پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:38:49 - جمعه 7 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بازهم شکارچیان غیر مجاز پلنگ کمیاب ایرانی را از پا در آوردند
شکار غیر مجاز و استفاده از تفنگهای مجاز و غیر مجاز برای کشتار جانوران و حیوانات وحشی در کرمان به تفریحی برای سود جویان تبدیل شده است.

به گزارش “ صبح رابر” به نقل از ” بوتیا “، علی رئیس یگان حفاظت محیط زیست بردسیر در گفتگویی اظهار داشت: عاملان کشتار یک قلاده پلنگ کمیاب ایرانی در یک عملیات چهار ساعته بوسیله یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند .
سرخوش افزود : دشت الله آباد بردسیر و ارتفاعات آن زیستگاه سه قلاده پلنگ است که دو نفر از اهالی این روستا عصر دیروز بوسیله خودرو یکی از این پلنگها را تعقیب و پس از وارد کردن ضربه شدید به سر این پلنگ را کشتند .

استان کرمان از بکر ترین مناطق کشور در راستای پرورش و حیات بسیاری از حیوانات در معرض انقراض کشور است اما از کمترین توجه در این راستا برخوردار است.
شهرستان بردسیر نزدیکترین شهرستان به شهر کرمان است این شهرستان دارای دشتهای سرسبز، ارتفاعات زیبا و بکر و دشتهای مملو از گل است که در راس آنها لاله زار و گلزار قرار دارند.
بردسیر دارای تنوع زیست محیطی چشمگیری است بطوریکه تنها یخچال طبیعی استان کرمان نیز در همین منطقه قرار دارد که بسیار کم از این مکان نام برده شده است.
همچنین دشتهای این شهرستان مکانی مناسب برای زندگی آهوی ایرانی هستند منطقه حفاظت شده بیدوئیه دارای یکی از پر جمعیت ترین گله های آهوی کشور است و از اهمیت بالای زیست محیطی برخوردار است.
اما شکار غیر مجاز و استفاده از تفنگهای مجاز و غیر مجاز برای کشتار جانوران و حیوانات وحشی در کرمان به تفریحی برای سود جویان تبدیل شده است.

اوایل سال گذشته بود که یک عکس نام محیط زیست کرمان را بر سر زبان ها انداخت. یک شکارچی پس از شکار بز کوهی مادر، فرزند او را که حاضر به ترک جسد مادر نبوده به دام می اندازد. جسد مادر تکه تکه می کند و فرزند را کنار جسد تکه تکه مادر می گذارد. این شرح واقعه ای است که بسیاری نمی توانند آن را باور کنند ولی واقعیت دارد.

آهو بره

در روز های پایان سال ۹۳ نیز خبر دیگری محیط زیست کرمان را تکان داد. یک شکارچی متخلف که حاضر به تسلیم شدن نبود با قنداق اسلحه گلوله زنی که همراه داشت ضرب محکمی را به سر رئیس اداره محیط زیست بردسیر وارد می کند و در حالیکه محیط بان سرخوش دچار خونریزی شدید از ناحیه سر بوده، شکارچی متخلف با ضربات سنگ کتف و دست راست وی را نیز مجروح می کند.

سرخوش

علی سرخوش رئیس اداره محیط زیست شهرستان بردسیر در گفتگو با خبرنگار هزار نیوز گفت : مامورین محیط زیست شهرستان بردسیر، شب گذشته، موفق به دستگیری یک نفر شکارچی مجهز به تجهیزات شکار همراه با یک لاشه قوچ وحشی در ارتفاعات سنگ صیاد این شهرستان شدند.

وی افزود : پس از ۳ کیلومتر تعقیب و گریز سرانجام موفق به دستگیری یک خودرو پژوی ۴۰۵ حامل یک عدد اسلحه دولول، پروژکتور، دوربین چشمی، ۱۸ عدد فشنگ و یک راس قوچ وحشی شدیم.
سرخوش تصریح کرد : در درگیری پیش آمده بین مجرمین و مامورین محیط زیست، یک نفر از مجرمین دستگیر و نفر دوم همراه با اسلحه فرار کرده است.

در این درگیری سرخوش در اثر برخورد قنداق اسلحه به ناحیه سر مجروح و  بیهوش شده و به بیمارستان منتقل داده شد .

از چاپ یوز بر روی پیراهن تا مجوز شکار به حاشیه نشینان خلیج فارس

کرمان دارای تنوع زیست محیطی چشمگیری است بطوریکه بسیاری از گونه های نایاب در این استان یافت می شود. یکی از این گونه ها یوز ایرانی است که بر روی پیراهن ها تیم ملی فوتبال ایران نقش بست.

اما عدم وجود قوانین بازدارنده موجب شده است تا بسیاری از شکارچیان غیرمجاز پس از دستگیری با پرداخت جریمه ای آزاد شوند.

ولی نباید یک طرفه به قاضی رفت. بنا به گفته شکارچیان بسیاری از آنها تنها شکار هایی را می زنند که عمرشان را کرده اند ولی چون تعداد مجوز ها کم است غیرمجاز محسوب می شوند.

یکی از شکارچیان در گفتگویی اعلام کرد: “شکار یا خوب است یا بد؟ اگر خوب است چرا جلویش را می‌گیرند اگر بد است چرا مجوز می‌دهند؟ حالا من که پول ندارم ۶۰۰ هزار تومان بریزم به حساب محیط زیست پروانه بگیرم حق ندارم شکار بزنم؟ یک خارجی می‌آید اینجا هوبره‌های منطقه را که پرنده حفاظت شده است و دنیا روی حفاظتش برنامه دارد را با شاهین‌هایش جمع می‌کند و می‌برد.”

البته گلایه وی خیلی هم بی ربط نیست،چندی پیش ماموران حفاظت محیط زیست شهرستان سیرجان عده ایی از شیوخ عرب حاشیه نشین خلیج فارس را که قصد شکار غیر مجاز در شهرستان سیرجان را داشتند دستگیر و از پرندگان شکاری آن ها را ضبط کردند.

شکار-هوبره-۳۰۰x230

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیرجان در باره این خبر به سیرجان خبر گفت: این گونه پرنده شکاری بیشتر درمناطق جنوب و جنوب شرق کشور مانند کهنوج، خراسان جنوبی و بخش هایی از استان یزد سکونت دارد، به همین دلیل این عرب ها به منظور شکار این پرنده، با عنوان توریست وارد جنوب شرق کشور می شوند و به طور غیر مجاز دست به شکار این پرنده می زنند.

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان در مجلس نیز در سال گذشته از سرمایه گذاری قطری ها برای پرورش تولید پرندگان نایاب در سیرجان خبر داد وی ساخت یک مجموعه پنج هزار متری برای پرورش پرندگان با سرمایه گذاری قطری ها از پروژه های در دست اجرای این شهرستان دانست.

سال ۱۳۸۹ همزمان با بازی های آسیایی قطر، ولیعهد این کشور به دعوت رییس دفتر وقت احمدی نژاد به کرمان سفر می کند. هدف از این سفر بررسی سایت های مناسب تفریح و شکار در شهرستان های سیرجان و بافت اعلام می شود.

رحیم مشایی

در نخستین سفر ، شیخ حمد آل ثانی (ولیعهد قطر) به دعوت آقای اسفندیار رحیم مشایی همراه جمعی از وزرا و معاونین قطری وارد فرودگاه می شوند و مورد استقبال معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست قرار می گیرند.

  

به گزارش خبرنگار “بوتیا”، اخبار رسیده حاکی است دهها هواپیما از نوع ایرباس۳۱۹، ایلوشن باربری و آنتونف ۱۲۴ در دی ماه ۸۹  وارد فرودگاه های سیرجان و کرمان می شوند. این هواپیما ها حامل دهها دستگاه خودرو، به همراه تعدادی قبضه سلاح، و وسایلی همچون دیش، رسیور، تلویزیون ال سی دی، قالی و وسایل کمپ و آشپزی و… بودند. قطری ها حتی مواد خوراکی خود را نیز از این کشور وارد کرده بودند.

قابل توجه است که ورود این سلاح ها به ایران مغایر با قوانین کشور است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به “بوتیا” گفته است،  اقامت ولیعهد قطری در استان کرمان ۱۵ روز بوده است و در این مدت اقدامات غیر قانونی زیادی مانند رانندگی با خودرو های قطری در شهرستان های سیرجان و بافت و انواع شکار با اسلحه های  نظامی در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع خَبر بافت کرده اند.

 

در پایان این سفر رییس سازمان محیط زیست در اقدامی عجیب بخشی از زمین های مناطق حفاظت شده را به امیر قطر اهدا می کند.  مطابق تقاضای اولیه زمین اهدایی مساحتی به وسعت سه هزار هکتار  را دربر می گرفت اما با مخالفت مسئولین محلی ۱۰۰هکتار در اختیار قطری ها قرار گرفت.  نکته دیگر آن که مسئولین محلی حاضر به مصاحبه با خبرنگار “بوتیا” نشده اند و تنها رحیم مشایی را مقصر معرفی می کنند.

 

 اما مردم محلی به خبرنگار “بوتیا” گفته اند،  قطری ها ازآن زمان بارها به این منطقه سفر کرده اند و تمامی وسایلی که بوسیله دهها فروند هواپیما به استان آورده شده بودند، در این زمین موجود می باشد. قطری ها هم اکنون اقدام به ساخت ساختمان هایی در این زمین کرده اند و مطابق شهادت مردم محلی چند حلقه چاه در این زمین ها حفر و یا درحال حفر است.

 

لازم به ذکر است سفر مقامات قطری جهت تفریح و شکار بازتاب بدی در میان کارمندان ادارات مختلف و مردم داشته است و متاسفانه قطری ها در آخرین سفر خود به این منطقه چندین صندوق حاوی شکار به خصوص هوبره را با خود برده اند.

 

شکار هوبره و ابزار شکار آن که باز و شاهین است، همگی مشمول قوانین جهانی سایتیس، کنوانسیون جهانی تجارت نمونه های در معرض انقراض، است که بین المللی بوده و تک تک شکار و تجارت گونه های در معرض انقراض که در لیست سایتیس موجود است، باید به این سازمان جهانی اعلام شود و هر گونه تجارت، شکار و ترانزیت این گونه های جانوری باید با مجوز این کنوانسون انجام پذیرد.

این سفرها و اقدامات غیر قانونی که به گفته مسئولین امر با دستور اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر وقت احمدی نژاد بوده است و وی باید پاسخگوی اقدامات خلاف قطری ها در استان کرمان باشد.

اما محسن زاده مدیر اداره حفاظت محیط زیست سیرجان خبر واگذاری زمین برای پرورش گونه های پرندگان شکاری بخصوص هوبره را تکذیب کرد.

انتهای پیام/

بر چسب ها: , ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب