پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:31:14 - دوشنبه 9 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تکرار نام “شهیدرجایی” و “شهید باهنر” تعیین کننده خط مش دولت اسلامی است
مقام معظم رهبری فرمودند : تکرار نام شهیدرجایی و شهید باهنر، این پرچم هایی که تعیین کننده خط مش دولت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است، آنها را مشخص تر واضحتر جلوی چشم خودمان می گیریم که فراموش نکنیم، از چه راهی عبور می کنیم وبه کجا می خواهیم، برسیم .

به  گزارش ” صبح رابر”؛ هشتم شهریور ۱۳۶۰ انفجار رخ داد، شهید رجایی رئیس جمهور محبوب ایران همراه محمد جواد باهنر نخست وزیر به شهادت می رسد تا عمر دوران ریاست جمهوری محمد علی رجایی به یکماه هم نرسد.

شهید رجایی، بی جهت هدف ترور دشمنان انقلاب قرار نگرفته بود، تروری که چندی بعد مشخص شد، بر اساس طرحی که توسط سازمان جاسوسی آمریکا CIA طراحی شده بود صورت گرفته بر اساس این طرح برای سرکوب یک حرکت عمومی باید رهبران و سران حرکت را حذف فیزیکی کرد.

راز ماندگاری شهید رجایی

شاه فکر می کرد که انقلاب ایران به ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر بستگی دارد، ترور شهیدرجایی هر چند یکی از چهره های برجسته انقلاب را از مردم گرفت؛ اما با وجود گذشت سالها نتوانست به محبوبیت او در میان مردم ایران پایان دهد، ماندگاری که رازش را باید در شخصیت شهید رجایی جستجو کرد .

محمد علی رجایی در محله قدیمی در شهر قزوین در سال ۱۳۱۲متولد شد؛ پایان نامه ابتدایی اش را در همان شهر قزوین گرفت، محله ای که هنوز در ودیوار قدیمی اش نشانه های زیادی از او به یاد دارد .

شهید رجایی در سال ۱۳۲۷ همراه با خانواده اش قزوین را ترک کرد و به تهران آمد، چند سالی از حضورش در تهران نگذشته بود که همزمان با تحصیل در دانشگاه وارد فضای سیاسی شد و مبارزه با رژیم شاه را آغاز کرد.

محمد علی رجایی عادت نداشت، ظلم را ببیند و ساکت بنشیند

محمد علی رجایی عادت نداشت، ظلم را ببیند و ساکت بنشیند؛ همین خصلت ظلم ستیزی او موجب شد تا از اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی رفت و برگشت هایش به زندان های رژیم پهلوی اغاز گردد. روحیه بلند شهید رجایی یک اسوه است، برای همه کسانی که می خواهند، برای خدا کار کند .

محمد علی رجایی مدت زیادی را در زندان می گذراند، هر بار با فعالیت سیاسی علیه رژیم  پهلوی دوباره سر از زندان در می آورد و دوباره شکنجه های که هر بار سخت تر از گذشته تکرار می شود.

داستان دردناکی که تا زمان پیروزی انقلاب ادامه پیدا می کند؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی محمد علی رجایی به عنوان با سابقه ترین زندان سیاسی دوران رژیم پهلوی مجدداً فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرد و بعد از بر عهده گرفتن سمت وزارت آموزش و پروش به پیشنهاد بزرگان انقلاب و حزب جمهوری اسلامی  وارد کابینه ابوالحسن بنی صدر شد؛ تا مقابل افکار و عملکرد غیر انقلابی او بایستد .

محمد علی رجایی هیچ گاه کاری نکرد که، ضعف بنی صدر پای انقلاب اسلامی نوشته شود

با وجود اختلافات فکری و اساسی و برخوردهای نامناسب بنی صدر اما، محمد علی رجایی هیچ گاه کاری نکرد که، ضعف بنی صدر پای انقلاب اسلامی نوشته شود.

شهید رجایی می گفت:” احساس می کردم که بنی صدر شدیداً تصمیم گرفته که با دولت مبارزه کند، بنی صدر بدترین نسبت ها را در برخوردش با من می داد همه اینها را تحمل کردیم، در طول نخست وزیری بسیاری از موارد اتفاق افتاد که به راحتی نقطه ضعف های بنی صدر را می دیدیم و لب فرو می بستیم، زیرا که ما معتقد بودیم که هر نقطه ضعفی که از طرف ارگانهای رسمی عنوان شود، این در حقیقت ضعف انقلاب را نشان می داد ولی بنی صدر برایش مطرح نبود. و بالاخره بهترین  جمله را امام خمینی فرمودند: که بنی صدر فراموش کرده بود که یک رئیس جمهور است.”

محمد علی رجایی به این راحتی ها مسئولیتی را نمی پذیرفت و معتقد بود اگرفرد بهتری برای پستی وجود داشته باشد نباید آن مقام را پذیرفت حتی اگر مقام نخست وزیری باشد.

در نهایت بنی صدر در نتیجه اقدامات ضد انقلابی، توسط مجلس برکنار شد و در بحبوحه های ترورانقلاب، در نخستین سال ها انقلاب ،”محمدعلی رجایی” در دومین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و در ۱۲ مرداد ۱۳۶۰ به سمت ریاست جمهوری برگزیده شد.

مقام هم نتوانسته بود، شخصیت رئیس جمهور مردمی ایران را تغییر دهد

شهید محمد علی رجایی زمانی که حکم رئیس جمهوری را از دست امام گرفت، گفت : امیدوارم نیروی جدید در من به وجود آورد تا من به عنوان رئیس جمهورکشور مسلمان ایران در اجرای هر چه بیشتر قانون اساسی یعنی خون بهای هزاران شهید و معلول تا آنجا که در توان دارم، بکوشم .

جایگاه محمد علی رجایی از یک زندانی سیاسی در زمان شاه به نفر اول اجرایی کشور تبدیل شده بود اما مقام هم نتوانسته بود، شخصیت رئیس جمهور مردمی ایران را تغییر دهد.

شهید رجایی چه زمانی که دستفروش ، معلم ساده، وزیرآموزش و پرورش ، نخست وزیر و رئیس جمهور بود در روح او تأثیری نداشت .

شهید رجایی: دولت نه حاکم بر مردم ، و نه محکوم در مقابل مردم؛ بلکه دولت خدمتگزار مردم است

اسدالله بادامچیان عضو شورای اسلامی حزب جمهوری دولت رجایی گفت : شهید رجایی هیچ وقت نمی گفت من نخست وزیر مردم هستم ، می گفت من خدمتگزار مردم هستم، صادقانه هم می گفت، شعارسیاسی و تبلیغاتی نمی داد. ایشان وقتی حرفی می گفت قبلش عمل کرده بود و همین باعث می شود مردمی بماند و مردمی باشد و مردم ازش تبعیت کند.

به گفته شهید رجایی” دولت نه حاکم بر مردم و نه محکوم در مقابل مردم؛ بلکه دولت خدمتگزار مردم است”.

ساده زیستی شهید رجایی

ارزش مردم برای شهید رجایی آنقدر زیاد بود، که تلاش می کرد سطح زندگی اش از سطح زندگی افراد متوسط جامعه هم پایین تر باشد، تا آنجا امام خمینی (ره) هر گاه از ساده زیستی صحبت می کردند، مصداق سخنانشان کسی نبودجزء، “شهید رجایی “.

محمد علی رجایی وقتی که شنید پسرش موتور از دفتر نخست وزیری گرفته بود، گفت: بچه من نباید احساس کند بچه نخست وزیر است، بچه مسئول نیست این بچه باید مثل توده مردم زندگی کند.

شهید رجایی هیچ گاه در مقابل قدرت خارجی سر سازش نداشت و در دفاع از ارزش های انقلاب کوتاه نمی آمد

ایران در سال های نخست انقلاب از هر سو تحت فشار بود، هم گروه های مبارز داخلی و هم از طرف  قدرت های غربی به دلیل مغایربودن با ارزش های غربی و ساختار قدرت در نظام بین الملل ، آنها می خواستند به هر طریق ممکن به حیات انقلاب اسلامی ایران پایان دهد.

در چنین شرایطی شهید رجایی چه در مقام نخست وزیر و چه در مقام رئیس جمهور ایران هیچ گاه در مقابل قدرت خارجی سر سازش نداشت، در دوران حضور شهید رجایی بر منصب قدرت دیده نشد رجایی مهربان در برابر مردم در دوران مسئولیتش در دفاع از ارزش های انقلاب کوتاه بیاید .

شهید رجایی گفت: بدانند که ملت ما تصمیم گرفته است،زنده ، آزاد و مستقل بماند و از انقلاب اسلامی و انسانی خود پاسداری نماید و من صریحا اعلام می کنم که ملت ما مصمم است، حتی با دنبال کردن یک جنگ طولانی و مردمی نه تنها متجاوزین را سر جای خود بنشاند؛ بلکه جوابی دندان شکن به امپریالیسم آمریکایی دهد.

شهید رجایی واقعا اعتقاد قلبی به شعار “نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی” داشتند تنها راه حل نظام ما جمهور اسلامی است. و چرا که قبلاً هم شرق و غرب در حقیقت در ایران توطئه هایی داشتند .

شهید رجایی مطیع ولایت بود

شهید رجایی هر چه در برابر قدرتهای بزرگ غرب و شرق سر سختانه می ایستاد در برابر ولایت مطیع بود. اطاعتی که همراه با محبوبیتش در میان مردم موجب شده بود که امور کشور را با امکانات اندک اداره کند، نشانه این موضوع را هم می توان در سخنان خود شهید رجایی جستجو کرد و هم در خاطرات یاران قدیمی او.

شهید رجایی گفت: ”  تمام سرمایه های خود را در راه تحقق این انقلاب و در راه رهبری ولایت فقیه سرمایه گذاری خواهید کرد.

یکی از عضو حزب جمهوری اسلامی در دولت رجایی با بیان اینکه پست و مقام برای خیلی ها باعث شده که از ارزش افتادند، اظهار کرد: قبل از رسیدن به قدرت آدم هایی بودند که واقعا مذهبی و علاقمند، شعارهای خوب می دادند ولی به قدرت که رسیدند، مقابل ولایت ایستادند؛ و برای نگهداری قدرت از ارزش هایشان پایین آمدند و خیال کردند، بایستی آرای افرادی که یک ذهنیت غیر ارزشی دارند آن را هم به آرای شان اضافه کنند، تا بتوانند دوباره قدرتشان را حفظ کنند یا اینکه راه دیگری رفتند.

وی افزود: یکی از برجسته ترین صفاتی محمد علی رجایی این بود که نسبت به ولی فقیه خیلی مطیع بود. و از همه لحاظ  کاملا از ایشان اطاعت می کرد، می گفتند: من مقلد امام هستم . با همه وجود تابع امام بود یعنی دیگر خودش یک فلسفه ایجاد نمی کند آنچه امام می فرمودند، فصل الخطاب بود؛ دیگر هیچ بحثی نبود.

نام رجایی را باید بسیار تکرار کرد نه برای زنده نگهداشتن دومین  رئیس جمهوری ایران، بلکه به عنوان یک شخصیت منش اخلاقی و سیاسی او. تا یادمان نرود، صاحبان قدرت در انقلاب اسلامی چه کسانی بودند و کمک ما کنند امروز از مسیر اصلی انقلابی اسلامی منحرف نشویم .

مقام معظم رهبری فرمودند : تکرار نام شهیدرجایی و شهید باهنر، این پرچم هایی که تعیین کننده خط مش دولت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است، آنها را مشخص تر واضحتر جلوی چشم خودمان می گیریم که فراموش نکنیم، از چه راهی عبور می کنیم وبه کجا می خواهیم، برسیم .

انتهای پیام /

برگرفته از مستند من رجایی هستم

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب