پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:21:04 - سه شنبه 3 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دره ای زیبا معروف به گلوی دختران در رابر
گروهی می گویند مثل گلوی دختران تازه بالغ سفید ، تنگ و پیچ در پیچ است . اما علت این نامگذاری این است که در دوران ناامنی و حمله اشرار و غارتگران، ساکنان محل دختران خود را به غارهایی داخل این گلوگاه هدایت می کرده اندتا دست اجانب به آنها نرسد .

به گزارش “صبح رابر”؛ دره گلوگازر؛ یکی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد شهر هنزاء و از جاذبه های گردشگری ناشناخته و بسیار زیبای استان کرمان است که در فاصله مستقیم ۶ کیلومتری جنوب هنزاء و در مختصات جغرافیایی شرقی ۵۱۳۴۷۲ و شمالی ۳۲۳۷۲۰۲ و در ارتفاع ۲۳۳۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است .

گازر در لغت فارسی به معنی سفید ( از همان جهت به رختشویی ها هم در قدیم گازر می گفته اند ) و وجه تسمیه گلوگازر نیز همین است یعنی گذر آب که به رنگ سفید است. رودخانه موجود در این منطقه ، امتداد رودخانه هنزاءست و در حقیقت گلوگازر خروجی آب منطقه هنزاء میباشد.

گلوگازر در ابتدا فقط کوه بوده است ولی در اثر آب باران ، کوه دچار فرسایش و آبراهه ای در وسط آن پدید آمده (گلو)که منظره و پیاده روی در آن را بسیار دلپذیر کرده است . ارتفاع صخره های اطراف رودخانه بعضاً به ۶۰ متر نیز می رسد.

از سوی دیگر رودخانه باغ اشکفت نیز در انتهای مسیر خود به همین مانع برخورد کرده ،در دل سنگ حفاری نموده، کوه و تپه را شکافته و پیش رفته و سپس با زاویه ۹۰ درجه به سمت رودخانه هنزاء تغییر مسیر داده است و با گذر از یک گلوگاه پیچ در پیچ به رودخانه هنزاء پیوسته، این گلو به گلوی دختران مشهور است.

گروهی می گویند مثل گلوی دختران تازه بالغ سفید ، تنگ و پیچ در پیچ است . اما علت این نامگذاری این است که در دوران ناامنی و حمله اشرار و غارتگران، ساکنان محل دختران خود را به غارهایی داخل این گلوگاه هدایت می کرده اندتا دست اجانب به آنها نرسد . هنوز آثار زندگی در این غارها هویداست . در اطراف این گلوگاه ها گیاهان داروئی وحشی در انواع مختلف می روید از جمله گیاهی به نام ” بوخوش” که چون بر آتش بریزند رایحه ای بسیار معطر از آن استشمام می شود و معمولاً در عروسیهای سنتی کاربرد داسته است . جلوه طبیعی گلوگازر بسیار دیدنی و چشم اندازهای فریبنده و مسحور کننده ای دارد . دامنه کوهها از درختان اورس و بنه پوشیده شده واز بافت گیاهی بسیار متنوعی برخوردار است .

image17

photo_2017-07-25_00-28-52 photo_2017-07-25_00-28-42 photo_2017-07-25_00-29-17 image16

 

بر چسب ها:
  1. ناشناس   مرداد ۳, ۱۳۹۶  

    زیبا بود

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب