پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:58:10 - دوشنبه 24 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اشک تمساح سعودی‌ها برای سوریه/ مدیریت جنگ یمن به دست حوثی‌ها افتاده است/ در صورت ادامه جنگ، عربستان تجزیه می‌شود اشک تمساح سعودی‌ها برای سوریه/ مدیریت جنگ یمن به دست حوثی‌ها افتاده است/ در صورت ادامه جنگ، عربستان تجزیه می‌شود
یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نقشه ای که برای عربستان سعودی چیدند، این است که پای عربستان را در این باتلاق بکشند و سپس آرام آرام التهابات از داخل عربستان شروع شود؛ همچنان که برادرزاده شاه عربستان گفت «اگر جنگ ادامه پیدا کند و به آن خاتمه ندهیم شاهد تجزیه عربستان به ۴ تکه خواهیم بود.»

به گزارش ” صبح رابر” سید هادی افقهی، کارشناس مسائل سیاسی و منطقه در گفت و گو با خبرنگار بین المللی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص حملات وحشیانه رژیم آل سعود به یمن و توانایی این رژیم در پایان دادن به این جنگ اظهار داشت: بعید می دانم که عربستان سعودی با اختیار خودش این حمله وحشیانه و ناجوانمردانه را به مردم مظلوم یمن شروع کرده باشد.

وی افزود: در گزارش‌ها و اظهارات بسیاری از شخصیت های سیاسی و کارشناسان کشورهای غربی مطرح شد که احمله به یمن هماهنگ شده و ازحدود ۵ ماه پیش، همراه و همزمان با حرکت انصارالله و نیروهای انقلابی و ارتش یمن که عمدتا به مردم انقلابی پیوسته بودند، نشست ها، رایزنی ها و نقشه برای حمله به یمن طراحی شده بود؛ بنابراین  این عربستان نبود که با اراده خودش این حمله را آغاز کرد، بلکه عربستان سعودی آلت دست استکبار جهانی و صهیونیسم بوده که این رژیم را به تجاوز و تعرض تشویق کرده است.

دست نیافتن عربستان به اهداف خود در حمله به یمن

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: رژیم آل سعود به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود از جمله خلع سلاح و نابودی انصارالله و بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و خائن یمن دست پیدا نکرده و نمی کند.

افقهی با اشاره به وضعیت بحرانی عربستان در منطقه تصریح کرد: عربستان سعودی در دام جدیدی افتاده است؛ به طوری که حتی کشورهایی که پیش پرداخت های مالی دریافت کرده بودند تا حداقل یک موضع گیری سیاسی به نفع این تهاجم وحشیانه داشته باشند، از عربستان فاصله گرفتند.

ائتلاف کشورهای منطقه با عربستان متفرق شده است

وی در ادامه ضمن تشریح مواضع کشورهای منطقه در قبال عربستان افزود: اردوغان در ابتدا با یک ژست افراطی اعلام کرد که از عربستان حمایت لجستیکی و استخباراتی می کند؛ اما اکنون می گوید که  فقط نقش صندوق پستی را ایفا کرده و در این میان تنها یک واسطه است؛ در پاکستان نیز مجلس این کشور رسما و علنا اعلام کرد که ما فعلا بی طرف بوده، ولی اگر احیانا خاک عربستان مورد تجاوز قرار گرفت، تصمیم گیری خواهید کرد؛ مصری ها هم هنوز مردد هستند و بسیاری از مطبوعات، روشن فکران و اندیشمندان و حتی تلویزیون مصر، آقای السیسی را از اینکه وارد این باتلاق شود برحذر می دارند.

کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: حتی ائتلافی که عربستان خیلی برای آن هزینه کرد تا اگر درگیری زمینی شروع شد در کنارش بایستند، در حال حاضر رهایش کرده اند.

سعودی ها به دنبال واسطه برای پایان‌دادن به جنگ هستند

افقهی در ادامه درباره نتایج ادامه دار شدن این تجاوز تصریح کرد: با اینکه در ابتدای حملات، حاکمان آل سعود سخن از پایان جنگ با دستیابی به سقف بالایی از مطالبات می کردند، امروز می بینیم که صحبت از وساطت است و به دنبال راه حل های مسالمت آمیز می گردند و این ادعا را دارند که ما از اول هم موافق راه حل مسالمت آمیز بودیم و گناه را گردن انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح می اندازند.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً عربستان که خودش شروع کننده جنگ نبوده، نمی‌خواهد به سادگی به این جنگ پایان بدهد و هر چه هم این جنگ طولانی تر شود، مسائل پیچیده تر و عوامل دیگری وارد این معادله غامض، پیچیده و مبهم می شوند و در این صورت من تصور می کنم که حل این معادله می رود در سرسراهای تنگ و تاریک سازمان ملل، شورای امنیت، شورای همکاری خلیج فارس و شورای همکاری کشورهای اسلامی و همچون داستان سوریه و عراق خواهد شد.

کارشناس سیاسی اذعان کرد: نقشه ای که برای عربستان سعودی چیدند، این است که پای عربستان را در این باتلاق بکشند و آلوده به این جنگ کنند و سپس آرام آرام التهابات از داخل عربستان شروع شود و همچنان که آقای ولیدبن طلال برادرزاده شاه عربستان گفت «اگر جنگ ادامه پیدا کند و به آن خاتمه ندهیم شاهد تجزیه عربستان به ۴ تکه خواهیم بود.»

اشک تمساح آل سعود برای دموکراسی در شرایطی است که هنوز یک ساختار قبیله ای قرون وسطایی بر این کشور حاکم است

این کارشناس مسائل سیاسی به موضوع آگاه شدن ملت ها نسبت به باطن دَد منش و خشونت طلب رژیم آل سعود پرداخت و بیان داشت: ملت ها کاملا آگاه هستند ولیکن تسلط، هیمنه و مدیریت حجم کثیری از رسانه ها چه در فضای مجازی و چه از طریق شبکه های پر پوشش ماهواره ای، اطلاعات و جریان های انحرافی به مردم ارائه می کنند و حقایق را می پوشانند. با این حال من معتقدم که علی رغم هیمنه و سیطره غول رسانه استکبار جهانی و صهیونیست با همراهی رسانه های پر پوشش و قدرتمند جهان عرب، مردم تلاش می کنند که خودشان را به حاق مطالب برسانند و به حقایقی که در داخل کشورهایشان از ظلم و تبعیض و اختلاف طبقاتی و فساد مالی و اخلاقی این خاندان های بی ریشه و بی اصالت نظیر آل سعود، آل خلیفه آل صباح، آل ثانی و … می بینند، واکنش نشان دهند.

وی ادامه داد: آقای اوباما اخیرا به حاکمان آل سعود گفت چیزی که شما را تهدید می کند ایران نیست بلکه وضعیت داخلی کشور خودتان است و این به این معنی است که آنها کشورهای مستبدی هستند. برخی از این کشورها هنوز قانون اساسی ندارند و با یک انگشت سبابه یک امیر می رود و یک امیر می آید؛ یک پادشاه می رود و یک ملک می آید؛ اصلا هیچ احترامی برای حقوق و اظهار نظر و حق رأی مردم وجود ندارد و هنوز یک ساختار قبیله ای و عقب افتاده قرون وسطایی بر این کشورها حاکم است و آمریکا هم تازمانی که به این شکل منافعش تأمین می شود، همین وضع را می خواهد و فقط هر از گاهی برای خالی نبودن عریضه یک سازمان حقوق بشری می گوید که فلان زندانی در این کشورها شکنجه شده است؛ درحالی که داستان اینگونه نیست و همه ملت در این کشورها شکنجه می شوند.

افقهی افزود: در کشور عربستان فشار، خفقان و تبعیض های زیادی وجود دارد و این خنده دار است که هنوز عربستان سعودی نتوانسته است مشکل رانندگی خانم ها را در کشورش حل کند؛ آن وقت می آید برای مردم سوریه اشک تمساح می ریزد که دموکراسی ندارند.

وی تصریح کرد: مردم، جنگ افروزی ها و این حمایت از تروریست ها را از زبان ما نشنیده اند و نمی شنوند؛ بلکه از زبان آقای بایدن شنیده اند که عربستان سعودی، امارات و ترکیه دارند از داعش حمایت می کنند. مردم عراق به اتفاق می گویند که این ایران بود که در قالب مستشاری، فروش سلاح و آموزش مردمی به داد ما رسید وگرنه داعش همه ما را قتل عام می کرد.

دوران توحش ها و منطق زشت قرون وسطایی گذشته است و ملت ها بیدار شده اند

افقهی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص توحش رژیم آل سعود در شرایط کنونی منطقه گفت: مقام معظم رهبری اشاره بسیار ظریفی در ارتباط با این وحشی گری ها و ماجراجویی های این فرزند نابالغ سیاسی وزیر دفاع عربستان به نام محمد بن سلطان داشتند. ایشان فرمودند که آنها از طریق توحش می خواهند بحران های منطقه را مدیریت کنند. لازم می دانم یادآوری کنم که این نظریه مدیریت توحش یک کتاب است که القاعده چاپ کرده و معتقد است که از طریق توحش می توانند منطقه را مدیریت کنند و بر آن مسلط شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر ریشه های ایدئولوژیکی این نظریه توحش را جستجو کنید، در آموزه های آقای ابن تیمیه بنیان گذار سلفیت و بعد محمدبن عبدالوهاب بنیان گذار وهابیت و تکفیری ها خواهید یافت؛ این افراد معتقدند که از طریق توحش، سپس تمکین و سپس تبعیت می توانند اعمال قدرت کنند و به زعم آقای ابوبکرالبغدادی تأسیس خلافت اسلامی راشکل دهند. اینها باورشان این است که فقط از طریق خشونت می توانند به مقاصدشان برسند و یا رقبایشان را از میدان به در کنند و یا آنها را مطیع و برده خودشان کنند. باید گفت که دیگر دوران این توحش ها و این منطق زشت و قرون وسطایی گذشته است و ملت ها بیدار شده اند.

کارشناس مسائل منطقه در زمینه خواست و اراده مردم یمن در قبال عربستان اذعان داشت: گناه مردم یمن این است که می خواهند دست عربستان را از کشورشان کوتاه کنند و اگر هم عربستان می خواهد با آنها تعامل داشته باشد، باید تعاملی دو سویه داشته باشد و به خواست و اراده مردم احترام بگذارد؛ از ابتدای تاریخ سه استان عسیر، جیزان و نجران جزء خاک یمن بوده است اما در معاهده ۱۹۳۴، اینها خاک یمن را ملحق کردند؛ اعتبار این معاهده در سال ۱۹۹۲ تمام شد، اما آنها دارند زور می کنند که باید این معاهده تمدید شود.

رژیم آل سعود در حمله به یمن به دریوزگی افتاده است

افقهی درخصوص مستأصل شدن رژیم آل سعود نسبت به ادامه دادن به تجاوز و حمله به یمن اذعان داشت: با اینکه ما می دانیم و در تحلیل ها و خبرها آمده است که انصارالله موشک اسکاد، موشک سان و ضد هوایی دارد، اما تا به حال حمله ای نکرده است، این یک نکته بسیار ظریف است و آن این است که انصارالله و ارتش یمن دارند جنگ را مدیریت می کنند.

وی افزود: در حال حاضر عربستان کاملا منفعل است. آنها اکنون چیزی به نام بانک اهداف ندارند و بیمارسستان، نمازخانه، مسجد، مدرسه، ورزشگاه و نیروگاه های آب و برق و …. را می زنند که نشان دهنده این است که رژیم آل سعود به دریوزگی افتاده است و به مردمی حمله می کنند که بی دفاع هستند و ارتشی به آن معنا ندارند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: عربستان در حالی که می داند مردم قدرت دفاع از خودشان را ندارند، با هواپیماهای سوپر پیشرفته مردم را قتل عام می کنند؛ انصارالله با این خویشتنداری می خواهد به جهان نشان دهد که عربستانی که مدعی خادمی حرمین شریفین و مدعی اجرای احکام اسلامی و شریعت بوده، چقدر پست و رذل است؛ به طوری که مردم در همان روزهای اولیه این تجاوز وحشیانه، بلافاصله میان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و رژیم فعلی آل سعود وجه تشابه پیدا کردند.

وی همچنین خاطرنشان شد: عربستان سعودی قطعا بازنده این جنگ است و انصارالله منتظر است که اینها وارد جنگ زمینی شوند؛ انصارالله در توانش هست که وارد خاک عربستان شود. برای نمونه یکی از عشایر الطخیه در جنوب یمن توانستند پست بازرسی و دیدبانی در داخل خاک عربستان به نام المناره را بگیرند و تاکنون عربستان چهار بار حمله کرده است تا این پست دیدبانی مرزبانی را پس بگیرد؛ اما هنوز نتوانسته است.

افقهی در پایان افزود: این وضع حقیقی عربستانی است که یک ارتش اجاره ای تشکیل داده است؛ عربستان یک ارتش متشکل از تبعه های پاکستانی، بنگلادشی، افغانی، مصری و سودانی دارد که قطعا در جنگ زمینی با سلحشوران یمنی که مادرزادی جنگجو و دلاور هستند شکست سنگینی خواهد خورد؛ هرچند که همین الان هم شکست خورده است و تنهامی خواهد به یک شکل آبرومند خودش را از این باتلاق بیرون بکشد.

 وی همچنین گفت: قطعاً مدیریت جنگ با حوثی ها بوده و همین موضوع هم هست که موجب به جنون رسیدن نظامی عربستان شده است؛ اخیرا سخنگوی عربستانی می گفت که ما روزی ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ سورتی پرواز نظامی به خاک یمن داریم؛ این در حالی است که در کل یمن ۱۲۰۰ هدف نظامی وجود ندارد و این موضوع نشان دهنده این است که عربستان سردرگم بوده و نمی‌داند چه کاری باید انجام دهد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب