن اشرف گنجویی کارشناس رسمی تأمین آب و محقق امور آب استان کرمان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه آرمان ؛ با بیان اینکه خشکسالی به پایین بودن میزان بارندگی سالانه، بالا بودن میزان تبخیر و کمبود آب منابع آبی  گفته می شود، اظهار کرد: این مسئله پدیده یک‌روزه، یکساله نیست که بتوان برای آن راهکارهای سریع پیدا نمود و معضل مطروحه را خاتمه داد.

 

 

وی در ادامه افزود:خشکسالی استان کرمان به موقعیت مکانی و جایگاه آن در کره زمین ارتباط پیدا می‌کند و به عبارت بهتر خشکسالی و کمبود بارندگی در این استان ریشه تاریخی زمین شناسی دارد  به‌طوری‌که در عصرها و زمان‌های قبل هم افراد بشری که در این محدوده زندگی می‌کردند با این نارسائی‌ها مواجه بوده‌اند.

 

 

این کارشناس رسمی تأمین آب تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان راهکاری برای حذف و یا از میان بردن خشکسالی جستجو و یا کشف نمود و این شرایط آب و هوایی است که ارزنده‌ترین معادن (کلکسیون معادن)، به ثمر رساندن پسته، زیره، خرما، مرکبات و … را فراهم نموده است.

 

 

اشرف گنجویی  با بیان اینکه باید راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی را کشف و برای اجرای آن‌ها اهمیت ویژه قائل شد، عنوان کرد: به‌این‌ترتیب می‌توانیم بر معضل خشکسالی فائق شویم. پیدا کردن شناخت علمی از موقعیت‌های مختلف استان کرمان از لحاظ آب و هوایی، جنس خاک، منابع تأمین‌کننده آب می‌تواند راه‌حل‌های مقابله با پدیده خشکسالی را نمایان و نمایان‌تر نماید.

 

 

وی ادامه داد:برای مثال اگر پارامتر منابع تأمین‌کننده آب را در نظر بگیریم، شناخت از آنها یعنی به‌ روز نمودن حفاظت و نگهداری و داشتن بهره‌برداری بهینه در اینجا این سؤال مطرح می‌گردد که آیا رد استان کرمان شناخت علمی از پارامترهایی که به‌عنوان ابزار مقابله با پدیده خشکسالی می‌توان استفاده نمود وجود دارد؟

 

 

این کارشناس رسمی تأمین آب ابراز کرد:بررسی‌ها و تحقیقات گسترده در ارتباط با اکثریت طرح‌های مطالعه و اجراشده، مثلاً احیاء و مرمت قنوات، احداث سدهای خاکی، بندهای انحرافی، پخش سیلاب‌ها، انتقال آب، آبیاری تحت‌فشار، آبخیزداری و مهار آب‌های سطحی همه و همه بیانگر این نظریه هستند که هیچ‌گونه شناختی از پدیده خشکسالی، مبتکران و طراحان پروژه‌هایی که میلیارد میلیارد تومان هزینه کرده‌اند، نداشته‌اند.

 

عدم اجرای طرح مبتنی بر شناخت پدیده خشکسالی در سطح استان توسط کارشناسان

 

اشرف گنجویی بیان کرد:ساختن بندهای انحرافی، سدهای خاکی، خاک‌ریزهایی که پس از یکی دو سال به‌شدت آسیب‌ دیده و تخریب‌شده و یا احداث کانال‌های انتقال آب فاقد کیفیت، گواه بر این مدعی هستند که مجریان و یا طراحان مبتنی بر شناخت از پدیده خشکسالی طرحی و اجراء ننموده‌اند.

 

 

وی گفت:پیچیدگی‌های معنی‌دار خشکسالی می‌آموزد که مطالعات اولیه پروژه‌های آبی بایستی با توجه به اشراف کامل بر مسائل حاد کویری باشد. طرحی اجرا شود که تحت هیچ شرایطی نارسائی پیدا نکند. طرحی ماندگار اجرا گردد که متعادل‌کننده سال‌های پرباران و یا کم باران گردد.

 

مهار آب های سطحی برای تأمین آب مورد نیاز مد نظر مسئولین نیست

 

محقق امور آب استان کرمان ادامه داد:مهار آب‌های سطحی در همه نقاط استان کرمان به‌عنوان راهکار تأمین آب برای متعادل نمودن مشکلات در سال‌های پرباران و کم باران در دیدگاه مسئولین تعیین‌کننده تأمین آب استان جایگاهی ندارد، به همین دلیل است که مسئله مهار آب‌های سطحی در استان‌های با وسعت بسیار محدودتر از استان کرمان بهتر معنی شده و مقابله با پدیده خشکسالی تحقق پیداکرده است.

 

 

وی افزود:درحالی‌که در استان کرمان بلاتکلیفی و سوء مدیریت و عدم شناخت راهی را هموار ننموده که نسل امروز آن را تقویت و دنبال نمایند. زمانی که هیچ‌گونه شناختی از قنوات استان به این صورت که وضعیت هر قنات در حال حاضر چگونه است؟ چه نارسائی­هایی دارد؟ و برنامه زمان‌بندی برای رفع آن‌ها به چه صورت می‌باشد؟ وجود ندارد یعنی اینکه پدیده خشکسالی را نشناخته‌ایم.

 

راهکارهایی به منظور بهره برداری  متعادل از منابع آبی

 

اشرف گنجویی در خصوص راهکارهای کارشناسی شده به منظور متعادل کردن بهره برداری از منابع آبی  ابراز کرد:شناسنامه‌دار نمودن کلیه قنوات دایر استان کرمان و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از آن‌ها منطبق با شرایط پیشرفت فن و تکنولوژی روز،برنامه ریزی برای مهار آب‌های سطحی سطح استان به‌منظور بهره‌برداری بهینه و به‌موقع از آن‌ها از جمله این راهکارهای می باشد.

 

 

این کارشناس رسمی تأمین آب با اشاره به مطالب فوق خاطر نشان کرد:بها دادن به انتقال آب به‌خصوص در مواردی که فاصله مظهر منابع آبی تا محل مصرف طولانی، بها دادن به آب‌های پایه و یا دائمی کلیه دره‌های استان کرمان، خاتمه دادن به کار صدور پروانه‌های جابجایی، کف شکنی، چاه صنعتی، تبدیل چاه‌های صنعتی به کشاورزی، چاه به‌جای قنات و این قبیل موارد رایج شده توسط وزارت نیرو در استان کرمان و بازنگری و ارزیابی کلیه طرح‌های آب‌وخاک سدهای خاکی، آبیاری تحت‌فشار، آبخیزداری اجراشده در سطح استان و در صورت فراهم نمودن شرایط بازسازی و یا در غیر این صورت تخریب آن‌ها به‌منظور جلوگیری از وقوع عوارض غیرمترقبه از جمله موضوعات و راهکارهای دیگری است که می توان به آن اشاره داشت.

 

 

انتهای پیام/

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب