پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:26:55 - پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزیده مطبوعات ۴ اردیبهشت/ تدبیری که «نا» امید شد!
رسانه های اصلاح طلب در اقدامی هماهنگ به بحث تعداد کم انصراف دهندگان پرداختند و هر کدام به طریقی ه دنبال مشخص کردن مقصر این ماجرا هستند. به گزارش “ صبج رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، رسانه های اصلاح طلب در اقدامی هماهنگ به بحث تعداد کم انصراف دهندگان پرداختند و هر کدام […]

رسانه های اصلاح طلب در اقدامی هماهنگ به بحث تعداد کم انصراف دهندگان پرداختند و هر کدام به طریقی ه دنبال مشخص کردن مقصر این ماجرا هستند.

به گزارش “ صبج رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، رسانه های اصلاح طلب در اقدامی هماهنگ به بحث تعداد کم انصراف دهندگان پرداختند و هر کدام به طریقی ه دنبال مشخص کردن مقصر این ماجرا هستند.

اتفاق تازه در رابطه دولت و مردم

روزنامه ایران: آمار نشان می‌دهد در گذشته بیش از کل جمعیت کشور و بیش از همه کسانی که از سال ۸۹ از دنیا رفتند، یارانه نقدی پرداخت می‌شد، امری که حتی در فروردین‌ماه نیز اتفاق افتاد. از این رو میزان فعلی انصراف از دریافت یارانه بسیار مهم است. در این میان نباید فقط به کمیت آمار انصراف توجه کرد ضمن این‌که اگر دستگاه‌های دیگر با صداقت با دولت عمل می‌کردند، ‌این کمیت بهتر می‌توانست باشد. اکنون با احترام دولت به تشخیص مردم، رابطه جدیدی میان دولت و مردم شکل گرفته است. این رابطه را باید اتفاق جدید در صحنه سیاست ایران به حساب آورد، رابطه‌ای که روز به روز در حال افزایش است.

عمق اختلافات ایران و عربستان

روزنامه سیاست روز: اگر عربستان به ظاهر می‌خواهد روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران به واسطه شخصیت‌هایی بهبود بخشد، نه از سر دوستی و قرابت‌های دینی و مذهبی است که از سر دشمنی‌هایی است که سالهاست علیه ایران اتخاذ کرده است.  اگر بپذیریم که مفهوم استراتژی، «به معنای هنر به کارگیری هر چه بهتر امکانات برای رسیدن موفقیت‌آمیز به مقصد در مقابل دیگر بازیگران است»، همین سیاست و دیپلماسی که اکنون بر روابط دو کشور سایه افکنده بسیار بجا و مناسب است. ذوق‌زدگی برای بهبود روابط از سوی برخی مقامات و شخصیت‌های کشور با عربستان سیاستی نیست که، منافع ملی ایران را تامین کند.عربستان آبستن تحولاتی است که اکنون جایگاه آن را متزلزل کرده است. آیا گسترش دوباره روابط با کشوری که خود در آستانه تحولات و سرنگونی است از نظر علم سیاست درست است؟

تدبیری که «نا» امید شد!

روزنامه وطن امروز: این روحانی است که باید پیام ۲۰ فروردین ملت را بگیرد، شاید این پاسخی است به اراده‌ای که می‌خواست رنگ گفتمان مصالحه را به روزهایی بپاشد که یادگار گفتمان مقاومتند، اراده‌ای که بناداشت در هیاهوی ثبت‌نام برای یارانه، پیام ۲۰ فروردینی را که میراث دانشمندان مجاهد این سرزمین است از خاطر ملت ببرد، حالا کسی که پیام ۲۰ فروردین ۸۵ را برنمی‌تابید، باید چاره‌ای بیندیشد برای پیامی که ملت از ۲۰ فروردین ۹۳ برای او مخابره کرده است! اما با همه این احوال «هدفمندی یارانه‌ها» برای ارتقای کشور طرح بزرگ و لازمی است، اجرای آن عزمی ملی می‌طلبد، حالا دولت در دست هر کسی باشد، این است که نمی‌دانیم بر اوضاع و احوال پیش آمده باید خندید یا باید گریست!

رفراندوم یارانه‌ای؟

روزنامه شرق: بهترین راه برای حل توأم مسایل قیمت‌های انرژی، یارانه نقدی، نرخ پایین انباشت سرمایه و رکود عمومی، ریختن بخش اعظم مابه‌التفاوت یارانه به حساب بنگاه‌های تولید در قبال خرید از آنها و تحویل کالاهای خریداری‌شده به خانوارها به قیمت تمام‌شده و به اقساط است. به‌هر‌حال پیشنهاد می‌کنم درآمدهای حاصل‌شده از هدفمندی حامل‌های انرژی در مرحله اول برای خرید کالاهای بادوام از اتومبیل گرفته تا پنکه، با سفارش‌گذاری ملی و فروش آن به اقساط، بدون هزینه‌های مالی به خانوارها باشد. مثلا دولت می‌تواند یک‌میلیون اتومبیل، چندمیلیون یخچال، فریزر، کولر، پلوپز و… را به شرط اصلاح محصول از تولید‌کنندگان پیش‌خرید کند و آنها را در عرض یکسال به متقاضیان بفروشد. به این شکل عرضه و تقاضا هر دو تحریک می‌شوند و تولید ملی جان تازه‌ای می‌گیرد و اقتصاد ملی از رکود خارج می‌شود و چون محصولات به قیمت تمام‌شده و به اقساط داده می‌شود، هزینه‌های مالی در قیمت‌گذاری‌ها از بین می‌رود و موجب سقوط‌های واقعی بهره و تورم می‌شود.

عوامل ناکامی در مجاب کردن مردم به انصراف از یارانه

روزنامه مردم سالاری: گذشته از اینکه بمباران تبلیغاتی یارانه بگیران که تقریبا از تمام رسانه‌های منسوب به دولت انجام می‌گرفت، ‌نمی‌توانست شیوه‌ای مناسب باشد، و بیش از آنکه مجاب کننده باشد، ‌خسته کننده بود،‌ شیوه آن نیز کاملا به طور عکس عمل می‌کرد. یک شیوه این تبلیغات این بود که در مصاحبه با مردم عامی از آنها پرسیده می‌شد که آیا یارانه خواهند گرفت یا نه، ‌و اکثریت قریب به اتفاق آنها پاسخ منفی می‌دادند. صدا و سیما انگار فراموش کرده بود که آن کسانی که با آنها مصاحبه می‌کند،‌ همین مردم کوچه و خیابان هستند. یعنی صداوسیما از هر ۵ نفر حتی به یک نفر نیز برخورد نمی‌کرد که قصد گرفتن یارانه را دارد؟ این سوال چنین به ذهن متبادر می‌کرد که اغلب افراد دروغ می‌گویند و صرفا در مقابل دوربین چنین می‌گویند و برای یارانه نیز ثبت نام خواهند کرد. بد نیست امروز صداوسیما مجددا از مصاحبه شوندگان بپرسد که آیا ثبت نام کرده‌اند یا خیر. و شیوه بدتر صدا و سیما برای مجاب کردن مردم،‌ مصاحبه با چهره‌های مشهور بود. کسانی که با در آمدهای چند ده میلیونی یا حتی میلیاردی اعلام می‌کردند که از گرفتن یارانه انصراف خواهند داد و بلافاصله این سوال را در اذهان ایجاد می‌کرد که آیا این نماینده مجلس یا آن فوتبالیست هم تا الان یارانه می‌گرفته است؟

 مشکل کمپین انصراف از یارانه و پیام آن

روزنامه ابتکار: بی اعتمادی مردم به موضوع انصراف از یارانه بیش از هر چیز، پسماندی از دولت گذشته است که اکنون نیز ادامه حیاتش را مدیون حضور مستمر و دور از خرد گروههای موسوم به فشار می‌باشد. گرچه در این مسیر عدم سرمایه گذاری دولت در صحنه اجتماعی نیز در خور توجه است. سرمایه‌گذاری در بخش اجتماعی، درست مثل سرمایه گذاری در بخش مالی است یعنی هر چه دولت سرمایه گذاری کند و مهم‌ترین سرمایه خود یعنی اعتماد خود را به بخش اجتماعی تقدیم کند، بخش اجتماعی هم به طور متقابل به دولت اعتبار می‌دهد و سرمایه اعتماد خود را تقدیم می‌کند.

لازمه های “عزم ملی” در عرصه فرهنگ و اقتصاد

روزنامه خراسان: صبر و مقاومت در برابر دشمنان و مخالفان: برای نیل به هدف و آرمان تعریف شده در عرصه فرهنگ و اقتصاد باید در کنار تصمیم قاطع از سنگلاخ ها و موانع سر راه نیز نهراسید و صبر و شکیبایی داشت. بنا به تعبیر قرآن کریم یکی از شاخص ها و مؤلفه های عزم داشتن، برخورداری از صبر و مقاومت در برابر آزار و اذیت دشمنان و مخالفان است. لذا در برابر عزم ملت، تهدید و تحریم دشمن نمی تواند خلل چندانی به وجود آورد.  عزم ملی مستلزم فداکاری و ایستادگی است و در این مسیر باید گذشت و ایثار کرد؛ گذشت و ایثاری در ابعاد ملی. تجربه موفق بیش از سه دهه انقلاب نشان داده که شعار «ما می توانیم» یک حقیقت است. تجسم این شعار در عرصه انرژی هسته ای، سلول های بنیادی، سدسازی، فناوری هوا و فضا، پیشرفت های پزشکی و ده ها عنوان دیگر خود را نشان داده است. پس ما که چنین تجارب موفقی داریم، چه دلیلی دارد که برای فتح قله های بلندتر در عرصه فرهنگ و اقتصاد عزم خود را جزم نکنیم و خیز بلند برنداریم؟

ثبت‌نام پیش‌بینی‌نشده برای یارانه

روزنامه آرمان: دولت از همه ابزارهای در دسترس خود و گروه‌های مرجعی مانند صداوسیما استفاده کرد و اکنون برآورد نتیجه به‌دست آمده، قابل تامل است. دولت باید از این موضوع درس بگیرد چراکه وقتی در شرایط سختی قرار دارد، فرصتی برای اشتباه کردن نیست. باید اذعان داشت درک صحیح، عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود و نظرهای عالمانه در این بحث، سبب به‌وجود آمدن چنین وضعیتی شده است. بهتر این بود که ایده‌های مختلف درمورد هدفمندی و روش‌های آن در میان افراد مخالف و موافق به بحث و پرسش گذاشته می‌شد تا تصمیم‌گیری مناسبی اتخاذ شود. یکی از دلایل عدم موفقیت در منصرف کردن مردم از دریافت یارانه نقدی، تفاوت نگاه‌ها و شیوه‌ها در دولت است. در میان دولتمردان، نظرات متفاوتی در مورد نوع پرداخت یارانه با موضوعات پیرامون آن وجود دارد. وزیر اقتصاد بیان کرده بودند که ۱۰ میلیون ثروتمند را شناسایی کرده‌اند و به این افراد یارانه تعلق نخواهد گرفت. اگر این اقدام صورت گرفته بود، مناسب‌ترین روش برای حذف یارانه‌های مردم بی‌نیاز محسوب می‌شد و نیازی به سیستم ثبت‌نام الکترونیکی نبود.

مخالفان دولت می خواهند نسخه خاتمی را برای روحانی بپیچند

روزنامه قانون: انتقادهای عجیب و غریب به دولت روز به روز افزایش می‌یابد. این در حالی است که مردم مشکلاتی دارند که به دولت کنونی مربوط نیست و مربوط به دولت گذشته است که اتفاقا منتقدان و مخالفان کنونی دولت، خود باعث و بانی به‌وجود آمدن چنین مشکلاتی هستند. درواقع منتقدان کنونی دولت خود با همکاری با دولت گذشته این تورم، بیکاری، نابسامانی و شرایط بین‌المللی را به‌وجود آوردند، در این مورد هیچ شکی نیست. در این میان مردم هستند که در تمام صحنه‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند و الان از هر کس، از هر طبقه اجتماعی-اقتصادی اگر سوال شود انتظار شما چیست؟ پاسخ‌شان این خواهد بود که کمک کنید تا مشکلات حل شود. تورم، بیکاری و مشکلات مختلفی که امروز گریبان مردم را گرفته، مشکل اصلی مردم است و مردم از مجلس و دولت توقع دارند که با یکدیگر همکاری کنند تا این مشکلات حل و فصل شود.

نقشه راه دولت کدام است؟

روزنامه کیهان: میلیون نفری که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کردند، چند طیف متفاوتند. اگر یک سوم این رقم سزاوار دریافت یارانه‌اند، دو سوم دیگر کسانی هستند که به خاطر فقدان نقشه راه و ضعف تدبیر دولت، قانع نگردیده و اعتمادشان برای یک کار بزرگ ملی جلب نشد، حال آن که اغلب آنها- با عنایت به سابقه روح جمعی ایرانی- آماده فداکاری‌های به مراتب بزرگ‌تر هستند؛ ضمن اینکه بی‌تردید آسیب‌دیدگی فرهنگ عمومی (ناشی از سبک زندگی غلط و پرمخاطره برخی جریان‌های سیاسی) در این عدم مشارکت برای یک پروژه مهم ملی موثر بوده است. دولت برای جبران می‌تواند و باید اولا سراغ درآمدهای مالیاتی مشروع از ثروتمندان و بازپس‌گیری بدهکاری بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از رانت‌خواران برود تا اعتماد عمومی رو به تقویت برود. ثانیا به کاهش هزینه‌های جاری اهتمام ورزد و ضمنا از برخی ریخت و پاش‌های اعتمادسوز- که در چند ماه اخیر بعضا رخ داد- ممانعت کند. ثالثا اقتصاد مقاومتی را جایگزین واقعی خوش‌گمانی به بیگانه نماید. رابعا در حامیان ناهمراه خود و نیز سبک زیست سیاسی و مدیریتی تجدید نظر کند و سرانجام، فرهنگ را حیاتی‌تر از هوای تنفس تلقی کند و در کنار اهتمام به ترویج فرهنگ اسلامی، بدون رودربایستی در برابر شبیخون سازمان یافته و جریان‌های معارض و مزاحم فرهنگی وارد میدان شود. این گونه اعتماد عمومی ملت شریف و متدین نیز احیا خواهد شد.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب