پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:49:53 - چهارشنبه 1 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بازداشت شکارچیان و ضبط پرندگان شکاری شیخ نشینان قطری در سیرجان
در طی چند روز گذشته و با گشت زنی و رصد نیروهای یگان محیط زیست سیرجان، سه تبعه کشور قطر و دو نفر از اهالی بوشهر ،در جریان این شکار غیرمجاز در این شهرستان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

به گزارش ” صبح رابر“به نقل از  ناب نیوز ،روز جمعه ۲۶ دی سال جاری، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان سیرجان در استان کرمان در جریان ورود گروهی از شیوخ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این شهرستان به قصد شکار غیرمجاز هوبره، با اعزام اکیپی، به بازداشت شکارچیان و ضبط پرندگان شکاری آنان، اقدام کردند.

محمدهادی محسن زاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیرجان در گفتگوی اختصاصی با ناب نیوز در این مورد ابراز کرد : هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش کشور ایران است که به عنوان گونه‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می‌گیرد و درمناطق جنوب و جنوب شرق کشور مانند کهنوج، خراسان جنوبی و بخش هایی از استان یزد دیده می شود، به همین دلیل این عرب ها به منظور شکار این پرنده، با عنوان  توریست وارد جنوب شرق کشور شده اند و بازهای شکاری آنها بصورت قاچاق وارد و به دست آنها رسیده است و مسئله واگذاری تعدادی زمین به قطری ها صحت ندارد.

وی در ادامه افزود : روز شنبه طی گشت زنی و رصد نیروهای یگان محیط زیست سیرجان، سه تبعه کشور قطر و دو نفر از اهالی بوشهر ،در جریان این شکار غیرمجاز در این شهرستان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیرجان تصریح کرد باز شکاری کشف شده از گونه های نادر و بسیار با ارزش پرندگان شکاری هستند که کاملا برای شکار آموزش دیده اند. روی این بازها معمولا جی پی اس نصب می شود اما دراین مورد، جی پی اس یافت نشده است.

گفتنی است هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش کشور ایران است که به عنوان گونه‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می‌گیرد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر در فهرست قرمز IUCN به ثبت رسیده است.  این پرنده زیبا در بخشهای جنوبی استان یزد مثل شهرستان خاتم بسیار وجود دارد. همچنین این پرنده در جنوب و جنوب شرقی ایران در بیابان‌های اطراف بندرعباس، لار، خنج و شمال و جنوب و جنوب‌شرق سیستان و بلوچستان یعنی اطراف روستاهای شهرستان کنارک ساکن شده و همچنین در مرکز ایران در صحرای ولدآباد و ابراهیم‌آباد (قزوین) در شرق تاکستان در جنوب قزوین هم دیده شده است. این پرنده نادر و کمیاب در مناطق شنی، تپه‌ماهورها، ریگزارها و نواحی مرکزی با بوته‌های پراکنده، علف‌های کوتاه و حاشیه گندمزارها به سر می‌برد و این گونه آشیانه خود را بر روی زمین می‌سازد.

علاقه شیوخ عرب به شکار هوبره سبب شده است هر ساله در فصل پاییز و همچنین فصل بهار  که فصل تخمگذاری و جوجه‌آوری هوبره است ، با کمک «شاهین های شکاری دست آموز» و راهنمایی تعدادی از افراد سودجو و فرصت‌طلب که در قالب باندهای حرفه‌ای از سوی عرب‌ها تطمیع می‌شوند، به شکار این پرنده نایاب در مناطق کویری ایران، اقدام می کنند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب