پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:57:53 - سه شنبه 1 بهمن 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مرگ محیط زیست در پستوی سیاسی بازی های جناب وزیرصنایع/ مردم مزاحم توسعه صنعت نیستند، آقای وزیر!
وزیر صنعت و معدن و تجارت، مردم ۱۱ روستای مجاور کارخانه آلاینده آرین سینا را مشتی مردم مزاحم محلی خواند! به گزارش ” صبح رابر ” به نقل از بلاغ – شرکت آرین سینا کارخانه تولید «ام دی اف» در ۱۷ کیلومتری مرکز استان در منطقه فرح آباد در سال ۱۳۸۲در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار […]

وزیر صنعت و معدن و تجارت، مردم ۱۱ روستای مجاور کارخانه آلاینده آرین سینا را مشتی مردم مزاحم محلی خواند!

کارخانه آرین سینا

به گزارش ” صبح رابر ” به نقل از بلاغ – شرکت آرین سینا کارخانه تولید «ام دی اف» در ۱۷ کیلومتری مرکز استان در منطقه فرح آباد در سال ۱۳۸۲در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار احداث شده است که برای ۵۰۰ نیروی بومی و غیر بومی  در سه شیفت کاری اشتغال ایجاد کرد.

شرکت آرین سینا واحد تولیدی سلولزی است  با ظرفیت تولید بیش از ۱۲۰ هزار مترمکعب در سال تولید کننده «ام دی اف» در استان و کشور محسوب می شود.

این واحد تولیدی با هدف توسعه صادرات غیر نفتی در شمال کشور مستقر شد اما به لحاظ فعالیت غیر استاندارد با شرایط زیست محیطی مازندران مخالفت های سازمان محیط زیست را از سال ۸۷ به همراه خود داشته است.

علیرغم مخالفت های سازمان محیط زیست از دوران اصلاحات و پی گیری های مردم ۱۱ روستای مجاور در بخش رودپی شمالی و جنوبی به دلیل  گاز ساتع از فعالیت این کارخانه که بنا  به گزارش های رسمی سازمان محیط زیست ۱۰ هزار برابر خطرناک تر از سم سیانور ارزیابی شده  است که در در از مدت بر جنین مادران این منطقه اثر سوء خواهد داشت،ترکیبات آن اثرات سرطان زایی بسیار بالایی دارد که طی ۷ سال گذشته اثرات آن را روی پوست و بدن مردم روستای مجاور مشاهده شده است.

پی گیری های این پایگاه اطلاع رسانی را در سلسله مطالب مرگ خاموش همه مخاطبان خاص و عام مطالعه کرده و بیان بسیاری از موارد گذشته در این مطلب جدید خارج از حوصله است.

آرین سینا

بیان این مقدمات در حالی است که باید به اطلاع همه مخاطبان برسد که رویکر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در دولت تدبیر و امید اینگونه بود که  بخشی از برنامه پیشنهادی خود را به شرح زیر اعلام کرد: بی تردید بخش صنعت ، معدن و تجارت یکی از بزرگترین و موثرترین بخش های اقتصادی کشور و دارای پیچیدگی و تنوعی گسترده است که در مقابل سایر بخش ها می تواند تاثیر به سزایی در پیشرفت اقتصاد ایران اسلامی داشته باشد .

این بخش نه تنها سهم بالایی در ساماندهی معیشت جامعه دارد بلکه می تواند اقتدار و کارآمدی کشور را برای دستیابی به امنیت ، عدالت ، رفاه ، استقلال و عزت ملی تقویت نماید . صنعت و معدن و در یک کلام تولید ، موتور محرکه اقتصاد کشور و تجارت مکمل و همراه آن است که توامان نقش سرنوشت سازی در رشد اقتصادی ، کاهش تورم ، بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی و بهبود رقابت پذیری دارد

بیان قابل تحسین این وزیر با سابقه که در آمریکا به تحصیل در رشته مهندسی محیط زیست پرداخت و مدرک لیسانس خود را از دانشگاه برکلی گرفت فضای امید را برای مردم مازندران به ویژه مرکز استان ایجاد می کند تا در رسیدگی به امور مربوط به کارخانه آرین سینا چاره اندیشی کند.

علیرغم تصور و انتظارات مردم مازندران از رویکرد  وزیر با سابقه صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم روزهای اخیر شاهد نامه ای از ایشان به سرکار خانم ابتکار بودیم که  گلایه مردم ۱۱ روستای شهرستان ساری از کارخانه آرین سینا مبنی بر غیر استاندارد بودن شرایط زیست محیطی  و درخواست پی گیری برای رفع مشکلاتی از این دست را نا مهربانانه و غیر منصفانه جواب داد!

نعمت زاده در نامه خود به ابتکار، مردم زحمت‌کش از رنج کار کشاورزی، ولایتمدار، دلسوز انقلاب، فعال در دوران دفاع مقدس و شهید پرور ۱۱ روستا در دو بخش رودپی شمالی و جنوبی که فقط خواستار رفع مشکل زیست محیطی کارخانه آرین سینا بودند را مزاحمان محلی عنوان کرد که جای بحث دارد و دور از انتظار است وزیری که با شعار عدالت و استقلال طلبی وارد عرصه کارزار دولت تدبیر و امید شد اینگونه مردمی که فقط خواستار هوایی پاک هستند را مزاحم بداند؟!

آرین سینا و وزیر صنایع

مردم مازندران پرچمداران دیار علویان هستند و آنان ادامه دهنده تنها نهالی هستند که با دستان نخستین امام شیعیان کاشته شد و همچنان در این طبیعت خدادادی به کشت و کار مشغولند، زراعت، دامپروری، باغداری شغل شرافتمندانه مردمی است که با دستان پینه بسته خود نان بازوی خویش خورده و با جیره خواری، ویژه خواری و رانت خواری در پس دولت های مختلف سبقه علوی بودن خود را سیاه نکردند.

جناب وزیر صنعت بنا به تحصیلات، تخصص و تجربه چندین ساله خود نیک می داند که فعالیت کارخانه سلولزی آنهم در تولید«ام دی اف» در شمال کشور چه مضراتی دارد، هدف مردم مازندران تعطیلی این واحد تولیدی و یا توقف خط تولیدی جدید نیست، انتظار اندک ساکنان ۱۱ روستای شهرستان ساری رعایت شرایط زیست محیطی کارخانه آرین سینا و اجازه حیات مردم و اراضی کشاورزی و دامپروری در منطقه ای است که به ساحل فرح آباد می رسد.

متاسفانه  در زمان احداث کارخانه آرین سینا در دولت های پیشین تنها کسانی که فراموش شدند کشاورزانی هستند که این شالیزارها را از اجداد خود به ارث برده اند و مردمانی که هوای پاک شمال برایشان آرزو شده است.

کارخانه آرین سینا

اظهارات آقای نعمت زاده به خانم ابتکار که خود ایشان ید طولایی در بحث تخصصی محیط زیست و صنعت دارد جای تامل است! استقرار صنایع در شمال کشور از یک طرف دسترسی به دریای خزر و نیز بالا بودن آبهای سطحی در مازندران از سوی دیگر نیاز است برای پساب های صنعتی تصفیه خانه ایجاد شود اما تا بحث رعایت موازین زیست محیطی از سوی مردم مطرح می شود به عنوان مزاحمان محلی اتلاق می شوند؟

با این اظهارات جناب وزیرصنایع نیاز است متذکر شویم که محمد دامادی نماینده مردم ساری نیز در بازدید خود از کارخانه آرین سینا به نکات مهمی از باب رعایت اصولی و زیست محیطی این واحد تولیدی اشاره داشتند که در تاریخ ۹۱/۸/۸ به همراه برخی مسئولان امر مصوباتی را در ۸ بند به تصویب رساندند مبنی بر اینکه فاضلاب سمی این کارخانه به بیرون نشت نکند و چاره ای برای دپو ضایعات چوب اندیشیده شود در غیر این صورت محیط زیست می تواند جلوی فعالیت کارخانه را بگیرد.

متاسفانه یک سال  و دو ماه از بازدید نمایده مردم ساری از کارخانه آرین سینا گذشته است و مصوبات بازدید فقط بر روی کاغذ مانده است.

ظاهرا آقای وزیر با اظهارات خود به خانم ابتکار برای رسیدگی به امور مربوط به رفع آلایندگی کارخانه آرین سینا به بخش تخصصی خود روی نیاورده و مردم را آلاینده اصلی دانست و آنهم بر می گردد به نکات قابل تامل آقای احمد توکلی در ۲۵ دی سال جاری در بررسی رانت ۶۵۰ میلیون یورویی به مجلس،

  زیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد وزارت صنعت در موضوعات مختلف مانند طرح شبنم، قیمت خودرو و  … اعتراض داشته اند و در پی استیضاح وزیر بوده اند.

احمد توکلی هم بنا به اظهاراتی متقن به نعمت زاده اعلام کرد که به طور استثنایی به یک تاجر خاص ۸۰ میلیون یورو ارز با هزینه انتقال کم و سرعت انتقال بالا داده شده است که ده ها میلیارد تومان سود بادآورده برای وی داشت و هیچ تدبیری در نامه وزیر برای بازگرداندن این رانت دیده نشد! و نسبت به رانت دوم نیز  با این که به رفع سوءاثر امتیاز داده شده دستور دادید، نه تنها هیچ آثاری از پشیمانی و تأسف از کار انجام شده به چشم نمی خورد، بلکه تقدیر و تشکر نیز از ارایه رانت به یک تاجر خاص به عمل آمده بود !

قابل ذکر است محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم در  دولت بنی صدر، هاشمی رفسنجانی در جایگاه وزارتی مشغول فعالیت بوده و سابقه، تجربه و نیز تخصص کاملی در این حوزه دارد و از همان ابتدا تاکید داشت که اقتصاد و صنعت نباید با سیاست عجین شود اما متاسفانه رویکرد جناب وزیر در دولت روحانی متفاوت شده است و صنعت را به موازات فعالیت های سیاسی خود کشیده و مردم را فدای سیاسی بازی های خود می کند.

این داستان همچنان ادامه دارد….

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب