پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:19:17 - دوشنبه 4 مرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
علت نبود پزشک متخصص و سونوگرافی در رابر از زبان رئیس شبکه بهداشت و درمان /اقدامات دولت در زمینه طرح تحول نظام سلامت در رابر
رئیس شبکه بهداشت و درمان رابرگفت : متخصص قانون جایی که بیمارستان باشد در رابر خوشبختانه از چند سال قبل طرح احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی شروع شده وتاکنون بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری بیمارستان مشکل نبود پزشک متخصص حل خواهد شد.

دکتر ابراهیم شمس الدینی مدیر شبکه و مرکز بهداشت شهرستان رابردر گفتگو با “صبح رابر “؛  در رابطه با اعزام  گروه جهادی از دانشگاه  علوم پزشکی رفسنجان ، با بیان اینکه  قرار اولیه بر این بود که  ۱۰پزشک متخصص در همه رشته ها دررابُر حضور داشته باشند، اما به دلیل مشکلاتی که برای برخی  پزشکان  به وجود آمد یا در بیمارستان نیاز به حضورشان بود در مجموع با۸ حضور  پزشک طرح شروع شد اظهارداشت : از سه هفته قبل هماهنگی رسمی انجام شد وتجهیزات و امکاناتی هم از که خودشان بود  و ما نیز وسایلی که تیم بحران داشت را آماده کردیم  و  وسایل  خاصی خریدداری نکردیم ؛ در مجموع یک تا ۲ میلیون هزینه های حاشیه ای بود.

رابر مهمانسرا و هتل ندارد

وی با بیان اینکه در شهرستان رابر هتل و مهمانسراهایی ندارد که اسکان  آنجا انجام  شود افزود :  از مهمانسراهای مراکز  و خانه معلم استفاده کردیم، و  محل این  طرح  خداپسندانه را در مدرسه  شبانه روزی  انتخاب کردیم که هم  تعداد کلاس ها و درب ورودی وخروجی زیادی داشت و راحتتر  کنترل می شد .

دکتر شمس الدینی ادامه داد:  از  حدود ۲ هفته یا ۱۰ روز  قبل  یک  فرم ارجاع آماده  کرده بودیم  و به همه پزشکان در مراکز  روستایی تحویل دادیم  که این فرم ها را  بیمارانی که واقعا  به متخصص نیاز دارند برای ما ارجاع دهند وآن ۲روزی که  طرح جهادی بود  اولویت ما با افرادی بود که این فرم های ارجاعی رابه همراه داشتند که البته متاسفانه بعضی مردم این  فرم ها را کپی کرده و با فرم یک  نفر، گاهی چند نفر می آمد و این خود جای سوال دارد وباید برای  آینده  چاره ای اندیشیده شود .

وی با بیان اینکه در ساعات  اولیه  نوبت  دهی  خوب  بود،اما سیر جمعیت آنقدر زیاد  شد که سبب شلوغی  شد افزود : ویزیت رایگان بیش از یکهزار نفر تا  ظهر  جمعه ،تقریبا تا ساعت ۱۲:۳۰انجام  شد و شاید بعضی مردم  توقع  داشتند چند متخصص آنها را ببیند اما،افرادی که حضور داشتند همه  یک نوبت ویزیتشان انجام  شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در هر کاری احتمال  یک  خطاو برنامه هایی از  پیش  تعیین نشده ای وجود دارد که  بی نظمی هایی را ایجاد می کند  و بیان  داشت: متاسفانه بی نظمی بیش از آن حدی که پیش بینی کرده بودیم اتفاق افتاد اما ما  همزمان با همین برنامه  طرح سنجش مدارس از ساعت ۸ تا ۲عصر  با حضور تعدادی از  همکارانمان در آنجا داشتیم ، و نیزهمزمان مسابقات  والیبال ادارات برق استان بود ویک تعداد همکاران ما آنجا بودند و  با این حال  آن چیزی  که  وظیفه ما بود،همکاران ۹۰درصد کار را به خوبی انجام دادند و ایرادات  کوچکی بودکه  بعضی  قابل  رفع و بعضی نیز وضعیت منطقه است  مردمی که  پزشک متخصص ندارند خوب طبیعتاً  با حضور پزشک متخصص ازدحام جمعیت  را خواهد آورد.

وی در ادامه  گفت :  توقع دارند همه ویزیت شودند، اینها باعث  بی نظمی هم می شود، درصدی هم  به آنها حق می دهم  چون پزشک متخصص ندارند.

ما آمادگی این را داریم  دوباره همین برنامه را برای پزشکان  متخصص علی الخصوص پزشکان رابری مهیا کنیم  

دکترابراهیم  شمس الدینی خاطر نشان  کرد: پزشکان  رابری  زیادی  در استان و  کشور داریم  که  اگر دوستان همت و لطف  کنند؛ حاضریم  همین  شرایط را  مهیا  کنیم  و بارفع ایراداتی که بوده و این دوستان هم یک  فرصت را  به ما دهند که بتوانیم مجدد چنین برنامه ای را با جمع  پزشکان رابری داشته باشیم البته  در این  گروه  جهادی اخیر دکتر سلیمانی از  پزشکان رابربودند و خیلی  هم زحمت  کشیدند  و دوستان  دیگری  اگر تمایل  داشته باشند ما آمادگی آن  را داریم  این کار را  دوباره انجام  دهیم.

 

چرا متخصص در رابر نیست

رئیس شبکه بهداشت و درمان رابرگفت: با توجه به جمعیت ۳۵ هزار نفری رابر نیاز به متخصص و درمان هم دارد؛ اولویت ما اول  پیشگیری  بود، که  درمان  کمترشود اما با این حال نیازبه پزشک متخصص است.

وی با طرح این سؤال که چرا متخصص در رابر نیست، افزود: متخصص  قانون جایی که  بیمارستان  باشد در رابر  تا  الان  بیمارستان  نداشته و  خوشبختانه از چند سال  قبل طرح احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی  در رابرشروع  شده وتاکنون  بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

دکتر شمس الدینی ادامه داد: پیش بینی می کنیم  تا  آخر امسال ساختمان  وتجهیزات کامل  شود و نزدیک به  ۱۰تا ۱۲میلیارد تجهیزات و محوطه  سازی می خواهد، اگر خدا  بخواهد  با بهره برداری بیمارستان، پزشک متخصص حضورش منطقی می شود، بالاخره وقتی جراح است اتاق عمل و تخت  بستری می خواهد و در همان بیمارستان،  کلینیک  پزشکان متخصص دیده شده است .

طبق  قانون  جدید طرح  تحول نظام  سلامت، پزشکان خارج از کلینیک های بیمارستانی نمی توان  کار انجام  دهند

وی اضافه کرد: طبق  قانون  جدید طرح  تحول نظام  سلامت، پزشکان  خارج  از کلینیک های  بیمارستانی نمی توانند  کار انجام  دهند و  قبلا یک  تعداد  پزشک  آخر هفته ها در این شهرستان خدمات رسانی می کردند و  تعداد  بیمار را می دیدند اما  با  طرح  جدید این امکان وجود ندارد و  نمی توان از حضورشان  استفاده کنیم .

این مسئول با بیان اینکه ارائه خدمات سونوگرافی و رادیولوژی  توسط متخصصین است و تصریح کرد: انجام  سونوگرافی و رادیولوژی نیاز به یک  پزشک متخصص در حیطه مربوطه  دارد وقتی که دستگاه  باشد اما  پزشک متخصص برای درمان نباشد   دوباره باید  پیش پزشک متخصص برود؛ اگر خدابخواهد بیمارستان و  کلینیکش که راه اندازی شود  این موارد حل خواهد شد.

اقدامات  دولت در زمینه  طرح  تحول  نظام سلامت

رئیس شبکه بهداشت و درمان رابربا بیان اینکه طرح  تحول  نظام سلامت از دو سال گذشته تقریبا  شروع شد از سال گذشته  طرح تحول نظام سلامت در حیطه بهداشت انجام شدافزود:  خوشبختانه ما از این طرح  تا  آنجا  که توانستیم،استفاده  کردیم مراکز بهداشتی و درمانی  اکثریت  ساختمانشان  فرسوده بود و تجهیزاتی هم  نداشتند یا  فرسوده بودنددر همین  طرح و از  محل  های  دیگری اعتباراتی را  جذب کردیم و زیباسازی را هم داخل و بیرون انجام شده و مرکز بهداشت درمانی شبانه روزی  رابر تغییرات  فراوانی از جمله  خرید یک  دستگاه الکتروشوک جهت زاپاس ، درب  اتوماتیک برای راحتی مردم،  تجهیز وسایل آزمایشگاه با هزینه ای   تقریبا  ۳۵۰تا ۴۰۰میلیون ، جابه جایی  سرویس  بهداشتی، اتاق تزریقات ،  احیا و  بستری ها  در حال  جابه  جایی اند و موتور خانه و موتور  برق  اتوماتیک  تهیه  شده،  در بحث  تجهیزات درمانی هر آنچه که نیاز بود خریداری کردیم .

وی در ادامه گفت : مراکز  بهداشت و  درمانی  روستایی  از جمله تکمیل  مرکز بهداشت درمان و خانه بهداشت  سیه  بنوییه مرکز خانه بهداشت  گنجان ،  کهنوج و گرینوئیه و مرکز بهداشت درمانی هنزا  پشت  بام هایشان شیربونی شد یک منطقه  برف  خیزی  بود  و کارهای دیگر  بر اساس  نیازهایی که داشتند انجام  شد .

رئیس شبکه بهداشت و درمان رابرعنوان کرد: سال گذشته بیش  از  ۲۰۰میلیون  تجهیزات و  وسایل مورد نیازهم اداری و درمانی  خریداری  کردیم که همکاران استفاده کنند و  وسایلی هم به عموم  مرتبط  است بتوان مورد استقاده قرار گیرد.

وی گفت : نما و دیوار ساختمان اداره خراب است یک  طرح داریم،  دیوارهایش یک مقداری که قابل عقب  نشینی باشد عقب  نشینی را  انجام می دهیم و  زیبا سازی را هم  صورت می گیرد .

 نگهبان و امور خدماتی  در درمانگاه از ۲ هفته آینده  کارشان  را آغاز خواهند کرد

وی در بخش دیگر  سخنانش با اشاره به مشکل امنیت و نبود  نگهبان در درمانگاه شبانه روزی رابر بیان داشت : خوشبختانه  شهر رابر،  شهر امنی بوده  اما  برای همین که  اتفاق  کوچکی هم   نیفتد، از سالها قبل درمانگاه  در حاشیه شهر قرار گرفته  و حصار خوبی هم ندارد، ما یک  قراردادی  با یک شرکت  خدماتی و  پشتیبانی بسته ایم  که هم نیروی نگهبان، خدماتی و  نظافت اورژانس را تأمین  کند .

دکتر شمس الدینی با بیان اینکه در بحث  نیرو  و استخدام  در دولت این  روزها در حد  صفر است و  هیچ  نیرویی  جذب  نمی شود گفت:  به  همین دلیل   ازخدمات بخش خصوصی  استفاده  کردیم  اگر  خدا بخواهد  یکی دو هفته آینده شرکت  کارش را  شروع  خواهد  کرد و  هم نگهبان  ،  کارهای  خدماتی درمانگاه با  شرکت انجام می شود  که هم  مشکلات  مردم  کمتر می شود و  هم  اینکه همکارانمان  با آرامش  بهتری کارشان را  انجام  دهند.

وی ضمن تشکر ازکلیه  همکاران زحمت کش ، فرمانداری، بخشداری ، معاونین و  کلیه  همکاران دانشگاه  که حتی  خارج از وظایفشان  کمک  کردند با توجه به اینکه  شهرستان رابر یک  شهرستان کوچک و نوپایی  بود افزود:  من  نزدیک  ۶ سال  اینجا هستم و  با روز اول که مقایسه می کنم   تغییرات  زیادی می بینم شاید مردم  بیش تر ازاین  بخواهند و مطمئنا  حقشان بیش از این است  اما  مطمئن  باشند  تلاش بنده و همکارانمان پیشرفت که در بحث درمانی  روزی  که شروع کردیم   یک  دستگاه  کامپیوتر در این  مراکزبود و اکنون به  جرأت بیش از ۶۰درصد مراکز کامپیوتر دارند .

سامانه  سیب در مرکز  بهداشت و درمانی رابر راه اندازی می شود

وی با بیان اینکه همه مراکز ما به   کامپیوتر تجهیز  شدند به  جز یک مرکزکه  مشکلات زیر ساختی  دارد، اینترنت و  کابل  کشی انجام شود ادامه داد: سامانه  سیب  در مراکز ما راه اندازی شده و به زودی با  برنامه هماهنگ  کشوری، با راه اندازی سامانه سیب تمام پرونده ها از شیوه کاغذی به الکترونیکی تبدیل و دسترسی به اطلاعات بیماران با سهولت و دقت بیشتری انجام می شود.

دکتر شمس الدینی گفت : با راه اندازی این سامانه مردم از شناسنامه الکترونیکی سلامت شامل اطلاعات کامل از بیماری ها ، سوابق جراحی ، واکسیناسیون و بیماری های مزمن برای درمان و معالجه بهره مند می شوند و با  وارد کردن  کد  ملی،  پزشک خیلی راحت درمان و  دارو  تجویز  می کنند .

وی بااشاره به  مشکلات سرکشی  در حیطه  عشایری، اسکان  در مناطق  کوهستانی  و  صعب العبور بیان داشت : مناطق  صعب العبور  باعث مشکلاتی برای  سرکشی است؛ پزشکان مناطق سیار معمولا سه ماه یکبار باید به سرکشی بروند همکاران ما واقعا  تا آنجا تلاش شان هست  ماهی  یکبار حداقل  روستاها و  عشایری را می بینند .

آغاز طرح‌های سنجش سلامت و آمادگی جسمانی نوآموزان قبل از بدو ورود به پایه اول در رابر

رئیس  شبکه بهداشت و درمان رابر با  بیان اینکه طرح سنجش سلامت هم اکنون در مدرسه  مطهری  آغاز شده افزود: طرح سنجش سلامت نوآموزان ورود به پایه اول ابتدایی در ۱۹روز با همکاری آموزش و پروش با حضور سه همکار و یک  پزشک در حال اجراست .

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های سنجش سلامت و آمادگی جسمانی نوآموزان قبل از بدو ورود به مدرسه برای ارزیابی وضعیت شنوایی، بینایی، جسمی و حرکتی است؛ هدف از اجرای طرح سنجش آگاهی یافتن والدین از وضعیت جسمانی فرزند خود، شناسایی نیازهای نوآموزان و مداخله بهنگام، پیشگیری از بورز و تشدید معلولیت‌ها، پیشگیری از افت تحصیلی، ایجاد زمینه مناسب یادگیری و تعلیم و تربیت با توجه به تفاوت‌های فردی کودکان و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به نوآموزان نیازمند است.

دکتر شمس الدینی بیان کرد: این  طرح در پایه های  چهارم و هفتم اجرا  خواهد شدو  آن هم  در طول  سال  در مدرسه ها  اجرا می گردد .

به زودی پایگاه  شهری  شماره۲ در محل   مدرسه  بلال حبشی کلنگ ز نی می شود  

رئیس  شبکه بهداشت و درمان رابرخبر از کنگ زنی  پایگاه  شهری  شماره ۲ در محل   مدرسه  بلال حبشی داد و افزود: به  زودی  کارهای زمین آن  انجام  می شود و  کلنگ آن زده می شود؛  اعتبار اولیه  ۴۰۰ میلیون بوده  و سالهای آینده  در جلسه کمیته برنامه  ریزی فرمانداری اعتبار بیشتری  بگذارد  تا  زودتر اتمام  پیدا کند.

انتهای پیام

 

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب