پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:43:18 - شنبه 30 دی 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خبر داد:
کرمان رتبه هفتم کشوری در بازگشت ارز حاصل از صادرات
معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در بازه زمانی پنج‌ساله ۸۷ درصد ارز حاصل از صادرات کرمان به کشور بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی “صبح رابر”؛ سینا خسروی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» به عملکرد استان در عرصه صادرات اشاره و اظهار کرد: بازگشت ارز از سال ۹۷ به استان‌ها پیمان‌سپاری شده است و در این مدت استان کرمان در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: مبحث پیمان‌سپاری ارزی با جدیت از سال ۹۷ پیگیری می‌شود و در این مدت سخت‌گیری زیادی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات صورت‌گرفته است؛ اما هنوز هم بسیاری از واحدهای صادراتی استان در این امر تعلل می‌کنند.

وی اذعان کرد: روش‌های مختلفی همچون واردات برای بازگشت این ارز به کشور تعریف شده اما هنوز این چالش به‌خصوص برای صادرکنندگان حوزۀ کشاورزی ما که عملاً بازرگان هستند، حل نشده و این موضوع باعث شده برخی صادرکنندگان به سمت کاهش صادرات بروند.

خسروی تأکید کرد: ۱۲۴ واحد از ۴۰۰ واحد صادرکننده استان کرمان تاکنون بازگشت ارزی آنها صفر بوده، درحالی‌که رقم صادرات آن‌ها ۹۴ میلیون یورو محاسبه شده است.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: ۹۱ واحد صادرکننده استان کرمان ۱۰۰ درصد بازگشت ارزی داشته‌اند که نزدیک به ۱ میلیارد یورو بازگشت ارزی آنها بوده است.

وی واحدهای صادرکننده را در شاخص قرارداد و گفت: واحدهای صادرکننده‌ای که در پایش بین یک تا ۱۰ درصد قرار می‌گیرند، میزان ۱۷۳ میلیون یورو، واحدهای بین ۱۰ تا ۶۰ درصد ۲۷۰ میلیون یورو و واحدهای بین ۶۰ تا ۹۹ درصد نیز مبلغ ۵ میلیارد یورو بازگشت ارزی داشته‌اند.

خسروی ادامه داد: از سال ۹۷ تاکنون کل صادراتی که انجام شده است، نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۵ساله، ۸۷ درصد ارز حاصل از صادرات کرمان به کشور بازگشته است و استان کرمان نیز در جایگاه هفتم کشوری به نسبت بازگشت ارز قرار دارد که رتبه مورد پذیرشی است.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از صادرکنندگان ما در عرصه کشاورزی و خشکبار بازرگان هستند و جایگزین ریال با واردات کالا را نیاموخته‌اند، بنابراین باید برای این امر راه‌حلی جست.

انتهای خبر/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب