پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:29:14 - سه شنبه 27 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عسل رابر،شناسنامه دار شود
به گزارش ” صبح رابر “سعی در معرفی تولیدات داخلی از جمله عسل خوش طعم و منحصر به فرد رابر داریم و این معجون را به عنوان نجات بخش اقتصاد رابر می‌دانیم ،زنبور دار رابری که در کوهستانها و دشتهای این شهرستان سالها منتظر دست رنجش و عرضه به بازار مصرف است مردم سخت کوش […]

به گزارش ” صبح رابر “سعی در معرفی تولیدات داخلی از جمله عسل خوش طعم و منحصر به فرد رابر داریم و این معجون را به عنوان نجات بخش اقتصاد رابر می‌دانیم ،زنبور دار رابری که در کوهستانها و دشتهای این شهرستان سالها منتظر دست رنجش و عرضه به بازار مصرف است مردم سخت کوش این دیار این تلولو زیبای طبیعت را در قالب زنبورداری بر سر سفره‌های ایرانیان آورده اند و در نهایت محصول این هنرنمایی به یکی از خوش طعم ترین عسلهای ایران زمین تبدیل شده است.

در نهایت تعجب عسلهای چینی را در ویترین مغازه‌ها به اسم عسل رابر می‌بیند که با وجود کیفیت بسیار اندک با بسته بندیهای زیبا و قیمتی متناسب با عسل داخلی عرضه می‌شود. عامل اساسی بی اعتمادی نسبت به خواص واقعی عسل طبیعی رابر شده که این امر ناشی از عدم کنترل از سوی مسئولین ذیربط وسازمان غذا ودارو بوده که متاسفانه در این زمینه کوتاهی می شود.


حسین مهدیپور   یکی از تولید کنندگان عسل در رابر ، اظهارداشت: ۲۳ سال به پرورش زنبور عسل مشغولم  در شهرستان رابر همه شرایط مهیاست که محصول عسل به صورت طبیعی و بکر به دست مشتری برسد بطوریکه این شهرستان یکی از زیباترین عرصه‌های طبیعی را به لحاظ تنوع رویش گیاهان مختلف در دشتها را دارد و شرایط آب و هوایی بهترین اقلیم را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است و به همین  خاطر یک شرکت تعاونی در سال ۱۳۸۱راه اندازی شد این شرکت تعاونی دارای  ۱۲۰ نفر اعضاء می باشد  . در حال حاضر  عسل بی موم رابر، ۱۵ تومان و عسل مومدار۲۰ تومان است .

وی افزود:  با توجه به نظر کارشناسان عسل رابر بیشتر از اینکه جنبه غذایی داشته باشد جنبه دارویی دارد و بسیاری از مصرف کنندگان نیز به همین دلیل از عسل رابر استفاده می‌کنند صادراتی عسل نیز توسط تولید کنندگان این شهرستان تامین می‌شود و به عنوان اسم عسل دیگر مناطق به فروش می رسد ، زنبورداران  رابری حمایت کننده ندارند، جلوگیری از ورود عسل تقلبی به بازار مهم ترین کمکی است که دولت می تواند به زنبورداران رابری  داشته باشد .

وی درباره مهمترین مشکل تولید کنندگان عسل یادآورشد: مهمترین مشکل زنبورداران در بسته بندی تولیدات است، ضمن اینکه موسسه خاصی برای خرید محصول ازدست زنبورداران وجود ندارد تا تولیدکننده مستقیما محصول خود را به فروش برساند. شناسنامه دارکردن عسل مهم ترین خواسته زنبورداران  است که متاسفانه هنوز محقق نشده است. ما زنبورداران اعلام همکاری با متولیان این امر می نماییم .ما می‌گوییم عسل داریم و این محصول با کیفیت بسیار عالی تولید می‌شود اما چرا   تا کنون برای توسعه این صنعت اقدام ارزشمندی  صورت نگرفته  زنبور داری شغل آبا و اجدادی این مردم است ، وقتی زنبوردار مجبور است محصول را فله ای تحویل بازار دهد حتی کسی متوجه نمی‌شود که این عسل تولید رابر است.در حال حاضر محصول عسل رابر هیچ برندی در خصوص معرفی عسل رابر وجود ندارد مثل گردوی رابر که درنهایت با اسم تویسرکان به خارج از کشور عرضه می‌شود.

زنبوردار رابری نیز در خصوص مشکلات زنبور داران این شهرستان گفت: هیچ حمایتی از تولید کننده عسل عملا صورت نمی‌گیرد و در نهایت پس از یک سال تلاش مداوم و برداشت عسل در دو فصل پائیز و بهار خریدار ما دلالهایی هستند که به قیمت پائین محصول را از تولید کننده می‌خرند و در نهایت در شهرهای دیگر با قیمتها چند برابر سود سالانه ما به مصرف کننده می‌فروشند.

ذوالعلی  در گفتگو با مهر اظهارداشت:  برداشت عسل در هر سال دو بار در رابر انجام می‌شود و بخش قابل توجهی از عسل تولیدی در این شهرستان به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

وی افزود: شهرستان رابر به دلیل شرایط اقلیمی یکی از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور و استان کرمان محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی رابر گفت: در این شهرستان بیش از ۴۰ هزار کلنی زنبور در رابر وجود دارد و نزدیک به ۴۰۰ نفر در این بخش فعال هستند و آمادگی لازم برای حمایت از افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند وجود دارد.

انتهای پیام /اختصاصی صبح رابر

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب