پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:43:54 - سه شنبه 12 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ظریف: غربی‌ها از مردم ما می‌ترسند نه تانک و موشک
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه دیپلمات‌های کشور که فرزندان انقلاب هستند مصون از خطا نیستند، تصریح کرد: ما آنچه را می‌توانیم انجام می‌دهیم. به گزارش ” صبح رابر”‌ به نقل از فارس، حمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در سالن علامه امینی کتابخانه این دانشگاه با […]

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه دیپلمات‌های کشور که فرزندان انقلاب هستند مصون از خطا نیستند، تصریح کرد: ما آنچه را می‌توانیم انجام می‌دهیم.

به گزارش ” صبح رابر”‌ به نقل از فارس، حمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در سالن علامه امینی کتابخانه این دانشگاه با تاکید بر اینکه نتانیاهو با دروغ‌پردازی به دنبال از بین بردن انسجام داخلی کشورمان است، گفت که این تلاش‌ها شکست خورد.

وی با اشاره به اینکه وزارت خارجه در شرایط دشواری قرار دارد تاکید کرد که مذاکره کار سختی است اما بیانیه خواندن راحت است.

وی افزود: رسیدن به تفاهم و راه‌حل نیازمند فکر، دقت، ابتکار و از همه مهمتر شجاعت است اما بیانیه خواندن شجاعت نیاز ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه مذاکره خود‌باوری می‌خواهد تصریح کرد که ادعا نمی‌کنم کسانی که رهبر فرزانه انقلاب آنها را فرزند انقلاب نامیده‌اند از خطا مصون هستند ما آنچه را که می‌توانیم انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم وضعیت دشواری را بر مردم تحمیل کرده تصریح کرد: ما تلاش کرده‌ایم تا اقتدار ایران را نشان دهیم.

ظریف تاکید کرد که شخصیت دیپلماسی ایران ناشی از نمایندگی مردم ایران است و افزود: اجازه نمی‌دهیم قدرتی به ما توهین کند.

وی تصریح کرد که راه دشواری در پیش است و این راه نیاز به فداکاری دارد برای اینکه آینده ‌بهتری بسازیم و در این مسیر به همدلی نیاز داریم.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی گفت: غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند بلکه از مردم ایران می‌ترسند. آیا شما فکر می‌کنید که آمریکا نمی‌تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد؟ واقعا شما فکر می‌کنید که آمریکا از سیستم نظامی ما می‌ترسد.

وی در ادامه افزود:‌ در کدام سند و طبق چه گفته‌‌ای شما ادعا می‌کنید که آمریکا می‌تواند به سیستم دفاعی ما ورود پیدا کند و آن را کنترل کند؟ چرا شما اشاره نمی‌کنید به این موضوع که جان‌کری گفت هیچ وقت در عمرم شخصی مانند شما (ظریف) با این تلخی با من صحبت نکرده است.

ظریف ادامه داد: ما در مقابل خارجی‌ها می‌گوییم که به شما اعتماد نداریم اما شما چرا از طرف خارجی‌ها حرف می‌زنید؟

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما در حال حاضر داریم پولی را که دوستان تحت حمایت شما در اختیار آنها قرار داده‌اند پس می‌گیریم و پول نفت کشور را که به دلیل ندانم‌کاری و سیاست غلط سال‌هاست در دست آنهاست را پس می‌گیریم. آیا این توهین به ملت ایران نبود که برای به دست آوردن یک دلار باید هشت تا سی سنت از پول خودمان را به کشورهای دیگر می‌دادیم؟

وی با تأکید بر اینکه چنین اظهارنظرهایی برای من بسیار دردناک است، گفت: برای من بسیار دردناک است که این حرف‌ها را بزنم اما زمانی که از نیویورک و ژنو برگشتم از همه دولت‌ها تشکر کردم اما بنا نداریم مشاهده کنیم افرادی که حقوق و آبروی خود را گذاشتند تا مذاکرات به نتیجه برسد تا پول‌مان را باز پس بگیریم اینگونه با آنها برخورد شود.

وی در ادامه با تأکید بر نقش تعیین کننده و مثبت رهبری برای هدایت مذاکرات گفت: اگر هدایت رهبری نبود هرگز مذاکرات ایران با ۱+۵ تا این حد پیش نمی‌رفت و ما باید قدردان چنین نعمتی برای کشور و نظام باشیم.

وزیر امور خارجه در ادامه پاسخ خود افزود: اگر مبنا و مرجع شما دوستان مذاکره کننده ایرانی نیستند که اظهار داشتند حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است حرفی نیست. چرا که در پرونده وکیل کاخ سفید این تفسیر وجود ندارد که حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: دوستان ما هم بلدیم مغلطه کنیم اما خواستیم به صورت منطقی بر اساس واقعیت بگوییم که در دو جای این تفاهم‌نامه بندهایی قرار داده شده است که هیچ راهی برای فرار از غنی‌سازی باقی نگذاشته است.

وی در ادامه پاسخ خود، گفت: مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد و نتیجه مذاکره را من به اطلاع رساندم. ما اعتقاد داریم خدا همه زمان مذاکره را ضبط کرده و ما با این اعتقاد بر سر میز مذاکره با ۱+۵ نشستیم.

ظریف تأکید کرد: مذاکره برای به دست آوردن منافع بیشتر برای کشور است. در غیر اینصورت من می‌توانستم برای دریافت سوت و کف بیشتر از اکنون کارهای زیادی انجام دهم.

وی با تأکید بر حقوق ملت ایران گفت: اطمینان می‌دهیم که ذره‌ای از حقوق ملت در این مذاکرات ضایع نشده اما مذاکره باید با هر قیمتی معنا پیدا کند. مذاکره‌ای که برای رادیو و تلویزیون و برای جلب سوت و کف قرار بگیرد به جایی نمی‌رسد.

وی گفت: جدولی ترسیم کرده‌ام که چه چیزهایی را در مذاکره دادیم و چه چیزهایی از مذاکره گرفتیم و آنچه گرفتیم صدقه نیست و این مطلب را بنده در میز مذاکره‌ام مطرح کردم اما درباره نحوه حرف زدن آنها با ما نمی‌دانم که در غرب در گذشته چه شرایطی به وجود آمد که آنها با ما اینگونه حرف بزنند اما بنده تلاش می‌کنم که شرایط را به حالت عادی برگردانم و از همه شما می‌خواهم که صمیمانه و با اتحاد تلاش کنیم تا منافع ملی‌ را برگردانیم.

وزیر امور خارجه با تأکید بر سختی مذاکرات گفت: مذاکرات سخت است و نوعی داد و ستد است که باید تلاش کنیم با توجه به شرایط کشور بیشترین توانمان را بگذاریم و بیشترین دستاورد را برای کشور به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: ما سند مذاکره را در اختیار تیم مذاکره کننده غربی گذاشتیم اما اینقدر خیال‌مان راحت بود که در شرایط فعلی با قلدرترین آدم‌های دنیا می‌توانیم بحث کنیم. بنده قول می‌دهم تا با یاری خدا به منافع ملی کشور دست پیدا کنیم و انشاءالله تا پایان این کار به مردم هرگز دروغ نخواهیم گفت.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب