پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:06:25 - یکشنبه 19 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
احتجاج با نامزد‌‌های ریاست جمهوری
عباس حاجی نجاری به گزارش“صبح رابر”اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی به بیان ویژگی‌های رئیس جمهور اختصاص یافته و بر اساس اصل ‌نودم و یکصد و هجدهم این قانون مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان محول شده است. این در حالی است که در بند ۹ اصل یکصد و دهم […]

عباس حاجی نجاری

به گزارش“صبح رابر”اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی به بیان ویژگی‌های رئیس جمهور اختصاص یافته و بر اساس اصل ‌نودم و یکصد و هجدهم این قانون مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان محول شده است. این در حالی است که در بند ۹ اصل یکصد و دهم این قانون امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم در حوزه اختیارات رهبر معظم انقلاب تعریف شده است، اما نکته مهم این است که قانونگذار مسئولیت شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در ذیل این بند از اصل یکصد و دهم از وظایف و اختیارات رهبر تعریف کرده است.
در ماه‌های اخیر مقام معظم رهبری در عین فراهم کردن سازوکارهای نظام در دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای برگزاری‌ یک انتخابات پرشکوه و سالم برای انتخاب رئیس جمهور در فرصت‌های مناسب به بیان ویژگی‌ها و شرایط نامزدهای ریاست جمهوری پرداخته و در سخنان خود در سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) با در نظر گرفتن فراز و فرودها و نقاط قوت و ضعف گذشته مطالبات رهبری و مردم را از نامزد‌ها اینگونه بیان می‌کنند:

1-نامزد‌ها قول بدهند که با عقل و درایت عمل خواهند کرد.

2-نامزد‌ها قول بدهند که با پشتکار و ثبات قدم در میدان پیش خواهند رفت.

3-نامزد‌ها قول بدهند که با مدیریت به اوضاع کشور خواهند پرداخت.

 ۴- نامزدها قول بدهند که به مسئله اقتصاد که امروز مسئله اصلی کشور است، خواهند پرداخت.
۵- نامزد‌ها قول بدهند که حاشیه‌سازی نمی‌کنند.

۶-نامزدها قول بدهند که دست کسان خود را در بیت‌المال باز نخواهند گذاشت.

۷- نامزدها قول بدهند که به منافع بیگانگان به بهانه‌های گوناگون بیش از منافع ملت ایران اهمیت نخواهند داد. بعضی با این تحلیل غلط که به دشمنان امتیاز بدهیم تا عصبانیت آنها را نسبت به خودمان کم کنیم، عملاً منافع آنها را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، این اشتباه است.

مقام معظم رهبری اگرچه در فرصت‌های دیگر با اشاره به شاخصه‌ها و ویژگی‌های رؤسای جمهور مطالبات مردم را مورد تأکید قرار داده‌اند، اما احتجاج ایشان با نامزدها هم مبتنی بر عملکرد مثبت و منفی دولت‌های گذشته است و هم بسترها و زمینه‌هایی است که به‌ویژه در انتخابات یازدهم به طور متفاوت برای رقابت‌های انتخاباتی فراهم شده است.
۱- مقام معظم رهبری در این سخنان با تأکید مجدد بر اینکه بر هیچ کس از نامزدها نظری ندارند در عین حال خطاب به مردم تأکید می‌کنند که هر رأیی که شما به یکی از این نامزدهای محترم بدهید (این هشت نفر آقایان محترمی که در صحنه هستند) رأی به جمهوری اسلامی داده‌اید. این منطق را می‌توان زمینه‌ای دانست که نظام اسلامی تلاش کرده است فرصت برابری را برای همه نامزدها برای طرح دیدگاه‌هایشان فراهم کنند تا مردم بتوانند در میان این هشت نفر، فرد مفیدتری را انتخاب کنند.

۲- در اختیار قرار دادن تمام ظرفیت رسانه‌ای نظام سبب شده است که نامزدها نیازی به تبلیغات میدانی نداشته باشند و به همین دلیل نیاز باشد تا برای هزینه‌های انتخاباتی وامدار صاحبان ثروت باشند.

۳-     دشمنان انقلاب اسلامی برای این انتخابات نیز همچون انتخابات گذشته برنامه‌ریزی کرده بودند که مصداق بارز آن سخنان وزیر خارجه امریکا و معاون سیاسی وی در کنگره امریکاست. مدیریت هوشمندانه فضای سیاسی در آستانه انتخابات یازدهم سبب شده است که دشمنان به‌رغم ابزارهای رسانه‌ای و همراهی بخشی از معاندین داخلی، در مواجهه با روند انتخابات یازدهم سردرگم و ناامید هستند.

4-قطبی نشدن و هیجانی نشدن فضای انتخابات، فرصتی را فراهم می‌آورد تا مردم با دقت و تأمل در مواضع نامزدها با شنیدن دلایل و مستندات هر کدام از نامزدها، بتوانند انتخاب هوشمندانه و اصلح خود را عینیت بخشند.
۵- ارجاع به قانون مهم‌ترین نکته‌ای است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید و زمینه تحقق آن را فراهم کردند. ایشان در سالگرد ارتحال امام می‌فرمایند، برای وارد شدن در عرصه انتخابات، تنها چیزی که حاکم است قانون است. بر طبق قانون یک عده می‌توانند بیایند و یک عده‌ای نمی‌توانند بیایند. قانون معین کرده است که شرایط چیست، صلاحیت‌ها چیست. کسانی که تشخیص صلاحیت می‌دهند چه کسانی‌اند،‌ اینها همه‌اش بر طبق قانون دارد انجام می‌گیرد.

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب