پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:34:55 - چهارشنبه 18 دی 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وضعیت مغازه داران قدیمی رابر
به گزارش ” صبح رابر” در عصر حاضر با تنوع کالاها  و تولیدات و به تبع آن ،تغییر ذائقه خریداران ، دیگر خریدار نا آگاه وجود ندارد ، شاید قبلا خرید بدون آگاهی انجام می گرفت  و صرفاً هدف خریدار ، خرید بود و رفع نیاز  و در هر بازاری نیاز خود را برطرف می […]

به گزارش ” صبح رابر” در عصر حاضر با تنوع کالاها  و تولیدات و به تبع آن ،تغییر ذائقه خریداران ، دیگر خریدار نا آگاه وجود ندارد ، شاید قبلا خرید بدون آگاهی انجام می گرفت  و صرفاً هدف خریدار ، خرید بود و رفع نیاز  و در هر بازاری نیاز خود را برطرف می کرد ، نوع جنس و کیفیت دارای اهمیت زیادی نبود ولی با پیشرفت و رو به توسعه بودن بازار کشور و همچنین آگاهی بیشتر مصرف کننده (( مصرف کننده آگاه)) جلب رضایت مشتری برای فروشنده هر روز نسبت به روز قبل مشکل تر شده است. فروشنده ای که نتوانند همگام با مشتری و رفع نیازهای او حرکت کنند به وسیله ی مشتری  از بازار حذف می شوند. مشتری آگاه دوست دارد فروشنده در موقع فروش جنس با او  صداقت داشته باشد و جنس باکیفیت به او عرضه کند!  اگر اعتماد خریدار از بازاری که فروشنده آن با خریدار رو راست نیست و اجناس خود را بدون کیفیت و بالاتر از قیمت معمول همان جنس یا خدمات نسبت به بازار همجوار به خریدار عرضه می کند ، خریدار به نزدیک ترین بازاری که احساس کند فروشنده  آن با او روراست است و سود معقول خود را از اجناس یا خدمات می گیرد تمایل شدید پیدا می کند . متاسفانه بازاریان اهمیتی به تغییر ذائقه خریداران نمی دهند  ،  عدم توجه به نیاز خریدار ، وی را ترغیب می کند که بازار خرید خود را تغییر دهد.

نکته دیگر تنوع اجناسی است که در معرض فروش قرار می گیرد ؛ زمانیکه تنوع در بازار  وجود نداشته باشد ، مصرف کننده  برای رفع نیاز خود  به سمت  بازاری متنوع تر تمایل پیدا می کنند . اگر بازاریان به خریداران امکان انتخاب بیشتری را بدهند به تبع آن خریداران نیز،  نیاز خود را  در   بازار خود شهر برطرف می کنند. در عدم رونق مغازه داران شهر  دلایل زیادی وجود دارد، ( بازاریان ،  عدم همکاری مسئولین  با بازاریان، عدم تمایل سرمایه گذاری در بازار شهر، عدم توجه شورای شهر  به بازار ، عدم همکاری بعضی از مراکز ارایه دهنده تسهیلات با جوانان و …)

باید بپذیریم که مصرف کننده در عدم رونق  چنین بازاری مقصر نیست  چون به دنبال رفع نیاز خود است  و این یک امر طبیعی در بازار است .

متاسفانه عدم برنامه ریزی و حمایت مسئولین مربوطه به این امر دامن زده است .نکته ای که نباید غافل بود نداشتن برنامه برنامه ای جامع توسط مسئولین شهر است.

باید قبول کنیم امروزه در بازار ” مشتری پادشاه بازار است” و مصرف کننده تعیین کننده است.

شهر رابر نیاز به نفس کشیدن دارد، نیاز دارد که سرمایه جدید وارد بازار شود تا با ساخت بازار رونق پیدا کند و این امر در توان مغازه های موجود با این حجم جمعیت شهر نیست  ، اجناس جدید و متنوع به مشتری عرضه کنند ، در برخورد با مشتری خوش اخلاق تر باشند ، سود معقول از مشتری دریافت کنند.

شورای شهر  جدید باید  با برنامه ریزی   مدون در حل این  مشکل  به کمک مغازه داران  بشتابد ،  نشستی با بازاریان   داشته باشند ، درد دلها و مشکلات  آنها را بشنود ، بسته تشویقی را برای رونق هرچه بیشتر شهر  تعیین کنند.

بازاریان یا مغازه داران  نیز  باید  بازار را  از حالت سنتی خود خارج کنند ، بازار سنتی  در حال حاضر سود کم و نارضایتی مصرف کننده بدنبال دارد.

از نشانه های توسعه یافتگی  هر شهری  رونق بازار آن  است، اکثر شهرهای توسعه یافته  دارای بازاری پر رونق هستند. مقوله اقتصاد شهر رابر و رکود در بازار بسیار قابل تأمل است. وقتی به وضعیت مغازه داران  مرکز شهرستان رابر می نگریم ناخوداگاه ذهنمان درگیر سوالاتی می شود ازچند مغازه دار قدیمی رابر به این موضوع که آیا مردم شهرستان بیشتر نقدی خرید می کنند یا قسطی پرداختیم .

همه مغازه داران وضعیت خرید و فروش در زمان گذشته را بیشتری  دانستند .

آقای تاج الدینی ۲۰سال مغازه داراست و از ۴۰ سالگی شغل مغازه داری را شروع کرده قبلا معلم بود.گفت آشنایان اکثراقسطی خرید می کنند و خیلی کم نقدی و ممکن است روزی هیچ فروشی نداشته باشیم .از اول خرداد تا اول مهر خرید و فروش داریم  .و بستگی به ساختمان سازی دارد .

آقای ملایی گفت :از بچگی تو کار خرید فروش می باشم  و۳۰سال است مغازه دارم مردم هرچه مایحتاج شان باشد مجبورند بخرند و هم به صورت قسطی و هم نقدی خرید می کنند.

آقای علی یوسفی ۴۰سال مغازه دار است و ۸۴ سال سن دارد.گفت مردم در گذشته بیشتر خرید می کردند ولی الان هرچه لازم دارند می خرند ودر حال حاضر ممکن است روزی هیچ فروشی هم نداشته باشیم واجناس مغازه را قسطی میگیریم و قسطی و نقدی می فروشیم  این شغل مغازه داری با وجودمخارج های زندگی گاهی در پرداخت وام های که گرفته ایم می مانیم و این امر در توان مغازه های موجودنیست که بتوانند مغازه های خودرا نوسازی کنند .

آقای کریم قاسمی گفت : ۶۰سال مغازه دارم و ۱۱۲سال سن دارم در سن ۱۲سالگی به مدت ۴۰روز شاگردی کردم شغل زرگری را یادگرفتم در گذشته خریدو فروش خوب بود اما در حال حاضر روزی هیچ خریدو فروشی ندارم و درماه کلی قسط باید بپردازم .

Comments are closed.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب