پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:57:15 - جمعه 30 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مسجد از انقلاب جدا نیست
مسجد، پایگاه مهم عبادی و اجتماعی مسلمانان است، همانطور که ایمان از عمل جدا نیست ، نماز از زکات جدا نیست، و مسجد از انقلاب جدا نیست .

به گزارش ” صبح رابر“اهمیت مسجد در آیات و روایات بسیار تأکید شده است، إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَلَمْ یَخْشَ إِلا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ.عبادتگاه و مساجد خدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات می پردازند و جزاز خدا نمی ترسند. امید است که انان از ره یافتگان باشند.( سوره توبه آیه ۱۸)

مسجد، پایگاه مهم عبادی و اجتماعی مسلمانان است بنابراین هم متولیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه هایش سازنده و تربیت کننده، هم بودجه اش مشروع و حلال باشد وهم مسجدیان اهل تقوا و با خدا و مورد تکریم، وگرنه اگر سازندگان مساجد، جباران و سلاطین باشند و پیشنمازان، افراد بی سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بی حال، طبعاً مساجد از هدف اصلی خود که آبادی معنوی است دور خواهند ماند.

به گفته مرحوم فیض کاشانی در تفسیرصافی، تعمیرمسجد شامل مرمت، نظافت و فرش کردن، روشنایی، تدریس و تبلیغ می شود.

رسول خدا (ص) فرمود :” إذا رأیتم الرجل یعتاد المساجد فاشهدوا له بالإیمان” ۱ همین که دیدید کسی به مسجد رفت و آمد می کند، به ایمان او گواهی دهید.

در احادیث برای کسانی که به مسجد رفت و آمد می کنند، بهره های فراوانی ذکر شده است، از جمله   پیدا کردن دوست و برادر دینی،آگاهی های مفید، ارشاد و دوری از گناه، برخورداری از نعمت و رحمت الهی۲.

ایمان از عمل جدا نیست ،(آمن…و اقام ) نماز از زکات جدا نیست، (اقام الصلاه و آتی الزکاه) و مسجد از انقلاب جدا نیست .(مساجدالله … و ام یخش) .

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: حق مساجد را بدهید که آن دو رکعت نماز است پیش از اینکه در آن بنشینید.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس به مسجدی از مساجد خدا برای نماز جماعت برود، برای هر قدمی که برمی‏دارد هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود.

آن حضرت همچنین در جای دیگری فرمودند: در قیامت، سه چیز به حضرت حق شکایت برند: قرآن، مسجد، عترت.

پیامبر اسلام(ص) همچنین در اهمیت مسجد فرمودند: برای مساجد مردمی است که از شدت علاقه و توجه به مسجد، گویی مانند میخ های کوبنده به مسجدند، ملائکه همنشین آنانند، چون غایب شوند، از آنان جستجو کنند و به هنگام بیماری از آنان عیادت کنند و به وقت حاجت به آنان کمک دهند.

امام علی(ع) می فرمایند: نشستن در مسجد در نزد من بهتر است از نشستن در بهشت؛ چرا که در نشستن در بهشت خشنودی من است و در نشستن در مسجد، رضایت پروردگارم.

امام صادق(ع) می فرمایند: مساجد خانه­ هاى خداى متعـال در زمین هستند و کسى که با طهارت به سوى مساجد برود خداى متعال او را از گناهانش پاک مى ­کند و از زوارش ‍ نوشته مى ­شود، پس زیاد در مساجد نماز و دعا بخوانید و در مسجدهاى مختلف نماز بخوانید، چون که در روز قیامت هر مکانى شهادت براى نمازگزارش مى ­دهد.

امام علی(ع): «لَیْسَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ صَلَاهٌ إِذَا لَمْ یَشْهَدِ الْمَکْتُوبَهَ فِى الْمَسْجِدِ إِذَا کَانَ فَارِغاً صَحِیحاً»؛ همسایه مسجد اگر مانعى برایش نبوده و سالم باشد و در این حال براى نماز واجب در مسجد حاضر نشود، نمازش مقبول درگاه الهى نخواهد بود.

مسجد جایگاه مناسبی برای امر به معروف و نهی از منکر، حل مشکلات مسلمانان و آمادگی به منظور جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانیت است.

 

۱٫تفسیر درالمنثور

۲٫وسائل الشیعه و تفسیر درالمنثور.

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب