پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:31:20 - سه شنبه 22 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بررسی تأثیر میزان مشارکت مردم در انتخابات و وظایف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی
در نشست هم اندیشی که عصر دیروز در سالن فرمانداری رابر با حضور امام جمعه شهرستان و کارشناسان سیاسی ، اجتماعی برگزار شد پیرامون اهمیت و جایگاه رهبری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی شد که در ادامه می خوانید .

به  گزارش” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان، مردم رابر بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در همه صحنه ها ی سیاسی  حضور فعالی  داشتند و امسال  هم می خواهند  با حضورشان  در انتخابات  هفتم  اسفندماه  حماسه ای  دیگر بیافرینند.

در نشست هم اندیشی که عصر دیروز  پیرامون  اهمیت و جایگاه رهبری،  مجلس  خبرگان  و مجلس شورای  اسلامی  در نظام  جمهوری اسلامی ایران  و همچنین وظایف  و  اختیارات نمایندگان  مجلس شورای اسلامی  در سالن  اجتماعات  فرمانداری برگزار شد کارشناسان  به  بحث و تبادل  نظر پرداختند .

اهمیت و جایگاه  رهبری در نظام  جمهوری اسلامی

حجت الاسلام مهدی  صادقی  امام جمعه شهرستان رابر در خصوص   اهمیت و جایگاه  رهبری در نظام  جمهوری اسلامی  گفت : بنا بر اداله  و  شواهد  دینی تشکیل حکومت  اسلامی  یعنی حکومتی که بر مبنای احکام  الهی باشد لازم است در رأس این حکومت کسی  قرار بگیرد که  در فهم احکام الهی  متخصص و  صاحب  نظر و  داری  امتیازاتی باشد  که بتواند مشکلات  جامعه را  حل  و  فصل کند، آن  شخص که در رأس  قرار دارد، ولی  فقیه  است .

وی بااشاره به  حاکمیت دینی و ولایت فقیه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام  افزود: ولی  فقیه آن  کسی که  تخصص  در امر حکومت  اسلامی دارد و هر کسی  نمی تواند این جایگاه را داشته باشد.

وی  با بیان  روایات متعددی که معروف  ترین آن مقوله عمربن حنظله است که این  نیابت امام را به ولی فقیه داده است و بنیانگذار  کبیرانقلاب  اسلامی  حضرت  امام  (ره)؛ تمام  اختیارات  امام  معصوم را به ولی  فقیه  عنایت  فرمودند.، تصریح کرد: در روایات ولایت فقیه همان ادامه  دهنده راه حکومت پیغمبر است، حضرت  امام (ره)  این  پرچم  را به حمایت  مردم  بلند  کرد و می بینید الان  نزدیک  به سی و  هفت  ساله  که ادامه  دارد .

DSC08595

امام جمعه  رابر با بیان  اینکه  پس از حضرت امام (ره) اکثریت مردم، مرجعیت  مقام معظم رهبری را   قبول  کردند و پذیرفتند افزود:  بعد  از ایشان  تعیین  رهبر از وظایف مجلس  خبرگان، که متشکل  از فقها  و دارای  شرایطی  هستند که بر اساس اصل  ۱۰۷ قانون اساسی با  توجه به شرایطی  که دارند رهبر را انتخاب  می کنند.

وی  با بیان مدت  دوره ۸ ساله  مجلس  خبرگان و مدت  دوره چهار ساله  مجلس شورای اسلامی به  وظیفه  اصلی  نمایندگان  مجلس  خبرگان اشاره کرد  و عنوان  داشت : هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود و یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصل پنجم و یکصد و نهم گردد و یا معلوم شود که از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر بعهده خبرگان مذکور در اصل یکصدو هشتم می‌باشد ” یا در صورت فوت یا  کنارگیری یا عزل  رهبر،   خبرگان رهبری  وظیفه دارند در اسرع  وقت  نسبت به تعیین رهبر ابلاغ  نمایند.

وی  با بیان  شرایط نمایندگان مجلس خبرگان  رهبری با  طرح این سؤال  که   آیا هر کسی می تواند در مجلس خبرگان  شرکت  کند، گفت : هر  کسی نمی تواند در مجلس  خبرگان  شرکت  کنند  و شرایط  مجلس خبرگان از جمله  اشتهار به د‌یانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد‌ د‌ر حد‌ی که قد‌رت استنباط بعضی مسائل فقهی را د‌اشته باشد‌ و بتواند‌ ولی‏ فقیه واجد‌ شرایط رهبری را تشخیص د‌هد‌، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز د‌اشته باشد‌، معتقد‌ بود‌ن به نظام جمهوری اسلامی ایران، ند‌اشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی برشمرد.

سهراب سلاجقه  نیز در این  نشست  به  اهمیت حضور مردم  در انتخابات گفت :  حضور  پر شور مردم درانتخابات باعث  اقتدار نظام  جمهوری اسلامی می شود و مشت محکمی بر دهان استکبار،  آمریکا و  دیگر  یاوه گویان  جهان اسلام  است

آقاملایی مهندس معدن  در این نشت به جایگاه مجلس  شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی  اشاره کرد و  افزود : بهترین جمله  ای که می توانیم  در خصوص جایگاه مجلس  شورای اسلامی بگوییم، سخن حضرت امام (ره) که می فرمایند : مجلس  در  رأس  امور است.

وی ادامه داد:  از آنجایی که  مجلس  دو مسئولیت عمده یکی قانونگذاری  و دیگری  نظارت بر حسن اجرای  قوانین یا   نظارت بر قوه مجریه را بر عهده دارد از اهمیت ویژه ای  در نظام  جمهوری اسلامی ایران برخوردار  می باشد؛  لذا ما برای اینکه  در سرنوشت  آینده خود و  فرزندانمان دخالت  کنیم  حتما  باید در انتخابات  آتی شرکت  کنیم .

پور عسکری نیز  به  جایگاه رفیع مجلس و  اینکه  حضرت  امام (ره) فرمودند مجلس در رأس  امور کشور است گفت: اصل حاکمیت قانون و برقراری نظم اقتضا می کند تمام امور جامعه مبتنی بر قواعدی باشد که همه مردم را از حقوق و تکالیف یکسان برخوردار کند وتوسط اکثریت جامعه پذیرفته شده باشد. مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام برای تشریح و وضع این قواعد به شکل قانونی را دارد.
وی ادامه داد: نیازهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و … جوامع بشری اصولا تابع زمان ومکان است از این رو نمایندگان مجلس حسب نیاز و ضرورت های جامعه درمقام صلاحیت و تشخیص برای رفع این حوائج از طریق وضع قانون هستند.

نماینده از  طریق  طرح می تواند  ایجاد  قانونگذاری کند

کاشف  مشاور  امور  جوانان در  فرمانداری  رابر نیز به  شرح وظایف  و اختیارات نمایندگان  مجلس شورای اسلامی پرداخت و  افزود :  دو  وظیفه اصلی نمایندگان مجلس، قانونگذاری  و نظارت  بر  اجرای دقیق قانو ن است؛ از آنجایی که  قوانین بر اثر مرور زمان نیازبه  تغییر  دارند و این تغییر محقق نمی شود به  جز اینکه نماینده ای آگاه و اندیشمند داشته باشیم و از طرف  نظارت بر اجرای دقیق  قانون محقق نمی شود مگر اینکه نماینده خودش  قانون گریز  نباشد .

DSC08589

وی با بیان اینکه امروزه  مردم  شرح وظایف نمایندگان را اشتباه  گرفته اند، بیان کرد: عمده ترین خواسته مردم از نماینده  کار شخصی یا کاری که مرتبط با ادارت می شود از نماینده خواستارند؛ از  طرفی می شود گفت که،  این خواسته ها  معقول است چرا که  نماینده  نقش بسزایی حتی در انتخاب  وزیران دارد و همچنین ارتباط نماینده  با مردم می تواند این  خواسته مردم را محقق  کند، اما  وظیفه نماینده مجلس شورای  اسلامی محسوب نمی شود.

کاشف وظیفه اصلی  نماینده مجلس  را همان  قانونگذاری دانست و افزود: نماینده از  طریق  طرح می تواند  ایجاد  قانونگذاری کند .

رقابت آزاد سیاسی در هر کشوربیشتر باعث  انسجام و  وحدت  ملی می شود

زهره  کریم قاسمی  دکترای  علوم سیاسی   افزود : مشارکت سیاسی مردم باعث  تثبیت نظام،  انسجام و همبستگی   اقتدار  ملی را  در پی  دارد، رقابت آزادی سیاسی در هر کشوربیشتر باعث  انسجام و  وحدت  ملی می شود .

امام جمعه رابر در پاسخ به این  سؤال با توجه به اینکه رابر یک  محیط  کوچک است و  نفوذ  اجتماعی مثلا همنوایی چه تأثیر می تواند  در میزان مشارکت یا حتی  گرایشات سیاسی افراد دارد ؟ آیا کسی که در راس  امور است می تواند با  رفتار و  کردار روی  گرایشات و  مشارکت  سیاسی تأثیرداشته باشد ؟، گفت : ما  مردم  فهیمی داریم  مخصوصا شهرستان رابر که ویژگی خاصی نسبت به سایر  شهرستان های استان کرمان دارد، با توجه اینکه این  منطقه معمولا ً کاندیدا شناخته شده اند، اگر مردم  رابر حرف های کاندیدها را  گوش  دهند، اما  تصمیم نگیرید؛ و بعد با الگو گیری از شاخص هایی   که برگرفته از  فرمایشات مقام معظم رهبری راحتر  می توان  تصمیم گیری کرد، ما نباید بی  عدالتی داشته باشیم.

وی عدالت را  یک چیز نفسانی  دانست و افزود:  اگرما بی عدالتی کنیم، باید روز قیامت  جواب دهیم.

نماینده باید مشکلات  مردم  را بشنوند آن مشکلات  تبدیل به  قانون  کند

حجت الاسلام صادقی با اشاره به  فرمایشات مقام معظم رهبری   در دیدار  مردم  قم  افزود : مقام معظم رهبری فرمودند : شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره‌ی لیست‌ها تصمیم گرفت.
وی ادامه داد: اگر افراد خوب مؤمن  و متدین و پایبند به انقلاب  در این  لیست هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد به  این افراد  رأی داد،  در روز قیامت  شما مورد بازخواست قرار نمی گیرید  که  چرا چشم بسته به این افراد رأی دادید  .

وی  بیان  کرد: اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

حجت الاسلام  صادقی  گفت: کسی  که   پول  داد و رأی  انسانها را خرید  این آقا باید در روز  قیامت  جواب  دهد چون  رأی که  داده  روی  وعده و عید شخصی بوده است .

DSC00242

وی با تأکید بر اینکه  وظیفه  نماینده مجلس،  قانونگذاری و نظارت بر اجرای  دقیق قانون است، گفت :  نماینده باید در بین  مردم، مشکلات  مردم  را بشنوند آن مشکلات  تبدیل به  قانون  کند و  همه مردم  بتوانند از این قانون  استفاده کنند .

صادقی با بیان اینکه جایی که حق  مظلومی  ضایع شود باید  فریاد  زد ،  اضافه  کرد: این  خیلی بد در  جامعه  جا  افتاده است  مردم  طلبکار نماینده شدند، چرا که به  وعده خودش عمل نکرد،  شاید این آقا  از  لحاظ  قانونگذاری در  مجلس نقش  بسزایی داشته باشد اما نزد مردم با وعده شخصی که می دهد  محبوبیت ندارد ، لذا می بینیم که  از یک  نماینده ای که قانونگذار است  محروم می شویم .

وی عنوان کرد:  وعده و  وعیدها در مردم  توقع ایجاد می کند،  شعاری که پشتوانه ندارد صلاحیت  نماینده  شدن را  ندارد.

این کارشناس  در خصوص  اعتبارات  نمایندگان  در  کارهای  عمرانی  گفت :  اعتبارات ماده  ۱۸۰ ،  از محل  اعتبارات  دولت  تأمین می شود ولی  طرح و نظارتش  با نماینده است  یعنی  بر اساس  اعتبارات جاری  شهرستان، اعتبارات  ۱۸۰ هم به شهرستان   تعلق  می گیرد.

وی به  تعامل  بین نماینده و  دولت  اشاره  کرد و  ادامه داد:  همانگونه که دولت  در مجلس  معاون  پارلمانی دارد، وزرا  در مجلس  اکثراً نماینده  پارلمانی  دارند ، ما باید نماینده ای را بخواهیم که مطالبه  گر باشد، نقاط  ضعف  و قدرت  شهرستان  را بشناسد، حداقل این نماینده باید  ۱۰ مشاور قوی  در هر حوزه ای داشته باشد،  نماینده ای که علاوه بر قانون گذاری  قدرت مطالبه  گری دارد می تواند  درروند  توسعه  شهرستان تأثیر داشته باشد .

شور و شعف انتخاباتی را از  زبان شاعر همتعلی  زرین  کلاه  

در این نشست نیز شور و شعف انتخاباتی را از  زبان شاعر همتعلی  زرین  کلاه  خواند ه شد

باید این منطقه از شور و شعف   پُر بکنیم/ یادی از سابق مردم رابر بکنیم

ما به این  شهر و به این جامعه خدمت بکنیم /سر صندوق در این مرحله شرکت بکنیم

شاد و پر شوق ولی غلغله  بر پا بکنیم / بانظر  رأی فراوان همه غوغا بکنیم

خانه خویش به رأی نظرآباد کنیم / پس مبادا که دل  دشمن خود  شاد  کنیم

بنویسید اگر  گله  و فریادی هست / انتخابات همان مظهر آزادی هست

سرنوشت همه دربند همین قافله است / حرف امروزهمین کار و همین مسئله است

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب