پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:50:02 - یکشنبه 23 شهریور 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۹۰ درصد اقدامات گروهک تروریستی داعش از طریق رسانه های ماهواره ای و اینترنت پیش می رود
طی چند ماه گذشته، بحث گروه تروریستی داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شام در رسانه های جهان برجسته نمایی شده است و خبرگزاری های دولتی و غیر دولتی و به دنبال آن رسانه های خبری نوشتاری و دیداری و شنیداری جهان به آن پرداخته اند و هر روز هزاران سطر خبر درباره داعش به مصرف، مصرف کنندگان آن میرسد.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  ” بوتیا ” ، طی  چند ماه گذشته، بحث گروه  تروریستی داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شام در رسانه های جهان برجسته نمایی شده است و خبرگزاری های دولتی و غیر دولتی و به دنبال آن رسانه های خبری نوشتاری و دیداری و شنیداری  جهان به آن پرداخته اند و هر روز هزاران سطر خبر درباره داعش به مصرف، مصرف کنندگان آن میرسد.

برای تاثیر در افکار عمومی یکی از کانال‏های ارتباطی با مردم وسایل ارتباط جمعی است و خصوصاً در  این دهه‏ ،رسانه‏ های مجازی و اینترنت سرعت این تاثیر را دو چندان کرده است.resanei-300x180

این فضاهای مجازی مراجعه کننده و مخاطبین زیادی از تمامی قشرها دارد. داعش نیز برای دیده شدن و پخش کشتار و جنایات خود از این کانال های ارتباطی استفاده کرده و حتی توانسته است نیروهایی را جذب کند.

گروهک تروریستی داعش نیز با استفاده از دلارهای نفتی بعضی کشورهای عربی و استخراج اموال مناطق تحت نفوذ خود توانسته است زمینه‏‎هایی را در جهت استفاده از رسانه و عملیات رسانه‏ ای برای خود فراهم سازد و در چارچوب یک جنگ روانی پیچیده که نشان از آموزه‏ های امنیتی این گروه دارد در رسانه ها خصوصا رسانه های مجازی حضور گسترده داشته باشد و از این‏رو باید بگوییم که داعش یک گروه آموزش دیده در جهت عملیات تروریستی و جنگ روانی بوسیله رسانه ها و اینترنت است.

رادیکالیست جغرافیایی هدف خود را در جوامعی دنبال می کند که از احساسات و عواطف جریحه‏ دار شده‏ ی سیاسی اجتماعی و مدنی که احساس بی‏ عدالتی در آنها انباشته شده است رنج می برند و گله دارند.

از این‏رو با پخش برخی از فیلم‏ های کشتار و بیانیه های سران گروه خود، نفرت انباشته شده ای را در دنیایی که با تراکم نفرت در لایه‏ هایی از مخاطب به ویژه جوانان که با آن روبه‎رو شده اند مورد هدفگذاری قرار می دهد و با سوء استفاده از این تراکم تنفر، احساس بی‏ عدالتی را تحریک و سپس افراد مستعد مورد هدف  خود را جذب ‏میکنند.

قدرتهای بزرگ و در راس آنها آمریکا و اسرئیل جنگی رسانه ای را آغازکرده اند که تمرکز اساسی آن بر روی گروه داعش اما هدف اساسی آن وانمود کردن این مطلب به افکار عمومی خفته عربی است که شما توانایی رویارویی با داعش را ندارید.

داعشی که در سال ۲۰۱۳ تشکیل شد به سرعت در رسانه های غربی جای خود را پیدا کرد و تبلیغات گسترده رسانه های غربی، آن هم با عنوان «دولت اسلامی عراق و شام» برای این گروه آغاز شد.

وقتی شما واژه داعش را در موتور جستجوگر گوگل جستجو می کنید دایره المعارف ویکیپدیا را می بینید که این گروه را با نقشه ادعایی قلمروش معرفی می کند. اگر چه ویکیپدیا اعلام می کند دولت اسلامی را کسی به رسمیت نمی شناسد اما خود از این واژه استفاده کرده است.

وقتی درباره آمار نیروهای داعش در گوگل جستجو کنیم چیزی عاید ما نمی شود اما واقعیت این است که
این گروهک بسیار کوچک و محدود است.

وقتی پیگیر اخبار داعش باشیم خبرهایی از ادعای حدود ، استقرار سرویس اطلاعاتی داعش در مناطق مختلف، فروش نفت و عایدات یک میلیون دلاری در روز و… را می بینیم که تداعیگر یک دولت کامل است در شرایطی که این گونه نیست و این گروهک تنها متشکل از گروهی مزدور است. در کل قدرت رسانه و ابزار رسانه در جنگ نیز کاربردهای فراوانی دارد، وقتی در کوران جنگ جهانی دوم هیتلر برای اولین بار به طور جدی از وسایل ارتباط جمعی برای تبلیغات جنگی و روانی استفاده کرد شاید فکرش را هم نمی کرد سالها بعد در سال ۲۰۱۴ در اوج گسترش رسانه های جمعی گروهی افراطی و تروریست بی مغز بوسیله همین رسانه ها جذب نیرو کنند.

در آخر می توان این گونه نتیجه گرفت که در پس انتشار این ویدیوها اهدافی از جمله قدرت نمایی، ایجاد ترس و وحشت در جبهه مخالف و همین طور نوعی عقده گشایی برای خود و هوادارانشان وجود دارد که در عین حال توجه  مردم بی خرد جهان را نیز به همراه دارد. در صورتی که خود داعش توان کامل نظامی و دفاعی ندارد و بیش از ۹۰ درصد اهداف خود را از طریق رسانه های ماهواره ای و فضای مجازی پیش می برد.

یادداشت از:مرتضی کارآموزیان(کارشناس رسانه و فضای مجازی)

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب