پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:11:53 - سه شنبه 6 شهریور 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
 دولت شهیدان رجایى و باهنر؛ الگوى دولت مکتبى و خدمتگزار
دولتمردان خط‏ مشی شهیدان رجایى و باهنر؛را الگو ی خود قراردهند که بیش از هرچیز با هویت مکتبى و انقلابى جمهورى اسلامى تطابق داشتند؛ موضوعى که در بیانات امام خمینى(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز بدان به‏ منزله الگوى حاکمیت انقلابى و ارزشمدار اشاره شده است.

به گزارش ” صبح رابر”؛ ۸ شهریور؛ سالروز انفجار دفتر نخست ‏وزیرى توسط منافقین و شهادت مظلومانه شهیدان«رجایى»و «باهنر»در سال ۱۳۶۰شمسی می باشد به همین مناسبت به گوشه ای خدمات دولت شهید رجایى و باهنر؛ دولت خدمت خالصانه و مومنانه‏ می پردازیم.

سال‏هاى آغازین پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى، سال‏هایى پرفراز و نشیب براى شکل‏ گیرى این نظام نوپا بود که با پشتوانه مردم و اتکا به قدرت الهى سعى داشت در مقابل قدرت‏هاى بزرگ دنیا بایستد. به ‏همین ‏دلیل این‏ قدرت‏هاى پوشالى از تمام توان خود و به اشکال و ابزارهاى گوناگون و غیرانسانى براى سرنگونى آن استفاده نمودند.

در سال‏هاى ابتدایى انقلاب این برنامه با حذف چهره ‏هاى شاخص و سربازان خمینى کبیر که انقلاب اسلامى را مجاهدانه به پیروزى رسانده بودند، به دست گروهک‏هاى وابسته منافق و ترور این شخصیت‏ها، در دستور کار قرار گرفت و متاسفانه با عملیاتى‏ نمودن این برنامه، شخصیت‏هاى تأثیرگذار مهمى به شهادت رسیدند. فاجعه هفتم تیر سال‏۶۰ و شهادت آیت ‏اللَّه بهشتى و ۷۲ تن از یاران انقلاب، ثمره این برنامه شیطانى و غیرانسانى استکبار جهانى و دشمنان جمهورى اسلامى بود.

بعد از این حوادث ناگوار، یکى از بزرگترین جنایت‏هاى نابخشودنى استکبار جهانى و عمال آنان یعنى منافقین کوردل که در این سال و به فاصله کوتاهى بعد از آن جنایت‏ها رقم خورد، فاجعه بمب‏ گذارى دفتر نخست‏ وزیرى در شهریور همان سال بود که به شهادت دو تن از یاران امام و انقلاب یعنى شهیدان «محمدعلى رجایى» و «محمدجواد باهنر» منجر شد. شخصیت‏هایى که در آن سالهاى حساس و بحرانى، قصد داشتند با تمام همت و مجاهدت خود و با بهره ‏گیرى از درس‏هایى که از مکتب اسلام و تفکر انقلابى آن آموخته بودند، دولتى را بنا نهند که نه تنها الگوى دولت معیار در نظام اسلامى باشد، بلکه به‏ عنوان نمودى متعالى از شکل دولت اسلامى، ارزشى و خدمتگذار در مقابل دولت‏هاى وابسته به نظام‏هاى سرمایه ‏دارى و غیردینى غربى به جهان معرفى شود.

علاوه بر این، این دولت در زمانى تشکیل شد که مردم ایران ریاست جمهورى فرد خائنى به نام بنى صدر را تجربه کرده بودند، تجربه ‏اى تلخ که صدمات و خسارت‏هاى جبران‏ناپذیرى را در سالهاى اولیه انقلاب اسلامى و در زمانى که مردم ایران درگیر جنگ تحمیلى بودند بر کشور وارد نموده بود. به ‏همین‏ دلیل قرار بود که این دولت با خدمات خود ملتى که انتظار خدمت و عدالت و ظلم‏ستیزى را مى ‏کشید، شادکام نماید.

واقعه هشتم شهریور و به شهادت رساندن رییس جمهور محبوب، محمد على رجایى و نخست وزیر متفکر و دانشمندش، حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر، هرچند که منجر به پایان‏یافتن زندگى دنیایى و آغاز حیات ابدى آن شهیدان بزرگوار و اتمام دوره کوتاه مدت دولت خدمتگزار آنان بود، اما با نام‏گذارى این روز به آغاز «هفته دولت» سعى شده است ضمن زنده ‏نگه‏داشتن یاد و خدمات آنان، خط‏ مشی آن بزرگواران که مبتنى بر خدمت صادقانه و ساده‏ زیستى و ولایت ‏محورى و مکتبى‏ بودن بود، براى تمامى دولت‏هاى دیگر در نظام اسلامى معیار و الگو قرار گیرد.

با توجه به این موضوع، مرورى بر شخصیت و خدمات آن بزرگواران، مى ‏تواند درسها و آموزه‏ هایى براى دولت‏هاى نظام جمهورى اسلامى باشد.

شهید رجایى؛ معلم انقلابى و رئیس جمهور خدمتگزار

شهید رجایى فعالیت اجرایى خود را در ۱۳۳۸ زمانى که مدرک لیسانس رشته ریاضى خود را دریافت نمود با خدمت در آموزش و پرورش و انجام رسالت سنگین تربیت نوجوانان آغاز کرد و بدین ترتیب ۵ سال را در مدارس به سمت دبیر ریاضى به استخدام وزارت فرهنگ در آمد. در تمام این مدت تدریس، همیشه آموزگارى دلسوز، پرکار و شایسته بود و ضمن تدریس، به فراگرفتن علوم اسلامى و انجام فعالیت‏هاى سیاسى همت مى ‏گماشت.

آن شهید بزرگوار فعالیتهاى سیاسى خود را در سال ۱۳۴۰ با عضویت در نهضت آزادى آغاز کرد که منجر به دستگیرى وى شد. پس از آزادى از زندان با شهید باهنر به سازماندهى مجدد هیأت موتلفه پرداخت و براى پرورش افرادى که بتوانند نبردى مسلحانه را اداره نمایند به اعزام داوطلبانى به جبهه فلسطین دست زد. در همین رابطه و براى تکمیل این برنامه (در سال‏۱۳۵۰) خود شخصاً به فرانسه و ترکیه رفت و از آن‏جا عازم سوریه شد.

شهید رجایى همگام با فعالیتهاى سیاسى لحظه ‏اى نیز از خدمات فرهنگى غافل نبود که از آن جمله مى ‏توان به تدریس در مدارس کمال و رفاه و همکارى با بنیاد رفاه و تعاون اسلامى با همکارى شهید مظلوم آیت ‏الله دکتر بهشتى و شهید دکتر باهنر و مرحوم ‏هاشمى رفسنجانى اشاره کرد.

شهید رجایى، مرد رنج کشیده انقلاب با نهایت شجاعت و شهامت مدت دو سال، در زندانهاى انفرادى رژیم پهلوى انواع و اقسام شکنجه ‏ها را تحمل کرد. دوران زندان مجموعا چهارسال به درازا کشید و شهید رجائى در سال ۱۳۵۷ با اوج ‏گیرى انقلاب اسلامى همراه دیگر زندانیان سیاسى آزاد شد و بلافاصله وارد مبارزات سیاسى و فرهنگى شد و به اتفاق عده‏اى از همکارانش براى بسیج و سازماندهى مبارزات مخفى معلمان مسلمان، تلاش گسترده‏اى را آغاز کرد که این موضع ‏گیرى‏ها در نهایت، به ایجاد «انجمن اسلامى معلمان» انجامید.

شهید رجائى پس از پیروزى انقلاب اسلامى و در سال ۱۳۵۸، مسؤولیت وزارت آموزش و پرورش را به‏ عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتى کردن کلیه مدارس شد. سپس به‏ عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى انتخاب شد و به ‏دنبال دعوت مجلس شوراى اسلامى در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۵۹ و پس از عزل بنى صدر، با راى اکثریت مردم محرومى که شاهد تلاشهاى صادقانه این فرزند صدیق ملت و مقلد با وفاى امام(ره) بودند به‏ عنوان اولین نخست وزیر جمهورى اسلامى ایران انتخاب شد. شهید رجائى در این مسؤولیت خطیر، على‏رغم این‏که به فاصله بسیار کوتاهى با توطئه عظیم استکبار جهانى در ایجاد جنگ تحمیلى از سوى رژیم صدام روبه‏رو شد و هم‏چنین کارشکنى‏هاى بنى صدر و متحدانش و خرابکاریهاى منافقین را در پیش رو داشت، اما توانست به بهترین وجه از عهده انجام وظایف و مسؤولیتهاى سنگین خود برآید.

 شهید باهنر؛ روحانى متفکر و نخست وزیر انقلابى‏

شهید باهنر ازجمله شخصیتهاى مهم در تاریخ تحولات انقلاب اسلامى است؛ شخصیتى که ضمن فراگیرى دروس عالى حوزوى نزد اساتید حوزه علمیه قم و به‏ویژه تلمذ در محضر رهبر فرزانه انقلاب، به تحصیل در علوم غیرحوزوى و دانشگاهى نیز پرداخت. ازاینرو در اولین سال ورود به قم در سال ۳۳، کلاس دوازدهم را به‏طور متفرقه امتحان داد و دیپلم کامل گرفت و بعد از مدتى در دانشکده «الهیات» به ادامه تحصیلات دانشگاهى پرداخت و توانست در سال ۳۷ در مقطع دکترى به تحصیل در این رشته بپردازد. علاوه براین، یک دوره فوق‏لیسانس امور تربیتى را در دانشکده «ادبیات» تهران گذراند.

آن شهید بزرگوار به گسترش اندیشه‏ هاى ناب اسلامى که خود سالها بدان توجه داشت و آن ‏را از نیازهاى جامعه خود مى دانست، توجه خاص داشت؛ به‏ همین ‏دلیل به کمک چند نفر از دوستان خود «مکتب تشیع» را راه‏ اندازى کرد و از سال ۳۶ سالنامه و بعدها فصلنامه‏ هایى در این خصوص منتشر کرد که به استقبال باور نکردنى از سوى مردم و جریان‏هاى فکرى آن روز مواجه شد و تأثیر زیادى در راستاى نشر تعالیم اسلامى در جامعه دینى داشت.

شهید باهنر در سالهاى مبارزه مردم ایران علیه نظام شاهنشاهى، از چهره ‏هاى شاخص این جریان بود که با برپایى مجالس سخنرانى از سال‏۱۳۴۱، همکارى خود را با نهضت اسلامى و سیاسى روحانیت به رهبرى امام خمینى(ره) آغاز کرد و در اسفند ماه ۱۳۴۲ پس از ایراد سخنرانى‏هایى در مساجد هدایت، الجواد و حسینیه ارشاد، به ‏مناسبت سالگرد حادثه فیضیه، دستگیر شد و پس از آن شش بار به زندان‏هاى کوتاه مدت محکوم شد و از سال‏۱۳۵۰ ممنوع المنبر گردید و بالاجبار در جلساتى که به ‏عنوان کلاس درس برپا مى‏ شد، سخنرانى و به بیان نقطه نظرات اسلامى انقلابى خود مى‏ پرداخت.

آن شهید بزرگوار پس از رهایى از زندان، به فراخور نیاز جامعه خود در آن برهه زمانى به تالیف کتب درسى دینى مبادرت نمود که اندیشه‏ هاى اصیل اسلامى را به فرزندان این سرزمین بیاموزد و از فراموشى آن تعالیم در مواجهه با فرهنگ غربى که در آن زمان ترویج مى ‏شد ممانعت نماید، و حدود ۳۰ کتاب و جزوه تعلیمات دینى را براى تدریس از دوره ابتدایى تا دانش سرا تالیف کرد؛ کتابهاى ارزشمندى که تا سالهاى بعد از پیروزى انقلاب نیز مورد استفاده قرار گرفت. وى هم‏زمان، فعالیت‏هاى اجتماعى خود را نیز ادامه داد و در تأسیس دفتر نشر و فرهنگ اسلامى، کانون توحید و مدرسه رفاه نقش مؤثرى داشت.

شهید باهنر در سال‏۱۳۵۷به فرمان امام خمینى(ره) و به همراه چند تن از یاران، مامور تنظیم اعتصابات شد و در همان سال نیز با فرمان امام(ره) به عضویت شوراى انقلاب اسلامى درآمد. ایشان پس از پیروزى انقلاب اسلامى فعالیتهاى سیاسى خود را با حضور در مجلس خبرگان قانون اساسى به نمایندگى مردم کرمان، ادامه داد و نیز نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى شد و بعد از آن وزارت آموزش و پرورش را به‏ عهده گرفت و پس از انتخاب شهید رجایى به ریاست جمهورى، به ‏عنوان نخست وزیر به مجلس معرفى شد و با رأى قاطع مجلس، کابینه خود را معرفى کرد.

 دولت شهیدان رجایى و باهنر؛ الگوى دولت مکتبى و خدمتگزار

انقلاب اسلامى که با تکیه بر تعالیم و اصول فکرى و اعتقادى اسلامى شکل گرفت، همواره سعى داشته در تمامى زمینه ‏ها ازجمله عرصه اجرایى کشور نیز تحولى بنیادین ایجاد نماید و گفتمانى نوین از کشوردارى و سبک نوینى از کارگزارى و زمامدارى سیاسى را معرفى و ایجاد نماید که هم بر بنیادهاى انقلابى استوار باشد و هم از سرچشمه ‏هاى معارف دینى بزرگان دین همچون امیرالمومنین(ع) که در مدت خلافت خود تعالیم ارزشمندى را در این خصوص بیان داشته و در سیره حکومتدارى خود آن‏را اجرا نمود، سیراب شود و آن‏را در عمل نیز اجرایى نماید.

این موضوع، مسأله مهمى بود که این دو شهید بزرگوار که خود درس ‏آموخته این مکتب متعالى و متعهد به تعالیم آن بودند و این هدف را به‏خوبى شناخته بودند، آن‏را سرلوحه دولت خود قراردادند و به ‏همین ‏دلیل مى‏توان شیوه و خط‏مشی آن شهیدان بزرگوار را الگو و نماینده دولتمردانى دانست که بیش از هرچیز با هویت مکتبى و انقلابى جمهورى اسلامى تطابق داشتند؛ موضوعى که در بیانات امام خمینى(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز بدان به‏ منزله الگوى حاکمیت انقلابى و ارزشمدار اشاره شده است. به ‏همین‏ دلیل است که مقام معظم رهبرى مى‏فرمایند با نامگذارى هفته دولت به نام این دو شهید بزرگوار، اندیشه‏ ها، افکار و شیوه عمل آنان به ذهن مردم ایران خطور می‏نماید: «وقتى که هفته دولت مى‏شود و اسم شهید رجایى و شهید باهنر مى‏آید، مردم در ذهنشان نیست که فقط از دو شهید تجلیل مى‏کنیم، مى ‏فهمند که یک جریان فکرى و عملى و انقلابى است که مورد تجلیل قرار مى‏ گیرد.»

بنابراین بررسى و توصیف ویژگیهاى شخصیتى و اخلاقى، افکار و دیدگاه‏ها و شیوه پرداختن به امور اجرایى کشور توسط آن دو شهید، به ما کمک مى‏کند تا به معیارهاى دولت معیار و مکتبى انقلاب اسلامى که در عملکرد آن شهیدان بزرگوار تجلى پیدا کرد، نزدیک شویم؛ ویژگیهایى همچون انقلابى بودن، ولایت پذیرى، ساده‏ زیستى، مدیریت جهادی، مردمى‏ بودن، اخلاص و دورى از حب قدرت، مبارز بودن و نهراسیدن از مشکلات، شناختن راه و تعهد در عین تخصص، روشن‏بینى و استقامت در راه که در کلمات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبرى نیز بدانها اشاره شده و به دولت‏هاى مختلف نظام اسلامى نیز الگوپذیرى از آن سفارش شده است.

۱. مبارزه با هوى نفس و دورى از دنیاپرستى و اشرافى‏ گرى‏

از ویژگى‏هاى بارز و مثال ‏زدنى شخصیت این دو شهید بزرگوار مى‏توان به ساده ‏زیستى، مبارزه با هواى نفس و دورى از تجملات و دنیاپرستى و اشرافى‏ گرى اشاره کرد، ویژگیهایى که در حقیقت با الگوپذیرى از شیوه و سبک زندگى ائمه معصومین(ع) در اندیشه دینى جامعه ما تبلور یافته و این دو شهید نیز خود را بدان ملتزم و آراسته نمودند تا با فریفته نشدن جایگاه ریاست، بتوانند خدمت به مردم را تنها هدف و آرمان خود قرار دهند.

حضرت امام در خصوص این ویژگى ایشان مى ‏فرمایند: «من در مطالعاتى که در ایشان (شهید رجایى) کردم به نظرم آمد که از حال دست فروشى‏ اش تا حال ریاست جمهورى، در روح او تأثیرى حاصل نشد. آقاى رجایى و آقاى باهنر این‏طور نبودند که ریاست در آن‏ها تأثیر کرده باشد، آن‏ها در ریاست تأثیر کرده بودند، یعنى آن‏ها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان. ریاست آن‏ها را نبرده بود تحت لواى خودش.»

۲. خدمت به مردم و انقلاب اسلامى‏

خدمتگزار بودن و مردمى بودن ویژگى دیگر این دو شهید از منظر امام راحل است. امام(ره) در این باره مى‏فرمایند: «ارزش آقاى رجایى، ارزش آقاى باهنر… به این بود که خودى بودند، با مردم بودند، براى مردم خدمت مى  ‏کردند. مردم احساس کرده بودند که این‏ها دارند خدمت مى‏کنند… باید فکر این معنا بکنید که خدمت کنید به ملت… مثل مرحوم رجایى که… مردم شهادت فعلى و عملى بدهند بر این‏که شما خوبید.»

۳. پیوند ناگسستنى با آرمان‏ها و مبانى فکرى و اعتقادى نظام اسلامى‏

پیوند ناگسستنى اندیشه‏ ها و اعتقادات مکتبى شهیدان رجایى و باهنر با آرمانها و نظام فکرى انقلاب اسلامى ازجمله شاخص‏هاى حیات فردى و سیاسى این دو نخبه جمهورى اسلامى است. از آن‏جا که این شهیدان بزرگوار با مبانى مکتب انقلاب اسلامى آشنایى کامل داشتند و راه و خط امام را به‏خوبى مى‏شناختند، قدم نهادن در این مسیر و محرف نشدن از آن‏را وجه همت خود قرار دادند و از این نظر نظام فکرى آن دو همان تفکر امام و انقلاب است. مقام معظم رهبرى در خصوص این ویژگى آن شهیدان مى‏فرمایند: «این دو بزرگوار که دلسوز و مردمى و وجودشان به آرمانهاى انقلابى آمیخته بود حقیقتا از عناصر برجسته و برگزیده نظام بودند. آن‏ها که طعم سختى‏ ها را چشیده و دوران مبارزه را با توفیق و سربلندى پشت سرگذاشته بودند، وفادارى خود را به اسلام و انقلاب تا پاى جان نشان دادند.»

عینى ‏شدن باورهاى انقلاب به سلوک انقلابى در سیره عملى این شهیدان، به‏ حدى از اهمیت برخوردار است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب به جریانى زنده در انقلاب تبدیل شده است: «این دو شهید گرانقدر به‏علت فضائل بارز انقلابى، دینى و تقوایى، خوشبختانه در جامعه به یک جریان فکرى، عملى و انقلابى تبدیل شده ‏اند و در هفته دولت هنگامى که از رجایى و باهنر یاد مى‏ شود، در واقع این جریان مورد تجلیل قرار مى‏ گیرد.»

لذا از منظر رهبر انقلاب تجلیل از این عزیزان، به‏ منزله زنده نگه‏داشتن گفتمان انقلاب و ارزش شهادت است. از نظر رهبر انقلاب شهیدان رجایى و باهنر مظهر علم و عمل هستند که ارزشهاى فکرى و رفتارى این دو شهید بزرگوار باید در نگاه و شیوه عملکرد مسؤولان و رفتار عمومى آنان تجلى یابد.

۴. الگوى اخلاص در عمل و خدمت به مردم و تلاش مومنانه‏

بدون‏ شک شاخصه اى رفتارى هر فردى، تجلى اعتقادات و باورها و اندیشه‏ هاى وى است. آن شهیدان که از تفکر ناب اسلامى پیروى نموده و رفتار و منش خود را مطابق با مبانى فکرى و اعتقادى نظام اسلامى قرار داده بودند، انجام کارها براى کسب رضاى الهى و در حقیقت اخلاص در عمل و انجام خدمت به مردم، ویژگى بارز و به یاد ماندنى آن شهیدان بزرگوار شده است. کسانى‏که به دور از هر تفکر حزبى و خط سیاسى، تنها به خدمت خالصانه مى‏اندیشیدند و هدفشان پیشرفت کشور بر مسیر صحیح بود. به ‏همین‏ دلیل بود که حضرت امام(ره) دولتهاى اسلامى را به الگو پذیرى از این خصوصیات آنان توصیه مى ‏فرمایند: «خدمت به خلق، خدمت به خداست. باید فکر این معنا کنید که خدمت کنید به کشور، خدمت کنید به ملت که بعد از خود شما مثل مرحوم رجایى، مردم، شهادت فعلى و عملى بدهند بر این‏که شما خوبید تا خداى تبارک در محضرش شما را قبول کند.اى دولت‏ها! فتح کشور مهم نیست، فتح قلوب مهم است.»

رهبر معظم انقلاب نیز درباره این ویژگیهاى به یاد ماندى آن شهیدان مى‏ فرمایند: «جهت‏ گیرى و روحیه انقلابى و طلب رضاى الهى از مهم‏ترین ویژگیهاى این دو شهید بزرگوار است و باید همه ما به ‏عنوان مسؤولان نظام همواره جهتگیرى و روحیه انقلابى را حفظ کنیم و هدف نیز کسب رضاى الهى باشد.» با توجه به این ویژگى‏ ها است که مقام معظم رهبرى شهیدان رجایى و باهنر را به ‏عنوان نمادها و نشانه‏ هاى راه پیشرفت مدنظر نظام اسلامى و سرافرازى ملت ایران معرفى مى ‏کنند و رمز ماندگارى نام و یاد آنان را «سرسپردگى و دلسپرده‏ گى آنان به ارزشهاى انقلاب» عنوان مى ‏نمایند: «خداى متعال از بندگانى که با اخلاص کار کردند و همه ‏ى سرمایه‏ ى خودشان را آوردند وسط، شکرگزارى مى‏ کند. یکى از بخش هاى شکرگزارى هم همین است که این نام نیک در سالهاى متمادى براى این‏ها باقى مى‏ماند. امیدواریم که ان‏شاءاللَّه این چهره‏هاى نورانى، در جامعه‏ى ما همچنان زنده باشند؛ چون این‏ها نماد ارزشها هستند. زنده بودن اسم این‏ها به‏ معناى زنده بودن ارزشهاست.» (۸/۶/۸۹)

۵. ولایت‏مدارى و بصیرت سیاسى و انقلابى‏

از مهم‏ترین ویژگی‏هاى مثال ‏زدنى آن شهیدان بزرگوار که باعث شد در مقابل چهره‏ ها و شخصیت‏هایى چون بنى صدر قرار گرفته و اعتماد و رضایت مردم را جلب نمایند، ولایتمدارى و بصیرت سیاسى و انقلابى آن دو بزرگوار است. چنان‏که این ویژگى در رفتار و عمل سیاسى آنان متجلى بود. شهید رجایى، ولایت فقیه را دستاورد بزرگ انقلاب اسلامى مى‏دانست و همه را به حمایت از آن سفارش مى‏کرد: «آنچه که ما فریاد مى‏کنیم این است که رهبرى در ایران صرفا باید به ولایت فقیه باشد ولو این‏که بسیارى از روشن فکران و بسیارى از کسانى‏که محتواى انقلاب اسلامى ما را در نیافته ‏اند، این مطلب عظیم و این دستاورد مشترک انقلاب ما را در نیابند.»

هم‏چنین آن شهید ولایت فقیه را «جوهره انقلاب اسلامى» مى ‏دانست که ما آن‏را «به ‏عنوان عالى‏ ترین دستاوردهاى انقلاب اسلامى در قانون اساسى خود گنجانیده‏ایم. دولت خود را موظف مى‏داند که این قانون اساسى را که خون بهاى صدها هزار شهید، معلول و اسیر و تبعیدى است با تمام قوا در جامعه پیاده کند.»

شهید باهنر نیز اهمیت تبعیت از خط ولایت فقیه در حکومت اسلامى را چنین بیان مى ‏نمود: «ملت قهرمان ما تصمیم گرفته است خطّ اسلام و امام را رها نکند و صمیمانه در صحنه بماند تا حکومت و قوانین بر خط حاکمیت اسلام حفظ شود. براى ما شرق و غرب مطرح نیست. براى ما مسأله حقوق ملى و انسانى و آزادى و استقلال مطرح است. ما نمى ‏خواهیم در حوزه اقتدار این و یا آن ابر قدرت قرار بگیریم. ما در هر حال براى مقابله و مقاومت آماده ایم و تسلیم، در فرهنگ انقلاب ما راه ندارد. نیروى عظیمى در اختیار ملت است. این سرمایه نباید از بین برود. ما بایستى این انقلاب را تا کسب پیروزى نهایى ادامه دهیم.»

  • واقعه هشتم شهریور و به شهادت رساندن رییس جمهور محبوب، محمد على رجایى و نخست وزیر متفکر و دانشمندش، حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر، هرچند که منجر به پایان‏یافتن زندگى دنیایى و آغاز حیات ابدى آن شهیدان بزرگوار و اتمام دوره کوتاه مدت دولت خدمتگزار آنان بود، اما با نام‏گذارى این روز به آغاز «هفته دولت» سعى شده است ضمن زنده‏نگه‏داشتن یاد و خدمات آنان، خط‏مشی آن بزرگواران که مبتنى بر خدمت صادقانه و ساده‏ زیستى و ولایت‏محورى و مکتبى‏بودن بود، براى تمامى دولت‏هاى دیگر در نظام اسلامى معیار و الگو قرار گیرد.
  • مى‏توان شیوه و خط‏ مشی آن شهیدان بزرگوار را الگو و نماینده دولتمردانى دانست که بیش از هرچیز با هویت مکتبى و انقلابى جمهورى اسلامى تطابق داشتند؛ موضوعى که در بیانات امام خمینى(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز بدان به‏منزله الگوى حاکمیت انقلابى و ارزشمدار اشاره شده است. به‏ همین‏ دلیل است که مقام معظم رهبرى مى‏فرمایند با نامگذارى هفته دولت به نام این دو شهید بزرگوار، اندیشه‏ها، افکار و شیوه عمل آنان به ذهن مردم ایران خطور می‏نماید.
  • از ویژگى ‏هاى بارز و مثال‏ زدنى شخصیت این دو شهید بزرگوار مى‏توان به ساده‏ زیستى، مبارزه با هواى نفس و دورى از تجملات و دنیاپرستى و اشرافى‏ گرى اشاره کرد، ویژگیهایى که در حقیقت با الگوپذیرى از شیوه و سبک زندگى ائمه معصومین(ع) در اندیشه دینى جامعه ما تبلور یافته و این دو شهید نیز خود را بدان ملتزم و آراسته نمودند تا با فریفته نشدن جایگاه ریاست، بتوانند خدمت به مردم را تنها هدف و آرمان خود قرار دهند.
  • شهیدان رجایی و باهنر به دور از هر تفکر حزبى و خط سیاسى، تنها به خدمت خالصانه مى ‏اندیشیدند و هدفشان پیشرفت کشور بر مسیر صحیح بود. به ‏همین ‏دلیل بود که حضرت امام(ره) دولتهاى اسلامى را به الگو پذیرى از این خصوصیات آنان توصیه مى‏فرمایند: «خدمت به خلق، خدمت به خداست. باید فکر این معنا کنید که خدمت کنید به کشور، خدمت کنید به ملت که بعد از خود شما مثل مرحوم رجایى، مردم، شهادت فعلى و عملى بدهند بر این‏که شما خوبید تا خداى تبارک در محضرش شما را قبول کند.اى دولت‏ها! فتح کشور مهم نیست، فتح قلوب مهم است.»

 

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب