پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:15:04 - دوشنبه 18 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پوسیدگی دندان بیماری مزمن با هزینه بالا/کودکان را به مسواک زدن مشتاق کنیم
پوسیدگی‌های دندان، بیماری‌های مزمنی هستند که تمام سنین اعم از کودکی تا میانسالی را در برمی‌گیرد و چون مواد و متریال دندانپزشکی از خارج کشور تامین می‌شود، خانواده‌ها مجبورند برای ترمیم یا درست کردن دندان، هزینه زیادی را صرف کنند.

به گزارش” صبح رابر”  به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، پله‌ها را یکی دو تا بالا می‌روم، چشمم می‌خورد به پسر بچه‌ای که گوشه سالن کز کرده است. چشم‌هایش را به هم میمالد. از بس ریزاندام است به سختی می‌توانم تشخیص دهم که چند ساله است. نگاه کودکانه اش را به من می‌دوزد و می‌پرسد: ببخشید خانم؟ شما هم مثل من آمده‌اید، دندوناتون رو درست کنید؟
دوره دوم طرح سلامت فرزندان ما، روز جمعه، ۱۵ اسفند در مجتمع قاسم ابن الحسن برگزار شد. در این همایش پس از تلاوت قرآن کریم، دکتر حسن هنردوست و مجید حمیدی زاده و نوشین سهرابی پیرامون مبحث فیشورسیلنت، فلورایدتراپی، روش های استفاده از مسواک ونخ دندان،کنترل عادات غذایی و لزوم اقدامات درمانی صحبت کردند.
دکتر حسن هنردوست، عضو شوای مرکزی بسیج و مسئول دندان پرشکان بسیج دراین باره در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور می‌گوید: اولین دوره این همایش در بهمن امسال برگزار شد و دومین دوره هم امروز با موفقیت در حال برگزاری است. در این همایش ۱۰۰ خانوار تحت کمیته امداد امام خمینی (ره) حضور دارند که پس از آشنایی و اقدامات درمانی لازم، به صورت گروه‌های شش نفره، جهت معاینه و درمان، از سالن همایش به سمت کلینیک مجتمع حضرت قاسم ابن الحسن، انتقال داده می‌شوند.
وی می‌گوید: در کلینیک قاسم ابن الحسن، یک  تیم تخصصی ۱۵ نفره حضور دارند، که ابتدا تیم بهداشت کاران، به کودکان ،شیوه درست استفاده کردن از مسواک و نخ دندان را آموزش می‌دهند، سپس در اتاق دیگری از کلینیک، دندان‌هایشان  را فیشورسیلنت و فلورایدتراپی می‌کنند.
پوسیدگی‌های دندانی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جامعه ما

سیدعلی‌اکبر مهدوی زاده، مدیر کلینیک شهید چمران و عضو شورای مرکزی بسیج جامعه دندانپزشکی نیز در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی می‌گوید: پوسیدگی‌های دندانی از شایع ترین بیماری‌های جامعه‌ی ما هستند که بیشترین هزینه‌ها را به اقتصاد خانوارها تحمیل می‌کنند.
این پوسیدگی‌ها، بیماری‌های مزمنی هستند که تمام سنین اعم از کودکی تا میانسالی را در برمی‌گیرد و چون مواد و متریال دندانپزشکی از خارج کشور تامین می‌شود، خانواده‌ها مجبورند برای ترمیم یا درست کردن دندان، هزینه زیادی را صرف کنند.
وی ادامه می‌دهد: طرح سلامت فرزندان ما، از برگزاری طرح ۷ آذر سال ۹۲، در کلینیک شهید چمران نشأت گرفته و در این دو دوره موفق عمل کرده است. هدف ما اهمیت دندان ۶ و آموزش خانواده‌ها نسبت به این موضوع است. ما با تبلیغات محیطی قصد داریم سطح آگاهی خانواده‌ها را بالا ببریم و در کنار آن بحث آموزش یکی از عوامل مهمی است که باید در خانواده‌ها صورت بگیرد.
کودکان را به مسواک زدن مشتاق کنیم

نوشین سهرابی بهداشتکار دهان و دندان در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی می‌گوید: آموزش باید در خانواده‌ها نهادینه شود. ما هفت و نیم میلیون کودک بین ۶ تا ۱۲ ساله داریم که اگر بتوانیم آن‌ها را با بهداشت دهان و دندان آشنا کنیم کمک به سزایی در جهت پیشگیری از پوسیده شدن دندانشان انجام داده‌ایم. در این طرح برای تشویق شدن کودکان به سلامت دهان و دندان، هدایایی در نظر گرفته‌ایم و به کودکان تقدیم می‌کنیم.
در ادامه نیز حسن هنردوست می‌گوید: ما هنوز در ابتدای راه هستیم و برای ادامه این طرح به حمایت مالی نیاز داریم. این کودکان بی سرپرست برای ادامه درست حیات خود نیازمند کمک ما هستند.
صدای خنده‌ محمدحسین را از کلینیک می‌شنوم. هدیه‌اش را با ذوق نشانم می‌دهد. ببین خاله! یک عالمه جایزه گرفتم، تازه دندون دردم هم خوب شد. مسواکی که هدیه گرفته است را به سمت دندانش می‌آورد تا شیوه درست مسواک زدن را به من بیاموزد، با قد کوچکش، چه دل بزرگی دارد!
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب