پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:04:39 - شنبه 3 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزیده مطبوعات شنبه سوم اسفند
روزنامه های اولین روز هفته (شنبه – سوم اسفند) تیتر و گزارش های اصلی خود را به مذاکرات هسته ای در وین، ارتقای سطح روابط ایران و انگلیس و ابلاغ سیاست های اقتصادمقاومتی و سیاست های جدید دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور اختصاص دادند. به گزارش”صبح رابر”   روزنامه های اولین روز هفته (شنبه […]

روزنامه های اولین روز هفته (شنبه – سوم اسفند) تیتر و گزارش های اصلی خود را به مذاکرات هسته ای در وین، ارتقای سطح روابط ایران و انگلیس و ابلاغ سیاست های اقتصادمقاومتی و سیاست های جدید دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور اختصاص دادند.

به گزارش”صبح رابر”   روزنامه های اولین روز هفته (شنبه – سوم اسفند) تیتر و گزارش های اصلی خود را به مذاکرات هسته ای در وین، ارتقای سطح روابط ایران و انگلیس و ابلاغ سیاست های اقتصادمقاومتی و سیاست های جدید دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور اختصاص دادند.

روزنامه های اصلاح طلب هم در گزارش هایی نسبت به توقف روزنامه آسمان واکنش نشان دادند.

 

رهبری و راهبر

روزنامه کیهان: علی‌رغم توجه ویژه و تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر این مفاهیم و اولویت‌ها، ضرورت‌های‌ آن، چنانکه بایسته و شایسته است از سوی برخی مسئولین مورد عنایت واقع نشده، و اگر هم بوده لااقل اهتمامی جدی و در‌خور اهمیت آن صورت نگرفته، گواه آن هم ضعف‌ها و کاستی‌هایی است که همچنان در این عرصه‌ها شاهد آن می‌باشیم. متأسفانه این ضرورت‌ها و اولویت‌ها در منظر برخی صرفا در حد یک شعار تبلیغاتی تقلیل یافته، و از این رو بیشترین کاری هم که در خصوص آن صورت گرفته، در همان حد تبلیغات باقی مانده و از آن فراتر نرفته است؛ مثلا تعداد بنرها و پارچه‌نوشته‌ها و همایش‌های عمدتا بی‌حاصلی که در سال «اصلاح‌ الگوی مصرف» برای یادآوری عنوان سال تهیه شد، به روشنی حاکی از آن بود که پیام اصلی این عبارت تا چه اندازه مغفول واقع شده، یا توجه به «تولید ملی» که گویی با اتمام سال ۹۱ دیگر موضوعیتی ندارد و اگر مثلا در سال گذشته محدودیت‌هایی برای تبلیغ و استفاده از کالاهای خارجی اعمال می‌شد، این محدودیت‌ها با پایان یافتن سال موسوم به «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، دیگر چندان محلی از اعراب ندارد!تأسف‌آورتر آن که برخی چنین می‌پندارند که این راهبردها و اسناد بالادستی‌ای که مبنای آنها می‌باشد – نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴، بحث تولید علم، سند چشم‌انداز، و…- صرفا بیان انتظارات و ایده‌آل‌های نظام است که شکلی دستوری و آمرانه به خود گرفته است، حال آن که تدوین چنین سیاست‌هایی مبتنی بر یک پشتوانه عظیم معرفتی و مطالعاتی بوده و عملیاتی و کاربردی بودن آن مورد وثوق کارشناسان خبره و متخصصان فن می‌باشد، حتی گزینش واژه‌ها برای متن مکتوب آنها نیز با دقت‌نظر و وسواس خاصی صورت پذیرفته است. و اگر تاکنون پیشرفت محسوسی در این حوزه حاصل نشده، نه به سبب انتزاعی بودن یا احیانا بلندپروازانه بودن سیاست‌های مذکور، که به جهت نبود عزم و مجاهدتی در حد و اندازه این برنامه‌ها می‌باشد.

مذاکرات و تهدیدهای مشترک

روزنامه شرق: در کنار مذاکرات هسته ای، واقعیت‌های دیگری موجب نگرانی غرب است که از قضا نگرانی ایران را نیز برانگیخته است! خصوصا ماجراجویی‌ها و بی‌تابی‌های عربستان و حمایت‌هایش از تروریسم فجیع و کشتارهای روزانه با ماشین‌های انفجاری در عراق و پاکستان و اقدام اخیر گروگان‌گرفتن سربازان ایرانی و انفجارهای بیروت… فرصت دیگری فراهم کرده است تا به قضیه از بعد تازه‌ای به سود هر دو طرف مذاکرات در پیشگیری از تروریسم سلفی نگاه شود که اکنون بر پاکستان و بمبش نیز استیلا یافته است.  ایران اکنون بالقوه -بیش از همیشه- می‌تواند از توانمندی‌های تکنوکراتیک خودش برای توسعه اقتصادی استفاده کند و توسعه اقتصادی، خودش بهترین تضمین‌کننده صلح است. هیچ کشوری نمی‌خواهد موتور روشن اقتصاد خودش را خاموش کند ‌اما اگر موتوری خاموش شد، نمی‌توان انتظار عقلانیت و مسالمت داشت. این اتفاقات تروریستی همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند نگرانی‌ها را از آشوب بیشتر در منطقه نشان دهند؛ نگرانی مشترک و مشابهی که قدم‌های سریع غرب را در سوریه نیز کند کرد. تروریسم تکفیری، خطر و چماقی است که نیاز به سازش محترمانه را تشدید و امید موفقیت مذاکرات ایران و شش‌قدرت جهانی را بیشتر می‌کند.

نقش وزارت خارجه در تحقق اقتصاد مقاومتی

روزنامه مردم سالاری: امروز اقتصاد دنیا یکپارچه و بهم پیوسته است و به طور مثال افزایش یا کاهش تولید انرژی از سوی ایران می‌تواند در دنیا تاثیر گذاشته و تعادل تجارت و اقتصاد را برهم بزند. اکنون غرب از رشد اقتصادی شرق آسیا نگران است زیرا این منطقه از نبود غرب در بازار ایران بهره‌زیادی برده و توانسته است جایگاه مناسبی برای خود در بازار ایران فراهم کند. غرب از این بابت ضرر زیادی دیده است بنابراین ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند وبا ایجاد فرصت برای سرمایه گذاران شرقی و با چرخش به سمت شرق،اثرات تحریم‌ها را بر غرب افزایش دهد. البته در این بین ایران هم ضرر می‌کند اما ضرر غرب از ایران بیشتر خواهد بود.در پایان می‌توان گفت اقتصاد مقاومتی نوعی جنگ خاموش است که باید در این جنگ به حربه‌های دشمن آگاهی پیدا کرده و به گونه‌ای عمل کنیم که اثرات توطئه دشمن متوجه خود آنها شود.

 پیروزی نهایی در انتظار توافق هسته‌ای

روزنامه جمهوری اسلامی: وفقیت هیأت ایرانی مذاکره کننده با گروه ۱+۵ در گفتگوهای سه روزه وین، گام مثبت دیگری از تلاش‌های دولت برای حل موضوع هسته‌ای در چارچوب منافع ملی است.
با اینکه در این دور از مذاکرات فقط تعیین دستور کار و محورهای مذاکرات جامع و نهائی مورد نظر بود، با اینحال این گفتگوها با پیچیدگی همراه بود. این پیچیدگی را زیاده خواهی بعضی از اعضاء گروه ۱+۵ به ویژه آمریکا به وجود آورد. آنها خواستار گنجاندن موضوعات دیگری همچون حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی ایران در دستور کار مذاکرات بودند ولی هیأت ایرانی حاضر نشد غیر از موضوع هسته‌ای چیز دیگری در دستور کار گنجانده شود. درست به همین دلیل است که باید این مرحله از مذاکرات به عنوان یک موفقیت و یک گام مثبت دیگر در کارنامه هیأت ایرانی ثبت شود. هیأت ایرانی باید این واقعیت را نیز مورد توجه قرار دهد که می‌تواند از تجربه موفق مذاکرات با ۱+۵ سرنوشت مثبتی برای توافق ژنو رقم بزند. ملت ایران، چیزی بیش از حق قانونی خود مطالبه نکرده و نخواهد کرد و احقاق آنچه قانون برای این ملت در نظر گرفته، کاری است که هیأ‌ت ایرانی مذاکره کننده با توجه به کارنامه مثبتی که تا اینجا به دست آورده، می‌تواند از عهده آن برآید. مسئولان آمریکائی هر چند در چند ماه گذشته مرتکب بداخلاقی‌هائی شده‌اند ولی همه چیز حکایت از این واقعیت دارد که آنها چیزی بیش از طبل‌های تو خالی نیستند و بازی را خواهند باخت و پیروزی نهائی از آن ملت ایران است.

حالا «کی یف» از آن کیست؟!

روزنامه خراسان: از سال ۲۰۰۹ که روس ها در اوج سرمای زمستان به مدت ۲ هفته صادرات گاز به اوکراین را متوقف کردند، همه این رفتار را شاخص سیاست خارجی کرملین در نظر گرفتند. جدیتی که برای پیشبرد اهداف یک کشور دنائت سیاسی را مجاز می شمارد و سرد و بی روح هرگونه امتیاز دادنی را رد می کند. با این حال باید توجه کنیم که در خشونت های امسال اوکراین، اتحادیه اروپا رفتار قبلی روس ها را جبران کرد. کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روزهای گذشته دست به دست هم شورش های خیابانی در کی یف و دیگر شهرهای اوکراین را هدایت کردند. آن ها حاکمیت قانون در این کشور را قربانی نزدیک شدن دولت اوکراین به اتحادیه اروپا کردند. شبکه سی.ان.ان خشونت های این روزهای اوکراین را ادامه انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ توصیف کرده است. تا چند روز دیگر دولت کنونی اوکراین از قدرت ساقط می شود و یک دولت ائتلافی جای آن را می گیرد. این چنین اتحادیه اروپایی که داعیه دموکراسی دارد، یک دولت قانونی که در انتخاباتی با نظارت همین اتحادیه بر سر کار آمده بود را با شورش های خونین خیابانی از قدرت کنار می زند.

قصاص غیر انسانی نیست

روزنامه سیاست روز: همراهی روزنامه‌ها و افرادی که درباره برخی مسائل از جمله قصاص می‌نویسند و سخن می‌گویند در شرایط قصاص قرار بگیرند آنگاه از غیر انسانی بودن آن سخن بگویند! آنگاه می‌توان متوجه شد که این افراد تا چه اندازه به اعتقاد خود پایبند هستند هر چند، آنهایی که در باره چنین مسائلی در جامعه شک و تردید ایجاد می‌کنند، اعتقادی به چنین احکامی هم ندارند و نمی‌توان توقع داشت که نسبت به آن متوجه و درک متقابل داشته باشند. افراد این چنینی، خوب می‌دانند که قوانین غیرانسانی و غیر اخلاقی هم اکنون در کشورهای مترقی! غربی وجود دارد نمی‌توانند اینگونه به تضعیف آن بپردازند. اگر خود را خیلی دلسوز و منتقد می‌دانید یا خیلی وطن پرست می‌پندارید، در قوانین قضایی، جزایی و حقوق اجتماعی کشورهای مدعی حقوق بشر کمی جست وجو کنید قطعا و یقیناً مواردی پیدا خواهید کرد که بتوانید آنها را نقد کنید.

ارتداد در اعتدال

روزنامه وطن امروز: توهین به مقدسات در روزنامه‌ای که قرار بود صدای اعتدال باشد و وظیفه نظریه‌پردازی برای دولت داشت؛ هزینه هنگفتی را متوجه دولت می‌کند، هزینه‌ای که ناشی از همان تعارفات و عدم شفاف‌سازی‌ها درباره رفتار و گفتمان سیاسی مورد اعتقاد دولت و رئیس دولت است.
آقای روحانی دوران اصلاحات را خوب به یاد دارد و  می‌داند چه جریانی و چگونه تصویری غیر‌دینی از دولت خاتمی به افکارعمومی ارائه کرد! با استناد به آن جمله معروف خاتمی، صدای دشمن از کدام تریبون‌های اصلاحات به گوش می‌رسید؟!رئیس‌جمهوری که انتخاب خود را نشانه اعتماد مردم به روحانیت می‌داند؛ نباید در اطراف خود کسانی را داشته باشد که در تقید به اسلام و آموزه‌های دینی شل بزنند! متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم که در تعریف اعتدال، به نص صریح قرآن توهین می‌شود! خط توهین به مقدسات البته طی چند ماه اخیر نمود یافته است. از روزنامه بهار و اهانت آن به
امیرالمومنین علی(ع) و توهین زشت نشریه چشم‌انداز ایران(نزدیک به نهضت ‌آزادی) به حضرت زهرا(س) گرفته تا توهین مستقیم به احکام قرآنی، مسائلی نیستند که بتوان به سادگی و با خوش‌بینی از کنار آن گذشت. این اهانت‌ها یک بار دیگر خاطرات تلخ دوره اصلاحات و رویه توهین به مقدسات را در اذهان مردم تداعی می‌کند!آقای رئیس‌جمهور باید برای چنین آسیب‌هایی تدبیر کند. چراکه بدون تردید این قبیل اقدامات اعتماد نهادهای دینی و توده‌های گسترده متدین جامعه به دولت را مخدوش می‌کند و از اعتبار دولت می‌کاهد

شکنندگی اقتصاد و لزوم احتیاط در تصمیم‌گیری

روزنامه دنیای اقتصاد: در حال حاضر، مجموعه عوامل داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاری و تولید را در اقتصاد ایران، به امری پرمخاطره تبدیل کرده‌اند. در شرایط رکود پردامنه کنونی و ارزیابی منفی فعالان اقتصادی نسبت به آینده،‌ دولت باید از همه ابزارهای در دست خود برای حمایت و تشویق تولید استفاده کند؛ بنابراین به جای اینکه به موضوع تخفیف نرخ خوراک پتروشیمی صرفا از منظر اعطای رانت نگاه شود، باید آن را به عنوان یک مشوق برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی به سمت صنعتی دید که مزیت نسبی کشور ما محسوب می‌شود. این صنعت با توان صادراتی و ارزآوری مطلوب خود می‌تواند به تحرک اقتصاد ملی کمک شایانی کند.  خلاصه آنکه، پیشنهاد نرخ ۱۵ و سپس ۱۳ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها،‌ حتی اگر فرصت اجرا شدن پیدا نکند، از طریق القای بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و ناهماهنگی در مجموعه تصمیم‌سازان، اثر منفی خود را بر ارزیابی آحاد اقتصادی در مورد شرایط کسب‌و‌کار گذارده و تاثیر خود را بر کاهش ارزش بازار سرمایه‌ نشان داده است. در صورتی که این تصمیم در عمل نیز محقق شود، از طریق کاهش سودآوری یکی از ارکان بازار سهام ایران، باعث کاهش رونق بازار سرمایه خواهد شد و احتمال تحریک بازارهای موازی از جمله طلا و ارز را افزایش خواهد داد. تعیین قیمت نهایی خوراک گاز پتروشیمی‌ها بحثی فنی و پیچیده است و نیازمند مطالعات گسترده‌ای است؛ اگرچه کسی از قیمت فعلی خوراک گاز دفاع نمی‌کند، اما هر قیمت بهینه‌ای که برای خوراک گاز در نظر گرفته شود لازم است که قیمت‌های فعلی خوراک در یک برنامه چند ساله و به‌صورت تدریجی به قیمت نهایی نزدیک شود. در عین حال که افزایش‌های شدیدتر قیمت خوراک گاز را می‌توان به شرایط رونق و ثبات اقتصادی در سال‌های آینده موکول کرد.

 باز هم سهل انگاری، باز هم ذوق زدگی عده ای!

روزنامه ابتکار:  کار رسانه ای کردن به بند بازی شبیه است: برای طی مسافت باید با تکیه بر اهرم، تمرکزحواس، مهارت و حرفه ای گری مسیر را طی نمود. دیگران در اتوبان بدون مانع حرکت می‌کنند، ولی اهالی رسانه باید از روی طناب گذر کنند. حرکت به این روال با خطر بسیار همراه است. یک اشاره کافی است تا بند باز سقوط کند و جانش گرفته شود. البته این خود دلیل بر اهمیت کار رسانه است. رسالت آگاهی بخشی و تعمیق اندیشه در بخش‌های مختلف جامعه کارویژه اصلی هر رسانه است. این کارویژه چنان خطیر و پر مخاطره است که به بند بازی تعبیر و تشبیه می‌شود. اگر به هر دلیلی بی دقتی صورت پذیرد، سقوط حتمی است و سرانجامش به محاق رفتن! روز پنج شنبه با خبر شدیم که روزنامه آسمان در هفتمین روز انتشار خود، به دلیل درج مطلبی خلاف مبانی دینی جامعه، به محاق توقیف گرفتار آمد. این اتفاق همچون اتفاقات مشابه در دوره کوتاه دولت امید و تدبیر، اسباب تاسف شده است. این سرنوشت برای روزنامه آسمان که از تحریریه ای حرفه ای و نام آشنای برخوردار بود، بیشتر موجب تعجب و تاسف شد. اگر تقصیری انجام گرفته، که در این مورد خاص چنین بوده، می‌بایست مدیر مسئول و مسئول مطلب پاسخگو باشند. به امید روزی که در این سرزمین نه خبری از توقیف به گوش برسد و نه شاهد هنجار شکنی و قانون ستیزی اهالی رسانه باشیم.

سبد کالا خوب یا بد

روزنامه اعتماد: با چندین مرحله ارائه این سبد، دولت می‌تواند با درصد بالایی ادعا کند که بسیاری از افراد هدف را شناسایی کرده است. در این مرحله، سیاستگذاران می‌توانند اقدام به فراخوان این افراد (و نه همه ملت) به محل‌هایی خاص برای تکمیل اطلاعات خود کنند تا امکان پایش اطلاعات مالی، میزان دارایی، حساب‌های بانکی و… فراهم شود. در اینجا فرد اجازه هرگونه بررسی، حتی بررسی محلی را به دولت خواهد داد. این ورود به حوزه خصوصی محسوب نمی‌شود بلکه با اجازه‌یی که فرد به دولت می‌دهد، این کار دفاع از سرمایه‌های عمومی ملت است چرا که باعث می‌شود تا سرمایه‌های عموم ملت به نیازمندان واقعی برسد. این مرحله نیز باعث ریزش بخشی دیگر خواهد شد و با هزینه‌یی اندک جامعه هدف را مشخص‌تر و دقیق‌تر خواهد کرد.

اسلام عقلانی، رحمانی و‌ معتدل

روزنامه ایران: متأسفانه در حالی که انقلاب اسلامی در ایران در اوج جذابیت مردمی، اسلام عقلانی، رحمانی و معتدل را در جهان معرفی می‌کند، جریان‌هایی در جهان اسلام پدید آمده‌اند که تصویری مخدوش، زشت، ناجور و خشن از اسلام ارائه می‌کنند که گویی با تمام دنیا سر جنگ و ستیز دارند، دستاوردهای عقلانی و مشترک بشر معاصر را انکار می‌کنند، اهل مدارا و تحمل با دیگران نیستند، به جنگ مذهبی و تکفیری و قشری‌گری دامن می‌زنند، به حقوق بشر و ارزش‌های اخلاقی در مواجهه با مخالف هیچ اعتقادی ندارند و… و در یک کلام، اسلام در نزد آنان دارای تصویری است که هیچ جذابیتی ندارد و نه تنها موجب بازگشت به اسلام اصیل و ایجاد وحدت میان مسلمین و احیای عزت از دست رفته آنان نمی‌شود بلکه با ایجاد تنفر در مردم، موجب دین‌گریزی هم می‌شوند.این جریان‌های تکفیری، افراطی و خشونت‌طلب، در هر کجای جهان که باشند، به سود اسلام عقلانی و معتدل و جذاب عمل نمی‌کنند و با این که شعارهای تند و تیز علیه امریکا و اسرائیل سر می‌دهند اما در حقیقت در حال تقویت جبهه همان کسانی هستند که ادعای مبارزه با آنان را دارند. به تعبیر آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، جریان‌هایی مانند طالبان، تروریست‌ها و افراطیون در راستای منافع اسرائیل عمل می‌کنند.

ایران و انگلیس درمسیر عادی‌سازی روابط

روزنامه آرمان: پس از روی کارآمدن دولت یازدهم اما سیاست‌های خارجی ایران تغییرکرد و این فرصت برای ایران و انگلیس به‌وجود آمد تا دو کشور روابط خود را در مدارصحیحی قرار دهند که این روابط می‌تواند بر اساس منافع ملی و در چارچوب احترام متقابل به سمت و سوی قابل قبولی حرکت کند، مشروط بر اینکه لندن تعریف مستقلی از سیاست خارجی خود در مقایسه با واشنگتن داشته باشد. لذا تجربه ۳ دهه گذشته ثابت کرده که انگلیس می‌تواند به دور از تاثیرپذیری آمریکا و بر اساس شناخت دقیقی که از ویژگی‌های کشورهای شرقی دارد در سیاست‌های خود بازنگری کند. اگرچه برقراری رابطه مجدد میان تهران- لندن نیازمند یک زمینه روانی است اما دستگاه‌های دیپلماسی دو کشور می‌توانند چارچوب قابل قبولی برای تعامل دوجانبه ترسیم کنند. هر چند انگلیس به لحاظ اقتصادی بیش از ایران نیازمند تعامل با این کشوراست اما با توجه به سیاست دولت یازدهم برای تنش‌زدایی در روابط خارجی اکنون فرصت مناسبی فراهم شده تا لندن اشتباهات گذشته خود را نسبت به ملت ایران جبران کند.

انتهای پیام/

منبع : شبکه اطلاع رسانی دانا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب