پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:03:13 - شنبه 9 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عهد شکنی‌های غرب تنها یک هفته پس از توافق
تنها یک هفته از توافق نامه ژنو میان ایران و ۵+۱ می‌گذرد اما نشانه ها حاکی از آن است که غرب هیچ پایبندی به توافق نامه ندارد. به گزارش” صبح رابر” به نقل از  خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، تنها یک هفته پس از امضای توافق‌نامه ژنو، شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر […]

تنها یک هفته از توافق نامه ژنو میان ایران و ۵+۱ می‌گذرد اما نشانه ها حاکی از آن است که غرب هیچ پایبندی به توافق نامه ندارد.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، تنها یک هفته پس از امضای توافق‌نامه ژنو، شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده اعلام کرده ۱۷ شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در این اعلامیه شورای اتحادیه آمده است که این اتحادیه به موجب تصمیمی که در ۲۳ مارس سال ۲۰۱۲ اتخاذ شده اعمال محدودیت بر برخی شرکت‌های ایرانی را ادامه می‌دهد.

شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و ۱۶ شرکت کشتی‌رانی شرکت‌هایی هستند که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. شورای اتحادیه اروپا همچنین تحریم‌ها علیه سه شرکت «ایران ترانسفو»، شرکت «توربوکمپرسور نفت آسیا»، و شرکت «ساخت توربوپمپ» و «کمپرسور ساتاک» را لغو کرده است.

این درحالی است که طبق متن توافق‌نامه ایران و ۵+۱، ۵ درصد تحریم های قبل به حالت تعلیق و از این به بعد تحریم جدیدی علیه ایران نخواهد بود.

شب گذشته نیز دنیس راس، دستیار ارشد سابق «اوباما» و عضو ارشد شورای امنیت ملّی آمریکا (NSC)- که همواره به عنوان یکی از دست راستی ترین مشاورین امنیتی دولت دموکرات «اوباما» مطرح می شود و حامی سرسخت منافع رژیم صهیونیستی است؛ اخیراً در مقاله ای مهم برای «انستیتو واشینگتُن»، مباحث مهمّی را مطرح می کند.

 وی ضمن تشریح نگرانی های رژیم غاصب و کشورهایی چون عربستان، اشاره می کند که در «ژنو»، هیچ تخلّفی نسبت به خط کشی های استراتژیک رژیم صهیونیستی، از سوی آمریکا وجود نداشته است. این دقیقاً همان حرفی است که «جان کری»، بلافاصله بعد از امضای توافق در بیانیه مطبوعاتی اش در «ژنو» گفت: با اسرائیل، اختلافات تاکتیکی داریم.

وی همچنین در رابطه با مهمترین چالش ها و نقاط این توافق نامه صحبت می کند، «راس» معتقد است که متن سند به هیچ عنوان به صراحت “حقّ غنی سازی” برای ایران را به رسمیت نشناخته است.

 «راس» در جمله بسیار مهمّی می گوید که، در نهایت آمریکا هیچ توافقی که غنی سازی در داخل ایران را بعناون یک حقّ شناسایی کند؛ نخواهد پذیرفت، زیرا از نظر آنان داشتن غنی سازی هسته ای در خاک ایران، امتیاز باارزش تری از بمب است.

«راس» می نویسد: این همچنین پیامی است برای ایران: اگر شما فکر می کنید که نیازی به تکان دادن در برنامه هسته ای تان ندارید و اینکه، تحریم ها از وزن شان به شدّت کاسته می شود؛ دوباره فکر کنید.

ایرانی ها باید بدانند که تنها راهی که ایران بتواند به یک آرامش واقعی از تحریم ها برسد، این است که از برنامه هسته ای اش عقب گرد کند؛ ایست کامل!!!

پیش از این جان کری نیز تنها ۵ دقیقه پس از امضای توافقنامه هسته ای اعلام کرده بود: این سند نمی گوید ایران حق غنی سازی دارد بلکه می گوید موضوع هسته ای موضوع مذاکره است، تصور نکنید که تحریم ها تمام شده است. هدف تحریم ها تضمین برای ادامه مذاکرات است، ایران موافقت کرده است که غنی سازی بالای ۵ درصد را متوقف کند، ایران در شش ماه آینده راکتور اراک را راه اندازی و تزریق سوخت نخواهد کرد.

اوباما نیز اعلام کرد: بخش های مهم تری از تحریم‌ها همچنان پابرجا خواهند بود وما توانستیم گسترش برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و بخش‌هایی از آن را به عقب ببریم، ایران برخی از سطوح غنی سازی را متوقف می‌کند، مواضع تند و خط و نشان کشیدن برای تهران راه تامین امنیت آمریکا نیست.

این درحالی است که ظریف، وزیر امورخارجه کشور پس از توافق نامه ژنو اعلام کرد: غنی سازی به رسمیت شناخته شد، فعالیت های هسته ای ادامه خواهد یافت، تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت.

وی همچنین در جایی دیگر خاطرنشان کرد: اگر  کنگره تحریم را بیشتر کند به توافقنامه پایبند نمی مانیم.

باید دید پس از هشدار های مختلف به هیئت مذاکره کننده در خصوص عدم اعتماد به آمریکا و همچنین نگاه غیر خوشبینانه به توافق با آمریکا، مذاکره کنندگان کشور هنوز هم به این توافق‌نامه پایبند هستند و هنوز هم می توان با دید مثبت به این توافق نامه نگاه کرد؟

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب