پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:46:27 - شنبه 13 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کاهش وابستگی به اینترنت جهانی خواسته رهبری است/همه قوا برای تحقق برنامه ششم توسعه خود را مقید بدانند
مسئول بسیج رسانه کل کشور گفت: توسعه فناوری اطلاعات باید منجر به تولید شبکه ملی اطلاعات شود که در ابلاغیه برنامه ششم توسعه توسط رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید شده تا وابستگی ما به سیستم اینترنت جهان کاهش پیدا کند.

به گزارش “ صبح رابر” به نقل ازدقیانوس:در روزهایی که مذاکرات هسته ای پس از یک دهه فراز و نشیب به اوج خود رسیده و امکان توافق یا عدم توافق امکان پذیر شده، رهبر معظم انقلاب نقشه راه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را جهت اجرا به ریاست قوه مجریه ابلاغ نمودند. این مجموعه سیاست‌ها که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و ابلاغ شده است، مبنای تنظیم قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه ایران خواهد بود. اینکه معظم­ له در اوج مذاکرات هسته ­ای از این سند توسعه ملی- منطقه­‌ای رونمایی فرمودند؛ چند پیام قابل توجه را درپی دارد. رهبر معظم انقلاب، استراتژی کلی برنامه ششم توسعه را بر چهار محور “اقتصاد مقاومتی”، “پیشتازی در عرصه علم و فناوری و فضای مجازی” و “تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی” و “مبارزه با فساد” ابلاغ نموده‌­اند که در گفتگو با مسئول بسیج رسانه کشور به بررسی مهم ترین محورهای آن می پردازیم.

مسعود بصیری مسئول سازمان بسیج رسانه کشور در گفتگو با دقیانوس گفت:مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاستهای کلی در برنامه ششم توسعه به کلیه مباحث کشور توجه داشته اند که این نشان از دقت و اشراف زیاد ایشان در توانایی های فنی،اطلاعاتی،صنعتی و اقتصادی کشور است.

وی افزود:ارتباطات به دلیل اینکه پایه بسیاری از پیشرفتها وحرکتها در سیستم اقتصادی و تجاری این کشور محسوب میشود و به طور ویژه در مناسبات دولتی و کاهش رفت وآمد مردم به ادارات و کاهش بار ترافیک مراجعه کنندگان به نهادها ودستگاههای مختلف ، پس تاکیدات بسیار خوبی هم در این برنامه به آن شده است.

کاهش وابستگی به اینترنت جهانی خواسته رهبری است/تحقق شبکه ملی اطلاعات همت دولت را می طلبد

وی خاطرنشان کرد:توسعه فناوری اطلاعات باید منجر به تولید شبکه ملی اطلاعات شود که در ابلاغیه برنامه ششم توسعه توسط رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید شده تا وابستگی ما به سیستم اینترنت جهان کاهش پیدا کند.

بصیری تصریح کرد:ما باید یک شبکه داخلی داشته باشیم که امنیت شبکه و کنترل آن دست خودمان باشد که این میتواند سرعت اینترنت را در داخل کشور به  نحو چشمگیری افزایش دهد و می توانیم سایتها ، پایگاههای اطلاع رسانی و پایگاههای دیتا و داده را با سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار دهیم لذا می طلبد با همت دولت ، شبکه ملی اطلاعات هر چه سریعتر راه اندازی شود.

وی تصریح کرد:راه اندازی و الکترونیک کردن فناوری و اطلاعات در بستر اینترنت باعث شفافیت بسیاری از امور مالی می شود به خصوص در امور گمرکات ،بانکها و امور مالیاتی.

مسئول سازمان بسیج رسانه گفت:الان درصد بسیار زیادی از مالیاتهای کشور به دلیل عدم شفافیت اطلاعات قابل وصول نیستند گمرکات ،واردات ،صادرات ،قاچاق کالا و ارز دارای مشکلات جدی هستند به دلیل اینکه جایی برای تجمیع و جمع آوری اطلاعات کالاهای ورودی و خروجی به نحو مطلوب وجود ندارد.

سیستم های شبنم و ایران کد عملا از دسترس خارج شده اند/قاچاق کالا افزایش داشته

وی افزود:متاسفانه طی سالهای اخیر سیستم های شبنم و ایران کد هم عملا از دسترس خارج شده اند و قاچاق کالا که رهبرمعظم انقلاب به شدت نسبت به آن حساس هستند افزایش پیدا کرده است .

وی گفت: به نظر بنده بستر توسعه اقتصادی کشور همین بخش امور فناوری اطلاعات و ارتباطات است که می تواند در حوزه های مختلف مثل امور اقتصادی یا امور اجتماعی، حقوقی  ،قضایی و فرهنگی و دیگر امور که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند موثر باشد.

وی با اشاره به اهمیت شبکه های اجتماعی گفت:ما باید به خصوص در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی تولیدات و نرم افزارهای داخلی داشته باشیم که خانواده و فرهنگ و اجتماع را که بخشهایی از سیاستهای ابلاغی هستند از خطرات و آسیب هایی که ممکن است به دلیل عدم کنترل  ارائه سیل آسای اخبار و اطلاعات پاک سازی نشده ی غیر اخلاقی و مواردی از این دست در این فضا وارد شود را حفظ کند.

متاسفانه برنامه های چهارم و پنجم به اهداف خود نرسید/در تحقق شبکه ملی اطلاعات به جایگاه مورد نظر نرسیدیم

وی افزود : این ابلاغیه بسیار جامع ، درست وخوبی است منتها نکته این است که ما باید برنامه ششم توسعه را اجرا کنیم متاسفانه در دوره های قبلی هم برنامه های توسعه چهارم و پنجم در برخی جاها به اهداف خودش دست پیدا نکرده است.

بصیری بیان داشت:مقایسه آماری نسبت به برنامه های گذشته نشان می دهد که در همین توسعه فناوری و اطلاعات در حوزه های مختلف به خصوص در شبکه ملی اطلاعات نتوانستیم به آن دستاوردهای مورد نظر برسیم.

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل گفت: مسئولین اجرایی ومسئولین دست اندرکار در اجرایی کردن برنامه ، به خصوص نمایندگان مجلس در قانون گذاری و نظارت بر اجرای این قوانین باید دقت بیشتری داشته باشند و رسیدن به نقطه ای که در پایان برنامه توسعه ششم نقطه مطلوبی باشد باید مورد هدف قرار بگیرد و مرتب از آن سوال و بر آن نظارت کنند.

حرکتهای همایشی و نمایشی  به درد ما نمی خورد/همه قوا برای تحقق برنامه ششم توسعه خود را مقید بدانند

رئیس سازمان بسیج رسانه با انتقاد از روند مبارزه با فساد گفت : حرکتهای همایشی و نمایشی برای مبارزه با فساد به درد ما نمی خورد همانطور که سال گذشته درباره مبارزه با فساد همایشی برگزار شد و مقام معظم رهبری به معاون اول رئیس جمهورگفتند: من الان چندین سال است درخصوص مبارزه با فساد تذکر داده ام و این مبارزه با فساد با حرف زدن و همایش برگزار کردن یا اینکه بگوییم فرمایش رهبری درست است با اینها حل نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: فرمایشات رهبری قطعا درست است ما باید عمل کنیم ، ایشان سخنرانی نمی کنند که ما بگوییم بله درست است رهبری فرمایش می کنند که ما حرکت کنیم و آن را عملیاتی کنیم مثلا  اگر که ما ولایت پذیریم باید عملا ولایت پذیر باشیم اینکه ولی ما یک حرفی بزند و دستوری را به ما ابلاغ کند و ما بگوییم به به چه حرف خوبی زده شد ، این وظیفه ما نیست که حرف های رهبری را تایید وتکذیب کنیم ما باید به منویات ایشان عمل کنیم.

بصیری تاکید کرد: همه مسئولین در همه رده ها اعم از قوه قضاییه ، قوه مقننه و بخصوص قوه مجریه باید نسبت به برنامه ششم توسعه خودشان را مقید بدانند که به این سر فصلها برسند.

وی یادآور شد:اگر این سه قوه خودشان را مقید ندانند مثل خیلی از عقب افتادگی هایی که در برنامه های توسعه قبلی داشتیم و نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم یا در مواردی که رهبری ابلاغ کردند مثل همین بحث مبارزه با فساد که بیشتر به حرف زدن و محکوم کردن ومتهم کردن و تشویش اذعان عمومی با ارائه اطلاعات غلط و نا مناسب  و دسته بندی نشده منتج به این اتفاق خواهد شد.

وی گفت: باید منویات امام خامنه ای را اجرا کنیم زیرا حرف رهبری برای عملیاتی شدن است نه برای حرف زدن و همایش گرفتن.

درصد زیادی از مردم کشورمان یا بسیجی هستند یا قلب و حرکت هایشان با حرکت بسیج همخوانی دارد

مسئول بسیج رسانه کشور با اشاره به بند ۵۴ در سرفصل دفاعی امنیتی برنامه ششم توسعه در خصوص تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفان گفت: الان درصد زیادی از مردم کشورمان بسیجی هستند یا کارت بسیج دارند یا قلب و حرکت هایشان با حرکت بسیج همخوانی دارد  برای آرمان های آن فکر میکنند تلاش میکنند یا دوست دارند.

نباید از کنار ظرفیت بسیج به آسانی گذشت/در طول تاریخ نیرویی به عظمت بسیج نمی یابید

وی افزود: این ظرفیت ، ظرفیتی نیست که ما به سادگی از آن بگذریم ودر هیچ کجای جهان هم نمونه این وجود ندارد شاید در طول تاریخ هم بگردیم نیرویی به این عظمت شاید نتوانیم پیدا کنیم در هیچ کشوری هم شما  الان نمونه آن رانمی بینید .

بصیری گفت:خیلی از کشورها نیروهای نظامی چندین میلیونی دارند  اما در کشور ما بسیج یک نیروی نظامی صرف نیست ، نیرویی است که ابعاد مختلفی دارد از این ابعاد مختلف و از این ظرفیت که اتفاقا  ظرفیت بسیار بالایی هم هست  و مورد حسد بسیاری از کشورها واقع شده باید حداکثر استفاده را ببریم.

وی تصریح کرد:ما درکشورمان یک نیروی عظیم آماده و پابه کار ، کم توقع و کم مصرف داریم که هم بهره دهی بالایی دارد هم برای وطن و دینش از جان ومال وقت میگذارد ما باید از این نیرو استفاده ببریم و استفاده کنیم این نیرو اگر در کشور دیگری بود ودر کشور ما نبود شاید با حسرت به آن نگاه میکردیم ومیگفتیم  در فلان کشور چگونه نیرو جمع کردند وسازماندهی کردند.

بسیج مورد حسد بسیاری از کشورها است

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دولت و مسئولین می توانند بسیار بیشتر از این ظرفیت استفاده کنند باید اعتماد بیشتری داشته باشند از این نیروی عظیم در تحقق برنامه هایی که رهبر معظم انقلاب  ابلاغ می فرمایند استفاده کنند.

وی با اشاره به فعالیت های نیروی مردمی بسیج گفت:امروزه بسیج در سراسرکشور بدون اینکه کمک چندانی به آن بشود و یا دولت های مختلف از ظرفیتش استفاده زیادی کرده باشند کارمیکند در بحث محرومیت زدایی در بحث اردوهای جهادی دربرگزاری  مراسمات درگرامیداشت یاد شهدا و کارهای اقتصادی  تولید اشتغال فعال بوده است.

بسیج یکی از بزرگترین موسسات کارآفرینی بوده/غافل شدن از بسیج هزینه های کلانی در پی دارد

بصیری بیان داشت:بسیج مستضعفان طی سالهای اخیر هزاران شغل ایجاد کرده و یکی از بزرگترین موسسات کارآفرینی سازمان بسیج بوده و افراد با کمک آن در روستاها و شهرهای خود شغل ایجاد کرده اند کسانی هستند که از این توانمندی استفاده کرده و درآمد سالانه بسیار بالایی  دارند.

وی گفت:اگر ما از این ظرفیت عظیم  بسیج غافل شویم مجبور می شویم بابت هر کاری هزینه کنیم وپولهای کلان مصرف کنیم آدم اجیر کنیم حقوق های بالا بدهیم تا کارمان پیش رود و چون در بعضی موارد هم ایمان کافی برای انجام آن کار وجود ندارد ، ایمانی که یک بسیجی یا یک رزمنده حوزه فرهنگی و جهادی دارد با یک آدمی که فقط برای پول یاحقوق ودست مزد ماهیانه کار میکند آن بهره وری لازم را هم بدست نمی آوریم و موفق نمی شویم.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب