پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:31:45 - پنجشنبه 15 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قیام ۱۵خرداد، قیامی برای خدا و اسلام
قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲را قیامی برای خدا ، اسلامی و ایمانی و الهام گرفته از عاشورا و سند مخالفت ملت در مقابل استبداد است و ۱۵ خرداد روز تولد جدید اسلام و مسلمانان است. به گزارش” صبح رابر”قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ را قیامی برای خدا ، اسلامی و ایمانی و الهام گرفته از عاشورا و […]

قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲را قیامی برای خدا ، اسلامی و ایمانی و الهام گرفته از عاشورا و سند مخالفت ملت در مقابل استبداد است و ۱۵ خرداد روز تولد جدید اسلام و مسلمانان است.

به گزارش” صبح رابر”قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ را قیامی برای خدا ، اسلامی و ایمانی و الهام گرفته از عاشورا و سند مخالفت ملت در مقابل استبداد است و ۱۵ خرداد روز تولد جدید اسلام و مسلمانان است.

قیام ۱۵ خرداد ماهیت ضد اسلامی شاه را آشکار کرد و روحیه دینی و دفاع مذهبی مردم تقویت شد و باعث شد علما و مراجع در سطح رهبری و پیشتازان نهضت قرار بگیرند و ۱۵ خرداد الگوئی زنده در تقابل با قدرتهای استکباری شد که هرگاه و هر کس به اسلام حمله کند مردم همراه با ولایت قیام خواهند کرد.

پانزدهم خرداد، نقطه عطفی است در تاریخ معاصر ایران است ،یادگاری از پیوند معنوی توده‌های عظیم مردم کشور ما؛ واکنشی است از احساس عمیق مذهبی ملت ایران نمایشی است از به پاخاستن مردمی که می خواستند ظلم و ستم را از بن بر کنند؛ تجسمی است از تاریخ اسلام و درجه‌ای است برای سنجش فداکاری و از خود گذشتگی انسان‌هایی که به دنبال آرمان الهی حرکت می‌کنند. قیام ۱۵ خرداد تمایز و برتری بزرگ دین اسلام را به همگان شناساند و اسلام راستین را بین تمام اقشار جامعه گسترش داد.

امام خمینی (ره) تمام هستی خود را برای تحقق هدفهای والا و آرمانهای انقلاب اسلامی بکار گرفت و با اتکا به خداوند متعال و همراهی مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی بر استکبار جهانی غلبه کرد و استقلال، شرف و عزت را برای این ملت به ارمغان آورد،  امام شخصیتی است که دوست و دشمن به عظمت و بزرگواری ایشان اعتراف می کنند، رحلت امام خمینی (ره) همچون حیات پربارش بیداری و نهضتی دوباره ای شد، و رهروانش پیش از پیش بر ادامه راهش مصمم شدند چرا که او حقیقت همیشه زنده است.

و به راحتی می توان فهمید که اشک های وصال مردم ایران در سال۱۳۵۷ در روز ورود امام شان به کشور، با روز درگذشت رهبر خردمند آنها  تبدیل به رودهایی از سرشک فراق گردید.

روز بیستم جمادى الثانى ۱۳۲۰ هجرى قمرى مطابق با ۳۰ شهریـور ۱۲۸۱ هجرى شمسى ( ۲۱ سپتامپر ۱۹۰۲ میلادى) در شهرستان خمین   از توابع استان مرکزى ایران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله علیها، روح الـلـه المـوسـوى الخمینـى پـاى بـر خـاکدان طبیعت نهاد .. مردی از تبار آب و آیینه و غیرت و ایمان الهی ، با جمعی از یاران پاکباخته و آسمانی اش، بر هرچه از مظاهر عافیت طلبی و دنیاخواهی، پشت کرده و پرچم دین خواهی و مبارزه علیه فساد و بی عدالتی را، از جای جای سرزمین اسلامی ایران، به اهتزاز در آورد.

امام در سخنرانی‌های خود، رژیم شاه را بدلیل سیاست‌هایش از جمله نوکری آمریکا و اسرائیل به شدت سرزنش می‌کردند و در پی همین مخالفت ها و مقاومت ها ایشان صبح روز ۱۵ خرداد دستگیر و به تهران انتقال یافتند. مردم به دنبال این امر و با شنیدن خبر دستگیری امام، در شهرهای مختلف به ویژه تهران، قم و ورامین به خیابان‌ها ریختند و به اعتراض برخاستند.قیام۱۵ خرداد  آغاز حرکت بازگشت به خویشتن در کشور بود. با این قیام، انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها، بازار و غیره پدید آمده،  مدارس دین و دانش در شهرهای مختلف (مانند مدارس رفاه و علوی در تهران) توسط مسلمانان انقلابی ایجاد شدند و رهبری حرکت‌های مخالف رژیم شاه به نیرو‌های مذهبی منتقل گردیده و سقوط نظام سلطنتی و طرد همه قدرت‌های استعمارگر مورد توجه گروه‌های انقلابی قرار گرفت. لذا این قیام یک مرحله ی بسیار مهم و یک نقطه ی عطف بسیار تاثیرگذار در مسیر وقوع انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

به نظر امام خمینی قیام ۱۵ خرداد قیامی برای اسلام بود (صحیفه نور، ج ۷، ص۵۶ – ۱۵/۳/۵۸) که اسطوره قدرت ستم شاهی را شکست و افسانه‌ها و افسون‌ها را باطل کرد و راه قیام را برای نسل‌های آینده گشوده و ناشدنی‌ها را شدنی کرد (صحیفه نور، ج ۱۹، ص ۱۶۵ -۱/۳/۶۴) این واقعه ننگ بزرگی برای هیئت حاکمه بود و تاریخ آن ‌را فراموش نخواهد کرد. (صحیفه نور، ج ۱، ص ۱۸۳ – ۲۵/۲/۴۳).

سرگذشت پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ سرآغاز فصل جدید و قصه درازی است که در تاریخ پربار برپایی نظام سیاسی اسلام، این بار در ایران روی داده است و تاریخ آن رخداد عظیم را به افتخار در سینه پهناور خویش ثبت کرده است. حماسه قدرتمند سیاسی اسلام، به قهرمانی مردی بنیان نهاده شد که افکار دین باورانه وی، انوار توحید را در دلهای تشنگان و شیفتگان حقیقت و ایمان، درهمه جهان نوشاند .

در حالیکه حدود هفتاد سال، سایه سنگین دولتهای استکباری بر آسمان ایران، سایه شومی افکنده بود و پیش از آن نیز، کشور و ملت ایران، مفهوم آزادی، استقلال و دینداری را آنچنان که باید نچشیده بودند و در شرایطی که بسیاری از فقیهان و عالمان عصر در عافیت و روزمره گی بسر می بردند و کسی را یارای مخالفت با دستگاه دین ستیز و سفاک رضاشاه پهلوی نبود. پانزدهم خرداد، روز قیام خونین مردم جان برکفی است که به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند تا سلطه طاغوتیان را از کشورشان برچینند.

حضرت امام خمینی (ره) به نسل جوان ما درس چگونه زیستن آموخت .

 قیام ۱۵ خرداد علاوه بر اینکه زمینه‌ساز جنبش‌ها و قیام‌های مردمی دیگر شد، مسیر رسیدن به انقلاب اسلامی را هموار ساخت و رژیم زمان را متوجه عظمت جنبش مردمی با اراده و توکل خدایی ساخت و جرات حضور در برابر مردم و جنایات بیشتر را از آن گرفت، می توان ا ز مهم ترین ویژگی های قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود که تاثیر بزرگی در پیروزی نهضت و تاسیس نظام «جمهوری اسلامی» داشت.

قیام ۱۵ خرداد حلقه‌ای از حلقات نهضت‌های الهی در طول تاریخ ، نهضتی که با قیام ۱۵ خرداد شکل ‌گرفت، نهضتی با هویت کاملا دینی بود و نتیجه آن میوه شیرین پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ بود

عنصر ولایت فقیه یکی از  عنصر اصلی در به ثمر نشستن قیام ۱۵ خرداد است ، امام یک ذره به دنبال ریاست نبود، ایشان در پی پاسداری از خون شهدا بود و با تدبیر این قیام را مدیریت کرد. امام در طول مبارزه یک ذره به لیبرال‌ها و جبهه ملی میدان نداد و مردم نیز از این رهبر دینی تبعیت کردند.

بازگشت امام خمینى به ایران ،پس از ۱۴ سال تبعیـد،اوایل بهمـن ۵۷ خبر تصمیم امام در بازگشت بـه کـشور منتشر شد. هر کس که مى شنید اشک شوق فرو مى ریخت. مردم ۱۴ سال انتظار کشیده بـودنـد. اما در عیـن حال مردم و دوستان امام نگـران جان ایشان بـودند چرا که هنوز دولت دست نشانده شاه سر پا و حکومت نظامى بر قرار بود. اما امام خمینى تصمیـم خویـش را گرفته و طى پیامـهـایى به مردم ایران گـفـته بـود مى خـواهد در ایـن روزها سرنـوشـت سـاز و خطیر در کنار مردمـش باشد. دولت بخـتیار با هماهنگى ژنرال هایزر فـرودگـاههاى کشـور را به روى پـروازهـاى خـارجى بست.
دولت بختیار پـس از چنـد روز تـاب مقـاومـت نیـاورد و ناگزیـر از پذیرفتـن خـواست ملت شـد. سرانجام امام خمینـى بامداد ۱۲ بهمـن ۱۳۵۷ پـس از ۱۴ سال دورى از وطـن وارد کشـور شـد . استقبال بـى سـابـقـه مـردم ایـران چنـان عـظیـم و غیـر قـابل انکـار بــود که خبرگزاریهاى غربـى نیز ناگزیر از اعـتـراف شـده و مستـقـبـلیـن را ۴ تا ۶ میلیون نفر برآورد کردند .

رحلت امام خمینى، امام خمینى هـدفها و آرمانها و هـر آنچه را که مـى بایــست ابـلاغ کنـد ، گفته بـود و در عمـل نیز تـمام هستیـش را بـراى تحقق هـمان هـدفها بـکار گرفته بـود . اینک در آستـانه نیمه خـرداد سـال ۱۳۶۸ خـود را در آماده ملاقات عزیزى مى کرد که تمام عمرش را براى جلب رضاى او صرف کرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، در مـقابل هیچ قدرتى خـم نشده ، و چشـمانش جز براى او گریه نکرده بـود . سروده هاى عارفانه اش همه حاکى از درد فـراق و بیان عطـش لحظه وصال محبوب بـود . و اینک ایـن لحظه شکـوهمنـد بـراى او ، و جانــکاه و تحمل ناپذیر بـراى پیروانـش ، فـرا مـى رسید . او خـود در وصیتنامه اش نـوشـته است : با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد و ضمیرى امیدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوى جایگاه ابــدى سفر مى کنـم و به دعاى خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خداى رحمن و رحیـم مى خـواهـم که عذرم را در کوتاهى خدمت و قصـور و تقصیر بپذیـرد و از مـلت امیدوارم که عذرم را در کـوتاهى ها و قصـور و تقصیـرها بـپذیـرنـد و بـا قــدرت و تصمیـم و اراده بــه پیش بروند .
شگفت آنکه امام خمینـى در یکـى از غزلیاتـش که چنـد سال قبل از رحلت سروده است :

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم . سالها مى گذرد حادثه ها مى آید.
ساعت ۲۰ / ۲۲ بعداز ظهر روز شنبه سیزدهـم خـرداد ماه سـال ۱۳۶۸ لحظه وصال بـود . قــلبـى از کار ایستـاد که میلیـونها قلــب را بـه نور خدا و معنـویت احیاء کرده بـود . بــه وسیله دوربین مخفـى اى که تـوسط دوستان امــام در بیمارستان نصب شده بـود روزهاى بیمارى و جریان عمل و لحظه لقاى حق ضبط شده است. وقتى که گوشه هایـى از حالات معنوى و آرامـش امام در ایـن ایـام از تلویزیون پخـش شـد غوغایى در دلها بر افکند که وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممکـن نیست . لبها دائمـا به ذکـر خـدا در حـرکت بود.
در آخرین شب زندگى و در حالى که چند عمل جراحى سخت و طولانى درسن ۸۷ سالگى تحمل کرده بود و در حالیکه چندیـن سرم به دستهاى مبارکـش وصل بـود نافله شب مى خـواند و قـرآن تلاوت مـى کرد . در ساعات آخر ، طمانینه و آرامشى ملکـوتـى داشـت و مـرتبا شـهادت بـه وحـدانیت خـدا و رسالت پیـامبـر اکرم (ص) را زمـزمه مـى کـرد و بـا چنیـن حــالتى بـود که روحـش به ملکـوت اعلى پرواز کرد . وقتى که خبر رحلت امــام منتشر شـد ، گـویـى زلزله اى عظیـم رخ داده است ، بغضها تـرکیـد و سرتاسر ایران و همـه کانـونهایـى کـه در جـهان بـا نام و پیام امام خمینـى آشـنا بـودنـد یــکپارچه گـریستند و بـر سر و سینه زدنـد . هیچ قلـم و بیـانـى قـادر نیست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غیر قابل کنترل مردم را در آن روزها تـوصیف کند.

اجتماع ده میلیونی   مردم ایران اسلامی در روز چهاردهم خرداددر بزرگترین تشییع و خداحافظى، توفانى از اراده میلیونى مردم را در حفظ دست آوردهاى انقلاب اسلامى و اظهار ارادت، محبت و اطاعت از رهبرى انقلاب را به وجود آورد.توفانى که همچون توفان «طبس‏» که هواپیماهاى تجاوزگر را در هم کوفت، امیدهاى دشمن را به یاس مبدل نمود.در کنار حضور خیره ‏کننده مردم عزادار و ماتم زده، اجلاس فوق العاده مجلس خبرگان رهبرى و تصمیم‏ گیرى سریع و قاطع و انتخاب صحیح و درست آنان، انقلاب اسلامى را صاحب سکاندارى امین، با تقوا، بادرایت، شجاع و مدیر کرد.در واقع یک روز هم، انقلاب و ملت‏ بدون رهبر و نقطه امید به سر نبرد و رحمت واسعه الهى، آن حضور عجیب و بى‏ سابقه را به بار نشاند.

دیری نپایید که نور تقوای الهی و ایمان از پایگاه “خبرگان” منتشر گردید و نمایندگان مردم با لبیک به استمرار افکار و تداوم خط فکری او میثاق بستند و رهبری سترگ از تبار امام راحل را برگزیدند تا با رهبری خردمندانه خود، امت اسلام را زنده تر گرداند و  بی گمان خط فکری، علمی، عملی و رهنمودهای دوران ساز “مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( مد ظله العالی ) ” در قلب و روح ملت های آزاده جهان، در تاریخ به عنوان سند ماندگاری نگارش گردیده و رقم خواهد خورد .

به گفته امام خمینی (ره) قیام ۱۵ خرداد بزرگداشت ارزش‌های انسانی طی تاریخ است.زنده نگه داشتن قیام ۱۵ خرداد زنده نگه داشتن اسوه‌های ایثار و شهادت، جانبازی، فداکاری و پایداری است که شناساندن و مرور آن برای نسل امروز و انتقال آن به نسل‌های بعد‌، عظمت این جنبش مردمی برای برکناری ظلم و ستم را تداعی می‌کند.

 انتهای پیام / یادداشت اختصاصی صبح رابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب