پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:29:35 - پنجشنبه 24 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دروازه پذیرش مرگ زودهنگام با مصرف قلیان
عرضه گسترده قلیان در جامعه، موجب آسیب رسیدن به سلامت عمومی می شود. همچنین هرساله خسارت های مالی گسترده ای هم به دلیل عرضه قلیان در کشور برجای می ماند. برای اجرای این قانون باید با جدیت بیشتری رفتار کنند.

به  گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از کسبه کرمان:این روزها قلیان به یکی از سرگرمی های همیشگی و گزینه های اصلی جوانان برای گذراندن اوقات بیکاری تبدیل شده که این موضوع لزوم توجه بیشتر به جوانان را از سوی مسئولان  نمایان میکند وجود مکان هایی نظیر قهوه خانه ها و سفره خانه هایی که به مشتری هایشان قلیان ارائه می کنند و برخورد قاطعانه ای از سوی مدیران به آنها نمی شود بر رواج مصرف قلیان تاثیر فراوانی داشته است افرادی که به استعمال قلیان می پردازند را می توان به ۲ دسته تقسیم کرد دسته اول کسانی  هستند که از تاثیر منفی استعمال قلیان بر سلامتیشان اطلاعی دارد اما دسته دوم کسانی هستند که  با اطلاع از صدمه ای که قلیان به سلامتیشان وارد می کند به استعمال این ماده دخانی می پردازند

011

در طول سال های گذشته، تفسیرهای مختلفی از قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات شده است و دولت ها هرکدامشان تفسیر متفاوتی از این مساله داشته اند. گاهی هم موازی کاری بین سازمان های مختلف، موجب توقف اجرای این قانون شده است. به هر حال شکی نیست که سهل انگاری و توجیهات غیرقابل قبول، مانع از اجرای دقیق قانون منع توزیع قلیان شده است.شکی نیست عرضه گسترده قلیان در جامعه، موجب آسیب رسیدن به سلامت عمومی می شود. همچنین هرساله خسارت های مالی گسترده ای هم به دلیل عرضه قلیان در کشور برجای می ماند. برای اجرای این قانون با جدیت بیشتری رفتار کنند. مسلما آنهایی که پیپ و قلیان می‌کشند، زودتر از فرد سیگاری با مشکل مواجه می‌شوند. اما نکته بسیار مهم این است که در نهایت  این افراد، جان خود را به واسطه مصرف دخانیات از دست می‌دهند

0004

یکی از دلایل شیوع انواع سرطان ها در جامعه، استعمال قلیان، سیگار و انواع و اقسام دخانیات است، در حالی که اگر بر فرآیند عرضه دخانیات، نظارت بیشتری داشته باشیم و با فرهنگ سازی و آموزش، مردم را نسبت به خطرات متعدد استعمال قلیان آگاه سازیم، بی گمان می توانیم شاهد کاهش رغبت مردم به استعمال قلیان باشیم و در این شرایط، فعالیت قلیان سراها نیز خود به خود محدود خواهد شد.

محمد رضا بهرامی در گفتگو با خبرنگار “کسبه کرمان “ در ابطه با منع استفاده از قلیان در اماکن عمومی گفت:در وهله اول مستقیم نمی شود مصرف قلیان را منع کرد زمانی که اداره دخانیات ،تناباکو تولید می کند و سیگار هم در کشور به صورت قاچاق تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

بهرامی با اشاره به اینکه اگر یک فرهنگ عمومی برای مصرف نکردن قلیان در صدا و سیما و رسانه ها شکل بگیرد ادامه داد: باید بررسی کنیم چقدر  رسانه ها توانسته اند به بحث مضرات قلیان بپردازند و مردم با مضرات مصرف آن آشنا کنند.

رئیس صنف هتل داران و رستوران داران استان کرمان مشروح کرد:اگر می خواهند  که  قلیان را جمع کنند اول باید مصرف نکردن آن را فرهنگ سازی کنند و خود دولت پیشگام  این موضوع شود و تولیدات تنباکو و دخانیات را از فروشگاه جمع کنند آیا دولت حاضر است این ضرر را متحمل شود؟ چون همه می دانیم که از فروش دخانیات و تنباکو میلیارد ها کسب می کنند.

وی تشریح کرد:برای اینکه جوانان ما سراغ مصرف قلیان و سایر دخانیات نروند باید با افزایش وسایل ورزشی، باشگاه های ورزشی، مکان های فرهنگی ،هنری جوانان وقتشان را در چایخانه ها  برای مصرف قلیان نمی گذارند.

بهرامی در پایان افزود: اگر چای خانه ها و سفره خانه ها و جاهای که قلیان ارائه می دهند با نارضایتی مردم  بسته شود این مکان ها تبدیل به مکان های زیر زمینی می شود.

برای چندمین بار استعمال قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع اعلام شد و هیات عمومی دیوان عدالت اداری چند بخشنامه‌ متضمن جواز استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها را ابطال کرد. مطابق تبصره ۱ ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب ۱۵ /۶/ ۱۳۸۵ مصرف دخانیات از جمله عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع شده است و در بند ۸ ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی این قانون قهوه‌خانه‌ها نیز جزو اماکن عمومی محسوب شده‌اند.

قلیان کشیدن در قهوه‌خانه‌ها به صورت رسمی ممنوع شد. رای آخر در این‌باره را دیوان عدالت اداری صادر کرد. این رای در پی شکایت دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران به دیوان عدالت اداری صادر شده است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب