پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:33:52 - یکشنبه 4 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزیده مطبوعات چهارم اسفند
روزنامه های دومین روز هفته (یکشنبه – چهارم اسفند) مهمترین اخبار خود را به اظهارات علی لاریجانی در گفتگو با روزنامه فیگارو و همچنین ادامه آشوب ها در اوکراین اختصاص دادند. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه های دومین روز هفته (یکشنبه – چهارم اسفند) مهمترین اخبار خود […]

روزنامه های دومین روز هفته (یکشنبه – چهارم اسفند) مهمترین اخبار خود را به اظهارات علی لاریجانی در گفتگو با روزنامه فیگارو و همچنین ادامه آشوب ها در اوکراین اختصاص دادند.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه های دومین روز هفته (یکشنبه – چهارم اسفند) مهمترین اخبار خود را به اظهارات علی لاریجانی در گفتگو با روزنامه فیگارو و همچنین ادامه آشوب ها در اوکراین اختصاص دادند.

حجت بر علمای اسلام تمام است

روزنامه جمهوری اسلامی:  اخبار آزار دهنده نسل کشی مسلمانان توسط مسیحیان در آفریقای مرکزی و آواره شدن آنان به کشورهای دیگر هر چند روح هر انسان مسلمانی را دچار افسردگی می‌کند ولی رنج آورتر از آن، به جان همدیگر افتادن خود مسلمانان در کشورهای اسلامی است که هر روز هزاران نفر را در نقاط مختلف جهان اسلام به خاک و خون می‌کشد، فرزندان زیادی را یتیم می‌کند، زنان را دچار بی‌سرپرستی می‌نماید، خانه‌ها و مؤسسات و امکانات زیادی را نابود می‌کند و عوارض منفی فراوانی به همراه می‌آورد. اکنون حجت بر علمای اسلام تمام است و امت اسلامی چشم به علمای خود دوخته است. علما باید ابتدا وحدت خود را تضمین کنند و سپس به سراغ حل مشکلات مسلمانان بروند. عمل به این هر دو امکان پذیر است و عذری نیز وجود ندارد.

این رزم قرارگاه می خواهد

روزنامه کیهان: بدون بسیج مردم و جلب همراهی آنها چه در حوزه اصلاح الگوی مصرف و چه در زمینه کارآفرینی و خلاقیت و بهره‌وری، و بدون اجماع نخبگان و مسئولان درباره اینکه تنها راه بقا و استقلال و پیشرفت و آقایی در جهان، بستن کمر همت و ایستادن روی پای خود و خطرپذیری و خودباوری و مجاهدت شبانه‌روز است، نمی‌توان به آرمان راهبردی اقتصاد پویا و مقاوم و شکوفا دست یافت. دولت محترم در این میان شاید سزاوارتر از دیگران باشد که در ایجاد اجماع ملی زیر پرچم هدایت رهبر معظم انقلاب پیش‌قدم شود و با عبور از افراطیون مدعی حمایت، این باور را منتشر سازد که اولا اولویت را به اقتدار درون‌زا می‌دهد و دیپلماسی را تنها یک ابزار از ده‌ها ابزار لازم تلقی می‌کند، ثانیا عازم است که کار نیمه تمام و رها شده دولت قبلی را به سرانجام برساند و ثالثا مراقب خواهد بود که حاشیه‌ها را- مانند سال‌های آخر دولت قبل- تبدیل به مسئله مهم خود نمی‌کند.

انقلاب شکننده

روزنامه شرق : در شرایط موجود، اتخاذ هرگونه تصمیمی از سوی مقامات اوکراینی در همگرایی با غرب یا روسیه، موجب زیان‌دیدن برخی از مردم این کشور و درنتیجه مخالفت با آن تصمیم خواهد شد. شاید سران اوکراینی باید با درپیش‌گرفتن سیاست خارجی چندضلعی و عدم انتخاب مطلق بین مسکو و بروکسل، به پیشبرد منافع خود بیندیشند. گرچه برخی از کارشناسان معتقدند اوکراین هنوز هم در جهت‌دهی سیاست خارجی خود سردرگم است و این کشور تاکنون در برابر روسیه و غرب سیاست مشخص و معینی نداشته است… بیراه نیست بگوییم آنچه در «کی‌یف» شاهدش هستیم مهر تاییدی است بر ادعای نافرجام‌بودن انقلاب‌های نارنجی. اوکراین لهستان و مجارستان نیست که پس از فروپاشی شوروی به فرهنگ ناتوان خود بازگردد.

کرملین مات شطرنج اوکراین

روزنامه مردم سالاری: روسیه می‌توانست پیروز میدان بماند یا حداقل از حد و اندازه مات شدن خود در شطرنج اوکراین بکاهد اگر با فساددولتی یانوکوویچ مقابله می‌کرد یا از برخورد خشونت آمیز با مخالفان به شیوه‌های ک‌گ‌ب جلوگیری می‌کرد . اگرچه انقلاب آبی در اوکراین با راهبری منسجم برلین تا کنون به موفقیت رسیده است اما خداوند بلند مرتبه در قرآن کریم می‌فرماید« إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ» و این بدان معناست که مردم این کشور از حکومت یانوکوویچ به خشم آمده بودند. البته وادادگی آنها به غرب موضوعی است که درآینده در تعامل اوکراین با جهان می‌توان مساله‌ساز شود. ایرانی‌ها در سال ۵۷ استراتژی «نه شرقی‌، نه غربی» را به عنوان دیپلماسی کلان خود قرار دادند تا تبدیل به مستعمره کرملین یا اتحادیه اروپا و کاخ سفید نشوند. امروز ممکن است برخی بگویند که افراد خاصی از انقلاب آبی در اوکراین ذوق کرده‌اند اما اتفاقات خونین کی‌یف و نحوه تعامل آنها با قدرتهای شرق و غرب می‌تواند راهگشایی برای حفظ استقلال و کیان ایران اسلامی باشد.  همزاد پنداری با وضعیت اجتماعی اوکراین و ایران خیانت به دموکراسی و مردم‌سالاری دینی جمهوری اسلامی می‌باشد. در طول تاریخ ایرانی‌ها اگرچه در برابر هرگونه فساد در هر مقامی قیام کردند اما هرگز دست به دامن اجنبی‌ها نشدند زیرا آنها پس از عهدنامه ترکمنچای و کودتای ۲۸ مرداد دانستند میان استعمارگران، خواه شرقی، خواه غربی، هیچ وجه تمایزی وجود ندارد.

امیر جوان قطر وارث جاه طلبی‌های پدر

روزنامه خراسان: عربستان قصد دارد، مرزهای زمینی را به روی قطر ببندد و همچنین مانع استفاده از حریم هوایی عربستان برای انجام هر گونه عملیات حمل و نقل از قطر شود. همچنین قرارداد قطر که در مناقصه ای برنده شده بود و به موجب آن اجازه می یافت پروازهایی را داخل عربستان میان شهرهای این کشور انجام دهد نیز لغو خواهد شد. علاوه بر آن توافقات تجاری که در سال ۲۰۰۶ میان عربستان و قطر امضا شده بودند نیز لغو خواهند شد. با این حال تحلیلگران معتقدند، جاه طلبی های سیاسی قطر پایانی غم انگیز را برای پادشاه جوان این کشور به همراه خواهد داشت. تمیم این روزها دارد تاوان سیاست های پدری را پس می دهد که فکر می کرد می تواند با بیش فعالی سیاسی برای خود در خاورمیانه جایگاهی دست و پا کند. چالش میان دوحه و ریاض آغازی است برای درد سرهای بزرگ یک کشور کوچک.

گذر اصلاح طلبان از فریز

روزنامه سیاست روز: حالا به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان که با پناه گرفتن در پس کاندیداتوری آقای روحانی توانستند خود را از شرایط فیریز فعالیت‌های سیاسی برهانند برای دستیابی به خاکریزهای رسانه ملی، دوباره در پس دولت یازدهم جان‌پناه گرفته‌اند. آنها تلاش دارند تا با تاختن به صداوسیما به هر بهانه‌ای این پایگاه را تضعیف کنند و برای این منظور چه بهانه‌ای بهتر از این ادعا که رسانه ملی با دولت یازدهم همراهی و همدلی ندارد.  نگاهی جدی به انتقادات تند و تیز رسانه‌های اصلاح‌طلب به صداوسیما به بهانه‌های مختلف و ایجاد شبهه عدم همراهی این رسانه با دولت از جمله ماجرای اخیر گفتگوی ویژه رئیس جمهور با مردم که با تأخیر قابل توجهی در پخش موجب بروز حواشی مختلف شد، داستان حدیث کلید دروغ عمو پورنگ و انتساب آن به نماد کلید حجت‌الاسلام روحانی و شعله‌ور‌تر کردن دلخوری بختیاری‌ها از آن چه در سریال سرزمین کهن کمال تبریزی پیش آمد، همه و همه شاهدمثال‌های خوبی برای این موضوع است. به هر تقدیر آقای ضرغامی که از سوم خرداد ۱۳۸۳ ریاست سازمان صداوسیما را برعهده دارد، خرداد ۱۳۹۳ پایان دومین دوره ریاست او بر صداوسیما است و اصلاح‌طلبان چندان فرصتی ندارند برای تغییر موازنه در رسانه ملی به نفع خود. تغییر موازنه‌ای که نفوذ در این سازمان و تصاحب برخی جایگاه‌های مدیریتی کلان این سازمان کف نشانه‌روی اصلاح‌طلبان و نشستن رئیسی هم‌سوتر و همراه‌تر با جریان اصلاح‌طلبی سقف فعلی مطالبات آنها از معادلات پیش رو با سازمان صداو سیما است.

آشتی ملی؛ ضرورت و مصلحت سیاسی

روزنامه قانون:  اگر دولت و سیاستمداران موفق گردند طرح بزرگ “آشتی ملی” پیش رود و تمامی ایرانیان را در این چهارچوب متحد کند بار دیگر شاهد ناکامی دشمنان خواهیم بود و در غیر این‌صورت با جناح بازی‌ها و دشمنی‌های فردی و گروهی، منافع و امنیت ملی کشور دچار چالش خواهد شد و این مسئله می‌تواند تهدیدی برای  آینده سیاسی کشور باشد. باید مراقب بود که روحیه خستگی اقتصادی و اجتماعی بر جامعه حکمفرما نگردد که این مسئله می‌تواند با اجماع مناقشات سیاسی تبدیل به فرهنگ قهر و نفاق گردد و در این زمینه مکانیسم آشتی ملی تنها می‌تواند موجبات اعتماد و حس همدلی را در میان اقشار جامعه فراهم آورد. در خاتمه باید گفت نفرت‌زدایی و بازگشت مخالفان به دامن نظام قبل از آنکه یک واجب عقلی باشد یک ضرورت و مصلحت سیاسی است که می‌تواند اقتدار و انسجام نظام جمهوری اسلامی را تحکم ببخشد و بستر همدلی و همگرایی ملی را برای تمامی اقشار و گروه‌های سیاسی فراهم کند و باید مهم‌ترین مسئله ما این باشد چگونه بر گذشته نگاه و چه درس جدیدی از آن حاصل کرد.

اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان چه شد؟

روزنامه رسالت: بعضی رسانه‌ها در روزهای گذشته خبری مبنی بر عزم تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در مورد تاسیس وزارت ازدواج و خانواده را اعلام کردند. صرف نظر از ابعاد کارشناسی موضوع که در نوشتار دیگری باید به آن پرداخته شود، چنین اقدامی نشانه دغدغه‌ و احساس مسئولیت نسبت به خطیرترین مسئله جوانان ما است. مسئله ازدواج و تحکیم خانواده اگر صحیح اتفاق بیفتد، قطعا موجب تامین آرامش و زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها و همواره کننده مسیر رشد و تکامل فرزندان ما خواهد بود. این احساس مسئولیت، نسبت به نتایج به دست آمده از غفلت‌های گذشته اگر چه حادثه‌ای دیر هنگام تلقی می‌شود اما از جهت پیشگیری از آسیب‌های بیشتر در آینده، رویدادی در خور تحسین است. گویا برخی از آسیب‌های اجتماعی پنهان که می‌توانند به تهدیدی آشکار تبدیل شوند به تازگی محسوس شده و جدی گرفته می‌شوند.

شاهدی بر تمایل ۱+۵

روزنامه آرمان: ادامه مذاکرات در وین نشان می‌دهد که ایران و ۱+۵ توانسته‌اند به‌رغم مشکلات و بدبینی‌های فراوان دور یک میز بنشینند و برای آینده مذاکرات گام‌های نهایی را طرح‌ریزی کنند. طبعا موفقیت کشورمان در گفت‌وگوهای هسته‌ای عرصه را بر رقبای منطقه‌ای اگر نگوییم تنگ اما عرصه تحرک دیپلماتیک آنها را کاهش می‌دهد. اگر روند گفت‌وگوهای وین در آینده نیز به خوبی طی شود طبعا ایران می‌تواند نقش موثرتری را در حل بحران‌های منطقه و آسیای مرکزی بازی کند. باید اذعان کرد که دولت‌های اروپایی، چین، روسیه وحتی آمریکا روند ۸سال گذشته پرونده هسته‌ای کشورمان را در جهت منافع خود ارزیابی نمی‌کردند به همین دلیل باید گفت که ۱+۵ نیز از تغییرات به وجود آمده در روابط ایران و جامعه جهانی به واسطه توافق ژنو استقبال می‌کند. همین که این مذاکرات به زودی دنبال می‌شود و مسئول سیاست خارجی اروپا( کا ترین اشتون) به ایران می‌آید شاهدی بر تمایل ۱+۵ بر ادامه گفت‌وگوها و نیز دلیلی بر موفقیت رویکرد دیپلماسی دولت تدبیر و امید است.

اوکراین قربانی شکاف‌های بین‌المللی

روزنامه تهران امروز: اوکراین وضعیت منسجمی نداشته و همواره در کشاکش حل تضادهای خود بوده است. اما در حال حاضر مهم‌ترین تعارض بین مردم و دولت شکل گرفته و آنچه آینده اوکراین را تهدید می‌کند بروز جنگ داخلی در این کشور برمبنای شکاف‌های مذکور است. در نتیجه به نظر می‌رسد مشکل اوکراین تنها با اشغال پایتخت توسط معترضان حل نشده و جنگ داخلی در آینده این کشور را تهدید خواهد کرد. نمی‌توان به آسانی چشم‌انداز روشنی از تحولات آینده ارائه داد؛ خصوصا آنکه بازیگران منطقه از جمله روسیه سیاست مبهمی را در پیش گرفته‌اند. به نظر می‌رسد بعد از این، مسکو در ابتدا با سیاستی محافظه‌کارانه به مسائل اوکراین ورود پیدا کند زیرا روسیه با موضوع سوریه و دخالت غربی‌ها در این کشور روبه رو است و نمی‌خواهد آمریکا با برگ اوکراین منافع روسیه در خاورمیانه را تهدید کند و مسکو مجبور شود در برخورد با این امر متحمل هزینه‌های فراوانی گردد. بنابراین روس‌ها در پی آن خواهند بود که مسائل اوکراین را به شیوه داخلی حل کرده و از غربی‌ها بخواهند بحران اوکراین را از طریق مهیا کردن شرایطی آرام،برای برگزاری انتخاباتی سالم، حل و فصل نمایند.

رسالت بزرگ وزارت نفت

روزنامه اعتماد: یکی از اشکالات عمده‌یی که در سیستم فروش نفت ایران و شرکت نفت وجود دارد، خام‌فروشی است و متاسفانه این امر موجب متضرر شدن کشور ما می‌شود. به این دلیل که ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد نمی‌شود و نفت خام که حامل ارزش‌های فراوانی است با قیمت ارزان فروخته می‌شود. بنابراین اقتضای زمانی ایجاب می‌کند که متناسب با شرایط روز و پیشرفت زمان و نیاز دنیا در مورد ماده پرارزش نفت و فروش آن تصمیم‌گیری کنیم و مدل‌های جدیدی را متناسب با نیاز کشورمان مد نظر قرار دهیم. به خصوص امروزه که ما به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم باید بتوانیم در قالب قراردادهای جدید وارد تعامل با دنیا شویم.  نفت نعمت بسیار گرانبهایی است بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا با توجه به فضای جدید به وجود آمده، در زمینه نفت و گاز جزو کشورهای برتر دنیا شویم تا از این طریق اقتصاد کشور را متحول کرده و در مسیر توسعه یافتگی گام‌های بلندی‌برداریم.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب