پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:16:25 - سه شنبه 19 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۲۰ فروردین، تجلّی گاه نوآوری /انرژی هسته ای مظهر اقتدار ملی
به گزارش” صبح رابر” بیستم فروردین ماه مصادف است با روزی که در تقویم ملی به عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای ثبت ‌شده است. در این روز دانشمندان جوان با دستیابی به فناوری غنی‌سازی اورانیوم، ایران را به حلقه کشورهای دارای فناوری اتمی رساندند. * تعریف فنآوری هسته : فن آوری هسته ای عبارت است […]

به گزارش” صبح رابر” بیستم فروردین ماه مصادف است با روزی که در تقویم ملی به عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای ثبت ‌شده است. در این روز دانشمندان جوان با دستیابی به فناوری غنی‌سازی اورانیوم، ایران را به حلقه کشورهای دارای فناوری اتمی رساندند.

* تعریف فنآوری هسته :

فن آوری هسته ای عبارت است از توانایی تبدیل اورانیوم طبیعی که در طبیعت وجود دارد ، از طریق شکاف اتم به اورانیوم غنی شده که دارای انرژی بسیار است ، در مقطع کنونی حدود ده کشور در دنیا این دانش را در اختیار دارند .

‌فناوری هسته‌ای، فناوری است که براساس واکنش‌های هسته‌ای و اتمی در گستره عظیمی چون حس‌گرهای دود، راکتورهای هسته‌ای و سلاح‌های هسته‌ای به وجود آمده است.

 

بحران های گذشته و حال

اگر در گذشته بحران غذا و یا بحران آب آشامیدنی حیات بشر را به خطر می‌انداخت، امروزه کارشناسان بر این اعتقادند که بحران‌آینده که حیات بشریت را تهدید می‌کند، بحران انرژی است. حیات بشر امروزی به طور مستقیم و غیرمستقیم به‌منابع مختلف انرژی مانند نفت و گاز و زغال سنگ و … وابسته است و تصور زندگی بدون دسترسی به این منابع، دشوار و حتی غیرممکن است. .

از طرفی، گذشت سریع زمان، این زنگ خطر را بلندتر و واضح تر به گوش می‌رساند که منابع انرژی تجدیدناپذیر در حال پایان است، بنابر این ضرورت کشف و استفاده از منابع انرژی نو بیش از پیش اهمیت می‌یابد. .

انرژی هسته‌ای از جمله مطمئن‌ترین و پاک‌ترین انرژی‌هایی است که می‌تواند کمبود و حتی خلاء انرژی‌های فسیلی را جبران کند . .

جمهوری اسلامی ایران نیز با درک ضرورت استفاده از این انرژی مدرن، در جهت دستیابی به آن کوششی بی‌وقفه و خستگی ناپذیر را آغاز کرده است.

 

خواستن ،توانستن است

اگر کشوری واقعاً بخواهد که به قله های پیشرفت و دانش برسد، به یقین در این مسیر هیچ مانعی نمی تواند مزاحم شود. خوشبختانه ما ایرانی ها در طول تاریخ ثابت کرده ایم که هرجا خواسته ایم، توانسته ایم قله های موفقیت را فتح کنیم. بله! ایران اولین کشوری است که در خاورمیانه، نفت خود را ملی کرد. ایران اولین کشور منطقه است که در مشروطه، صاحب مجلس و نظام قانونگذاری شد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که توانسته بین دیانت و سیاست پیوند بزند و در جهان سکولار، منادی یک حکومت دینی باشد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه است که در زمینه اندیشه های اصلاحی ظرف ۷۰ سال، دو انقلاب بزرگ را تجربه کرده است و امروز جمهوری اسلامی تنها کشور خاورمیانه است که با خوداتکایی در فناوری هسته ای توانسته است با وجود همه تهدیدها و تحریم ها، به باشگاه کشورهای هسته ای دنیا وارد شود و تنها کشوری باشد که ضمن عضویت قاطع در این باشگاه، بمب اتمی ندارد و حتی قصد ساخت هر گونه سلاح کشتار جمعی هسته ای را در ذهن نمی پروراند. بی شک فناوری هسته ای، یک نوآوری است که باید با جدیت مسئولان به شکوفایی نهایی برسد و چرخ دنده های چرخه سوخت هسته ای در کشور، یکی پس از دیگری به راه افتد

پیروزی بزرگ هسته ای ایران، حاصل تدبیر و درایت مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )، رویکرد هوشمندانه مسئولین نظام و دولت و مقاومت و ایستادگی عموم ایرانیان در دفاع از حقوق مسلم خود و همچنین بی اعتنایی آنان به تهدیدات و تحریم های اعمال شده از سوی بعضی قدرت های بزرگ بوده است.

اگر به گذشته ای نه چندان دور نگاهی بیفکنیم، درخواهیم یافت که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۵۷ اگرچه آمریکا در ایران پایگاه خود را از دست داد، اما هیچ گاه دخالت ها و توطئه های این کشور امپریالیستی علیه جمهوری اسلامی ایران قطع نشد.

جالب توجه اینکه تلاش سران آمریکا و کشورهای غربی برای جلوگیری از دستیابی ایران به فناوری هسته ای با توجیه برخورداری از منابع نفتی و گازی در حالی ادامه داشته و دارد که چهار دهه پیش، ایران اولویت یک در خاورمیانه برای استفاده از این فناوری معرفی شده بود و آلمان نیز نیروگاه بوشهر را تقریباً به نیمه رسانده بود.

توطئه های آمریکا علیه ایران تا آنجا ادامه یافت که در ۲۰ فروردین ۱۳۵۹ دولت مردان این کشور رابطه سیاسی خود را با ایران قطع و دست به توطئه های نافرجامی علیه انقلاب اسلامی از جمله حمله نظامی طبس، کودتای پادگان شهید نوژه، جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی زدند و امریکا با توجه به نفوذ خود در رسانه های جهانی، همیشه ایران را متهم کرده که در فکر ساخت سلاح های کشتار جمعی است، اما همگان می دانند امریکایی ها بوده اند که دشمنان ایران را به این گونه سلاح ها تجهیز و آنان را در به کار بردن آن علیه ایران تحریک کردند. در خصوص مخالفت های آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل و برخی کشورهای غربی با فعالیت های هسته ای، کارشناسان بر این عقیده اند که آمریکا در این باره، برخورد دوگانه و تبعیض آمیز دارد و کشورهای غربی دارای انرژی هسته ای، دانش مربوط به غنی سازی اورانیوم را در انحصار خود قرار داده اند

امروز هدف گیری آمریکایی ها در برچیدن فن آوری هسته ای ایران و محروم ساختن ملت ما از حقوق مسلم خود، به شکست انجامیده است و نایل آمدن ایران به مرحله ای شکوهمند و شکوفا از صنعتی شدن برای سردمداران آنان بسیار سخت شده است..

روز ملی فناوری هسته ای فرصتی برای قدردانی یکایک ایرانی ها از هم ، برای استقامت و پایمردی در مسیری سخت و دشوار بمنظور نشاندن کشور بر یکی از قله های بزرگ آرزو و امید ملی بود که همگان آنرا تحمل و با سرفرازی از آن عبور کردند. روز ملی فناوری هسته ای روز مردم ایران است و روزی است که ملت ایران با همدلی، استقامت و پیگیری آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی، به هدفی والا یعنی هسته ای شدن ایران اسلامی دست یافت.

کشورهای قدرتمند که روزی دانش هسته ای را امتیازی انحصاری برای خود می دانستند، حتی تصور نمی کردند روزی دانشمندان جوان ایرانی با اتکا به دانش و امکانات بومی این انحصار بشکنند و افتخار عضویت در باشگاه کم تعداد کشورهای هسته ای را نصیب ایران کنند.

دستاوردهای گسترده‌ ایران در عرصه هسته‌ای، از تأسیس مراکز هسته‌ای اصفهان، نطنز، اراک،

بندرعباس، فردو و تولید نسل‌های دوم، سوم و … سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم، ساخت مرکز آب سنگین اراک و … نمادی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالای نسل جوان ایرانی است که نشان داد هنگامی که اراده یک ملت آزاد و مستقل بر امری تعلق گیرد، انحصارات و موانع فیزیکی و روانی نظام‌های سلطه قادر به شکست اراده ملت‌‌ها نخواهند بود. پیشرفت ایران در عرصه فناوری صلح آمیزهسته ای امروز به مرزی رسیده است که قدرت های سلطه جو که زمانی اصرار بر توقف کامل این فعالیت ها داشتند ، امروز حتی از این موضع خود نیز عقب نشسته اند.

طی قرون اخیر و بعد از رنسانس اروپایی، تلاش اصلی اندیشه‌پردازان غربی بر این بود که پیشرفت‌های علمی غرب را محصول فاصله‌گیری از مذهب قلمداد کنند و براین‌اساس با تلاش برای جلوگیری از پیشرفت ملل جهان سوم و اعمال سلطه بر آنها کوشیده بودند تا این انگاره‌های ذهنی را جا بیندازند که (مذهب و اعتقادات دینی) عامل عقب‌ماندگی است و بر این اساس روز به روز اندیشه‌های دینی را به انزوا بکشانند. اما انقلاب اسلامی در نقطه آغازین حرکت خود با این استراتژی به مقابله برخاست و مذهب را به عرصه زندگی اجتماعی وارد کرد و در این میان این تلاش‌های علمی و مجاهدت‌های متفکران و دانشمندان ایران اسلامی بود که این ایده را در عرصه عمل نیز محقق ساخت و نشان داد که اندیشه دینی نه عامل تحجر، بلکه زمینه‌ساز پویایی و رشد فکری انسان‌هاست.

پیشرفت‌های علمی و صنعتی ایران اسلامی ، دریچه‌ای برای گسترش و نفوذ انقلاب اسلامی بود. بدون تردید دستاوردهای اخیر ایران، در این عرصه و در عرصه شکست جنگ نرم دشمنان، زمینه اصلی رشد و گسترش تفکر بیداری اسلامی در جهان معاصر بود. ملل مسلمان منطقه با مشاهده ایستادگی ایران و دستاوردهای تفکر دینی، به الگویی قابل اعتنا برای حرکت‌های انقلابی و سیاسی خود دست یافتند و بر همین اساس است که در این عرصه نیز مقابله غرب با حرکت‌های بیداری اسلامی به محدود‌سازی گسترش تفکر انقلاب اسلامی تعبیر شده است. در این زمینه نشریه وال استریت ژورنال بر این نکته تأکید کرده و می‌نویسد: «تحلیلگران سیاسی در امریکا و اروپا می‌گویند هر اقدامی که از سوی امریکا در منطقه انجام می‌شود در جهت جلوگیری از قوی‌تر شدن ایران و نفوذ دولت ایران در کشورهای عرب منطقه است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باراک اوباما رئیس جمهور امریکا تصمیم گرفت که با استفاده از قدرت نظامی علیه رژیم قذافی دست به اقدام بزند ترس از نفوذ ایران در لیبی بود. این نگرانی منحصر به لیبی نیست و امریکا تقریباً درباره همه کشورهای ناآرام منطقه همین نگرانی را دارد.

 

به خود می بالیم

به خود می بالیم، سربلند و سرافراز، در مقابل آزمون سخت دانش روز، قد راست کرده ایم و جوانان غیور ایران ثابت کردند که ایرانی اند و ایرانی می مانند. نسل امروز، به اثبات رسانید که فرزند خلف نسل گذشته است. ما از نسل رهبران نهضت تنباکو هستیم؛ پدران ما قانون کاپیتولاسیون را ملغی کردند، انقلاب مشروطه را پایه ریزی کردند و صنعت نفت را برای ایران با ملی کردن، جاودانه ساختند. ما در دامان پاک کشوری بزرگ شدیم که صدها چهره ماندگار تاریخی دیگر در آن چشم گشودند، در هوای آن نفس کشیدند، رشد کردند و برای بقای کشورشان، هر کدام به نوعی جنگیدند و در راه اعتلای آن، شکوهمند، با زندگی وداع کردند.

 

سربلندی

پدران و مادران امروز ما آنانی هستند که روزی در مقابل ظلم، شانه به شانه صف کشیدند و روز دیگر برای دفاع از خاک و میهن خود سینه سپر کردند و امروز در آخرین آزمون سخت زمان حال، جوانان شایسته ما، بی نیاز از هر یاری و مددی در میان امواج سهمناک تبلیغات دشمنان سر پا ایستاده و کمر راست کرده اند.

در چنین روزی ما، بهتر بگوییم ایران ما، توانست به چرخه کامل سوخت هسته ای دست یابد. سرهایمان را بالا بگیریم. نسل آینده ما هنگامی که تاریخ مرز و بوم خود را ورق می زند، بی شک به جوانان دیروزش خواهد بالید؛ همان گونه که ما به جوانان دیروز خود می بالیم و در نهایت تنها تکرار مکرر یک جمله باقی می ماند: (سربلند ایران اسلامی ).

نیروی انسانی مومن ، ارزشمند ، پرتلاش ، با انگیزه ، صاحب فکر و متخصص که اغلب در دانشگاههای کشور و یا صنایع صاحب علم ودانش و تجربه بودند ، از اصلی ترین پشتوانه های ایران در بخش نرم افزاری برنامه های هسته ای صلح آمیزش بود . این نیروی گرانقیمت و گرانقدر برای پیشبرد اهداف طراحی شده ، نیاز به یک اراده قوی سیاسی و اقتصادی در حمایت از خود داشت که رهبران نظام با درک حساسیت ها و ضرورت های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ، از جمله در برنامه چشم انداز توسعه ونیز مصوبه های مجلس شورای اسلامی به آن پاسخ گفتند. ایران در بخش سخت افزاری قابلیت هایی چون کارخانه های ماشین سازی و قطعه سازی را در اختیار داشت و به علاوه لازم بود که امکانات دیگری را نیز به کار بگیرد تا قادر باشد تجهیزات و دستگاههایی را بسازد که تولید آن کاملا انحصاری و فقط در اختیار تعدادی از کشورهای کاملا صنعتی جهان بود که سخت از بازار خود مراقبت می کردند. ایران در این شرایط همان راهی را انتخاب کرد که باید می کرد و آن تکیه بر منابع داخلی بود.

دربحث ساخت نیروگاه هسته ای ، فقط معیارهای اقتصادی مطرح نیست و معیارهای مختلف فناوری تأثیر گذار خواهد بود. در واقع فناوری هسته ای، میعاد گاه فناوری های دیگر است. مثل صنعت خودرو که اگر در یک کشور رونق خوبی داشته باشد، تقریباً بخش عمده ای از فناوری را جلو می برد، چرا که بیشتر علوم و فناوریها مثل مکانیک، شیمی، مواد، برق و… در آن است.

در پایان به گوشه هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی )در دیدارهای خود با مسئولین و مردم گوش جان می سپاریم.

 

گزیده ای از مهم ترین بیانات رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در تاریخ پانزدهم دی ماه ۱۳۸۶، در جمع پرشور مردم ابرکوه استان یزد، با تجلیل از ایستادگی ملت ایران و مسئولان در موضوع هسته ای خاطرنشان کردند: «این پایداری یک ضرورت و نیاز ملی است؛ چرا که اولاً اگر امروز تلاش برای بهره برداری از انرژی هسته ای را پیگیری نکنیم از جهان عقب خواهیم ماند و ثانیاً هر گونه انفعال به دشمن جرأت پیشروی می بخشد. بنابراین همانگونه که آحاد ملت در سراسر کشور تکرار می کنند، دستیابی به این قدرت علمی و قدرت انرژی هسته ای حقیقتاً حق مسلم ملت ایران است.»

ایشان در دیدار با هزاران نفر از دانشجویان پرشور دانشگاه علم و صنعت در تاریخ۲۴/۹/۱۳۸۷ فرمودند : پیشرفت های ایجاد شده در بخش های نانو، پزشکی، هسته ای و دانش های نوین را نشان دهنده توانایی و ظرفیت های عمیق علمی و انسانی موجود در کشور است و با اشاره به هوش بالای ملت ایران و تاریخ درخشان علمی کشور افزودند: هدف اصلی از روند حرکت علمی کشور، تبدیل ایران به مرجع علمی جهان است و این آرزوی بزرگ به همت دانشمندان و دانشجویان این سرزمین، محقق خواهد شد.

توجه به مسیر کلی حرکت دشمن برای درک اهداف واقعی او، ضروری است و تجربه های مکرر ملت ایران و تأمل در اهداف کلی امریکا، نشان می دهد اگر در مسئله انرژی هسته ای کوتاه بیاییم، فردا بحث تحقیقات دانشگاهی را پیش می کشند. بنابراین، مسئله فقط انرژی هسته ای نیست، بلکه «تلاش دنباله دار دشمن بهانه گیر» برای جلوگیری از پیشرفت و اقتدار و رونق ایران است و همین واقعیات، موضوع را به مسئله ای سرنوشت ساز تبدیل می کند که باید با درک مصلحت عظیم کشور و آینده ایران بر سر آن ایستاد و همچون دیگر مسائل مهم پس از پیروزی انقلاب، با تحمل مسائل و مشکلات احتمالی آن ایستادگی کرد و به پیروزی رسید.»

ایشان برخورداری از انرژی هسته ای را براساس معاهده «ان پی تی» حق همه کشورها دانستند و با اشاره به گفته های برخی دولت های غربی مبنی بر به رسمیت شناختن حق استفاده ایران از انرژی هسته ای افزودند: «به رسمیت شناختن این حق مسلّم و قانونی، امتیازی ظاهری، پوچ و بی معناست؛ چراکه این حق در معاهدات جهانی به رسمیت شناخته شده است و برای استفاده از آن نیازی به اروپایی ها برای به رسمیت شناختن آن نداریم.»

در سالروز جشن فناوری هسته ای ، جای دانشمندان نخبه جوان ( شهید ) همچون استاد شهید مسعود علی محمدی، استاد شهید مجید شهریاری، استاد شهید داریوش رضایی مقدم ، استاد شهید مصطفی احمدی روشن خالی است .

 

نوشته شده توسط حجت الاسلام و المسلمین سمیع الله مردان

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب