پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:41:24 - دوشنبه 6 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سادگی خودی، رندی دشمن!
به گزارش”صبح رابر”یک: خودی‌هایی که ناظر بر انتخابات، از «دوگانه سازش-مقاومت» حرف می‌زنند، هیچ به «تلک‌الایام نداولها بین‌الناس» اندیشه کرده‌اند؟! مردمی که ما می‌شناسیم، چک سفیدی به هیچ یک از جریان‌های سیاسی نداده‌اند. آمدیم و باز هم حکایت دوم خرداد، رای به این و آن دادند. این و آنی که بر اساس «دوگانه سازش- مقاومت» […]

به گزارش”صبح رابر”یک: خودی‌هایی که ناظر بر انتخابات، از «دوگانه سازش-مقاومت» حرف می‌زنند، هیچ به «تلک‌الایام نداولها بین‌الناس» اندیشه کرده‌اند؟! مردمی که ما می‌شناسیم، چک سفیدی به هیچ یک از جریان‌های سیاسی نداده‌اند. آمدیم و باز هم حکایت دوم خرداد، رای به این و آن دادند. این و آنی که بر اساس «دوگانه سازش- مقاومت» سینه‌چاک گانه سازشند. خب! مساله اساسی اینجاست که با چونان رئیس جمهوری، لابد باید ۴ بلکه ۸ سال، ذیل احترام به رای اکثریت، مفهوم رعنای مقاومت را بی‌خیالی طی کنیم؟!! حقا که در طراحی «دوگانه سازش-مقاومت» برای انتخابات، هر چقدر اغیار رندند و زیرک، بعضی خودی‌ها نادانند و غافل. من واقعا شکر می‌کنم خدا را که جمهوری/ انقلاب اسلامی هرگز با دست فرمان این عزیزان نازک‌خیال، حرکت نکرده و نخواهد کرد و الا این دوستان، استعداد این را دارند، رسما از شیخ دیپلمات فی حد ذاته بی‌رای و جایگاه، یک رئیس‌جمهور تپل روی دست نظام بگذارند که این بار در اشلی بالاتر، در غلتان هسته‌ای را با تعدادی آبنبات معاوضه کند!! مومن و حزب‌اللهی بیش از ریش و تسبیح، به ریشه و تحلیل درست هم هست. تا ولی فقیه هست، تا خون شهدا هست، تا راه امام هست و تا اصول و آرمان‌ها به قوت خود محفوظ است، اصلا و اصولا مقاومت و سازش، چه ربطی به رئیس‌جمهور دارد که عده‌ای از «دوگانه سازش- مقاومت» سخن می‌رانند؟! حرف حساب ما این است که جمهوری اسلامی، همیشه خدای محور مقاومت در جهان اسلام است و این به تنها چیزی که ربط ندارد، حضرت رئیس‌جمهور است. لذا برای انتخابات ریاست‌جمهوری، همان به که حد و حدود دوگانه‌ها را بشناسیم و در یک حرکت عقلایی، از «دوگانه کار و همت جهادی و توانمندی و کارآمدی و…- تنش و بی‌عرضگی و حرافی و اختلاف و…» حرف بزنیم.


دو: بعد از اعلام نظر قانونی و دقیق شورای نگهبان، دیگر همه باید فهمیده باشند که اگر دشمن ۲ چشم داشت، ۲ چشم هم قرض گرفته، از قرار ول کن انتخابات ما نیست. حال که دشمن اینچنین علیه اصل انقلاب و اصل انتخابات به میدان آمده، لااقل بر هواداران نامزدهای اصولگرا فرض است که به موازات تعریف از نامزد محبوب خود، از ۲ کار غافل نباشند؛ نخست، دفاع از اصل انقلاب و اصل انتخابات و دیگری، سیلی‌زدن بر صورت دشمن.

مع‌الاسف بعضی دوستان، نه فقط دفاعی از اصل انقلاب و اصل انتخابات نمی‌کنند، بلکه هر چه فریاد دارند، به جای «آمریکا»، بر سر ‌نامزدهای اصولگرا فرود می‌آورند!! «آقا» تا آنجایی که ما یاد داریم، فرمودند؛ «نامزدها را «شیطان اکبر» نخوانیم». وای بر ولایت‌پذیری بعضی دوستان مدعی، که نه سایر نامزدها، بلکه ‌ نامزد اصولگرا را بی‌رحمانه تازیانه تهمت و دروغ می‌زنند. چرا؟! مگر نخستین روز نوروز سال ۹۱ در جوار بارگاه امام رئوف، رهبر انقلاب تذکر به این سایت‌ها ندادند و از رویه غیراخلاقی‌‌شان انتقاد نکردند؟!

سه: به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده بزرگ شهدا می‌خواهم تشکر کنم از جناب شهردار تهران، بابت ۲ افتتاح. یکی؛ بزرگراه آزادگان در کمربندی تهران، دومی؛ بزرگراه امام علی (ع). من یکی از همان جماعتم که اغلب پنجشنبه‌ها مادربزرگ پیرم را می‌برم بهشت زهرا. قطعا اجر افتتاح هر دوی این بزرگراه‌ها که منجر به سهولت بهتر این رفت و آمد شده، نزد خدای شهیدان محفوظ و ماندگار است. چقدر خوب که همه ما، هم از زاویه انقلاب اسلامی، نقد کنیم، هم از این زاویه، تعریف. این‌ور و آن‌ور گاهی می‌بینم که بعضی دوستان دیرین، هنوز هم از نوشته‌هایم در کتاب «نه ده» برای تخریب نامزد اصولگرایان استفاده می‌کنند! با این دوستان عزیز، آنقدر نان و نمک هشتاد و هشتی که خورده‌ایم محترم است که همین جا به ایشان می‌گویم؛ نوش‌جان‌تان!… اما عزیزان! حتی در همان اوج فتنه نیز خصومت شخصی با هیچ کس نداشتم من راه عوض نکرده ام و همان موضع قبلی‌ام. باز هم نقد اگر لازم شود، نقد می‌کنم و تعریف اگر لازم باشد، تعریف. دریغ است که موضع انقلاب اسلامی را با حب و بغض عوض کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی:

نقدینگی کشور به ۴۶۴۰۰۰میلیارد تومان رسید

گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است تورم در کشور‌ها در سال ۲۰۱۳ تغییر چندانی نخواهد داشت؛ چه سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی سال‌هایی است که کندی رشد اقتصاد جهانی در آن ادامه دارد و بهترین عملکرد و پیش‌بینی‌های رشد برای شرکای تجاری ایران یعنی چین و هند ثبت شده است.

سیدشمس‌الدین حسینی که در بیست‌وسومین همایش سالانه پولی و ارزی حضور داشت با ارائه تصویری از عملکرد اقتصاد ایران در سال گذشته و با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تورم در سال ۲۰۱۳ در آمریکا ۱/۲ ، اروپا ۵/۲ ، چین کمی بیشتر از ۳ و در هند ۱۱ درصد باشد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۳ نرخ بیکاری در آمریکا ۵/۷ درصد تقریبا مساوی با سال ۲۰۱۲ و در اسپانیا ۵/۲۶درصد باشد و پیش‌بینی‌هایی برای سایر کشور‌ها صورت گرفته که نگرانی‌هایی را در پی دارد. حسینی افزود: صندوق بین‌المللی پول اعداد ۲/۳درصد و ۳/۳ درصد و بانک جهانی ارقام ۳/۲ درصد و ۴/۲ درصد را برای رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اعلام و پیش‌بینی کردند. حسینی تصریح کرد:‌ کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و میعانات سبب کاهش عرضه ارز شده و این امر به دنبال محدودیت در نقل و انتقال،‌ تبدیل و تاخیر در وصول درآمدهای نفتی تشدید شد و در بخش صادرات پتروشیمی نیز کم و بیش چنین حالتی حکمفرما شد. وی با بیان اینکه در حوزه صادرات غیرنفتی در مجموع با رشد ۲۰ درصد روبه‌رو شدیم، از تکانه‌های ارزی بهمن ۹۰ و شهریور ۹۱ یاد کرد و ادامه داد: کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی خاص جزو گروه یک و ۲ قرار گرفتند و چون جزو نیازهای ضروری و معیشتی مردم بودند قرار شد با همان نرخ ارز محاسباتی بودجه (ارز مرجع) توسط بانک مرکزی و با معرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت تامین شوند. حسینی با بیان اینکه البته نباید از نظر دور داشت که به دنبال همین تکانه‌های ارزی، رقابت‌مندی و صادرات محصولات کشاورزی، معدنی، خدمات، گردشگری و صنایع غیروابسته به واردات افزایش یافت، گفت: واردات کل به‌رغم افزایش واردات کالاهای اساسی برای تقویت ذخایر مربوط کاهش یافت و سبب شد سرانجام در مقابل ۵۳ میلیارد دلار واردات، صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ۳/۴۱میلیارد دلار برسد. در واقع مابه‌التفاوت یا کسری صادرات غیرنفتی با واردات کل از بیش از ۱۸ میلیارد دلار در سال ۹۰ به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۹۱ تقلیل یافت‌. وی بیان داشت: در حوزه نفت خام به دلیل کاهش اجباری صادرات به رغم وجود ظرفیت فنی تولید با کاهش حدود یک میلیون بشکه در روز روبه‌رو شدیم ولی در بخش میعانات گازی تولید عملی افزایش یافته است. حسینی ادامه داد: یک نکته مهم توجه به رشد مصرف برق در صنعت در سال ۹۱ به میزان ۹ درصد در مقایسه با مصرف برق در صنعت در سال ۹۰ است. سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اشاره به بخش خدمات گفت: براساس آمار گمرک آمار سفرهای خارجی ایرانیان از ۷/۲۱ میلیون نفر در سال ۹۰ با ۴/۳ میلیون نفر کاهش به ۳/۱۸ میلیون نفر رسیده است و گرانی ارز سبب شد که قدرت جذب گردشگری داخلی افزایش و جایگزین گردشگری و سفر به خارج از کشور شود. وی با بیان اینکه مستقل از رشد ۴۷ درصد شاخص کل، شاخص صنعت ۵۹ درصد در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ رشد داشته، گفت: این عدد برای ۵۰ شرکت برتر بورس حدود ۳۰ درصد بوده است. همچنین به‌رغم افزایش ۸/۰ درصدی نرخ مشارکت در بازار کار که به ۷/۳۷ درصد در سال ۹۱ رسیده، نرخ بیکاری تقریبا با کاهشی اندک به ۲/۱۲ درصد در سال ۹۱ رسیده است.

بانک‌ها فقط واسطه‌اند

رئیس‌کل بانک مرکزی هم در این مراسم سال ۹۱ را سالی سخت، دشوار و حساس برای اقتصاد ایران برشمرد. محمود بهمنی تاکید کرد: اگر سپر اقتصادی مناسب برای تولید ایجاد نشود ممکن است به زیرساخت‌های سرمایه‌ای کشور ضربه وارد شود در همین راستا نباید انضباط پولی به‌گونه‌ای که موجب مهار نرخ تورم شود را فراموش کنیم.بهمنی تصریح کرد: ادامه‌ وضعیت موجود می‌تواند به بی‌ثباتی مالی در شبکه بانکی منجر شود بنابراین در حال حاضر ثبات مالی یکی از دغدغه‌های جدی برای سیاستگذاران پولی است. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، هنوز نقش بانک‌ها از نهادهای واسطه‌ای فراتر نرفته و درگیر نوعی تامین مالی شده‌اند، برهمین اساس بانک‌ها باید در کنار فعالیت‌های خود به آهنگ رشد خود شتاب دهند. وی اضافه کرد: در شرایط فعلی نقدینگی‌‌خواهی جامعه دوبرابر شده است چرا که نرخ ارز از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۰۰ و ۲۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است که طبیعتا واحد‌های تولیدی و اقتصادی کشور نقدینگی بیشتری را می‌طلبند که بخواهند سطح تولید خود را حفظ کنند و اگر این نقدینگی به آنها اضافه نشود، ناچارند تولید را کاهش دهند. بهمنی با بیان اینکه نقدینگی در حال حاضر به ۸/۳۰درصد رسیده، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما حدود ۴۰ درصد بود که با تمهیداتی که انجام دادیم همچون پیش‌فروش ۹ میلیون سکه و تحویل ۵ میلیون آن و همچنین انتشار ۴۱ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت توانستیم درصدی از آن را خنثی کنیم. همچنین بخشی از آن بدهکاری‌های جاری بانک‌ها بود که توانستیم آن را در سال گذشته به صفر برسانیم و این موجب شد نقدینگی مقداری

کاهش پیدا کند.

تورم ۵/۳۰ درصدی خیلی بالاست

وی با تاکید بر اینکه تورم ۵/۳۰ درصدی کنونی خیلی بالاست، گفت: در کنار تورم بالا رشد ۸/۳۰ درصدی نقدینگی را داریم که بسیار بالاست، سعی ما بر آن بوده که آن را کاهش دهیم. البته از ابتدای امسال با توجه به کاهش ۲ هزار میلیارد ریالی نقدینگی نسبت به سال گذشته توانسته‌ایم ۹/۱ درصد کاهش نقدینگی داشته باشیم. وی اضافه کرد: نقدینگی کشور در حال حاضر به ۴۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده که بنابراین نسبت منابع به مصارف در سال گذشته،۷/۹۹ درصد بوده است. رئیس کل بانک مرکزی به پرداخت ۱۹۵۶ میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سعی کرده‌ایم ۱/۳۷درصد این تسهیلات را در بخش تولید تزریق کنیم و بر آن نیز نظارت داشته باشیم، ضمن آنکه هدف امسال ما کنترل و نظارت در حوزه بانکداری است تا بانکداری اسلامی و بدون ربا تحقق یابد. بهمنی با اشاره به فعالیت مرکز مبادلات ارزی از مهرماه سال گذشته گفت: در سال گذشته ۴۱۳۶ میلیون دلار در مرکز مبادلات ارزی تزریق شد که با تزریق منابع دیگر این رقم به ۷۲۸۲ میلیون دلار رسید و تصمیم داریم بتوانیم ضمن تامین ارز کالاهای اساسی این مرکز را به محلی تبدیل کنیم که ارز‌های مورد نیاز در آن تزریق شود. وی همچنین به منابع قرض‌الحسنه اشاره کرد و گفت: ما در سال ۹۱، ۲۸۳ هزار میلیارد ریال مانده منابع قرض‌الحسنه داشتیم که ۴۱ هزار میلیارد افزایش نسبت به سال قبل داشت، ضمن آنکه در ۴ سال گذشته ۳۹ درصد منابع قرض‌الحسنه صرف تسهیلات می‌شد اما سال گذشته صد‌درصد منابع به تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص پیدا کرد.

کالاهای وارداتی را گران فروختند

بهمنی گفت: در زمانی که ما می‌بینیم تمام ارزی که در ۶ ماهه سال ۹۱ پرداخت شده تماما با نرخ مرجع بوده و کالاهایی که وارد شده یا تولید شده است با قیمت ارز مبادله‌ای به فروش می‌رسد، می‌توان به این نتیجه رسید که مقداری از این تورم ناشی از گرانفروشی است و نه گرانی کالا و عده‌ای از این فرصت دونرخی و سه‌نرخی شدن ارز استفاده کرده و قیمت‌ها را اضافه کرده‌اند که ما برای کنترل آن برنامه‌هایی داریم. وی با بیان اینکه بدهی خارجی ما در سال گذشته از ۳/۱۷ میلیارد دلار به ۲/۷ میلیارد دلار رسیده است، گفت: ما توانسته‌ایم ۱۰ میلیارد دلار بدهی خارجی خود را پرداخت کنیم و این می‌تواند ذخیره خوبی برای تولید باشد. به گفته بهمنی، متاسفانه پایه پولی ما ۳/۲۷درصد افزایش یافته که به نسبت سال قبل که ۴/۱۱ درصد بوده یعنی ۸/۱۸ درصد افزایش داشته‌ایم. رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در سال گذشته فقط ارز مرجع را از منابع وزارت نفت و صندوق توسعه تامین کرده‌ایم که امیدواریم امسال شرکت‌های پتروشیمی براساس ماده ۲۷ ارز خود را به مرکز مبادلات ارزی تحویل دهند و این کار انجام شود.

سفر مرد ایرانی از دانمارک برای انتقام کور

مرد ایرانی تصور داشت با ثروت نزدیک به یک میلیارد تومانی زندگی مرفهی در اروپا خواهد داشت.

روز اول اردیبهشت‌ماه سال جاری «آرش» ۳۰ ساله با چهره‌ای آراسته به فرودگاه امام خمینی(ره) رسید و پس از سال‌ها دوری از دانمارک به ایران بازگشت.

آرش که تک‌فرزند بود برای تحصیل به دانمارک رفته بود و سال‌ها بود خانواده‌اش را ندیده بود. زمانی که پدرش به خاطر بیماری درگذشت نتوانسته بود خودش را به مراسم‌ عزاداری برساند.

آرش توطئه مخوفی داشت و عمویش که می‌دانست برادرزاده‌اش به ایران می‌آید به استقبال وی رفته بود.

شب نخست «عمو سعید» میهمانی بزرگی فراهم کرد و همه برای دیدن برادرزاده وی آمدند اما راز پنهان آرش پس از ۲۰ روز افشا شد و سناریویی جدید در دادسرای الهیه کلید زده شد.

روز بیستم

ساعت ۵ عصر جمعه ۲۰ اردیبهشت‌ماه مردی با صدایی لرزان از ماجرای گروگانگیری و سرقت از سوی برادرزاده‌اش به پلیس ۱۱۰ خبر داد.

با اعلام این خبر تیمی از ماموران تجسس پلیس کلانتری در محل حاضر شدند.

عمو سعید که بی‌قرار بود در ادعاهایش به پلیس گفت: ۲۰ روز پیش برادرزاده‌ام از دانمارک به ایران آمد و همه اقوام را برای دیدن وی به خانه‌ام دعوت کردم اما از فردای آن روز ما به اسارت برادرزاده‌ام درآمدیم.

وی افزود: روز دوم از خانه به شرکت رفتم، هنوز لحظاتی نگذشته بود که آرش به موبایلم زنگ زد و گفت همسرم از پله‌ها لیز خورده و فکر می‌کند دستش شکسته است.

با عجله به خانه بازگشتم و با صحنه عجیبی روبه‌رو شدم. دخترم «مرضیه» و همسرم در حالی که دست و پاهایشان بسته شده بود داخل اتاق زندانی شده بودند و آرش با چاقویی که در دست داشت مرا تهدید به مرگ کرد. چاره‌ای جز تسلیم شدن نداشتم. وی دست و پایم را بست و داخل اتاق انداخت.

یک روز در اتاق بودیم و نمی‌دانستیم برادرزاده‌ام چه نقشه‌ای در ذهن دارد و هر کسی با ما تماس می‌گرفت آرش با تهدید به مرگ می‌خواست به دروغ بگوییم به ویلای شمال رفته‌ایم تا اینکه برادرزاده‌ام شروع به اخاذی کرد.

عموی وحشت‌زده ادامه داد: هر روز از من یک برگ چک سفید امضا شده می‌گرفت و پس از اینکه ما را در اتاق زندانی می‌کرد بیرون می‌رفت و ساعاتی بعد بازمی‌گشت و کیف پر از دلارش را به ما نشان می‌داد.

در این مدت ۸۰۰ میلیون تومان از من اخاذی کرد و حتی به طلاهای همسرم رحم نکرد و با برگه خرید طلاها آنها را به قیمت روز می‌فروخت.

هر روز لحظه‌شماری می‌کردیم تا این داستان به آخر برسد تا جان سالم به در ببریم چون برادرزاده‌ام خیلی عصبانی بود و چند بار مرا جلوی خانواده‌ام به باد کتک گرفت. در این مدت غذایمان ساندویچ و نان و پنیر شده بود، حتی اجازه نمی‌داد به حمام برویم.

امروز وقتی نقشه‌اش را عملی کرد برای ما نوشیدنی خنکی آورد. رفتارش مرموزانه بود به همین خاطر من آبمیوه را نخوردم اما دختر و همسرم که تشنه بودند پس از خوردن آبمیوه به خواب سنگینی فرورفتند. با دیدن این صحنه خودم را به خواب زدم و آرش دقایقی بعد در حالی که کیف سیاهرنگش را در دست داشت وارد اتاق شد و زمانی که دید ما خواب هستیم در حالی که در را باز گذاشته بود از خانه خارج شد.

وی افزود: چون ساعت و زمان بلیت برگشت به دانمارک آرش را دیده بودم و می‌دانستم امروز خانه را ترک خواهد کرد به همین خاطر به کمک همسرم دستانم را باز کردم و بعد از رفتن برادرزاده‌ام با پلیس تماس گرفتم.

با ادعاهای این مرد، ماموران پی بردند آرش با خودروی عمویش به سمت فرودگاه رفته است. در این مرحله شماره پلاک این خودرو به سیستم سراسری پلیس اعلام شد.

در حالی که تیمی از ماموران پلیس کلانتری به سمت فرودگاه امام (ره) در حال حرکت بودند از سوی ماموران ایست و بازرسی عوارضی تهران- قم خبر شناسایی خودروی سرقتی به آنها گزارش شد.

با اعلام این خبر آرش که فکر نمی‌کرد عمویش از اسارتگاه آزاد شده است و ماجرای اخاذی‌های پنهان را فاش کرده، وقتی پلیس را همراه عمویش دید شوکه شد و دیگر چاره‌ای جز تسلیم شدن ندید.

پلیس در بررسی از کیف سیاهرنگ آرش دلارهای زیادی که با اخاذی از عمویش به دست آورده بود را پیدا کرد.

آرش که چاره‌ای جز اعتراف نداشت به ماموران گفت: من هیچ پولی ندزدیدم و همه این دلارها زحمات سال‌ها کار پدرم است که عمویم پس از مرگ پدرم و در نبود من آنها را بالا کشیده است.

وی افزود: ۵ سال پیش پدرم به خاطر بیماری سرطان درگذشت و من به خاطر امتحانات و موقعیت کاری که در دانمارک داشتم نتوانستم به ایران بیایم. عمو سعید با وکالتی که از مادرم گرفته بود همه سرمایه پدرم را بالا کشید و تنها برای مادرم یک خانه در جنوب شهر اجاره کرده بود و مادرم با پنهان نگه داشتن این ماجرا نمی‌خواست شرایط کاری‌ام به هم بریزد و به ایران بازگردم اما وقتی مادرم فوت کرد خاله‌ام در تماس تلفنی از سرنوشت پنهان عمویم خبر داد.

وی ادامه داد: خاله‌ام در تماس تلفنی گفت که پدرم روزهای آخر همه املاک و سرمایه‌اش را به نام مادرم کرده اما عمویم با چربزبانی و اعتمادسازی به بهانه‌های مختلف از مادرم وکالت گرفته و همه سرمایه پدرم را بالا کشیده است. من نیز که صبح تا شب در دانمارک کار می‌کردم تا بتوانم از پس مخارج آنجا، تحصیل و زندگی‌ام برآیم تصمیم گرفتم حقم را از

عمو سعید بگیرم.

بنا بر این گزارش، برادرزاده و عمو برای اثبات حرف‌هایشان در اختیار پلیس قرار گرفتند و تحقیقات تکمیلی ادامه دارد.

در «وطن‌امروز» بخوانید

روزشمار انتخابات یازدهم

جلیلی: ظرفیت‌ها باید آزاد شود
قالیباف: مردم به مدیر نظریه‌پرداز
احتیاجی ندارند
حداد عادل: مشکل پرونده هسته‌ای
از رئیس‌جمهور آمریکاست

جلیلی: ظرفیت‌ها باید آزاد شود

گروه سیاسی: برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری در صدا و سیما از روز شنبه آغاز شد. سعید جلیلی که بسیاری او را پدیده این انتخابات می‌دانند نیز شامگاه شنبه در برنامه خبری ۲۲:۴۵ از شبکه ۲ سیما حاضر شد تا در حوزه‌های گفتمانی و اجرایی توضیحاتی پیرامون برخی مسائل کلان اقتصادی و سیاسی ارائه کند. اگرچه این برنامه خبری بیشتر در جهت بیان کلی موضوعات از سوی کاندیداها بود اما سعید جلیلی با برخی اشاره‌ها و بیان پاره‌ای مثال‌ها توانست تا حدود زیادی خط مشی خود در حوزه‌های کلان را مشخص کند. اگرچه برخی مباحث مطرح شده از سوی جلیلی، بدیع نبود اما بدیهی است که ذائقه عمومی بر آن کلید‌واژه‌های عقیدتی همچنان استوار است. تاکید سعید جلیلی بر مردمداری و عدالت و توزیع عادلانه ثروت، آزادسازی ظرفیت‌ها، مبارزه جدی با ویژه‌خواری و قانونمداری محورهایی بود که جلیلی بر آنها تمرکز کرد. آنان‌که نخستین برنامه تبلیغاتی سعید جلیلی در تلویزیون را دیدند؛ تمرکز و تاکید وی در حوزه گفتمان دینی و موارد منبعث از این گفتمان را در کلام او برجسته دیدند. در ادامه صحبت‌های این کاندیدای مطرح انتخابات ریاست جمهوری به تفکیک موضوع می‌آید.

چرا دقیقه ۹۰؟

سعید جلیلی در ابتدای این برنامه در پاسخ به این سوال حسن عابدی، مجری برنامه که چرا در دقیقه ۹۰ وارد عرصه انتخابات شده است، گفت: عرصه ریاست جمهوری عرصه مهمی است و رئیس‌جمهور وظیفه سنگینی دارد لذا کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند باید شناخت کافی از کارویژه‌های رئیس‌جمهور و وضعیت کشور داشته باشند. جلیلی افزود: همچنین باید بدانند که می‌خواهند با چه ظرفیتی وارد این عرصه شوند و از سوی دیگر و به‌علت رقابتی بودن این عرصه مهم است که بدانند چه کسانی می‌خواهند برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی کنند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید با یک نگاه تکلیف‌مدارانه وارد عرصه انتخابات شد و اگر احساس کنیم کسانی هستند که قوی‌ترند و بهتر می‌توانند این وظیفه را انجام دهند این مسؤولیت از ما ساقط می‌شود اما اگر این نباشد بر شما تکلیف منجز می‌شود. وقتی وارد این عرصه می‌شوید باید با وقت وارد شوید و شناخت از مشکلات کشور و راه‌حل‌هایی که می‌تواند داشته باشد و دلایلی که چرا برخی مشکلات به‌وجود آمده، بر همین اساس من مشورت‌ها و مطالعات لازم را تا دقایق آخر انجام دادم و حوزه کاری که در شورای امنیت داریم و شناختم نسبت به ظرفیت‌های مختلف کشور سبب شد حضور در انتخابات به‌عنوان کاندیدا را برای خودم تکلیف منجز بدانم.

مهم‌ترین ارکان کارویژه‌ اقتصاد

سعید جلیلی در ادامه این برنامه بنا به خواست مجری، اهم محورهای اقتصادی مورد نظر و ظرفیت‌های‌ لازم برای فعال‌سازی اهداف اقتصادی را تشریح کرد. وی گفت: از حوزه خوبی شروع کردیم. به نظر من یکی از کارویژه‌های رئیس‌جمهور پرداختن به حوزه اقتصاد است و شاید یکی از مهم‌ترین سوال‌های اساسی مردم هم اتفاقات پیش رو در حوزه اقتصاد است که بسیار اهمیت دارد. وی افزود: ان‌شاءالله منتخب مردم پس از آنکه حماسه سیاسی شکل گرفت باید از فردای آن روز وارد ایجاد فضای اقتصادی شود. وی با بیان اینکه عرصه اقتصادی امروز عرصه بسیار مهمی است،‌ تصریح کرد: ما خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی را به لحاظ برنامه‌ها و قوانین داریم. اسناد بالادستی فراوانی همچون سند چشم‌انداز،‌ سیاست‌های کلی نظام، برنامه ۵ ساله و قوانین مجلس را درباره موضوعات مهم همچون هدفمندی یارانه‌ها، اصل ۴۴ و بودجه سالانه داریم. اینها ظرفیت‌های مهم و فرصتی برای ایجاد حماسه اقتصادی است، چرا که یکسری روال قانونی و کارهای کارشناسی در این مسیر انجام شده است. جلیلی ضمن مطرح کردن این سوال که فردی که وارد این عرصه می‌شود چگونه می‌خواهد این قوانین را اجرا کند؟ بیان داشت:‌ رئیس‌جمهور و کسی که در این عرصه وارد می‌شود باید برنامه‌ای را برای اجرای این قوانین اعلام کند، البته طبیعی است که در این موضوعات باید به چند موضوع اساسی همچون تورم،‌ اشتغال، بحث هدفمندی و… توجه ویژه داشته باشد. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه اقتصادی حوزه فرصت‌ها و تهدیدهاست، ادامه داد: به دلیل برخی موضوعات برخی تهدیدها در حوزه اقتصادی به سمت کشور متوجه شد، اگر در مقابله با این تهدیدها به خوبی از فرصت‌ها استفاده شود و برای فرصت‌ها برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم، بسیاری از تهدیدها به راحتی منتفی می‌شود. جلیلی در این‌باره به بیان چند مثال پرداخت و گفت: یکی از بحث‌هایی که سال‌ها در کشور مطرح بوده و مورد اجماع همه نیز هست مساله قطع وابستگی به نفت بوده که باید در پایان برنامه ۵ ساله چهارم محقق می‌شد. اگر این مساله به خوبی اجرا می‌شد شاید اینکه برخی بخواهند از ظرفیت تحریم در عرصه نفت استفاده کنند، عملا منتفی می‌شد. وی تصریح کرد: بنده فکر می‌کنم برخی عرصه‌ها در حوزه اقتصادی وجود دارد که اگر ما به موقع وارد شویم و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود و من فکر نمی‌کنم هیچکدام از کاندیداهایی که در صحنه هستند در مقام بحث‌هایی که بنده عرض کردم وارد شوند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از بحث‌های اساسی که در برنامه دولت وجود دارد سامان دادن به ساختار اجرایی کشور در حوزه اقتصاد است. یکی از ضرورت‌های این مساله این است که باید ساختار اداری و اجرایی کشور در حوزه اقتصادی متناسب با شرایط کنونی شود؛ به لحاظ تهدیدات یکسری برنامه‌ها از حوزه دشمنان وجود دارد و ساختار ما باید ساختاری قوی باشد که بتواند پاسخگوی تهدیدها شود.

ظرفیت‌ها باید آزاد شود

سعید جلیلی در ادامه این بحث به آزادسازی ظرفیت‌ها اشاره کرد. وی گفت: ساختار اجرایی اداری کشور باید به گونه‌ای رقم بخورد که بتواند ظرفیت‌های مختلف را در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آزاد کند و اگر آسیب‌های این ساختارها گرفته شود بسیاری از تهدیدات به فرصت تبدیل می‌شود. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این سوال اساسی وجود دارد که علت مشکلات اقتصادی از تحریم‌هاست یا مربوط به داخل می‌شود؟ اظهار داشت: به دلیل برخی موضوعات خارجی و دشمنی‌هایی که برخی‌ها با ما دارند همچون تحریم‌ها و… شاید موضوعاتی به عنوان شوک به اقتصاد ما وارد شود ولی اگر ما این ظرفیت‌ها را به خوبی مدیریت کنیم این تهدیدات به فرصت تبدیل می‌شود. کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی رقم زدن اقتصاد بدون نفت است. وی در ادامه به بیان برخی آمار پرداخت و گفت: ما سال گذشته با همه فشارهای موجود ۵۲ میلیارد واردات داشتیم در حالی که صادرات غیر نفتی ما با احتساب پتروشیمی ۴۱ میلیارد است که با یک گام می‌توان این اختلاف ۱۱ میلیاردی را تقویت کرد. یکی از فشارهای علیه ما در حوزه صادرات علم و فناوری است، چرا که ایران دارای نیروهای توانا، متخصص و تحصیلکرده‌ای است که اگر سرکار بیایند باعث صادرات تولیدات دانش‌بنیان خواهد شد که این امر از مزیت‌های نسبی ما است. ما در حوزه حمل و نقل موقعیت ژئوپلتیکی و جغرافیایی فوق‌العاده‌ای داریم و امر ترانزیت دارای ارزش بالایی است لذا باید آن را فعال و احیا کرده و استفاده حداکثری کنیم.

پیشرفت در سایه عدالت شکل می‌گیرد

محور دیگر اظهارات سعید جلیلی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، مبحث پیشرفت و عدالت بود. وی درباره جایگاه عدالت و پیشرفت در برنامه‌هایش اظهار داشت: این دو مقوله مرتبط با هم هستند و پیشرفت در سایه عدالت شکل می‌گیرد، فقط باید به آن باور داشته باشیم تا بتوانیم فرصت‌های لازم را برای استفاده بموقع از ظرفیت‌ها فراهم کنیم. آحاد جامعه باید از فرصت‌های برابری برخوردار باشند و این ظرفیت باید برای همه آزاد شود تا کسی احساس تبعیض نکند در این صورت است که پیشرفت محقق خواهد شد. این کاندیدای مطرح یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عدالت در اقتصاد را در ۳ حوزه دانست و گفت: عدالت قبل از تولید و در تخصیص منابع اولین عدالت در حوزه اقتصاد است. وی ادامه داد: عدالت در تولید دومین حوزه است، چرا که باید مشخص شود سهم هر بخش چیست و تعریف درستی از آن ارائه شود. این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با رعایت عدالت در مرحله تخصیص منابع و تولید، عدالت در مرحله مصرف راحت‌تر شکل خواهد گرفت. جلیلی ادامه داد: عدالت فقط مختص حوزه‌های اقتصادی نیست، زمانی دولت انحصاراتی داشت و مانع از توزیع مناسب فرصت‌ها می‌شد اما این مشکل‌ها تا حدودی حل شده است فقط در بخش خصوصی بعضی انحصارات هست که خلاف عدالت است. کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت عدالت در حوزه فرهنگ گفت: ما در حوزه فرهنگ توزیع خوبی نداریم و یکی از آنها عدالت رسانه‌ای است، چرا که سهم استان‌ها و شهرستان‌ها در رسانه اندک است.

وی اظهار داشت: اگر اعتقاد ما به پیشرفت بر مبنای عدالت است باید سازوکارهای دستگاهی را مبتنی بر عدالت شکل دهیم، چرا که عدالت ساختاری نیاز است نه موردی و مقطعی.

دولت باید مدعی فساد باشد

سعید جلیلی در ادامه اظهاراتش در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ پیرامون ضعف ساختاری و مفاسد شکل گرفته بر این بستر، مفاسد اقتصادی را یکی از موانع عدالت خواند و گفت: سوء‌استفاده‌های اقتصادی از موانع تحقق عدالت است. برای مثال پرونده ۳ هزار میلیاردی یکی از آنهاست لذا با ایجاد سازوکارهای اقتصادی باید بتوان قبل از اینکه این موارد به حوزه امنیتی برسد، جلوی آن را گرفت. وی افزود: در صورت بروز مواردی مانند پرونده ۳ هزار میلیاردی اول از همه خود دولت، بانک مرکزی یا بانک عامل باید مدعی‌العموم باشند تا با بررسی مورد و اجرای سازوکار اقتصادی مانع بروز مفاسد و بی‌عدالتی شوند. این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مساله معوقات بانکی در کشور اشاره کرد و گفت: رقم این معوقات بانکی ۷۰ هزار میلیارد تومان است که طبق بررسی در دبیرخانه به این نتیجه رسیدیم که ۴/۱۱ میلیارد آن دست ۲۳ نفر است که فقط ۶ نفر اول ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در اختیار دارند که این رقم بیشتر از یارانه‌ای است که در یک‌ماه به ۷۰ میلیون ایرانی داده می‌شود. وی افزود: این ۶ نفر با این میزان، دارای کار تولیدی هم نیستند، طوری که از ۵۲ شرکتی که به نام آنها ثبت است فقط یک شرکت عنوان تولیدی داشته است. جلیلی ادامه داد: ظرفیت‌های موجود در کشور را باید با سازوکار اقتصادی دنبال کرد و ایجاد سامانه‌ها و مراکز اطلاعات اقتصادی از بحث‌های جدی است. کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ایجاد سامانه سنا در رابطه با دلار و ارز، پورتال ارزی، پورتال تجاری و سامانه اقتصادی که همه مسائل در آن قرار گیرد مانع از فساد اقتصادی خواهد شد و فسادی مانند ۳ هزار میلیاردی در این عرصه مجال حضور نخواهد داشت. وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره «گفتمان اسلام ناب» اظهار داشت: بحث «گفتمان اسلام ناب» بیشترین انگیزه بنده برای اعلام کاندیداتوری بود که اکنون تنها شعار نیست و با انقلاب اسلامی محقق شده است و می‌توان آن را در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست خارجی و داخلی جاری کرد. جلیلی درباره گفتمان انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی پاسخ ما به ندای قرآن است و این نه تنها باور گفتمانی ما است بلکه با تجربه نیز باور را ثابت کردیم و هر زمان که این باور را در عرصه حکومت ساری و جاری کردیم پیشرفت‌های فراوانی به دست آوردیم همان طور که مشکلات به‌وجود آمده در کشور به خاطر فاصله گرفتن از اندیشه دینی است. کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر سالروز آزادی خرمشهر گفت: در دوران دفاع مقدس به‌رغم فشارها و تحمیل جنگ علیه ایران ما به طوری وارد دفاع شدیم که حتی یک وجب از سرزمینمان را از دست ندادیم و این فرصت را تکیه بر اندیشه‌های ‌دینی و گفتمان انقلاب اسلامی بر ما ایجاد کرد. وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی ظرفیتی در ایران ایجاد کرده است که دیگر کسی چشم طمع به کشور ما ندارد و این نگاه را می‌توانیم در همه عرصه‌ها جاری کنیم.

سیاست خارجی، جنگ اراده‌هاست

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی اظهار داشت: سیاست خارجی هر کشوری به مثابه یک پارادایم است و در چارچوب اهداف اصول منافع و ارزش‌هایی که دارد آن را دنبال می‌کند لذا نقاط اشتراک بین کشورها می‌تواند زمینه تعامل و تولید فرصت باشد و نقاط اختلاف بین کشورها ایجاد تهدید و تقابل کنند. جلیلی افزود: گفتمان اسلام ناب برای ما اقتدار و عزت تولید کرده است و ما باید بتوانیم سازوکار سیاست خارجی خود را نیز در این گفتمان بنا کنیم. وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی ظرفیتی در ایران ایجاد کرده که مقامات رسمی کشورهای دنیا مثل آمریکا در اظهارات خود آن را بیان می‌کنند. کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز ایران قدرت منطقه‌ای است، طوری که حل مسائل منطقه بدون ایران ممکن نیست، ‌طوری که درباره سوریه همه کشورها نیز نقش ایران در حل بحران با این کشور را می‌دانند و می‌دانند که بدون شرکت ایران در گفت‌وگوها مساله حل شدنی نیست. جلیلی اظهار داشت: سیاست خارجی از عرصه رویارویی اراده‌هاست و ظرفیت ایران در منطقه قابل انکار نیست، چرا که ایران توانسته ظرفیت لازم را برای هماوردی با قدرت‌های بزرگ پیدا کند. وی ادامه داد: ظرفیت ایجاد شده برای ایران مرهون گفتمان انقلاب اسلامی است، طوری که ایران توانست انحصاراتی که نظام سلطه مدعی آن بود شکسته و پیشرفت کند و قدرت‌های بزرگ را روز به روز از مواضعشان عقب براند. جلیلی تصریح کرد: برخلاف آنچه که جامعه جهانی می‌گوید ما در سیاست خارجی فرصت‌های زیادی داریم، طوری که ۱۲۰ کشور جهان در جنبشی عضو هستند که ریاست آن با ایران است لذا باید با ایجاد برنامه‌ریزی و ساختار قوی از فرصت‌های حوزه سیاست خارجی برای ایجاد تعامل استفاده کرد تا با استفاده بموقع از فرصت‌ها تهدیدها را کاهش دهیم. کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره انتقادپذیری گفت: این امر جزو آموزه‌های دینی است که وقتی فردی در مقامی قرار می‌گیرد گوش شنوایی برای مردم داشته باشد همان‌طور که حضرت علی در نامه خود به مالک اشتر به این امر تأکید کرده‌اند. جلیلی افزود: انقلاب اسلامی با اندیشه‌های دینی و پشتوانه مردم به پیروزی رسیده، چرا که مردم نه تنها رأی دادند بلکه حاضر شدند فداکاری کنند لذا باید دید مردم چه می‌خواهند و گوش شنوای آنها بود. وی اظهار داشت: نظام و دولت باید پاسخگو باشند. پاسخگویی به معنای جواب دادن به تلفن آنها نیست بلکه پاسخگویی باید شاخص‌های خاص خود را داشته باشد. جلیلی گفت: انتقادپذیر بودن آموزه دینی است و هم ممیزه گفتمان انقلاب اسلامی و مردم و نخبگان باید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند و گستردگی دولت مانع از این ادعا خواهد بود که کسی بگوید در همه حوزه‌ها متخصص است لذا باید در هر حوزه‌ای سازوکاری وجود داشته باشد. جلیلی درباره اهمیت قانونگرایی اظهار داشت: قانون انسجام‌بخش جامعه و حکومت بوده و باید فصل‌الخطاب باشد و طبق قانون در نظام ما در هنگام مشکلات ولایت فقیه فصل‌الخطاب است و برای خود قانون نیز تعاریفی شده است. جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: همه باید مساوی باشند و در دولت نباید برای افرادی گارانتی و ضمانت گذاشت تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند یا به خاطر پست یا نسبت، محیط امنی برای خود ایجاد کنند.

باید از ظرفیت زنان استفاده کرد

پس از گفت‌وگوی تلویزیونی، سعید جلیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین برنامه اقتصادی دولت خود گفت: تورم، هدفمندی یارانه‌ها و مشارکت دادن مردم در اقتصاد ۳ موضوع مورد تاکید بنده است ولی مهم‌تر از اینها چگونگی ساختار اجرایی دولت است که ظرفیت این ۳ اولویت را محقق کند. وی درباره نظر وزیر خارجه آمریکا درباره انتخابات ایران اذعان داشت: موضوع انتخابات در آمریکا همواره مورد سوال بوده و من حتی این موضوع را از خانم اشتون پرسیدم که چرا در آمریکا با ۲۰۰ سال قدمت و ۲۵۰ میلیون جمعیت در هر انتخابات فقط به ۲ نامزد اجازه ورود داده می‌شود. جلیلی افزود: آیا در آمریکا هیچ اندیشمند یا فردی ظرفیت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد؟ با این سوال‌ها می‌توان فهمید که امروز آمریکا باید به جهان پاسخگو باشد که با چه منطقی ادعای دموکراسی می‌کند. این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: آمریکا با ۲ حزب که در مسائل اساسی نیز با یکدیگر اختلاف نظر ندارند کاندیداهایی را به مردم معرفی می‌کند که غیر از اتصال به منابع قدرت و ثروت، مجال و امکان ظهور پیدا نمی‌کنند. وی درباره حضور بانوان در کابینه خود تصریح کرد: بحث اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران و اسلام نگاه به بانوان است. به نظر من آن چیزی که اهمیت دارد ظرفیت زنان است که باید باعث پیشرفت آنها ‌شود. جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: برخی سوالات مبنای غلطی دارد، چرا که پارادایم غرب را مطرح می‌کند.

قالیباف در جمع مردم یزد:

مردم به مدیر نظریه‌پرداز

احتیاجی ندارند

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتظار از یک مدیر نظریه‌پردازی نیست و مردم به چنین مدیری نیاز ندارند. محمدباقر قالیباف روز گذشته در سفر به یزد در دیدار با مردم این شهر اظهار داشت: دغدغه یک مدیر باید حل‌و‌فصل مشکلات مردمی باشد و بس، مردم انتظار دارند تا از سخنان و عملکرد یک مدیر احساس کنند دغدغه‌های خودشان را از زبان او می‌شنوند.وی مردم را ولی‌نعمتان در جامعه خواند و ادامه داد: کفران نعمت باعث می‌شود تا خدا آن نعمت را از ما بگیرد و به نوعی باعث نابودی دنیای مردم و آخرت آنها باشیم.قالیباف با برشمردن ویژگی‌های مردم یزد افزود: تدین، امانتداری، مومن بودن و شهیدپروری از ویژگی‌های مردم یزد است که با تلاش همواره انسان‌هایی پرکار، صبور و زحمتکش هستند.وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و همرزمان خود در این استان، بیان داشت: در جمع مردم جوانانی را می‌بینم که امید و آینده کشور هستند و مرا به یاد دوستان شهیدی انداختند که ماه‌ها و روزها در کنار هم بودیم؛ مثل شهید جعفرزاده و شهید آقابابایی، دوستانی که هرکدامشان مایه افتخار من هستند.شهردار تهران با گرامیداشت یاد و خاطره سومین شهید محراب و مرحوم آیت‌الله خاتمی، ادامه داد: مایه افتخار و امید است که با وجود همه سختی‌ها در سایه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنیم اما از شکرگزاری این نعمت بزرگ ناتوان و عاجزیم.

حداد عادل:

مشکل پرونده هسته‌ای از رئیس‌جمهور آمریکاست

گروه سیاسی: نشست خبری غلامعلی حدادعادل نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم و عضو ائتلاف پیشرفت، روز گذشته با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی، در خبرگزاری فارس برگزار شد. حدادعادل در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه آنچه باعث شد به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری قدم بگذارم تجربه بی‌واسطه‌ام از شیوه مدیریت کشور است، یادآور شد: بنده در مجالس ششم، هفتم، هشتم و نهم حضور داشته‌ام و در مسؤولیت ریاست مجلس هفتم نیز بوده‌ام. نامزد انتخابات یازدهم ادامه داد: بنده از نزدیک با دولت اصلاحات، خاتمی و احمدی‌نژاد کار کرده و شاهد مشکلات در اداره کشور بوده‌ام و در عین حال پیشرفت آنها را نیز انکار نمی‌کنم اما در طول این سال‌ها نزد خودم رفتار دولت‌ها را نقد کرده‌ام و امیدوارم با این تجربه اگر رای ملت ایران را داشته باشم، منشأ اثر شوم. حدادعادل در پاسخ به سوال خبرنگاری که می‌گفت با توجه به اظهارات آقای مظفر آیا ائتلاف سه‌گانه همچنان پابرجاست، گفت: ائتلاف سه‌گانه یا ائتلاف پیشرفت همچنان برقرار است و تصمیمی برای نفی ائتلاف گرفته نشده است. وی با بیان اینکه اعضای ائتلاف تصمیم گرفتند بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری و بعد از استفاده از تبلیغات در صدا و سیما بر اساس نظر‌سنجی و دیگر عوامل، گزینه نهایی را انتخاب کنند، گفت: ائتلاف سه‌گانه همچنان کار خود را دنبال می‌کند. حداد عادل با بیان اینکه به عنوان شخص حقیقی در انتخابات حضور دارد و کار تبلیغاتی خود را دنبال می‌کند، درباره استعفای مظفر گفت: با توجه به آغاز مرحله تبلیغات، دیگر بحث ریاست ستاد ائتلاف مطرح نبود چرا که هر نامزد به صورت حقیقی تبلیغات خود را باید دنبال می‌کرد. خبرنگاری از حداد عادل درباره برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم پرسید که وی در پاسخ گفت: گروهی از متخصصان انقلابی و دانشگاهیان از مدت‌ها قبل مطالعات زیادی در حوزه‌های مختلف از قبیل حوزه اقتصادی انجام دادند که در صورت کسب اعتماد مردم، این برنامه‌ها مبنای نظری برنامه‌های بنده خواهد بود. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر رویکرد رئیس‌جمهور یازدهم در قبال برنامه هسته‌ای، خاطرنشان کرد: برنامه‌ هسته‌ای از نظر ما هیچ ابهامی ندارد و در واقع مشکل از رئیس‌جمهور آمریکاست نه از رئیس‌جمهور ایران. پاسخ به این سوال همان ضرب‌المثلی است که می‌گوید کسی که خوابیده را می‌توان بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده بیدار شدنی نیست لذا آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای ایران نخوابیده‌اند بلکه خودشان را به خواب زده‌اند و آنها از ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران باخبرند. خبرنگاری از حداد عادل درباره علت تاخیر‌های پیاپی در زمان معرفی نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت پرسید که این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ گفت: با توجه به اینکه تبلیغات رادیو- تلویزیونی تاثیر‌گذار است، ما تصمیم گرفتیم بعد از تبلیغات رادیو- تلویزیونی نظرسنجی‌ها را بررسی و به آن استناد کنیم لذا انتخاب نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت به اندکی بعد موکول شده است. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال انتخاب نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت با نظر آیت‌الله مهدوی کنی که قرار است روز دوشنبه اعضای ائتلاف به دیدار وی بروند، گفت که گزینه نهایی ائتلاف در این روز معین نخواهد شد. حداد عادل همچنین درباره کناره‌گیری از عرصه انتخابات گفت: اگر قرار باشد همه ما ۳ نفر در انتخابات باشیم باید هر ۳ آن را بپذیریم و اگر قرار باشد ۲ نفر کنار بروند نیز باید ۳ نفره درباره آن تصمیم بگیریم.

اعلام اسامی مسؤولان ستاد «حدادعادل»

روز گذشته همچنین رئیس ستاد انتخابات حدادعادل اعضای کمیته‌های این ستاد را اعلام کرد. حسین نجابت در گفت‌وگویی درباره ستاد این نامزد انتخابات یازدهم اظهار داشت: حدود ۵‌ماه است گروهی از اساتید و کارشناسان اجرایی تقسیم کار کرده و در ۷ کمیته اصلی کار را پیش برده‌اند و رویکرد آنها هم ارزیابی وضعیت فعلی و هم اولویت‌بندی برای وزارتخانه‌هایی است که در قالب برنامه‌ای رونمایی خواهد شد. وی با بیان اینکه ما برای هر وزارتخانه به تفکیک به یک برنامه‌ای رسیده‌ایم، به برخی شایعات درباره حدادعادل اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر هیچ نوع تفاهمی برای اینکه آقای حداد به نفع کسی کنار برود، صورت نگرفته و وی به صورت جدی در صحنه حاضر خواهد بود. رئیس ستاد انتخابات حدادعادل مسؤولان هر کمیته را اعلام کرد و گفت: قائم‌مقام بنده در ریاست ستاد آقای رحمانی‌نیا، اقتصادی آقای نادران، تبلیغات دکتر ایمانی، سیاست خارجی منوچهر محمدی، ایثارگران شاکری، زنان و سازمان‌های مردم نهاد خانم الهیان، امور استان‌ها جوکار نماینده یزد، روابط عمومی مجتبی توانگر و ورزش آقای تاج خواهد بود. وی در پایان افزود: کمیته‌ها کارهای خود را شروع کرده و ستادهای استانی نیز در حال تثبیت است.

ادعاهای سعودالفیصل علیه ایران

وزیر خارجه عربستان آنچه را که تهدیدات ایران علیه بحرین خواند، محکوم و ابراز امیدواری کرد تهران در راستای ایجاد آرامش و حفظ صلح گام بردارد. سعود الفیصل در کنفرانس خبری مشترک با سلمان خورشید، همتای هندی‌اش در جده با طرح این ادعا که ایران از زبان تهدید علیه کشورها استفاده می‌کند، مدعی شد امیدوار است ایران در راستای ایجاد آرامش و حفظ صلح قدم بردارد و به جای استفاده از زبان تهدید به ایجاد روابط مستحکم با همسایگانش بپردازد. وی در ادامه با ابراز تاسف از آنچه که تهدید ایران علیه بحرین خواند، مدعی شد چنین تهدیداتی موجب پیچیدگی بیشتر اوضاع می‌شود و عقل حکم می‌کند در چنین حالاتی انسان درایت و بصیرت بیشتری به خرج دهد و آتش بیار معرکه نباشد. از این رو ما امیدواریم نقش ایران نه آتش‌افروزی بلکه ایجاد آرامش و حفظ صلح باشد. الفیصل ادامه داد: بی‌شک ما هیچ هدفی را علیه ایران دنبال نمی‌کنیم اما امیدواریم با یکدیگر حسن همجواری داشته باشیم.

تظاهرات هزاران پرتغالی در لیسبون

در اعتراض به سیاست ریاضتی انجام شد

تظاهرات هزاران پرتغالی در لیسبون

هزاران نفر در پرتغال در اعتراض به سیاست ریاضتی دولت در لیسبون، پایتخت این کشور تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که روز شنبه (۴ خرداد) برگزار شد با راهپیمایی به سمت کاخ ریاست‌جمهوری در منطقه «بلم» استعفای دولت را خواستار شدند. این در حالی بود که تظاهرکنندگان از نزدیک شدن به کاخ ریاست‌جمهوری منع شدند و به جای آن در نزدیکی صومعه «جرونیموس» تجمع اعتراض‌آمیز برپا کردند. تظاهرکنندگان علیه ‌تروئیکا، متشکل از صندوق بین‌المللی پول(IMF)، بانک مرکزی اروپا (ECB) و کمیسیون اروپا (EC) شعار سر می‌دادند. این تظاهرات را کنفدراسیون عمومی کارگران پرتغال (CGTP) بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری پرتغال که ۶۰۰ هزار عضو دارد، سازماندهی کرده بود. تظاهرکنندگان شعار سر می‌دادند: «دولت استعفا دهد» و «مرگ بر استثمار و فقر». یکی از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات گفت: « آنها (دولت) از ما می‌دزدند. دیگر بس است. این دولت، دولت خائن به ملت است که نه فقط هیچ کاری برای ما انجام نمی‌دهد بلکه همه چیز را از مردم می‌گیرد. پرتغال در اوایل ‌ماه مه ‌برنامه جدید ریاضتی ارائه داد که مطابق آن سن بازنشستگی از ۶۵ سال به ۶۶ سال افزایش خواهد یافت، علاوه بر آن کارکنان بخش خدمات اجتماعی از این پس به جای ۳۵ ساعت کار در هفته باید ۴۰ ساعت در هفته کار کنند. مطابق سیاست ریاضتی جدید، حدود ۳۰ هزار فرصت شغلی بخش خدمات اجتماعی از دست خواهد رفت. سیاست ریاضتی جدید به این دلیل اتخاذ شده است که دولت لیسبون بتواند بخش دیگری از بسته نجات وام‌دهندگان بین‌المللی را دریافت کند. پرتغال برای کاهش بدهی‌های سرسام‌آور خود بشدت به این وام نیاز دارد. یکی از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات گفت: «آمدن مردم به خیابان‌ها و ابراز آنچه در حال حاضر احساس می‌کنند ضرورت دارد، چرا که این احساس نشان می‌دهد به ستوه آمده‌اند. آنها (دولت) مدام داد سخن سر می‌دهند اما هیچ اقدامی در زمینه تغییر این وضع و بهبود شرایط مردم انجام نمی‌دهند. این وضع نمی‌تواند ادامه داشته باشد». کشور پرتغال با بدترین رکود اقتصادی خود از دهه ۷۰ تاکنون مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این کشور در طول سال جاری به میزان ۳/۲ درصد منقبض شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود میزان بیکاری پرتغال در طول سال جاری از ۱۸ درصد هم فراتر رود.

با امضای ۲۰۲ نماینده مجلس صورت گرفت

تشکر نمایندگان ملت از شورای نگهبان

گروه سیاسی: در پی اقدام قاطع شورای نگهبان قانون اساسی در ردصلاحیت برخی افراد شاخص منتسب به جریان‌ فتنه و فرقه انحراف، بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای از اقدام عالمانه، حکیمانه، عادلانه و قاطعانه این نهاد انقلابی در احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری تقدیر کردند.

نامه نمایندگان مجلس پس از آن منتشر می‌شود که در روزهای گذشته و پس از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، تشکل‌ها و اقشار متعدد مردمی اعم از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، دانشجویان و همچنین اساتید حقوق و دیگر گروه‌ها، با انتشار نامه‌های جداگانه‌ حمایت خود را از اقدام قانونی شورای نگهبان در ردصلاحیت افرادی چون‌ هاشمی و مشایی اعلام کرده بودند.

طبق این گزارش، در ابتدای نامه نمایندگان مجلس آمده است: انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در جمهوری اسلامی ایران همان پیچ بزرگ تاریخی است که سرنوشت امروز و فرداهای امت اسلام، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در این نقطه عطف تاریخی رقم می‌خورد. شورای محترم نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میراث بزرگ امام خمینی(ره) است، با اقدامی عالمانه، حکیمانه، عادلانه، هوشمندانه، قاطعانه و بر پایه ۲ رکن اساسی اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس اسلامی نسبت به احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری اقدام کرد و کسانی که آنها را در این زمان صالح برای این مسؤولیت تشخیص داد را به ملت شریف برای انتخاب معرفی کرد و دغدغه‌های بزرگ ملت را برای جلوگیری از تکرار حوادث ناشی از فتنه ۸۸ و حلقه انحراف که در مواجهه با آن مردم و نظام اسلامی هزینه‌های سنگینی را پرداخته بودند، برطرف کرد. دل‌ مردم از این هوشیاری تاریخی شورای محترم نگهبان آرامشی الهی گرفت و آرام شد. به عقیده نمایندگان مجلس، قطعا این تصمیم تاریخی شورای محترم نگهبان همچون گذشته ضامن بقای نظام اسلامی و حفظ ارزش‌های الهی آن خواهد شد و حضور حماسی مردم مومن و انقلابی و ولایی را در روز ۲۴ خرداد ۹۲ به جهان و جهانیان عرضه خواهد کرد.

زمینه‌سازی شورای نگهبان برای حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و تحقق راهبرد حماسه سیاسی، موضوع دیگری بود که نمایندگان به آن اشاره داشتند. طبق این گزارش نتیجه این اقدام شورای محترم نگهبان قانون اساسی که زمینه‌ساز اصلی برای خلق حماسه ۲۴ خرداد خواهد شد، به حول و قوه الهی روزهای بسیار درخشان و پرامید و سراسر فتح و پیروزی است که در انتظار امت اسلام و ملت غیور و انقلابی ایران اسلامی قرار گرفته است و جریان با عظمت بیداری اسلامی و مقاومت امت اسلام که منشأ آن بصیرت و اقتدار ملت انقلابی ایران اسلامی است، به پرچمداری ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) می‌رود تا بزودی غده سرطانی رژیم صهیونیستی را محو نماید، به اخراج اشغالگران آمریکایی و اروپایی از پایگاه‌های نظامی اشغال شده در بلاد اسلامی سرعت خواهد بخشید، موانع اصلی وحدت جهان اسلام را از میان برمی‌دارد و دورانی سراسر امید را با وحدت و همبستگی در جهت تامین عدالت و رفع مشکلات و کمبودها و توجه به مسائل اصلی همچون حمایت از تولید و ایجاد اشتغال و ثبات در بازار و کاهش وابستگی‌ها با شکست کامل تحریم‌ها فراهم خواهد کرد. در پایان این نامه نیز تصریح شده است: نمایندگان این ملت نجیب و بزرگوار در مجلس نهم شورای اسلامی، صمیمانه‌ترین درودهای خود را به محضر فقهای عادل و انقلابی و حقوقدان‌های محترم شورای نگهبان تقدیم می‌دارند.

حمایت از شورای نگهبان حمایت از مردم است

در همین راستا یکی از نمایندگان مجلس درباره نامه نمایندگان به شورای نگهبان توضیحاتی ارائه و تعداد امضاکنندگان نامه مذکور را ۲۰۲ نفر اعلام کرد. جواد کریمی قدوسی در این خصوص به فارس گفت: ‌حمایت از شورای نگهبان حمایت از قانون اساسی و حمایت از قانون اساسی حمایت از جمهوری اسلامی و ‌حمایت از جمهوری اسلامی حمایت از اسلام و حمایت از اسلام حمایت از مردم، عدالت، استقلال و آزادی و ارزش‌هاست. نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه امام(ره) می‌فرمایند «هر کسی با شورای نگهبان مخالفت کند‌ مفسد است»، اظهار داشت: نامزدهایی که در این زمان احراز صلاحیت نشدند، از رأی شورای نگهبان تمکین کردند اما کسانی راه را اشتباه رفتند و نامه‌هایی نوشتند و سخنانی بر زبان آوردند که اصول انقلاب اسلامی و وصیت امام را نادیده گرفتند.

به گفته وی، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت در این لحظه تاریخی نشان دادند اقدام بموقع خواص می‌تواند جلوی حوادث ناگوار را بگیرد و زمینه آرامش کشور را برای خلق حماسه سیاسی ۲۴ خرداد ۹۲ تقویت کند.

انتقاد از اظهارات آمریکایی‌ها

اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی علیه شورای نگهبان در حمایت از برخی نامزدهای خاص، علت دیگر حمایت برخی نمایندگان مجلس از شورای نگهبان قانون اساسی است. در این زمینه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا علیه شورای نگهبان، این اظهارات را برای خوشایند صهیونیست‌ها عنوان کرد و گفت: آزادی در برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران بدون ‌تردید از آمریکا بیشتر است.

علاءالدین بروجردی که با خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، درباره اظهارات جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در شهر تل‌آویو، مبنی بر اینکه شورای نگهبان در ایران مسیر دموکراسی را سد کرده است، گفت: جان کری این اظهارات را برای خوشامد صهیونیست‌ها مطرح کرده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب تصریح کرد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند جمهوری اسلامی ایران یکی از آزاد‌ترین و دموکراتیک‌ترین کشورها در برگزاری انتخابات است و به تعداد سال‌های عمر جمهوری اسلامی ایران انتخابات انجام داده و در همه شئونات اداره کشور، اراده ملت است که تصمیم‌گیری می‌کند. ایرادی که آنها به شورای نگهبان می‌گیرند کاملا ناوارد است چرا که شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و کاملا براساس موازین قانونی فعالیت می‌کند.

به گفته وی خود احزاب در داخل آمریکا افراد علاقه‌مند به حضور در عرصه انتخابات را فیلتر می‌کنند و اجازه حضور به آنها نمی دهند، یعنی در خود آمریکا ساختار به گونه‌ای است که حزب تصمیم‌گیری می‌کند چه کسی در عرصه انتخابات حضور پیدا کند، با چنین سیستمی چگونه بر جمهوری اسلامی ایران چنین ایرادی را می‌گیرند.

بروجردی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: در ایران مردم این آزادی را دارند که با رای مستقیم خود رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند، در حالی که در آمریکا اینگونه نیست چرا که سیستم آنها کارت الکترال است و مردم آمریکا مستقیم رئیس‌جمهوری خود را انتخابات نمی کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خاتمه تصریح کرد: بر اساس این استدلال‌ها، واضح و روشن است که میزان آزادی در برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران بدون ‌تردید از آمریکا بیشتر است.

درایت شورا ۲۰ سال بعد مشخص می‌شود

عضو فراکسیون اصولگرایان، دیگر نماینده‌ای بود که روز گذشته به حمایت از شورای نگهبان پرداخت. قاسم جعفری در این راستا اظهار داشت: درایتی که از سوی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی دیده شد، ۲۰ سال آینده مشخص می‌شود. نماینده مردم بجنورد افزود: طبیعتا سالیان بعد این را متوجه خواهیم شد که شورای نگهبان برای استحکام نظام اسلامی، چه اقدام بزرگ و ارزشمندی داشت. وی با اشاره به ضرورت تمکین به قانون و تصمیم شورای نگهبان تصریح کرد: نامزدهای انتخاباتی به عنوان یک فرهیخته به این مهم توجه کرده و جلوه‌ای از قانونمداری را به نمایش گذاشتند.

جعفری با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور آینده باید ولایتمدار، قانونمند و در چارچوب‌های تعیین شده حرکت کند، گفت: بر همین اساس نامزدهای انتخاباتی باید علاوه بر ارائه کارنامه و برنامه دقیق از فعالیت‌های خود توان اجرایی مطلوبی نیز داشته باشند.

به گفته وی رئیس‌جمهور آینده همچنین باید نظرات کارشناسی و خرد جمعی را در امور و فعالیت‌های برنامه‌ای خود مورد استفاده قرار دهد.

حسین قدیانی


تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب