پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

2:21:05 - پنجشنبه 9 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برگزاری همایش دست‌های مهربان در کرمان
همایش دست‌های مهربان با محوریت «نقش ماما در پیشگیری از سقط جنین‌های سالم»، در سالن شهدای مدافع سلامت بیمارستان باهنر برگزار شد.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان کرمان، این همایش به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و موسسه نفس و با حضور دکتر مهدی احمدی نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر نوذر نخعی استاد پزشکی اجتماعی، دکتر وحیدرضا برهانی نژاد معاون بهداشتی دانشگاه، خانم تکتم زاده احمد موسس و بنیان گذار مرکز کشوری نفس و جمعی از ماما‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

دکتر مهدی احمدی نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این همایش گفت: نقش ماما‌ها از بدو شکل گیری جنین و همراهی با مادر نقش بسیار مهمی است.

وی افزود: چیزی که در جامعه اتفاق افتاده، این است که متاسفانه مادر باردار فکر می‌کند باید در طول بارداری خود باید به طور مداوم به متخصص زنان مراجعه کند؛ درحالی که علم ماما بسیار زیاد است و برای یک بارداری سالم کافی است؛ مگر در مواردی که نیاز به پزشک متخصص زنان و زایمان تشخیص داده شود.

وی خطاب به ماما‌های شرکت کننده بیان داشت: مادر را کمک کنید که از نظر ذهنی خود را برای یک بارداری، زایمان و فرزندآوری خوب آمده کند؛ زیرا گاهی سقط در زمان نداشتن آمادگی ذهنی و پذیرش خانواده اتفاق می‌افتد، شما می‌تواند با همراهی و اشتراک تجربیات به آن‌ها کمک کنید.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: اگر ما برای پیشگیری از سقط جنین تلاش نکنیم به نحوی با قتل عمد همکاری کرده ایم.

وی گفت: آمار سقط ما بسیار بالاست که باید جلوی آن گرفته شود و این امر تنها با همکاری و نگرش مثبت شما در خصوص تولد و فرزند پروری امکان پذیر است.

دکتر احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد، ماماها بتوانند با به روز کردن اطلاعات و نوآوری‌های خود در پیشگیری از سقط جنین موفق باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این همایش گفت: مامایی جایگاه برتری در سیستم ما دارد و بدون حضور ماماها، فلسفه وجودی بهداشت آسیب می‌بیند.

دکتر وحیدرضا برهانی نژاد افزود: خلقت انسان با اسباب و سنت هاش اتفاق می افتد که یکی از مهم‌ترین اسباب، وجود ماما است که به این فرآیند کمک می‌کند.

وی با اشاره به از دست دادن کارکنانِ حوزه بهداشت شهرستان رابر، تصریح کرد: یکی از همکاران ما در این سانحه دلخراش، ماما بود که از دست دادن این بزرگوار را به جامعه مامایی تسلیت عرض می کنم.

دکتر برهانی نژاد بیان داشت: همکاران بهداشتی مظلومیتی دارند که ما مسئولین را یادآور می‌شود که بیشتر قدردان آن‌ها باشیم و بهتر از گذشته به یاد این عزیزان از دست رفته تلاش کنیم و زحمت بکشیم.

دکتر نوذر نخعی استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم گفت: یکی از بحران‌های کشور‌های غربی، بحران تنهایی است که مهم‌ترین علت آن کم شدن سایز خانوار است.

وی افزود: در کشور انگلیس وزارتی به نام وزارت تنهایی ایجاد شده است که با وجود فعالیت آن، این وزارت تصریح می‌کند که بعد از پنج سال هنوز نتوانسته کاری برای این معضل انجام دهد.

دکتر نخعی به تجربه سایر کشور‌ها نیز اشاره کرد و بیان داشت: کشور ژاپن هم در سال ۲۰۲۱ وزارت تنهایی را راه انداخت و استرالیا هم مطرح کرده که باید این وزارت را راه بیندازد.

وی به نتایج تحقیقات معتبری در غرب اشاره کرد و گفت: ۲۹ درصد خانم‌های ۱۵ تا ۲۴ ساله گزارش می‌کنند که همیشه یا اغلب اوقات احساس می‌کنند که تنها هستند.

دکتر نخعی افزود: مرکز بیماری‌های آمریکا می‌گوید از هر سه بزرگسال در آمریکا یکی از آن‌ها تنها است و ۱/۵ میلیون نفر در کره در شرف مردن در تنهایی هستند.

وی تاکید کرد: این موارد نشان می‌دهد که موضوع تنهایی بسیار مهم است و باید از ایجاد آن جلوگیری کرد.

دکتر نخعی با اشاره به تحقیق دیگری گفت: فقط ۳۹ درصد آمریکایی‌ها مراودات اجتماعی مناسبی دارند و تنهایی در آمریکا بالای ۵۰ درصد است.

وی بیان کرد: تنهایی معضلات اجتماعی زیادی را به وجود می‌آورد که تحقیقات نشان داده است، ۲۱ درصد علت قتل‌ها و ۲۰ درصد علت سرقت خودرو‌ها به واسطه تنهایی رخ داده اند.

دکتر نخعی تنهایی را آسیب زا به سلامت دانست و افزود: تنهایی و نداشتن مراورده با دیگران و ارتباط اجتماعی به اندازه روزی ۱۵ نخ سیگار به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

وی تصریح کرد: احتمال ابتلا به دیابت در افراد تنها دو برابر و احتمال خودکشی ۴ تا ۵ برابر می‌شود.

دکتر نخعی گفت: مقاله‌ای می‌گوید اگر کشور ژاپن با همین سبک بچه دار شدن پیش رود از نقشه حذف خواهد شد و علت آن این است که جریان فمنیسم در ژاپن مسموم و اغراق شده است به نحوی که ۶۶ درصد دختران در سن ازدواج، مجرد هستند.

وی نقش ماما‌ها را در توسعه خانواده بسیار مهم دانست و گفت: خانمی که زایمان می‌کند، خاطره مثبتش با ماما بسیار مهم و تاثیر گذار است.

این استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: باید یک سری آموزش‌ها مثل مهارت‌های ارتباط زن و شوهر و مهارت ارتباط با فرزند برای ماما‌ها گذاشته شود تا بتوانند با مشاوره به مراجعین خود، بخشی از مشکلات آن‌ها را حل کنند.

دکتر نخعی تاکید کرد: اگر از نظر عاطفی خانواده‌ها هوای همدیگر را داشته باشند و رضایت از ارتباطات بخصوص ارتباط بین زن و شوهر وجود داشته باشد، در سلامت خانواده و فرزندآوری بسیار موثر است.

وی ارتباط عاطفی مادر و کودک را بسیار تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: اگر دلبستگی مادر به فرزند به خوبی انجام شود، برکات مثبت زیادی تا پایان عمر برای بچه خواهد داشت به طوری که به عنوان مثال، بوسیدن کودک باعث اجتماعی شدن آن و پیشگیری از آلزایمر می‌شود.

دکتر نخعی بیان کرد: بچه‌های ما به واسطه محبت زیاد، لوس نمی‌شوند؛ بلکه به خاطر جایگزینی هدایا به جای حضور خودمان لوس می‌شوند.

وی گفت: ساعت طلایی و جادویی زندگی هر کسی ساعت اول زندگی است که نقش شما ماما‌ها در آن بسیار پررنگ است که کودک بتواند در این یک ساعت با مادر ارتباط عاطفی برقرار کند.

دکتر نخعی با تاکید بر ارتباطات حضوری به جای ارتباطات مجازی افزود: صفحه تلویزیون و موبایل دو توانایی خواندن چهره و مهارت اجتماعی را از بچه‌های ما می‌گیرد؛ به طوریکه تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که ۵ سالگی گوشی در دست گرفته اند تعاملات اجتماعی آن‌ها منفی ۱۴ بوده است.

دکتر نخعی برای این معضلات راهکار‌هایی ارائه داد و تصریح کرد: سعی کنیم دوستان غیرمجازی را افزایش دهیم، رفت و آمد‌ها را زیاد کنیم، همسایه‌های خود را بشناسیم و با آن‌ها مراوده داشته باشیم.

وی گفت: ما سه سرمایه مادی، انسانی و اجتماعی داریم، گمشده جامعه مدرن سرمایه اجتماعی است که باید بر روی افزایش دادن آن‌ها تلاش کنیم.

در ادامه این همایش تکتم زاده احمد، موسس و بنیان گذار مرکز کشوری نفس، به بیان پیشینه ایجاد موسسه نفس پرداخت و طی پرسش و پاسخ هایی، به سوالات ماما‌های حاضر در جلسه پاسخ داد.

زاده احمد گفت: ما ماماها، باید توانایی خودمان را کمتر از یک پزشک زنان نبینیم و کاری کنیم که ماما‌ها به جایگاه و وجاهت خود پی ببرند.

وی بیان کرد: موسسه نفس در قالب گروه جهادی و مردمی برای پیشگیری از سقط جنین‌های سالم تشکیل شد.

زاده احمد افزود: هر عقل سلیمی حکم می‌کند که یک نیروی بهداشتی دغدغه جمعیت را داشته باشد؛ اما چیزی که ما را به سمت ایجاد موسسه نفس برد بحث بحران سقط جنین بود.

وی تصریح کرد: آمار تحقیقات ما بسیار وحشتناک بود و از آن چیزی که در بیمارستان‌ها می‌دیدیم خیلی بیشتر بود.

زاده احمد با بیان فعالیت‌های خود در این موسسه گفت: یکی از فعالیت‌های ما در نفس، فعالیت تحقیقاتی و علمی بود و در خصوص عوارض روحی و جسمی سقط و مسائل شرعی و عرفی آن جزوات علمی تهیه کردیم.

وی بیان کرد: اکنون در تمام استان‌های کشور مرکز نفس داریم که با کلید واژه نجات فرزندان سقط (جنین سالم) فعالیت می‌کنند.

زاده احمد گفت: از صد در صد آمار سقط کشور، ۹۵ درصد سقط جنین سالم و مشروع، دو درصد سقط خود به خودی و فقط سه درصد سقط پزشکی با مجوز پزشکی قانونی هستند.

وی به اهمیت لزوم افزایش جمعیت اشاره کرد و بیان داشت: اگر جمعیت هم ایده آل بود باید جلوی سقط جنین گرفته می‌شد.

زاده احمد تصریح کرد: اگر ما هیچ خانواده‌ای را تشویق به فرزند آوری نکنیم و فقط جلوی سقط‌ها گرفته شود، بحران جمعیت کشور حل خواهد شد.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب