پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

3:45:05 - یکشنبه 19 مرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرا اوباما دستور حمله به داعش را داد؟
تهدید داعش برای آمریکا، حتی از گروه القاعده قبل از حادثه تروریستی یازده سپتامبر نیز جدی تر است

به گزارش ” صبح رابر” ،  سرانجام روز پنجشنبه هفته گذشته باراک اوباما دستور حمله جنگنده های آمریکا به مواضع داعش را صاد کرد. پس از این دستور بود که پهپادهای آمریکا در چندین نوبت مواضع داعش را که شهر اربیل را تهدید می کردند بمباران کردند. با این حال رئیس جمهور آمریکا اطمینان خاطر داده است کشورش یک بار دیگر درگیر جنگ عراق نخواهد شد و نیروی نظامی به این کشور اعزام نخواهد کرد. وی افزود ما فقط می خواهیم از اتباع خود در عراق حمایت کنیم. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد اجازه کمک رسانی و تلاش های بشردوستانه برای نجات غیرنظامیان را داده است. 

اوباما روز شنبه در نطق هفتگی خود قول داد برای محافظت از دیپلمات ها و مشاوران نظامی آمریکا ، « در صورت ضرورت » به حملات هوایی به جهادی ها در شمال عراق ادامه دهد.
اوباما گفت :« اجازه نمی دهم آمریکا وارد جنگی دیگر در عراق شود. نیروهای رزمی آمریکا برای جنگ در عراق باز نمی گردند زیرا راه حل نظامی آمریکا برای بحران گسترده تر عراق وجود ندارد.»
اوباما همچنین گروه داعش را که ایزدی ها را شیطان پرست می نامد به تلاش نظام مند برای از بردن همه این افراد و نسل کشی متهم کرد.
اوباما در نطق هفتگی خود همچنین « راهبرد گسترده تر » آمریکا در عراق را اعلام کرد.
وی افزود:« ما از شهروندانمان محافظت می کنیم. ما با جامعه جهانی برای رسیدگی به این بحرن انسانی همکاری خواهیم کرد. ما کمک خواهیم کرد تا اجازه ندهیم این تروریست ها مکان های امن دائم داشته باشند و از آنجا به آمریکا حمله کنند. ما همچنان از عراقی ها می خواهیم با هم آشتی کنند.»
شبکه خبری پنتاگون اعلام کرد که حملات مستقیم آمریکا به داعش ادامه خواهد داشت.
شبکه خبری وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد آمریکا بیش از دویست کیلوگرم بمب های لیزری هدایت شده را بر اهداف داعش در عراق فرو ریخت. این حمله به دنبال صدور مجوز آن از طرف رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت.
جان کربی سخنگوی پنتاگون درباره این حمله گفت این حمله تلاشی برای محافظت از جان پرسنل آمریکایی در اربیل بود.
کربی مشخصا گفت:« دو هواپیمای اف ای هجده پانصد پوند بمب لیزری را بر یک توپخانه متحرک در نزدیکی اربیل فروریختند. داعش از این توپخانه برای هدف قرار دادن نیروهای کرد که از اربیل دفاع می کردند، استفاده می کرد؛ اربیل جایی است که پرسنل آمریکایی در آن مستقر هستند».
به دنبال این حمله فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرد آمریکا به حملات مستقیم خود به داعش مادامی که پرسنل آمریکایی یا تاسیسات آمریکا در عراق تهدید شود، ادامه می دهد.
با آغاز حملات هوایی محدود آمریکا به مواضع داعش در عراق پس از سکوتی طولانی، این پرسش مطرح می شود که انگیزه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای اجرای این حملات چیست.
انگیزه های آمریکا برای دخالت نظامی در عراق
دخالت نظامی آمریکا درعراق با توجه به مخالفت های آمریکا با جنگ عراق، پرسش های زیادی درباره علل و انگیزه های این دخالت به وجود آورده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، از سرگیری دخالت نظامی آمریکا در عراق با وجود مخالفت های افکار عمومی با این اقدام، پرسش های زیادی درباره توجیهات واقعی برای این کار مطرح شده است.
محمد العلمی خبرنگار این شبکه در واشنگتن با اشاره به سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و اعلام خبر صدور مجوز دخالت نظامی کشورش در عراق افزود: رئیس جمهور آمریکا در موضوع دخالت نظامی کشورش در عراق که دومین مورد پس از لیبی به شمار می رود مسائل انسانی را در کنار مسائل استراتژیک به عنوان توجیهی برای این دخالت ها استفاده کرد؛ اما افکار عمومی که از ماجراجویی های متعدد نظامی آمریکا در عراق و نیز به وجود آمدن کانون های ناآرام و نیازهای انسانی مبرم و فوری از غزه تحت محاصره گرفته تا سوریه ویران شده، خسته شده است،بحث و جدل های زیادی به راه انداخته است.
یک کارشناس آمریکایی می گوید: وضع عراق منحصر به فرد است زیرا بیشتر مشکلات آن را ما به وجود آوردیم، به همین سبب مسئولیت اخلاقی داریم و از سوی دیگر نمی توانیم ایزدی ها را رها کنیم تا کشته شوند. نباید فراموش کنیم که ما از دهه نود قرن گذشته از کردها دفاع می کنیم.
در ادامه گزارش آمده است: در حالی که هیچ کس از شدت بحران انسانی خطرناک در عراق نمی کاهد، برخی افراد از فجایع انسانی در سوریه، میانمار و و همچنین غزه سخن می گویند که اسرائیل از همه طرف آنها را هدف حمله قرار می دهد بدون آن که آمریکا کوچکترین کاری برای کمک انسانی به آنها انجام دهد.
خلیل جهشان کارشناس مسائل عربی و آمریکا گفت: بدون شک آمریکا برخی فعالیت های انسانی قرار می دهد اما این تلاش ها علت دخالت های آمریکا نیست بلکه بهانه ای برای دخالت آمریکاست زیرا این نیازهای انسانی از قبل هم بوده است اما به سبب آن که افکار عمومی آمریکا مخالف دخالت در عراق و ورود مجدد این کشور به عراق است، استفاده از مسئله کمک های انسانی به عنوان بهانه ای برای دخالت، مخالفان این دخالت ها را خلع سلاح و ساکت می کند.
در ادامه گزارش آمده است: رئیس دموکرات آمریکا با انتقادات جناح راست جمهوریخواه قرار گرفت. این جناح وی را به ضعف و ناتوانی از مقابله با بحران های بزرگ متهم کرده است.
جان اولترمن از موسسه مطالعات سیاسی گفت: گروه دولت اسلامی عراق و شام همچنان به پیش می رود و هیچ کس قادر به متوقف کردن آن نیست و نه تنها ارزش های آمریکا بلکه منافع این کشور را نیز با تهدید روبرو کرده است. این امر باعث شده است آمریکا به عناصر این گروه نشان دهد در زمان مناسب از منافع خود دفاع می کند.
در پایان گزارش آمده است: تناقض موجود این است که باراک اوباما در آغاز طلوع ستاره خود در آسمان سیاست بر مخالفت خود با جنگ در عراق به شدت تاکید می کرد اما اکنون خودش را در پاییز ریاست جمهوری اش در شرایطی می بیند که یکی از بخش های جنگی را رقم می زند که آن را احمقانه می دانست.
حسن نصر گزارشگر شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در این باره گزارش داد: بالاخره باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم به آغاز حملات هوایی به دولت اسلامی در شمال عراق گرفت. اما چه چیز موجب شد اوباما راهبرد خود را درباره گروهی که قبلا داعش نامیده می شد و تهدیدی برای امنیت کل منطقه عملا ناآرام خاورمیانه محسوب می شود، تغییر دهد؟
اوباما پیش از این به خواسته ها و هشدارهای منطقه ای و بین المللی درباره خطر گروه داعش که بعدا تشکیل خلافت را اعلام کرد، توجه نمی کرد. در حالی که داعش به طور مستمر در حال قدرت گرفتن و گسترش مناطق تحت سیطره خود در سوریه در زمان بحران در این کشور بود. واشنگتن همواره به اعلام این مسئله اکتفا می کرد که با دسترسی تندروها به هرگونه سلاح کشنده مخالف است.
همچنین آمریکا در برابر جنایاتی که داعش برضد سوری ها مرتکب شد واکنشی نشان نداد تا این که این گروه با تصرف منابع نفت و اجرای قانون جنگل و اعدام مخالفان به قدرت حاکم بر شمال سوریه تبدیل شد.
سکوت اوباما حتی بعد از ورود داعش به خاک عراق و سیطره آن بر موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق نیز ادامه پیدا کرد. واشنگتن به طور ضمنی درخواست های بغداد را برای مداخله به منظور نجات موصل رد کرد و موضع روشنی در برابر ابراز تمایل کردهای عراقی برای جدا شدن از عراق اتخاذ نکرد.
چه چیز در محاسبات آمریکا تغییر کرد که موجب شد اوباما نظر خود را تغییر دهد؟ بعد از سیطره گروه دولت اسلامی بر شهر الرقه سوریه روشن شد که جاه طلبی های این گروه فراتر از مرزهای سوریه است و کشورهای متعددی در فهرست اهداف آن قرار دارند. اما غافلگیری بزرگ این بود که گروه دولت اسلامی، کنترل موصل را از دست ارتش عراق خارج کرد و به دنبال آن بر شهرهایی مانند زمار و تلعفر و سنجار سیطره یافت که زنگ خطر را برای رئیس جمهور آمریکا به صدا درآورد.
نگرانی آمریکایی ها ناشی از گزارش های اطلاعاتی است که نشان می دهد جنگجویان دولت اسلامی پس از تصرف مناطق مرزی کردنشین ممکن است وارد اقلیم کردستان عراق شوند. ورود جنگجویان تندرو به این مناطق موجب می شود منابع نفت در کنترل آنان قرار گیرد و میلیاردها دلار سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در این مناطق از دست برود.
ابراز نگرانی اوباما درباره وضع اقلیت های قومی و نژادی در مناطق شمالی عراق با واقعیت تلخی که این اقلیت ها با آن دست و پنجه نرم می کنند همخوانی ندارد. در این جا این سئوال مطرح می شود که چرا اوباما به درخواست کمک صدها هزار نفر از طوایف اقلیت و اکثریت که پیش از این زیر حملات داعش و در میان سکوت آمریکا مجبور به ترک سرزمین خود شدند، توجه نشان نداد؟
موضع مردد آمریکا
استاد روابط بین الملل در دانشگاه جرج واشنگتن، تاکید کرد حملات هوایی محدود آمریکا علیه داعش در عراق نشان می دهد دولت باراک اوباما همچنان حاضر به مشارکت گسترده در عملیات علیه داعش نیست.
ادموند غریب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العراقیه، درباره موضع مردد آمریکا در کمک به عراق در برابر داعش گفت: یکی از دلایل موضع بی ثبات آمریکا در این باره آن است که باراک اوباما خروج از عراق را یکی از اهداف خود در تبلیغات انتخاباتی اش اعلام کرده بود و شهروندان آمریکایی هم از این مسئله حمایت گسترده ای دارند. اوباما همچنین معتقد است حل بحران عراق باید با مشارکت گروه های سیاسی این کشور آغاز شود. رئیس جمهور آمریکا با فشارهای فزاینده روبرو شده است، به ویژه که ایزدیها در منطقه سنجار با فاجعه انسانی روبرو هستند و داعش اقلیم کردستان را هم تهدید می کند. داعش همچنین توانست کنترل سد موصل را در دست بگیرد. اعضای کنگره از اوباما خواستند برای حفظ منافع راهبردی آمریکا در منطقه وارد عمل شود. اوباما همچنان می گوید حاضر به نیروی اعزام زمینی به عراق نیست، اما با حملات هوایی منافع آمریکا را حفظ خواهد کرد.
غریب افزود: حملات هوایی آمریکا به داعش محدود است و نشان می دهد دولت اوباما تمایلی برای حملات گسترده و مستمر ندارد. بعضی از طرف ها در واشنگتن معتقدند آمریکا در هر صورت باید خاورمیانه را رها کند و به عقب بازنگردد، اما بعضی طرف ها تاکید دارند آمریکا همچنان منافع راهبردی در خاورمیانه دارد و واشنگتن نباید بی تفاوت باشد.
هشدار مقامات آمریکایی درباره خطر داعش
مقامات آمریکا می گویند داعش، احتمالاً یکی از مجهزترین گروه های تروریستی جهاد طلب در دنیا است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، به گفته مقامات آمریکا، دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، جنگ افزارهایی مانند تانک، آر پی جی، خودروهای هاموی و همچنین تسلیحات سبک در اختیار دارد. داعش ظاهراً برای هواپیماها در منطقه نیز تهدید به شمار می رود.
«پاملا براون» خبرنگار سی ان ان گزارش داد ستیزه جویان داعش برخی تسلیحات را از ارتش عراق به غنیمت گرفته اند و سوار بر خودروهای زرهی که پرچم سیاه رنگ داعش بر آن نصب شده است، داخل خیابان ها رژه می روند. آنها همچنین یک فروند موشک بزرگ را در خیابان های مناطق تصاحب شده عراق به نمایش گذاشتند. یک تحلیلگر آمریکایی می گوید: « تهدید داعش برای آمریکا، حتی از گروه القاعده قبل از حادثه تروریستی یازده سپتامبر نیز جدی تر است».
داعش همچنین سدی را در شهر موصل تصاحب کرده است که می توان به عنوان مرگبارترین سلاح این گروه از آن یاد کرد. آمریکا در زمان جنگ عراق هشدار داده بود که شکسته شدن این سد می تواند امواجی به ارتفاع بیست متر ایجاد کند که خسارات گسترده ای را به جان و اموال مردم وارد می کند. مایکل او هانلون، کارشناس مؤسسه بروکینگز می گوید: « چشمان ما در خصوص شمار احتمالی تلفات جانی در عراق باید کاملاً باز باشد».
بنا به اعلام منابع آگاه، جنگجویان داعش با استفاده از تانک های اِم ۱ آبرام به سد شهر موصل حمله کرده اند. داعش از زمان اشغال مناطق مختلف در شهر عراق، گردآوری و انبار کردن مهمات را آغاز کرده است. این گروه، برخی دستگاه ها و تجهیزات آمریکایی باقی مانده از دوران جنگ عراق و همچنین تسلیحات نظامیان فراری ارتش این کشور را برداشته است. یک مقام بلند پایه دولتی در آمریکا به شبکه سی ان ان گفت داعش از سازماندهی و امکانات نظامی خوبی برخوردار است. مایکل او هانلون، کارشناس مؤسسه بروکینگز نیز می گوید: « کاملاً احتمال دارد که گروه داعش، تسلیحات ضد هوایی یا ضد تانک پیدا و آنها را برای جابه جایی روی خودروها نصب کرده باشد».
کارشناسان با تماشای تصاویر ویدیویی گروه داعش بر روی اینترنت، به این نتیجه رسیده اند که این گروه احتمالاً به سامانه های ضد هواییِ قابل حمل با برد سه هزار متر و ضد هوایی با کالیبر سی و هفت میلیمتر که برد آنها به هشت هزار متر می رسد، دسترسی دارد. این میزان برد، برای سرنگون کردن هواپیماهای آمریکایی که حامل کمک های بشردوستانه هستند، کافی است. جنگنده های نیروی دریایی ارتش آمریکا که مواضع داعش را بمباران می کنند، در ارتفاع چهار هزار و دویست متری از زمین پرواز می کنند.
سازمان هوانوردی آمریکا روز جمعه پرواز هواپیماهای این کشور بر فراز عراق را به علت خطرهای درگیری مسلحانه، ممنوع اعلام کرد.
جیمز اف. جفری،‌ که در زمان خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ سفیر امریکا در این کشور بود، می گوید: «به گمان من، دولت امریکا دریافته است که با مسئله ای بسیار عجیب مواجه است و آن مسئله این است که یک مشکل نظامی به وجود آمده است که باید از طریق نظامی حل و فصل شود.»‌ جفری می گوید مسئله و مشکل اساسی این است که در شمال عراق «گروهی شکل گرفته است که باید جلوی آنها را سد کرد. در این جا مسئله ای که مطرح است این نیست که آیا امریکا باید جلوی آنها را بگیرد یا خیر. مسئله ای که وجود دارد این است که چه زمانی باید جلوی این گروه را سد کرد؟»
ادعای داعش برای ایجاد “خلافت” در آمریکا
گروه تروریستی داعش ادعا کرد که با اعلام “دولت خلافت اسلامی” در آمریکا، پرچم خود را در کاخ سفید برخواهد افراشت.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه “واشنگتن تایمز” به نقل از “ابوموسی” مدیر دفتر رسانه‌ای گروه تروریستی “داعش” خاطرنشان کرد؛ خلافت ایجاد شده و متوقف نخواهد شد.
این روزنامه آمریکایی به نقل از ابوموسی ادامه داد: ترسو نباشید و با پهپاد به ما حمله نکنید؛ سربازان خود را که در عراق به دست ما به ذلت کشیده شدند بفرستید.
منتقدان اوباما چه می گویند؟
از خبرنگار دویچه وله در واشنگتن سؤال شد چطور اوباما مجوز مداخله در عراق را می دهد اما در سوریه چنین اقدامی نمی کند حتی به رغم اینکه خطوط قرمز او نقض می شود.
وی گفت این موضوعی است که منتقدان اوباما آن را نقصی در راهبرد او می خوانند. منتقدانی چون جان مک کین و لینزی گراهام سیاست های اوباما را سیاست هایی نیمه کاره توصیف کرده اند که نمی تواند پیروزی به همراه داشته باشد. آنها می گویند مهار دولت اسلامی ممکن نیست مگر اینکه این گروه در سوریه نیز هدف حمله قرار گیرد. این گروه در سوریه حدود یک سوم کل کشور را تحت کنترل خود دارد. این منتقدان می گویند باید این گروه در سوریه نیز هدف حملات هوایی قرار گیرد.
در حال حاضر دولت اوباما می گوید اوضاع عراق متفاوت است و دولت عراق خواستار کمک شده است و حضور پرسنل آمریکایی در اربیل این حمله را توجیه می کند.
برخی از منتقدان اوباما می گویند بعید است که حملات محدود هوایی علیه داعش بتواند تاثیری به جا ماندنی داشته باشد. همچنین،‌ برخی از این منتقدین می گویند روی آوردن اوباما به چنین رویکردی که تنها بر انجام حملات محدود هوایی علیه داعش متمرکز است می تواند از نادیده گرفتن قدرت این شورشیان افراطی توسط رئیس جمهور امریکا حکایت داشته باشد. لازم به یادآوری است که شورشیان داعش در حال حاضر کنترل بخش های وسیعی از سوریه و عراق را در اختیار دارند. این مناطق از شهر حلب سوریه شروع و تا مناطق عمدتا سنی نشین شمال و غرب عراق و حتی تا نزدیکی های بغداد گسترش یافته اند.
منبع: آریا
انتهای پیام/

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب