پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:10:03 - یکشنبه 11 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نبود تابلوی کیلومتر شمار از استان کرمان به رابرموجب سردر گمی گردشگران
گردشگران و مسافران شهرستان رابر از نبود تابلوی کیلومتر شمار،آثار، جاذبه ها و موارد خاصی که به شکل بَرَند هستند؛اظهارگلایه مندی کردند .

به  گزارش ” صبح رابر ” این روزها شهرستان رابربا وجود آثار تاریخی ارزشمند،تفرجگاه های خوش آب و هوا از مناطق پر گردشگر استان کرمان محسوب می شود.

DSC05197

این شهرستان از شمال با بخش لاله زار بردسیر و قریه العرب  و از جنوب با شهرستان جیرفت و از شرق با بخش ساردئیه و بخش راین و از غرب و جنوب غربی با بخش مرکزی بافت همجوار می باشد، همانطور که می دانید نصب تابلوهای کیلومتر شمار جاده ای در معرفی و شناساندن شهرها و جاذبه های دیدنی، گردشگری، تفریحی و خاص بسیار مؤثر است .

اگر یکبار هم به رابَر سفر کرده باشید می بینید که از سمت استان کرمان که وارد شهرستان رابر می شویم، در سه راه جوپاری ، هیچ تابلوی شناسایی و یا کیلومتر شمار برای رابُر ، مثلا ً ۱۸۰ کیلومتر تا رابر و زدن بقیه تابلوها ی کیلومتر شمار تا بزنجان وجود ندارد. و نیزهیچ تابلویی که نشان دهد فاصله تا رابُرچند کیلومتر است وجود ندارد.

حتی در خود شهرستان رابر هیچ تابلوی کیلومتر شمار برای نشان دادن مقدار مسافت و مشخص کردن مسیرهای مربوط به سمت بافت ، کرمان ، جیرفت ،راین و بقیه شهرستانهای همجوار وجود ندارد.

شناساندن بیشتر شهرستان رابر و نصب تابلوهای کیلومتر شمار جاده ای این شهرستان برای شناساندن شهرها و جاذبه های دیدنی، گردشگری، تفریحی و خاص این منطقه بسیار مفید می باشد. چرا که پتانسیل های متعدد را شکوفا، استعدادهای بلقوه را بلفعل و منطقه را توسعه ی بیشتری می دهد و در شناساندن آن به جای جای کشور و حتی جهان بسیار موثر باشد.

حال اینکه زمینه جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری در منطقه را پر رنگ تر از گذشته می تواند ، کند؛ و باعث شناساندن بیشتر و موثرتر منطقه در سطح کلان باشد که نتیجه آن جذب توریست و گردشگر در حوزه استان کرمان باشد.

در خود شهرستان حتی اگر یک گردشگری برای اولین بار به این شهرستان سفر کرده باشد ، هیچ تابلو اثار، جاذبه ها و موارد خاصی که به شکل بَرَند هستند، دیده نمی شود و حتی اگر کسی بیمار باشد هیچ تابلویی که برای نشان دادن مثلا به طرف بیمارستان یا اورژانس شبانه روزی وجود ندارد؛ و موارد متعدد دیگر که مطمئنا در اینجا امکان اشاره به همه آن ها نیست، می توانند مورد بحث جهت نصب تابلو در این شهرستان برای شناساندن بیشتر این مناطق باشد.

برای این موضوع مستلزم است اداره راه، شوراهای اسلامی و شهرداران شهرستان رابر جهت تعامل و ارائه پیشنهادهای موثرتر و منطقی تر خود بر سر یک میز بنشینند که البته مستلزم عزم و همتی والا است که انشاءالله علاوه بر مرکز شهرستان ، برای اثار تاریخی، جاذبه های گردشگری و تفریحی، پروژه های و جاهای خاص و مشهور و …. نیز تابلو کیلومتر شمار نصب شود.

 

با زیباییهای دل انگیز سرسبز شهرستان رابُر یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران است. مرکز این شهرستان شهر رابر بوده و تا مرکز استان کرمان ۱۷۵کیلومتر فاصله دارد ، بطوریکه از شمال به شهرستان بردسیر، از شمال غرب، غرب و جنوب غرب به شهرستان بافت، از جنوب، جنوب شرق و شرق به شهرستان جیرفت و از شمال شرق به شهرستان کرمان محدود می‌شود، تنوع جاذبه‌های گردشگری، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی آن، به این منطقه حالت ویژه‌ای داده است.

گردشگران و مسافرانی که به شهرستان رابر سفر کرده اند، از نبود تابلوی کیلومترشمار، آثار، جاذبه ها و موارد خاصی که به شکل بَرَند هستند؛ اظهارگلایه مندی کردند . این درحالی که خیلی از جاذبه های تاریخی و گردشکری این شهرستان ناشناخته است ، حتی خیلی از خانه ها با قدمت ۱۹۸ پیش( خانه عالم ) به دلیل ناشناخته ماندن تخریب شد و یا در حال تخریب می باشند .
عمر زود می­گذرد. وقتی به چند سال پیش نگاه می کنیم بیشتر این مسئله را درک می کنیم. نصب تابلوهای کیلومتر شمار در محورهای شهرستان رابر با توجه به پتانسیل های متعدد را شکوفا، استعدادهای بلقوه را بلفعل و منطقه را توسعه ی بیشتری دهد و در شناساندن آن به جای جای مناطق بسیار موثر باشد.

 

کوه‌های مهم شهرستان رابُر عبارتند از: -کوه لاله زار(شاه) با ارتفاع ۴۰۴۰ متر در ۱۰کیلومتری شمال غرب – کوه ماران از رشته کوه ایران مرکزی با ارتفاع ۳۴۰۰متر واقع در ۷ کیلومتری شرق رابُر – کوه طلا و لق با ارتفاع ۲۷۸۰متر در ۱۱کیلومتری غرب – کوه باغ شاه با ارتفاع ۲۷۲۳ متر در ۴ کیلومتری شمال شرق – کوه کلوک گاو با ارتفاع ۲۳۸۰ متر در ۲۷ کیلومتری جنوب غرب – کوه میخانه با ارتفاع ۲۳۶۲ متر در ۳ کیلومتری جنوب شرق – کوه حاجی زاغیه با ارتفاع ۲۰۷۱ متر در ۲۴ کیلومتری جنوب غرب – کوه بند کیواز با ارتفاع ۲۰۴۸ متر در ۲۸ کیلومتری جنوب – کوه کنار با ارتفاع ۱۹۸۴ متر در ۲۸ کیلومتری جنوب-کوه دیمموئیه در بندر سیه بنوئیه ارتفاع۳۰۵۵

 آبخیز شهرستان رابُر

شهرستان رابر زیر حوضه‌های آبخیز هلیل و نهایتاً حوضه بزرگ آبریز جازموریان را در خود جای داده‌است. از حوضه‌های مهمی که مطالعات آبخیزداری روی آنان انجام گرفته‌است می‌توان حوضه اسکر، لنگر، هنزاء را نام برد. منابع آبی موجود در این حوضه‌ها تأمین کننده آب شرب آبخیزنشینان را فراهم می‌آورد. ارتفاعات لاله زار موسوم به کوه شاه رابُر قسمتهای شمالی رابُر را پوشش می‌دهند که در فصل زمستان تا اواسط بهار پوشیده از برف هستند. بیشترین برف را در شمال رابُر، این ارتفاعات دارند و تمامی رودخانه‌های این بخش در منطقه‌ای بنام نهر بادام به هم پیوسته و سرچشمه قسمت مهمی از رودخانه بزرگ هلیل رود می‌گردند. همچنین پنج رودخانه فصلی در این منطقه جریان دارند که از برفهای ارتفاعات مذکور تغذیه می‌گردند. رود خانه‌های مهم شهرستان رابر عبارتند از:۱- رودخانه دائمی رودبر(رودر) که در حوضه آبریز جازموریان قرارگرفته و از کوههای لاله زار ودیمموئیه سرچشمه گرفته و در جهت شمال- جنوب جریان دارد. بعد از ملحق شدن چند شاخه فرعی به این رودخانه و عبور آن از روستاهای گنجان، گُلینوئیه، زمین بر و رودبر و دریافت رودخانه جواران در ۲ کیلومتری جنوب شرق رابر به رودخانه رابُر متصل می‌گردد. رودخانه مذکور عمدتاً از مناطق بی کربناته و سیلیکاته می‌گذرد. ۲- رودخانه دائمی رابُر که از دامنه‌های جنوبی لاله زار سرچشمه می‌گیرد و پس از ورود به دشتهای دامنه‌ای دارنجان با جهت جنوب شرق ضمن عبور از روستاهای تذرج و موسی آباد وارد شهر رابُر می‌گردد و در طی مسیر خود پس از دریافت رود خانه رودبر با تغییر جهت به سمت جنوب ادامه مسیر داده و در مجاورت روستای نهربادام با اتصال به رود خانه سید مرتضی به رودخانه هلیل رود می‌ریزد. این رود خانه نیز عمدتاً از مناطق بی کربناته و در سازندهای سیلیکاته جریان دارد. از دیگر رودخانه‌های شهرستان رابُر می‌توان رودخانه‌های سرمشک، هنزاء، اسپارچ، دره پهن، شصت فیچ را نام برد.

 

مراتع شهرستان رابُر

وجود مراتع کوهستانی در حوضه‌های ذکر شده میزبان ییلاق نشینان بخشی از عشایر استان کرمان است. این مراتع درمنطقه رویشی ایران- تورانی قرار گرفته‌اند. فلور رابُر از غنای کم نظیری در استان کرمان برخوردار است. بطوریکه بیش از ۸۰ گونهٔ گیاهی را از جنس‌های مختلف در خود جای داده‌است از اینجهت بررسی‌های بوم شناسی و جامعه شناسانه گیاهی در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. عمده درختان جنگلی موجود در این مراتع شامل: بنه، بادام کوهی، ارژن، قوسک، کیکم، ارس و شیرخشت می‌باشند. از گونه‌های درختچه‌ای، قیچ، تربیت، زرشک و پرند را می‌توان نام برد. همچنین اکثر گونه‌های بوته‌ای و علفی موجود در فلور ایران- تورانی در این مراتع وجود دارد. از این تعداد گونه‌های گیاهی، اکثرشان جزو گیاهان دارویی – صنعتی و اقتصادی محسوب می‌شوند که جهت آگاهی از محاسن آنان نیازمند مطالعات بنیادی می‌باشند. عمده تیپ‌های مهم مرتعی موجود در منطقه مذکورشامل: درمنه گون، گون درمنه، درمنه گارچی، جامعه گیاهی بادام کوهی درمنه هستند که بسته به شرایط توپوگرافی تغییرات فراوانی به چشم می‌خورد. ذخیره گاه ژنتیکی ارس گلوچار از مهمترین مناطقی است که جزو مراتع مشجر شهرستان رابُر بحساب می‌آید. در مجموع تنوع گونه‌ای مراتع شهرستان رابُر ارزش منابع طبیعی این شهرستان را بخوبی نشان می‌دهد. محصولات فرعی مراتع در این شهرستان شامل زنبورداری، پرورش ماهی قزل آلا و… است.

دیدنیها

تل کوشک با پیشینه بیش از ۲۵۰۰ سال که در جنوب شهر رابر وجود دارد و هنوز کاوش نشده از نقاط باستانی آن است. از مناطق دیدنی این شهر می‌توان به چشمه عروس اشاره کردکه در فصول بهار و تابستان میزبان هزاران گردشکر از سراسر کشور به خصوص استانهای هرمزگان و کرمان می باشد.همچنین روستای دیدنی سیه بنوئیه در ۵ کیلومتری این شهر به عنوان یکی از روستاهای پلکانی کشور می باشد واز لحاظ سرسبزی و دارای آب هوای کوهستانی عالی می باشدواز دیگر مناطق دیدنی بندر سیه بنوئیه(دیزنگماه)میباشد که درآن غارمموشا وآبشارهای دیمموئیه وپسله ودرخت توت ۴۰۰ساله وقله ی دیمموئیه قرار دارد از دیگرا مناطق دیدنی این شهرستان می توان به عشق آباد، گردودره کار، تنگل هونی، تنگ کررو، آبشارگرموئیه، آبسر، مقبره امازاده سید مرتضی ، باغ رفعت الدوله،قلعه شهر،تپه باستانی تل کوشک اشاره کرد. همچنین مناطق گردشگری به صورت فهرست وار :چشمه عروس،عشق آباد،منطقه توریستی گردشگری تخت سرتشتک،بندر هنزا،چق چق،چشمه علی،چهرن،امامزاده سید مرتضی،تخت شاهزاده کوشا، و صدها منقطه بکر و زیبای دیگر. بندر سیه بنوئیه.غارمموشا.قله ی دیمموئیه ودرختان زیبای گردو در دیزنگماه(دیزما)از زیباییهای این شهرستانند.

 

زیباییهای دل انگیز و آب و هوای شهرستان و لزوم اطلاع رسانی مسافران بخصوص زائران امامزادگان ، نصب تابلوی کیلومتر شمار در مسیر نقش مهمی در اطلا ع رسانی جاده ای ایفا می کند.

انتهای پیام/

  1. عباس   مرداد ۱۹, ۱۳۹۴  

    سلام
    میشه چندتا از آثار تاریخی رابر را نام ببرید من که تو این شهر هیچ اثر تاریخی ارزشمندی نمی بینم .یه چندتا اثر تاریخی هم هست که کاملا و به شدت تخریب شده اند چرا ؟؟کدوم اثر تاریخی ارزشمند؟؟

    • admin   مرداد ۲۳, ۱۳۹۴  

      سلام
      اثار تاریخی مثل خانه ای با قدمت ۱۹۸ سال در جواران که خراب شد…

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب