پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:00:08 - دوشنبه 26 آبان 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
طلای سفید این روزها جزء سبد هر سفره ا یست
شلغم که به طلای سفید معروف است، بهترین صبحانه است که این روزها بر سر هر سفره خانواده رابری دیده می شود ، شلغم بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می سازد.

به گزارش ” صبح رابر”شلغم که به طلای سفید معروف است، بهترین صبحانه است که این روزها بر سر هر سفره خانواده رابری دیده می شود ، شلغم بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می سازد.

شلغم از گیاهان روز کوتاه و محصول فصل سرد می باشد. در رابر که منطقه سردسیری است بذر آنرا در بهار موقعی کاشت که قبل از فرار رسیدن فصل گرما محصول ریشه آن قابل برداشت باشد و در نواحی گرم بذر را در پائیز یا زمستان می کارند. بهترین نتیجه کاشت این گیاه در زمینهای سبک و عمیق بدست می آید.

o441

کاشت شلغم از نیمه دوم شهریورماه در بیشتر شهرستانآغاز می‌شود و برداشت این محصول از اواخر پاییز آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه دارد.

محصول شلغم نیز مانند ریشه چغندر جمع آوری و برداشت می شود و تا زمانیکه ریشه جوان و کوچک است بطور دسته با برگ به بازار فرستاده میشود. ولی قسمت عمده محصول در پائیز بدست آمده و برداشت می شود در اینصورت برگهای آنراقطع کرده و ریشه آنرا مانند چغندر سالادی در ظروف مخصوص حمل سبزیهای ریشه ای به بازار می فرستند اگر مقدار کاشت کم باشد مخصوصاً در منازل می توان ریشه شلغم را بدون کندن از زمین در مزرعه یا باغچه برای فصل زمستان نگهداری کرد برای این منظور برگها را قطع کرده و ریشه را با مقداری خاک می پوشانند. از برگهای جوان شلغم نیز می توان مانند برگ کلم در تغذیه آنان استفاده کرد.

شلغم TURNIP نام علمی Brassica napus  گیاهی دو ساله از خانواده شب بو (چلیپاییان) است که به عنوان سبزی یکساله کاشته می شود. ریشه شلغم دارای اشکال مختلف است و به رنگهای سبز، سفید و ارغوانی دیده می شود. شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می کند و شاید علت آن باشد که برای درمان بیماریهایی که در فصل سرما زیاد است و بیماریهای تنفسی بکار می رود .

شلغم میوه ای که برای جلوگیری از ابتلا به سرما خوردگی و یا در صورت ابتلا به این قبیل بیماریها مصرف آنها مفید می باشد از بخش گیاهان دارویی میوه جات و خوراکی  را به شما معرفی می کنیم  که هم با خواص آن  بیشتر آشنا شوید و هم از خواص اعجاب انگیز آن استفاده کافی را برده و سلامتی را با مصرف گیاهان دارویی از آن خود نمایید.

 

خواص داروئی:

شلغم از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.

خواص شلغم آنقدر زیاد است که می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که این گیاه چقدر فایده درد تمام باغچه های خانه خود را شلغم می کاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند .

شلغم مقوی، درمان یبوست، تقویت بینایی، اشتها آور، سرفه را تسکین می دهد، بهبود التهاب‌های مجاری تنفسی در زمان سرماخوردگی، آب شلغم قند خون را پائین می آورد، درمان بسیاری از بیماریهای پوستی، اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید، خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت. شلغم حافظه را تقویت می کند، برای رشد و نمو استخوانها مفید است بنابراین زنان باردار و شیرده حتما باید از آن استفاده کنند، مهمترین گیاه ضد سرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می کند،شلغم ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می کند.

ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است زیرا مقوی معده و روده ها و اشتها آور است.

بهترین شیوه برای تهیه شلغم که ویتامین و خواص درمانی آن حفظ شود بخارپز کردن شلغم است

به گزارش رجا نیوز ،یک متخصص طب سنتی با اشاره به خواص شلغم گفت: مصرف شلغم از ابتلا به سرطان،بیماری‌های کلیه، یبوست و التهاب مجاری تنفسی جلوگیری کرده و به تشکیل بافت های استخوانی و سیستم عصبی کمک می‌کند.

علی حسینی در مورد خواص شلغم گفت: مصرف شلغم به صورت روزانه موجب از بین رفتن اسیداوریک در خون می شود و به رفع سنگ‌های کلیه کمک می کند و دردهای بیماران مبتلا به نقرس و بیماری های مفصلی را تسکین می‌دهد.

وی ادامه داد: بهترین شیوه برای تهیه شلغم که ویتامین و خواص درمانی آن حفظ شود بخارپز کردن شلغم است. در این شرایط تمام خواص درمانی شلغم حفظ می شود. در حقیقت این روش در مقایسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زیرا هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می شود از شلغم خارج می شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به دارا بودن مقادیر فراوان گوگرد در شلغم گفت: گوگرد موجود به تقویت حافظه و سیستم عصبی کمک کرده و مصرف روزانه و خام شلغم نیز برای درمان جوش های صورت و شادابی پوست موثر است. مواد مغذی موجود در شلغم نیز برای تشکیل بافت های استخوانی مفید است به همین دلیل در دوران بارداری برای افزایش استقامت بدن مادر و تقویت بافت استخوانی جنین مناسب است.

 

حسینی ادامه داد: شلغم می‌تواند در درمان برونشیت، مشکلات تنفسی و آسم هم موثر باشد. شلغم به میزان زیادی ویتامین C دارد و خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. این متخصص طب سنتی افزود: نوشیدن آبی که شلغم در آن پخته شده برای درمان گلودرد و التهاب های مجاری تنفسی توصیه شده است

شلغم به دلیل دارا بودن مواد معدنی و ویتامین های فراوان موجب جلوگیری از سرماخوردگی می شود که همین امر باعث شده است که در میان خانواده‌های  رابری به خصوص در فصل پاییز وزمستان مصرف بالایی داشته در هفته شلغم پخته بهترین صبحانه آنهاشود.

همانطور که در بالا گفته شد آب شلغم خام خواص بیشتری از شلغم پخته دارد بشرطی که معده شما را ناراحت نکند .

خواص شلغم از نظر احادیث :

هیچکس نیست مگر آنکه رگی از جذام در او است و شلغم آنرا ذوب میکند و روایت شده که آن را در فصلش بخورید که هر دردی را از شما می برد.

انتهای پیام /

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب