پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:29:05 - شنبه 24 آبان 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اهمیت فرهنگ کتاب و مطالعه دردنیای امروزی
این برگ های سرشار از دانش نه به سادگی که گاه با تلاشی به گستره عمر یک دانشمند در پی هم آمده اند و امروز به آسانی در دست ما قرار گرفته اند. پس به جاست که آن تلاش های گذشته را ارج نهیم و قدر کتاب را بدانیم.

به گزارش “ صبح رابر” در ایران روز ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی نامیده شده است، کتاب آینه ای است تمام نما از تجربه ها، آموخته ها، دانستنی ها و علوم مختلف که دیگران با رنج فراوان بر صفحه ماندگار آن به جا گذاشته و چون هدیه ای گرانبها به دست ما رسانده اند. این برگ های سرشار از دانش نه به سادگی که گاه با تلاشی به گستره عمر یک دانشمند در پی هم آمده اند و امروز به آسانی در دست ما قرار گرفته اند.  پس به جاست که آن تلاش های گذشته را ارج نهیم و قدر کتاب را بدانیم.

اهمیت کتاب و کتاب خوانی بر هیچ کس پوشیده نیست ، وظیفه همه افراد فرهیخته در همه نهاد های فرهنگی است که در اشاعه ، گسترش و تقویت هر چه بیشتر به مسئله کتاب و کتاب خوانی اهتمام بورزند ، فرهنگ و تاریخ اسلام اُنس و الفتی دیرینه و همیشگی با کتاب و کتابخوانی دارد. همین بس که معجزه پیامبر گرامی اسلام(ص)، کتاب انسان ساز قرآن کریم است. حضرت علی علیه السلام اولین امام شیعیان درباره کتاب می فرمایند: “کسی که با کتاب ها آرامش می یابد هرگز آسایش از او سلب نمی شود

در قرآن و اسلام، کتاب و کتابخوانی از جایگاهی بس عظیم برخوردار است. بررسی آماری محتوای کلام ‌الله مجید نشان داد که واژه کتاب به اشکال مختلف ۲۵۵ بار، واژه علم ۵۸۲ بار، واژه قلم ۲ بار، و واژه اقرأ ۳ بار در قرآن تکرار شده است و اولین سوره ای که بر پیامبر اعظم نازل شد سوره علق بود که با کلمه “اقراء” آغاز  می شود و این خود نیز نشانگر اهمیت بالای کتاب و کتابخوانی و لزوم توجه بیش از پیش به این مقوله است.

در مکتب‌خانه‌های قدیم، جایی که بیشتر شهدای شهرستان رابر در آنجابه یاد گرفتن و یاد دادن کتاب آسمانی (قرآن)مشغول بودند .

از اکثر خانواده های شهید این شهرستان وقتی سؤال از میزان تحصیلات شهیدشان می شود ، این پاسخ می شنیدم که پسرم اول به مکتب خانه فرستادیم تا قرآن را یاد بگیرد و بعد به مدرسه .

اگرچه بین مکتب و مدرسه فاصله زیادی است ، اما ریشه‌های «مدرسه»های امروزی به نحوی در مکتب‌خانه‌های از یاد رفته دیروز است و شناخت این ریشه‌ها، شناخت شاخه بزرگی از فرهنگ گذشته ماست. مکتب‌خانه تا دو سه نسل پیش تنها کانون آموزش اجتماعی بود، از این رو مجموعه‌ای از حال و هوای جامعه و آداب و سنت‌های اجدادی ما در آن منعکس بود.

کتاب‏ها مثل نسیم بهاری باعث طراوت بخشیدن به روح انسان شده و تشنگی روح انسان را سیراب می کنند. و چنان گران بهایند که حضرت رسول(ص) در این مورد می‏فرماید: «هرگاه مؤمنی از دنیا برود و و از او یک ورق که بر آن نکته علمی نگاشته شده باشد، باقی بماند، سپری بین او و آتش جهنّم خواهد بود. همانطور که بدن به غذا نیاز دارد مطالعه غذای روح است و باید توجه بیشتری به آن داشت .

کتاب میراثی ماندگار، پدیده ای باشکوه و با ارزش و عنصری رشد آفرین و روشنگر در پهنه زندگی بشر است. افتخار ما نیز در این است که فرهنگ و باورهای دینی ما یعنی آیین مقدس اسلام مبتنی بر ارزش بینش و دانش و ارجمندی کتاب و نگارش است و خداوند منان معجزه ابدی آخرین و محبوب ترین فرستاده اش را کتاب قرار داده است.

خطر بازی های رایانه ای در دنیای امروز

امروزه این غذای روح بابازی هایی از قبیل ” پو” که بازی برای  گوشی و تبلت با سیستم عامل های اندروید و آی اواس است ،شاید کسی  نداند روزی که “پل سالامه” این  بازی ساده را طراحی کرد، چه مخاطبینی برایش در نظر گرفت  و جامعه ی هدفش چه کسانی بودند اما امروز می بینیم که محبوبیت این موجود کوچک  و عجیب ، مرز سنی و جنسیتی را شکانده و هر کس با هر تحصیلات  و سن و جنسیتی، یک بچه ی قهوه ای نیازمند  به رسیدگی و توجه توی گوشی و تبلتش دارد و در برابر او احساس مسئولیت می کند.

کارشناسان معتقدند که بازی های رایانه ای در دنیای امروز نوعی رسانه ی نوین هستند.خاصیت  رسانه این است که مطلب ، موضوع یا مفهومی را برای مخاطب تبیین کند.این رسانه های نوین ، علاوه بر تاثیر گذاری  و فرستادن و دریافت پیام  از سوی مخاطب ، وظیفه ی بزرگ دیگری هم دارند.این وظیفه ، تلاش برای ماندگاری است.هر چه یک رسانه ماندگارتر باشد و بتواند مخاطب را مدت زمان بیشتری از آن خود کند، موفق تر است.

…این ابراز احساسات نسبت به چیزی که جان وهویت ندارد و معلوم نیست از کجا پیدایش شده واقعا عجیب به نظر میرسد.

رحیمی کارشناس روانشناسی در مورد تاثیر اینگونه بازی ها در زندگی انسان می گوید: ” یکی از بزرگترین آسیبهای این بازیئ ها این است که افراد گذشت زمان را به هیچ وجه احساس نمی کنند و وقتی به خود می یایند که ساعتهای زیادی از وقتشان صرف آن شده است.

افراد خانواده به خاطر مشغول بودن به تماشای تلوزیون و درگیر بودن با رایانه و اینترنت و بازی های رایانه کمتر وقت می کنند با یکدیگر بنشینند و صحبت کنند و این خود باعث سرد شدن رابطه والدین و فرزندان شده است به گونه ای که آنان کمتر حوصله یکدیگر را دارند .

در عین حال در بعضی خانه ها هنوز از کتاب خواندن در کنار یکدیگر لذتی می برند که در هیج جای نمی توان  چنین لذتی را یافت ،شاید امروزه نیز مادر و مادر بزرگ هایی باشند که برای نوه و فرزندانشان داستان های زیادی تعریف کنند .بچه ها علاقه زیادی دارند تا هر چه زودتر کتاب خواندن را یاد بگیرند و خودشان مطالعه کنند .

تکنولوژی یافتن به هر صورت شمشیر دو لبه تکنولوژی هر روز یک وجه و یک بعد از زندگی انسان را هدف قرار می دهد و با رسوخ به تمامی ابعاد زندگی نسان قدرتش را به رخ می گشد قدرتی که مخاطبان را منفعل کرده و آنان را در جریانی قرار داده که نتیجه جز قدرتمند شدن رسانه های نوین ندارد باید مراقب باشیم چراکه”پو” همین موجود کوچک دوست داشتنی با آن نگاه مظلوم ولبخند شاد، در کمین فرزندان ماست!

اهمیت کتاب  و کتابخوانی در جامعه اسلامی

اگر به ضرورت گسترش نشر کتاب و فراگیر شدن کتاب‏خوانى براى حفظ فرهنگ انسانى و تقویت قدرت دفاعى انسان در برابر یورش پیام‏ آوران ویرانگر(رسانه های متعدد غربی و …)، اعتقاد داریم، باید از همه راه‏هاى ارشادى و تشویقى، بهره جوییم، و حتى با برگزارى مسابقه‏هاى منطقه‏اى و سراسرى، شوق و ذوق را در افراد جامعه، به ویژه جوانان برانگیزیم.

اگر از این جهت هم حساب کنید که امروز این ملت، ملتی است که در دنیا دچار ستم های ناشی از اعمال غرض قدرتهای استکباری جهان است، پس باید از خودش دفاع کند، کدام دفاع ملی است که در درجه اول متکی به فرهنگ و آموزش و بینش و دانش نباشد؟ پس، باز هم به «کتاب» بر می گردیم. یعنی شما از هر طرف که بچرخید، مجبورید به کتاب اهمیت بدهید. من تعجب می کنم که چرا ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی، آن مقداری که به کتاب اهمیت می دهیم، ده برابر آن را اهمیت نمی دهیم؟!( بیانات در دیدار با دست اندرکاران هفته کتاب- ۰۳/۷/۱۳۷۵.)

اهمیت کتاب و کتابخوانی – پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌گردد و تا آخرین مراحل و عالیترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می‌کند، پدران و مادران باید عادت کتابخوانی را در فرزندان خود بوجود بیاورند و همچنین مربیان تربیتی که نقش مهمی در تربیت دارند به خردسالان و کودکان آموزشی که لازم و کافی می‌باشد بدهند تا آنها را به کتاب خواندن راغب کند و اگر این آموزش توسط رسانه‌های همگانی باشد تاثیر بیشتری دربرخواهد داشت.

اگر بتوان مردم را با هر ترتیبی که می‌باشد به کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کرد و استعدادهای که در جامعه می‌باشد شناسایی کرد، می‌توان به توسعه و پیشرفت جامعه امیدوار بود. و اینک نتیجه می‌گیریم اگر فرهنگ کتاب و مطالعه در جامعه‌ی ما رونق پیدا کند و علاقمندان زیادی به آن رو آورند باعث توسعه و گسترش کشور و سرفرازی ملت و جامعه خواهد شد

چه کسی است که در دنیا با دانشمندان فرزانه و نام آور ایرانی همچون ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، فارابی، خوارزمی و… و شاعران برجسته نظیر سعدی، حافظ، فردوسی، مولوی و… آشنا نباشد و در مقابل عظمت آنها سر تعظیم فرود نیاورد؟ آیا وجود این بزرگان، مایه فخر و مباهات هر ایرانی نیست؟!

در اهمیت عنصر کتاب برای تکامل جامعه انسانی، همین بس که تمامی ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری، از طریق کتاب جاودانه مانده اند.( بیانات در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاههای سراسر کشور-۲۱ /۶/۱۳۷۶)
عزیزان، تمامی این افتخارات ارزشمند، برگرفته از میزان عشق و علاقه فراوان ملت ما به فراگیری علم و دانش از طریق خواندن و مطالعه منابع و کتاب های گوناگون است. به شکرانه الهی تاریخ و گذشته ما همیشه منیر و پربار می باشد. ولی وضعیت حال ما در این زمینه، چه طور است و اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟

فرازی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون کتاب و کتابخوانی
من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلباً غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیل که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلا ده برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد.(بیانات در دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفته کتاب-۰۳/۷/۱۳۷۵.)
در کار فرهنگی نباید مسئله پول و بودجه، یک مشکل عمده به حساب آید؛ به این معنا که مشکلات و نقایص فرهنگی را در ردیف نیازهای بودجه ای و در آخرهای لیست قرار ندهیم؛ بلکه در اول های لیست- اگر نگوئیم در ردیف اول- قرار بدهیم. اگر درست فکر بکنیم این به صرفأ اقتصادی مملکت هم است. یعنی از اینکه بودجه و امکانات بیشتر را به کارهای فرهنگی- به خصوص فرهنگ آموزشی- متوجه کنیم کشور زیان نخواهد کرد؛ زیرا که خود این برای آینده کشور تولید امکانات می کند.( بیانات در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی- ۱۲/۹/۱۳۶۸.)

بهترین راه ارتقاء مطالعه در جامعه ایجاد بسترهای لازم کتابخوانی از دوران خردسالی است و اگر زیربنا اساسی باشد، علاقه به مطالعه در سنین بزرگسالی بیشتر خواهد بود.

تاج الدینی که مدت سه سال در کانون شهرستان رابر کار می کند، گفت : این کانون حدود ۶۶۰ عضو و۱۶ هزار و نهصد جلد کتاب دارد که کتاب هفت برادر ، آش سنگ از پرطرفدارترین این کتاب ها است .

وی افزود : کتاب دینی خیلی کم و تصویرگرایی آن مناسب نیست ، اطلاع رسانی در سطح شهرستان کم می باشد و کمتر نوجوانان و جوانان به این مکان آشنایی دارند .

وی لیسانس ادبیات دارد کتاب دختر شاه پریان و مرد شمیشر عشق رابه زبان امروزی باز نویسی کرده که مورد استقبال مسئولان قرار گرفت .

ای کاش والدین آگاهی فرزندانشان را به جای خرید تبلت وبازی های اینترنتی و… با کتاب و کتابخوانی بیشتر آشنا می کردند ، والدین و محیط در تربیت او مؤثرند و هرچه اطلاع و آگاهی بیشتر باشد، این تربیت بهتر انجام می‌گیرد. کافی است فرزندان کتابخوان خانواده‌های تحصیلکرده را با فرزندان خانواده‌هایی که اهل مطالعه نیستند، مقایسه کنید تا متوجه این تفاوت بشوید. ‏

انتهای پیام / اختصاصی

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب