پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:33:48 - جمعه 29 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آیا دختران نباید سوره‌ی یوسف را بخوانند؟
آقایی که حزبی دارد، با شاگرادان خود ترویج شبهه می‌کنند. از جمله می‌گویند: «حدیث داریم نباید سوره‌ی یوسف را به دختران یاد داد، در حالی که در نظام ما سریالش را می‌سازند و مقام معظم رهبری نیز تمجید می‌کنند». ایشان را نمی‌شناسیم. اما مشکل اصلی از این قبیل منحرفان و منحرف کنندگان نیست، بالاخره آنها […]

آقایی که حزبی دارد، با شاگرادان خود ترویج شبهه می‌کنند. از جمله می‌گویند: «حدیث داریم نباید سوره‌ی یوسف را به دختران یاد داد، در حالی که در نظام ما سریالش را می‌سازند و مقام معظم رهبری نیز تمجید می‌کنند».

ایشان را نمی‌شناسیم. اما مشکل اصلی از این قبیل منحرفان و منحرف کنندگان نیست، بالاخره آنها همان‌طور که مرقوم نمودید، مخالف نظام و اغلب مخالف اسلام هستند، پس کارشان را انجام می‌دهند. بلکه مشکل اصلی در پیروان، شیفتگان و مریدان آنهاست.

کاسبی یک عده‌ای در بیان «حرف مفت و بیهوده» برای منحرف کردن مردم است. حال یا به جایی وابسته هستند و از آنها تغذیه می‌کنند و یا همین مریدان ساده و عوام را می‌چاپند. یک عده هم «مشتری حرف مفت» و دائم به خرید و فروش حرف مفت مشغولند. چنان چه خداوند متعال خود می‌فرماید:

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ» (لقمان، ۶)

ترجمه: و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى[هیچ] دانشى از راه خدا گمراه کنند و [راه خدا] را به ریشخند گیرند براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود.

از این رو شاهدیم که اگر در مجلسی عالمی، دانشمندی، فرد آگاهی در خصوص یک مطلب مهمی، صحبتی علمی داشته باشد، مستمعین اندکی دارد (به قول خودمان مشتری‌اش کم است)، اما همین که یک آقایی یا یک خانمی مجلسی می‌گیرد و شروع به بیان «لهو الحدیث = حرف مفت» می‌نماید، به ترویج خرافه و انحراف در اذهان می‌پردازد، نه تنها مجلسش در هر نوبت شلوغ‌تر می‌شود، بلکه مرید هم پیدا می‌کند. تا جایی که گاه دار و ندار مادی، معنوی و … خود را به پای آنان می‌ریزند و آنها نیز با ریشخند به مریدان، نهایت سوء استفاده را می‌برند!

*** – مگر قرآن کریم، [العیاذ بالله] یک ورزشگاه است که مردانه و زنانه داشته باشد؟! یا مگر فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی است که مثل این که می‌گویند: این برای کودکان خوب نیست، آن برای بیماران قلبی خوب نیست و …، بگویند این سوره‌اش برای دختران و بانوان خوب نیست و به آنها یاد ندهید؟!

خداوند متعال پیامبرش صلوات الله علیه و آله را برای هر مرد و زنی ارسال داشت، کتابش قرآن کریم را برای هر مرد و زنی نازل نمود، ولایت وامامت را برای هر مرد و زنی قرار داد، تا بندگانش طریق هدایت و رشد را بپیمایند.

علم و معرفت که دخترانه و پسرانه، یا مردانه و زنانه ندارد، به ویژه علوم قرآنی و معارف اسلامی – مراتب رشد انسانی، تکامل عقلی، ارتقای علمی، درجات ایمانی و… که همه مستلزم تأسی به قرآن کریم و آموزه‌های اهل عصمت علیهم السلام است که مرد و زن ندارد:

«إنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا» (الأحزاب، ۳۵)

ترجمه: مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت‏پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانى که خدا را فراوان یاد مى‏کنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است.

*** – قرآن کریم احکام نیست که بگوییم: برخی از آنها به زنان، برخی مردان، برخی کودکان، برخی سالخوردگان و … مربوط می‌شود [که البته منعی برای یادگیری هیچ کدام برای هیچ قشری وجود ندارد]. بلکه کلام وحی و کتاب آسمانی است؛ برای تمامی بندگان خدا که بخواهند طریق رشد را بیابند. لذا اصلاً چنین بیانی نداریم که مثلاً سوره یوسف را به دختران یاد ندهید. اتفاقاً اگر نیمی از حکایت مربوط به پسر و مرد و مبتلائات او در ارتباط با آحاد جامعه (پدر، برادر، رهگذران، حکومت و …) باشد، نیم دیگر مربوط به دختران و بانوان است.

سوره یوسف علیه‌السلام، طبق بیان قرآن کریم، «احسن القصص» است، یعنی زیباترین قصه. لذا خداوند خود در ابتدای آن می‌فرماید:

«نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن کُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ» (یوسف، ۳)

ترجمه: ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قرآن که به تو وحى کردیم بر تو حکایت مى‏کنیم و تو قطعاً پیش از آن از بى‏خبران بودى.

پس چطور ممکن است که خداوند متعال أَحْسَنَ الْقَصَصِ را بیان نماید و بعد دختران را از شنیدن و پند گرفتن از آن محروم نماید؟! چطور ممکن است حدیثی از قول پیامبر اکرم یا اهل بیت صلوات الله علیه و آله وجود داشته باشد، مبنی بر این که این سوره را به دختران ندهید؟! و مگر قرآن را ما یاد می‌دهیم که تصمیم بگیریم کجایش را یاد بدهیم و کجایش را یاد ندهیم؟! به راستی دختران حافظ قرآن وقتی به این سوره می‌رسند چه می‌کنند؟! بله، در برخی کتب احادیثی نقل شده است که به دخترانتان به جای سوره‌ی یوسف، سوره نور را یاد بدهید. اما اولاً این احادیث (مرفوعه) است و ثانیاً اگر حدیث موثقی نیز شبیه به این مضمون وجود داشته باشد، بیان اولویت در آموزش است. یعنی آموزش سوره نور به دخترانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند، اولویت دارد به آموزش سوره یوسف که رفتارهای ناپسند زنانه در جذب و تحریک شهوت مردانه اشاره دارد، نه این که این سوره را مخفی کنید تا آنها هیچ گاه نخوانند.

*** – بدیهی است که گوینده اصلاً کاری به قرآن و حدیث و اسلام ندارد، بلکه هدفی جز مخالفت با اسلام، ایجاد انحراف و اعوجاج در اذهان مخاطبین و نیز عناد و لجاج با نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد. لذا (چنان چه مرقوم نمودید) یک حدیث من درآوردی می‌خواند تا بگوید چرا در نظام اسلامی ایران، نه تنها فراگیری این سوره برای دختران منع نشده است، بلکه سریالش را هم ساختند و نمایش دادند و مقام معظم رهبری نیز تمجید نمودند؟ به فرض که سریال خوب نباشد، چرا توصیه نمی‌کند که سریال یا فیلم غیر مطلوب را نبینید و توصیه می‌کند که قرآن و سوره یوسف نخوانید؟!

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطَانٍ مَّرِیدٍ» (الحج، ۳)

ترجمه: و برخى از مردم در باره خدا بدون هیچ علمى مجادله مى‏کنند و از هر شیطان سرکشى پیروى مى‏نمایند.

منبع: ایکس شبهه

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب