پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:11:19 - دوشنبه 6 مرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کارخانه”کرمان کرک”شهرستان بافت نیازمند حرکت جهادی
با توجه به مطالب فوق و وضعیت اشتغال در شهرستان، مردم بافت، رابر و سایر مناطقی که کارخانه “کرمان کرک”در اقتصاد آنان نقشی داشته از مسئولین ذیربط می خواهند در راستای رشد اقتصادی این منطقه و کشور و با توجه به ضرورت اقتصاد مقاومتی چاره ای به حال این کارخانه که جایگاهش واقعیش شهرستان بافت است، بیاندیشند، قبل از اینکه جریمه ها به قیمت کارخانه برسد برای احیای کارخانه عزم مدیریت جهادی داشته باشند

با توجه به  وضعیت اشتغال در شهرستان، مردم بافت، رابر و سایر مناطقی که کارخانه “کرمان کرک”در اقتصاد آنان نقشی داشته از مسئولین ذیربط می خواهند در راستای رشد اقتصادی این منطقه و کشور و  با توجه به ضرورت اقتصاد مقاومتی چاره ای  به حال این کارخانه که جایگاهش واقعیش شهرستان بافت است، بیاندیشند، قبل از اینکه جریمه ها به قیمت کارخانه برسد برای احیای کارخانه عزم  مدیریت جهادی داشته باشند.

به گزارش “ صبح رابر” شهرستان بافت حدود ۸۰% کرک تولیدی کشور را دارا می باشد، از جمله ویژگیهای  اصلی کرک تولید شده در این منطقه، ظرافت مناسب، رنگ سفید، و خلوص ۹۸% آن می باشد. به دلیل این پتانسیل کارخانه” کرمان کرک” در سال ۱۳۷۲ در شهرستان بافت تأسیس شد که به تدریج با تکمیل مراحل قانونی ساخت، در سال ۱۳۷۸ با ورود تدریجی ماشین آلات به بهره برداری رسید. مشارکت به صورت ۲۰% بخش تعاون و ۸۰% بخش خصوصی بوده است(آنچه در طرح توجیهی سال ۱۳۸۸  هنگام بازدید نمایده رئیس جمهور، آقای زریبافان جهت اراده به ایشان آمده است). ماشین آلات کارخانه، شامل خط شستشوی پشم و کرک، خط موکشی ابتدایی کرک و پنج خط موکشی نهایی، خط تصفیه ضایعات، خط تولید ” پاپس کشمیر”، همچنین یک کارگاه نیز موکشی دستی  و تفکیک رنگ کرک ورودی کارخانه را بر عهده داشت.

با توجه به آنچه در طرح توجیهی سال ۱۳۸۸ آمده، این کارخانه توان شستشوی حدود ۱۵۰۰ تن کرک خام در سال را دارد که این میزان بیش از کرک خام تولیدی کشور است. همچنین با تواجه به روش  به کار رفته شرکتtritex بلژیک، امکان صدور به کلیه کشورها را خواهد داشت  چون این محصول یکی از بهترین  و خالص ترین کرکهای موجود در دنیاست.
با توجه به آنچه در طرح توجیهی آمده است، این کارخانه در سال ۱۳۸۲ تعطیل می شود و به علت بدهی به بانک توسعه صادرات پلمپ می گردد.

علت تعطیلی کارخانه از دیدگاههای مختلف:
با توجه به طرفیتهای ذکر شده در توضیحات بالا و همچنین اهمیت وجود اینچنین کارخانه ای در شهر بافت، به علت کمبود امکانات اشتغال و وجود افراد جویای شغل، برآن شدیم تا علت را جستجو کنیم:

 صنعت و معدن : به سراغ اداره صنعت و معدن شهرستان بافت رفتیم و  از رئیس این واحد  خواستیم که یک سری اطلاعات در مورد کارخانه”کرمان کرک” در اختیار ما بگذارد ولی در پاسخ گفتند این کارخانه زیر نظر ما نسیت، هیچ ربطی هم به ما ندارد هر اطلاعاتی می خواهید از فرمانداری بگیرید.
آنچه در طرح توجیهی سال ۱۳۸۸ آمده: این طرح علت تعطیلی را، عدم وجود نقدینگی  و سرمایه در گردش  ذکر می کند. این کارخانه برای شرکتهای پاژن سمنان و عارفیان مشهد به صورت کارمزدی فعالیت کرده و این شرکتها کرک تولید شده در بافت را با نام تجاری خود از کشور خارج کرده و سود اصلی نصیب این شرکتها می شده است.
سرپرست سابق کارخانه: در گفتگویی که با سرپرست سابق کارخانه داشتیم وی اظهار داشت،  این کارخانه  در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۸۲ تعطیل شد و علت تعطیلی  و رکود آن ورود چینی ها به بازار بود که شروع به خرید کرک خام و خارج کردن آن به صورت خام از کشور کردند. به گفته سرپرست کارخانه، اگر این کارخانه تنها کار شستشو را انجام دهد و ما کرک را به صورت شسته شده از کشور خارج کنیم سود بسیار  و اشتغالزایی گسترده ای به وجود می آید چه برسد به اینکه به صورت محصول از کشور خارج شود.

ن.م . یکی از کارگران کارخانه، :  این کارگر کارخانه با حقوق ماهی ۱۵۰ هزار تومان  در کارخانه کار می کرده است اظهار داشت  کارخانه تا سال ۱۳۸۵ همچنان طبق روال قبلی فعالیت داشته فقط یک دو بار تعدیل نیرو انجام داده  و ۲۰ نفز از کارگران را اخراج کرده است. این کارگر همچنین عنوان کرد که محصول کارخانه گاهی با نام تجاری خود کارخانه “کرمان کرک” به خارج از کشور صادر می شده است.

 ماراتن جریمه های کارخانه “کرمان کرک” را چه کسی متوقف خواهد کرد؟
بدهی کارخانه:
آنچه در طرح توجیهی ۱۳۸۸ آمده است:  این کارخانه حدود ۳/۵ میلیارد تومان بدهی دارد و قیمت کل کارخانه حدود ۴ میلیارد و سیصد میلیون تومان می باشد.
سرپرست سابق کارخانه در گفتگو با اقطاع زمین اظهار داشت:  اصل بدهی کارخانه هفتصد میلیون تومان بوده و مابقی به علت جریمه های ناشی از عدم پرداخت بدهی است که به مرور زمان توسط بانک اعمال شده است. و قیمت کارخانه خیلی بیشتر از آنچه در طرح توجیهی آمده است می باشد.

چاره چیست؟

حال اگر تناقضات ذکر شده در اظهارات بالا را هم نادیده بگیریم و این را به حساب اینکه مسئولین ذیربط به هر طریقی به دنبال راه اندازی مجدد کارخانه بودند، بگذاریم. اما از آنجا که وجود این کارخانه علاوه بر اشتغال صدها نفر از ساکنان این منطقه محروم خصوصا جوانان، باعث رونق وضعیت دامداری و عشایری شهرستانهایی چون بافت، رابر و ارزوئیه  می شود، تدابیر مدیریتی اقتضا می کند باید چاره ای اندیشید.

 راه حلی که در طرح توجیهی ۱۳۸۸ آمده:  از اعتبارات کمکهای فنی و اعتباری به شرکت حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان کرمان به میزان ۲۰ میلیارد ریال کمک شود تا کارخانه فوق را از بانک خریداری نموده  و در خدمت عشایر و تولید کنندگان ادامه فعالیت بدهد.

راههای زیادی برای حل این مسئله وجود دارد ولی اول باید مشکل اصلی کارخانه که باعث مشکل سرمایه در گردش شده و سایر مشکلات رو پیدا کرد:
شاید با طرح توجیهی بشود از جایی پول تهیه کرد وکارخانه رو از بانک خرید ولی آیا مشکل حل میشود؟
شاید مشکل در تهیه مواد اولیه هست؟
شاید مشکل در وجود رقبای قوی هست؟
شاید مشکل در خط تولید کارخانه یا نیروهای کاری هست؟
شاید مشکل در نبود بازار یا بازاریابی هست؟
و یا شاید واقع بینانه نبودن برآوردها و احساسی بودن ارقام هست؟؟؟؟

 آیا تاکنون در این خصوص به فکر جذب سرمایه گذار بوده اید؟

اول باید دلیل دقیق واقعی به مشکل برخوردن کارخانه را پیدا کنید.

سخنی با مسئولین ذیربط:

بسیاری از عشایر منطقه دیگر اشتیاقی به دامداری ندارند و در حال مهاجرت هستند چون حاصل دسترنجشان به جیب دلالان می رود، با توجه به مطالب فوق و وضعیت اشتغال در شهرستان، مردم بافت، رابر و سایر مناطقی که کارخانه “کرمان کرک”در اقتصاد آنان نقشی داشته از مسئولین ذیربط می خواهند در راستای رشد اقتصادی این منطقه و کشور و  با توجه به ضرورت اقتصاد مقاومتی چاره ای  به حال این کارخانه که جایگاهش واقعیش شهرستان بافت است، بیاندیشند، قبل از اینکه جریمه ها به قیمت کارخانه برسد برای احیای کارخانه عزم  مدیریت جهادی داشته باشند.

منبع : اقطاع زمین

 انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب