پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

0:12:54 - شنبه 3 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است/ درس های سوم خرداد
پس از گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی ، هنوز درس‌هایی که باید از ایثار و مقاومت فهمیده می‌شد نه در لایه های مردمی و نه در سطوح مدیریت اجرایی نظام به صورت کامل درک نشده است.   وبلاگ دیار سر سبز رابر به نقل از فرهنگ نیوز،  ایثار را فقط نباید در مابین دایره‌المعارف های بزرگ […]

پس از گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی ، هنوز درس‌هایی که باید از ایثار و مقاومت فهمیده می‌شد نه در لایه های مردمی و نه در سطوح مدیریت اجرایی نظام به صورت کامل درک نشده است.

 

وبلاگ دیار سر سبز رابر به نقل از فرهنگ نیوز،  ایثار را فقط نباید در مابین دایره‌المعارف های بزرگ و قطور گشت. واژه ای که آن را مقدم داشتن دیگری بر خود در رساندن به منفعت و دفع زیان، نسبت به چیزی که خود بدان نیازمند است، تعریف می‌کنند. اما حقیقتاً این واژه همان معنایی را می‌دهد که در دایره‌المعارف و فرهنگ لغات به آن تکیه زدند؟ یا نه در این واژه مفاهیمی نهفته است که اگر سالیان دراز عرفای الی الله و سالکین بالله تلاش کنند به مقام آن نخواهند دست یافت ؟ واژه ای که امروزه به لطف عنایت پروردگار در کشور ما با پایمردی و ایستادگی همراه شده است. ایستادگی که شاید هیچ حدی برای آن نداشته باشد .این ایستادگی محدود به فردی که فقط جان و مال خود را فدا کرده نیز نمی‌شود  و همه ابعاد وجودی یک جامعه را در می‌یابد .  جامعه ای که بر گرفته از آموزه های دینی هستند و هدفش دستیابی به سعادت اخروی است و برای رسیدن به این سعادت تلاش می‌نمایند .

سالروز سوم خرداد و آزاد سازی شهر خرمشهر، در تقویم رسمی کشور ما روز مقاومت، ایثار و پیروزی است. روزی که خون پاک شهیدان نظام مقدس اسلامی بر شمشیر اهریمنی شرق و غرب پیروز آمد و بزرگ‌ترین ماشین جنگی دشمن را خاموش کرد؛ کاری که به فرمایش امام راحل، فقط فعل خدا بود و از توان انسان خارج، امام با شناخت دقیق خود جریانی را به راه انداخت و  انسان‌های را به ثمر رساند که شاید به جرئت گفت راه صد ساله را یک شبه طی نمود .

در این نگارش نویسنده قصد آن را دارد، درس‌هایی که انسان می‌تواند از ۸ سال ایثار مردم مسلمان ایران آموخت را بیان کند . درس‌هایی که هرکدام انسان را به تفکر، تعقل و تدبر وامی دارد و او را نسبت به آینده امیدوار می‌نماید .با بررسی روزشمار تاریخی انقلاب و دفاع مقدس گوشه ای از این ایثار را می‌شود فهمید که به شرح ذیل می‌باشد :

الف) درس توکل و ایستادگی

مهم‌ترین درس ایثار و مقاومت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، توکل و ایستادگی است ، درسی که مردم مبارز و انقلابی از نزدیک در سال‌های سخت قبل از انقلاب، فشارهای رژیم منحوس پهلوی، بمباران‌های صدام خائن و…  مشاهده نمودند. به تعبیری دیگر باید گفت: انقلاب اسلامی ایران بر پایه‌ی توکل شکل گرفت . نقشی که توکل در آن بر تمامی محاسبات مادی پیشه گرفته و بر اساس آن توانسته معادلات جدیدی را شکل دهد .این معادلات سرانجام به نصرت و امداد الهی ختم شد؛ اما چیزی که خیلی در این بخش باید به آن اهمیت داد و متأسفانه در خیلی از بخش‌ها مورد فراموشی قرار می‌گیرد عدم فعالیت است . فعالیتی که باید همراه با توکل باشد تا نصرت الهی را به همراه داشته باشد . بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در مورد درس گرفتن از توکل می‌فرمایند :

«حصاری که باید در دل شما به وجود بیاید، حصار ایمان به خدا و توکل علی الله است؛ «و علی اللَّه فلیتوکّل المؤمنون»، «و علی اللَّه فلیتوکّل المتوکّلون»، «و من یتوکّل علی اللَّه فهو حسبه»، «ا لیس اللَّه بکاف عبده»؛ این‌ها درس‌های ماست. قرآن را با تأمل بخوانیم؛ این‌ها را به عنوان درس یاد بگیریم، این‌ها دستورالعمل زندگی است. این، یک جور آمادگی است» ( پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، ۱۳۹۰/۰۷/۲۰)

نکته مهمی که در این فرمایش رهبر معظم انقلاب بیان شده است درس گیری از توکل است. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا باید از توکل درس بگیریم؟ آیا داشتن توکل به صورت صرف کفایت نمی‌کند ؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان به تاریخ مراجعه نمود، تاریخی که امیر المومنین در وصیت خود به فرزند گرامیشان می‌فرماید : من چنان تاریخ را بررسی و مطالعه کردم که گویا با آنان زندگی می‌نمودم . بررسی جریان های اسلامگرا و مقاومت طلب تاریخ جهان به ویژه در مناطق شمال آفریقا، وجود رگه‌هایی از توکل را به ناظرین نشان می‌دهد، اما چیزی که این جنبش‌ها از آن غافل بوده و سبب گردید شکست را برای آنان به همراه داشته باشد، ایستادگی در برابر شکست‌ها است. این ایستادگی همیشه همراه با صبر بوده و صبر را می‌توان عصاره ایثار و مقاومت دانست .و چه دقیق قرآن فرمود : «نعم اجر العاملین. الّذین صبروا و علی ربّهم یتوکّلون»( عنکبوت،۵۸) و چه تفسیر زیبایی رهبر معظم انقلاب درباره‌ی این آیه بیان داشتند: « صبر یعنی پافشاری، پایداری، مقاومت، ایستادگی، هدف را فراموش نکردن. فرمود: «ان یکن منکم عشرون صابرون یغلبوا مئتین»؛ در میدان نبرد، در میدان رویاروئی با دشمن، اگر صبر داشته باشید، می‌توانید با این نسبت بر دشمن غلبه پیدا کنید.» ( پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، ۱۳۹۲/۰۴/۳۰)

ب) پیروزی حق علیه باطل

درسی که همیشه می‌توان از ایثار و مقاومت گرفت، درس پیروزی است و چه گوار و شیرین است این پیروزی، پیروزی که در آن پرچم حق برافراشته شده و پرچم کفر و سیاهی نابود گشته است . نکته ای که باید در این درس فهمید این است که این پیروزی هیچ وقت بدون سختی و مشقت نیست و برعکس باید برای آن هزینه های سنگینی داد، هزینه‌هایی همچون ترد شدن، ریخته شدن آبرو و حتی کشته شدن، بر همین ره توشه بود که امام راحل، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران به ما آموخت، اگر تنها هم شدیم باز بایستیم.  و پیروزی نظام مقدس اسلامی ایران در برابر همه ابرقدرت‌ها بر همین اساس بود.

ج) همبستگی

درس سومی که می‌توان از ایثار فهمید، درس همبستگی است . همبستگی را باید یکی از مهم‌ترین نکات مثبت مقاومت دانست، رهبر معظم انقلاب در مورد روز سوم خرداد، روز ایثار و مقامت می‌فرماید :

« درس بزرگ و همیشگی حماسه سوم خرداد این است که ایمان، عمل صالح، همبستگی و کار و تلاش، پیروزی را در هر میدانی نصیب ملت ایران خواهد ساخت » ( پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، ۱۳۸۴/۰۳/۰۳)

بنابراین، روز سوم خرداد روزی است که به ملت ایران فهماند در کنار هم بودن، باهم انجام دادن و گوش دادن به فرمان ولی امت، راه‌گشای همه درهای بسته و کلید نجات بخش و سعادت است.

د) مدیریت جهادی

در شمارش درس‌هایی که انسان‌ها از ایثار می‌شود فهمید این است که عقل انسان قادر به درک همه‌ی آن نیست، اما مدیریت یکی از این درس‌هاست . مدیریت جهادی را که رهبر معظم انقلاب در شعار امسال گنجاند، مدیریتی است که بر پای خودباوری، اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهی است .

با شناخت معنای ایثار که از خودگذشتگی است می‌توان به معنای دقیقی از مدیریت رسید. نفس انسان همیشه و در همه حال تشنه قدرت است و رسیدن به قدرت اگر همراه با تقویت درونی و سرپوش بر آمال نفسانی نباشد می‌تواند انسان را از رستگاری به ورطه جهنم برساند، مدیریتی که مانع از رسیدن انسان به ورطه عذاب شود، نیازمند ایثار است رهبر معظم انقلاب در دیدار با زوار و مجاورین بارگاه ملکوتی امام هشتم در سال ۱۳۸۳ در بیان روحیه جهادی مدیران و رفتار دینی می‌فرماید :

« خدمت کردن، اجتناب از تبعیض، اجتناب از تضییع بیت‌المال و اجتناب از تضییع حقوق مردم، اجتناب از سوءاستفاده از شغل و مسئولیت – کسی که مسئولیتی دارد، وجاهتی از این طریق بن‌بست آورده، که این وجاهت متعلق به مردم است؛ مثل بیت‌المال. همچنان که یک مسئول به این دلیل که کلید صندوق بیت‌المال در دستش است، نمی‌تواند از بیت‌المال در مصارف شخصی خرج کند، به همین دلیل حق ندارد که از وجاهت و قدرت و امکان و فرصت‌هایی که در اختیارش است، به سود شخص خود و منافع شخصی‌اش استفاده کند – تلاش مجاهدت آمیز و تلاش سخت؛ یعنی به‌کارگیری عقل، علم، تخصص و تجربه و به‌کار بردن همه‌ی ظرفیت دستگاه تحت مدیریت برای رسیدن به آرمان‌های نظام اسلامی، رفتار دینی است.»

و این چنین است که می‌توان درس ایثار و از خود گذشتی گرفت . درسی که در لایه های مدیریتی انقلاب تأثیر گذار خواهد بود.

متأسفانه پس از گذشت سی و پنج سال از انقلاب اسلامی، هنوز درس‌هایی که باید از ایثار و مقاومت فهمیده می‌شد نه در لایه های مردمی و نه در سطوح مدیریت اجرایی نظام به صورت کامل درک نگردیده است. درس‌هایی همچون توکل به خدا، مدیریت جهادی، همبستگی در سطوح مسئولین، عدم تکیه به دشمنان، خودباوری و…  که با عدم دستیابی به این درس‌ها، ضعف در ملت جاری و ساری خواهد شد و دشمن با حربه زور و تهدید به سمت انقلاب دست دراز خواهد کرد .

در بیانی بهتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای می‌فرماید :

«از یک طرف، فشار سیاسی و اقتصادی و علمی و تبلیغاتی وارد می‌آورند و هر طور که بتوانند، بدگویی و جوسازی می‌کنند، و از طرف دیگر، وقتی به نظرشان رسید که حالا دیگر آن دولت خسته شده است، برای ارتباط گرفتن، چراغ سبز نشان می‌دهند و می‌گویند ما حاضریم با شما مذاکره و کار کنیم! معمولاً دولت‌هایی که مسئولان آن، دچار ضعف باشند، در چنین موقعی، پاها و زانوهایشان می‌لرزد. بنابراین، از یک طرف، فشار فراوان وارد می‌آورند و از طرف دیگر هم، چهره باز و آغوش گشاده نشان می‌دهند! » ( پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله خامنه ای ۱۳۷۵/۰۸/۰۹) حال باید با قدرت به این درس ها چنگ زد و از ریسمان آن مدد جست، تا بتوان کشور را به سمتی برد که سعادت دنیوی و اخروی را در پی داشته باشد.

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب