پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:41:09 - سه شنبه 13 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
درسهایی از مکتب تربیتی امام سجاد (ع)
به گزارش” صبح رابر” در سالروز ولادت یکی از اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) قرار داریم . شخصیت بزرگواری که در مدت ۳۴ سال امامت ، با تدبیر و درایت و هوشمندی ، آموزه های وحی را در دورانی پر از فتنه و آشوب به جامعه اسلامی عرضه کرد تا گرد و غبار تحریف […]

به گزارش” صبح رابر” در سالروز ولادت یکی از اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) قرار داریم . شخصیت بزرگواری که در مدت ۳۴ سال امامت ، با تدبیر و درایت و هوشمندی ، آموزه های وحی را در دورانی پر از فتنه و آشوب به جامعه اسلامی عرضه کرد تا گرد و غبار تحریف و بدعت را از سیمای پاک اسلام بزداید . او امام علی بن حسین (ع) ملقب به امام ” سجاد ” است که امروز در سالروز ولادتش فرصت را مغتنم می شماریم و فرازهایی از زندگی این امام را برای شما دوستان عزیز نقل می کنیم . قبل از هرچیز ، این روز را به شما تبریک می گوئیم و از خداوند می خواهیم که به ما توفیق شناخت هرچه بیشتر سیره اهل بیت پیامبر(ص) را عطا فرماید و ما را در راه ِ درست دین ، ثابت قدم بدارد .

امام سجاد (ع) ، فرزند امام حسین (ع) است که در سال ۳۶ هجری قمری ، جهان را به نور وجود خود روشن ساخت . زندگی پربرکت ایشان ۵۷ سال به طول انجامید . فراز مهم زندگی امام سجاد (ع) ، دوران امامت ایشان است که پس از حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) ، آغاز شد . امام سجاد (ع) در جریان واقعه کربلا ، به دلیل شدت بیماری ، نتوانست در صحنه نبرد حق و باطل حضور یابد . مشیت الهی چنین بود که ایشان زنده بماند و در روزگار سخت و پرحادثه پس از شهادت پدرش امام حسین (ع) ، امت اسلامی را رهبری کند . بخش مهمی از مسئولیتهای دوران امامت حضرت سجاد(ع) ، رساندن پیام روشنگرانه قیام کربلا به امت اسلام بود . اقدامات آن حضرت ، شاخه های مختلفی را در بر می گرفت . امام سجاد (ع) ، به نشر مبانی اعتقادی اسلام پرداخت و در این مسیر ، نیروهای صالح و کارآمدی را تربیت کرد . افشای چهره مزوّرانه و منافقانه امویان و مبارزه با سیاستهای جاه طلبانه آنان ، بخش دیگری از اقدامات امام سجاد (ع) بود . آن حضرت در دوران امامت خود ، به تغییر رفتارهای ناهنجار و ترویج مبانی اخلاقی اسلام در جامعه همت گماشت . زیرا بسیاری از مشکلات جامعه آن روز ، ناشی از انحطاط و فساد اخلاقی حاکمان و نیز بخشی از بدنه جامعه بود . آن حضرت با آموزه های خود ، تلاش وافر نمود تا منش و اخلاق مردم را متحول سازد . در همین راستا ، دعای زیبا و پرمحتوای مکارم اخلاق را تعلیم فرمود . این دعا ، بخشی از مجموعه ای به نام صحیفه سجادیه است که یادگار گرانبهایی از امام سجاد (ع) می باشد .

صحیفه سجادیه ، اثر گرانبهایی از اصول اخلاقی و اندیشه های معرفتی است . تامل در گستره تعالیم و معارف صحیفه ، به وضوح نشان می دهد که دعاهای آن ، فراتر از مناجاتهای فردی و راز و نیازهایی است که یک انسان در خلوت و تنهایی با خدای خویش دارد . مناجاتهای صحیفه ، چون منشوری است که ناب ترین اندیشه ها را ، با لطافت و عطر مناجات ، پیوند زده است ؛ تا هم عقل و اندیشه انسانها را بارور کند و هم رابطه آنها را با خدا استوارتر سازد .

امام سجاد (ع) درمیان مردم ، کانون عاطفه و محبت و خانه او ، مرجع مسکینان و یتیمان بود . هر جا که غریب ، بینوا و یا مستمندی رامی دید ، به او محبت می ورزید . روزی عده ای جذامی را مشاهده کرد که مردم از آنها دوری می گزیدند . امام سجاد (ع) آنها را به خانه خویش دعوت و از ایشان با تکریم و محبت فراوان پذیرایی کرد . تواضع آن حضرت در مقابل مردم بدان حد بود که روزی با قافله ای به عنوان خدمتگزار عازم سفر حج شد . آن قافله از نقطه ای دور دست می آمد و آنها امام سجاد را نمی شناختند . امام سجاد (ع) به این کاروان پیوست و راهی سفر حج شد . امام در طول سفر کاروان ، مدتی درخدمت زائران خانه خدا بود ، تا اینکه مردی در بین راه به این قافله رسید و امام را شناخت . او به کاروانیان گفت شما او را نمی شناسید ؟ چرا این شخص بزرگوار را به عنوان خدمتکار برگزیده اید ؟ آنها گفتند او را نمی شناسیم ، اما جوان بسیار خوب و با وقاری است . او امام را معرفی کرد و گفت او نواده رسول خدا ، علی بن حسین ( امام سجاد ) است . کاروانیان شرمنده شدند و از امام سجاد(ع) خواستند که آنان را به خاطر جسارتشان ببخشد . اما امام فرمود من خود این قافله را انتخاب کردم تا به صورت ناشناس توفیق خدمت به مسلمانان را در سفر حج داشته باشم .

در اوضاع نابسامان اجتماعی آن روز که ظلم و ستم ، در تار و پود جامعه ریشه دوانیده بود ، امام سجاد (ع) ، در هر فرصت ممکن ، وجدانهای خفته را متنبه و آگاه می ساخت . آن امام ، حامیان ظلم و نیز عناصر بی تفاوت دربرابر فساد و بی عدالتی را نکوهش می کرد . امام سجاد (ع) در جایی خطاب به یکی از عالمان نام آور زمان خود فرمود :
” می بینم خودت را ، محور آسیاب ستمگران قرار داده ای تا آنها با تکیه بر تو ، به مردم ظلم کنند . ” ایشان خود با زبان دعا در صحیفه سجادیه در اهمیت دفاع از مظلومان ، به درگاه خداوند چنین عرضه می دارد :
” خداوندا من از اینکه مظلومی دربرابر چشمانم مورد ستم قرار گرفته باشد و او را یاری نکرده باشم ، از درگاه تو پوزش می خواهم و از هر حقی که از ناحیه مؤمنی بر عهده من بوده است و من آن را به جای نیاورده ام ، عذر می طلبم . “

امام سجاد (ع) احیاگر اخلاق عظیم و بی مانند پیامبر(ص) بود . کرامات اخلاقی، سیره نیکو و رفتار و کردار بزرگوارانه آن حضرت ، چنان بروز و نمود داشت که دشمنان نیز بدان اعتراف می کردند . روزی امام سجاد (ع) در مجلس عُمَر بن عبدالعزیز که سالها حاکم مدینه بود ، حاضر شد و چون برخاست و از مجلس بیرون رفت ، عمر بن عبدالعزیز از حاضران پرسید :
” می دانید شریف ترین مردم کیست ؟ ”
همه در حضور حاکم ، لب به ستایش او گشودند و گفتند شما شریف ترین مردم هستید . حاکم مدینه گفت :
” چنین نیست . شریف ترین مردم کسی است که هم اکنون از این مجلس خارج شد . او چنان است که همه دوست دارند به او بپیوندند و در کنارش باشند . “

تلاشهای مستمر امام سجاد (ع) در ترویج و گسترش علوم دینی ازجمله تفسیر ، حدیث و فقه ، ثمرات علمی فراوانی را برای امت اسلامی به بار آورد و عالمان زیادی در محضر ایشان تربیت شدند . محل جلسات درس و مباحثات امام سجاد (ع) ، مسجد پیامبر(ص) بود . هنگامی که شاگردان آن حضرت برای طلب علم و دانش نزد ایشان می آمدند ، امام به منظور ترغیب آنان می فرمود : ” محبوب ترین بندگان ، پرهیزگاری است که جویای دانش فراوان، همراه دانایان، پیرو بردباران و پذیرنده سخن حکیمان باشد . اگر مردم می دانستند که در آموختن دانش ، چه فوایدی نهفته است ، بی گمان در پی آن می رفتند . “

امام سجاد (ع) در وصف قرآن ، کتاب هدایت بشر می فرماید :
” قرآن نوری درخشان ، گواه بر کتابهای گذشته و برترین کلامهای آسمانی است . قرآن ، چراغ فروزانی برای راهنمایی بشر است که هرگز خاموش نمی شود و همواره روشن کننده حق با برهانی قاطع است . قرآن ، پرچم نجاتی است که هرکس در پی آن راه برود ، گمراه نمی شود . ”
موسیقی

از امام سجاد (ع) توصیه های بسیاری به جای مانده است . این اندرزها همواره زنده اند و انسان ها را در هر عصری به اعتدال در رفتار ، تقویت ایمان ، افزایش معرفت و تهذیب نفس فرا می خوانند . امام سجاد (ع) به مردم یادآور می شد که قلب و روحشان را سالم و پاک نگه دارند و آن را با انواع گناهان و کارهای زشت آلوده نسازند . ایشان در سخنی فرمود :
” در شگفتم از کسی که از غذای کثیف به دلیل ضرر و آلودگی آن ، پرهیز می کند ، اما از گناه که گرفتاری و عقاب را نصیب او می گرداند ، خودداری نمی ورزد . “

امام سجاد (ع) در سخنی دیگر می فرماید :
” هر کس یک نیاز برادر مؤمن خود را برآورده سازد ، خداوند صد نیاز او را برطرف می کند . کسی که اندوهی از دل برادرش بزداید ، خداوند اندوه روز قیامت را از او برطرف می سازد . “

در کلام نورانی دیگری از امام سجاد (ع) می خوانیم :
” دین مسلمان آنگاه کمال می یابد که سخن بی فایده نگوید ، بحث و جدال را کم کند و بردباری و خوش خویی را پیشه خویش سازد . “

انتهای پیام /

منبع :dari.irib.ir

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب