پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:33:22 - چهارشنبه 16 مهر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پرونده زمین های هفت باغ کرمان مرتبط با جزایری به کجا رسید؟
شهرام جزایری صبح جمعه،۱۱ مهر ۱۳۹۳ پس از گذراندن ۱۱ سال حبس در سن ۴۲ سالگی از زندان آزاد شد اما هنوز تکلیف پرونده ی زمین های هفت باغ کرمان مرتبط با او مشخص نیست.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  “ پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی بوتیا ” شهرام جزایری فعالیت تجاری خود را از دستفروشی شروع کرد و در سال ۸۱ و با استفاده از رانت خواری به یکی از بزرگترین ثروتمندان ایران تبدیل شد .

شهرام جزایری فعال اقتصادی که در سال ۱۳۸۱ در سن ۲۹ سالگی و در جریان بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده فساد اقتصادی ایران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران  تا آن زمان بازداشت شد. او فعالیت تجاری خود را از دستفروشی در  اهواز شروع کرد.

وضع مالی خانواده آن قدر خوب نیست که شهرام بی نیاز باشد اما آن قدرها هم دستش به دهانش می رسد که لااقل شغلی بهتر از یک بستنی فروش خرده پا دست و پا کند. اما شهرام از همان بچگی به دنبال کسب ثروت است. به سرش می زند که دندانپزشک شود،  او آنقدر درس خواند تا موفق شد در رشته دندانپزشکی دانشگاه کرمان با رتبه زیر ۴۰۰ قبول شود. در دوران دانشجویی در کرمان به ورزش روی آورد.

او در رشته های والیبال و پینگ پنگ به مقام کشوری رسید و در این عرصه موفق شد. اما چون در ورزش آب و نانی ندید، آن را رها کرد.پس از مدتی به این نتیجه رسید که شغل دندانپزشکی با هدف او که درآمد ماهیانه یک میلیاردی بود، فاصله زیادی دارد. به همین علت در سال ۱۳۷۵ از ادامه تحصیل انصراف داد و به ثروت روی آورد. در زمانی که در کرمان بود مشاهده کرد که خرما و پسته و قالی کرمان جزء اولین صادرات غیر نفتی ایران استف به همین دلیل تصمیم گرفت با یک مبلغ کم مقداری خرما به تهران بفرستد و بفروشد و جالب است که سود خوبی هم به دست آورد.

شهرام ۲۴ ساله شرکت بذر کویر کرمان را تاسیس می کند تا خرمای بم را به کشورهای حوزه دریای خزر صادر کند اما ورشکست می شود و پول های قرض گرفته از پدر را هم بر باد می دهد. این بار به خلیج آشنای فارس رفت و صادرات سیر به کشورهای عربی را پی گرفت.

این بار نه تنها شکست نخورد که کارش گرفت و قرض های بالا آورده را هم پرداخت. در همین حال فهمید که اگر با سیر می توان تجارت کرد، با فرش که مهمترین کالای صادراتی غیر نفتی ایران محسوب می شود می تواند سود بیشتری به دست آورد.

او پس از صادرات فرش، به سرمایه گذارى در کاغذ و روغن نباتى هم روى آورد و یک کارخانه ورشکسته روغن نباتى را خریدارى کرد. همچنین به یکى از سازمان هاى بزرگ را که در آستانه ورشکستگى قرار داشت با سرمایه ۴میلیاردى کمک کرد. ایران تنها جایی نبود که آوازه اش در آن پیچید ، در امارات و سایر کشورهای عربی نیز به شهرت دست یافت.سود این تجارت آن قدر بود که شهرام در مرحله اول توسعه اقتصاد کلان خود ۵۰ شرکت دیگر برای صادرات ۵۰ قلم دیگر از کالاهای ایرانی تأسیس کرد. در مدتی که کرمان بود مقداری از زمین های هفت باغ کرمان را هم خریداری کرد که هنوز این زمین ها به نام خانواده او ثبت شده اند  و اخیرا نیز اعلام شد که مشکل حقوقی دارند.

او ظرف ۵ سال تاجر بزرگ و معتبری شد و به خصوص در میان تاجرهای دوبی سری میان سرها درآورد. او که مراودات بازرگانی فراوانی در قالب شرکت های تجاری متعدد داشت، راه همنشینی با سیاستمداران را در پیش گرفت و حتی مشاور اقتصادی مجلس ششم هم شد. به همه از جمله کروبی رییس مجلس وقت پول داد. جزایری البته هنوز در مطبوعات و رسانه‌ها جایی نداشت حتی با این که کارت عبور و مرور بدون بازرسی در مجلس را به دست آورده بود.

همه چیز برای ورود یکی از میلیونر‌های خارجی به یکی از اعیانی ترین شهرک های ویلایی دنیا  در دبی هماهنگ شده است. قرار است یک تاجر بزرگ ایرانی(شهرام ) به همراه خانواده اش به یکی از واحدهای این شهرک بیاید و آن جا باشد. اما این اتفاق هیچ وقت نمی افتد. چرا که شهرام جزایری عرب در فرودگاه مهرآباد دستگیر شده و تا چند سال بعد که موفق به فرار از زندان می شود، پایش به دوبی باز نمی شود. این جاست که شهرام جزایری معرف حضور همه ایرانیان می شود: کلاهبردار نامبروان!

یک سال و یک هفته بعد از دستگیری آقا شهرام در فرودگاه، تمام امیدهای خانم جزایری عرب، دختر عمو و همسر یکی از مفسدان اقتصادی بزرگ(لقب تازه شهرام جزایری) نقش بر آب شده است. آنها طلاق گرفتند و  شهرام هم با توجه به تجربه اول خود برای بار دوم با غیر فامیل ازدواج کرد و در فرصت های مرخصی از زندان صاحب ۳ فرزند به نام های عرشیا ، آرنیکا،ایلیاشد.

اخیرا ایرانیهای مقیم تورنتو که در  کلاس های آموزش زبان که برای خارجی هایی که تازه شهروند کانادا می شوند، برگزار می شود. برخی چهره ها عجیب است. برخی از چهره ها از قبیل محمدمنصور جزایری  پدر شهرام جزایری، شهین صدق امیر مادر شهرام جزایری و خواهر و خانواده وی. احتمالا با توجه به اینکه زمان اتمام مجرمیت شهرام نزدیک است، خانواده وی به این نتیجه رسیده اند که برای ادامه زندگی به یک کشور دیگر بروند، ولی شهرام بارها رفتن به خارج را کشور را برای بعد از محکومیت خود تکذیب کرده است و می گوید: من کسی هستم که در کمال عزت و قدرت مالی به بیش از هشتاد کشور از اروپا، آسیا و آمریکا سفر کردم، بهترین هتلها اقامت داشتم، میهمان بزرگترین مدیران شرکتها بوده ام و برای افرادی مثل من هیچ کجا بهتر از مملکت خودشان نیست و من دیگر هزینه های لازم برای ادامه زندگی در کشورم را پرداخت کرده ام و به هیچ وجه قصد مهاجرت به خارج از کشور را ندارم.

 اما و اگرهای آزادی شهرام جزایری

در این میان اما و اگر هایی نیز درباره آزادی این مفسد اقتصادی و چگونگی آزادی آن نیز وجود دارد.

عده ای از رجال سیاسی کشور معتقدند آزادی او با توجه به جرم سنگین او در رشوه خواری و غارت اموال بیت المال و فساد اقتصادی باورکردنی نیست و دست هایی در پشت پرده برای آزادی او تلاش کرده اند .

حسین شریعتمداری قبل از آزادی شهرام جزایری در یاداشت خود در روزنامه کیهان به وضوح آزادی شهرام جزایری را ساخته دست رشوه خوارانی دانست که در دستگاه قضایی وجود دارند و به فکر خوش گذرانی و سفرهای خارج از کشور و رفاه خانواده خود هستند.

شریعتمداری در این یادداشت خود آورده است: این خبر با توجه به فساد اقتصادی اثبات شده و محکومیت تأیید شده شهرام جزایری، باورکردنی نبود. اما بررسی های بعدی تردیدی باقی نگذاشت که ماجرا صحت دارد و تعدادی از دست اندرکاران صاحب مقام در قوه قضائیه، نه فقط زمینه های آزادی او را فراهم آورده اند، بلکه با خیال راحت! تمامی قوانین را زیرپا نهاده و حکم آزادی این مفسد اقتصادی را صادر و حتی ابلاغ نیز کرده اند.

شریعتمداری در اثبات ادعاهای خود به بیان چندین مورد در این زمینه پرداخت و از وجود مافیایی در دستگاه قضایی خبر داد و افزود: در انجام این قانون شکنی ها، خیانت ها و جنایت ها نه فقط یک یا دو نفر، بلکه یک باند مافیایی سازمان یافته دست دارد.

چرا که پرونده ای نظیر پرونده فساد اقتصادی شهرام جزایری، در دستگاه قضایی، گردش کار گسترده ای دارد و مافیای مورد اشاره برای تدارک آزادی وی-آنهم با ظاهر قانونی و تهیه حکم رسمی آزادی او!- ناچار به زد و بند، رشوه دهی و ساخت و پاخت با عوامل متعددی است، آیا غیر از این است؟! اگر چنین است- که به یقین چنین است- این عده چه کسانی هستند؟! و در دستگاه قضایی که باید حامی مظلومان باشد چه می کنند؟!

البته شهرام جزایری در اواخر زمستان سال ۸۵ به گونه ای مشکوک از زندان فرار کرد که کیهان در همان هنگام طی یادداشتی با عنوان «فرار کرد یا فرارش دادند»! به شواهد و مستنداتی اشاره کرده بود که نشان می داد فرار جزایری عادی و تصادفی نبوده است.

در این میان ادعاهای سرپرست روزنامه کیهان هیچ گاه از سوی مسئولین دستگاه قضایی کشور تاکید نشد و مدیر کل زندان های تهران در همان زمان آزادی شهرام جزایری را تکذیب کرد.

البته  سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع جزایری در اظهار نظری جالب و تامل برانگیز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد: شهرام جزایری پرونده اقتصادی نداشت و فقط سه سال از دوران حبس وی مربوط به پرداخت رشوه بود.

 وی با بیان این‌ ادعا که «پرونده‌های اقتصادی که علیه شهرام جزایری مطرح شده تبلیغات رسانه‌ها بود» ادامه داد: موکلم ۴ سال حبس را به دلیل مشکلی که در برگه پایان خدمتش وجود داشت و گفته شد که جعلی بوده تحمل کرد. ۳ سال حبس را به اتهام پرداخت رشوه، ۲ سال برای خروج غیرقانونی از کشور، یک‌سال حبس به اتهام دخالت در اموال توقیفی و ۲ سال حبس هم بابت پرداخت جزای نقدی تحمل کرده است.

 وی یادآور شد: فقط سه سال از دوران حبس شهرام جزایری که مربوط به پرداخت رشوه بوده اقتصادی بوده و مابقی پرونده وی اقتصادی نبوده است.

 وکیل مدافع شهرام جزایری گفت: موکلم بیشترین حبس را در میان متهمان اقتصادی سپری کرده است.

پرونده زمین های کرمان به کجا رسید؟

در تیرماه سال ۹۰ یدالله موحد دادستان وقت کرمان و ریس کل جدید دادگستری استان در نشست خبری با اصحاب رسانه  از رد پای شهرام جزایری در پرونده زمین خواری هفت باغ کرمان مربوط به موسسه ی همیشه جنجالی مولی الموحدین پرده برداشت.

موحد با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با متصرفان و متخلفان اراضی بیت‌المال از کشف رد پای خانواده شهرام جزایری در پرونده اراضی شهرک زیتون خبر داد.

شهرک زیتون درمحدوده هفت باغ علوی  کرمان با ۷۰۰ هکتار اراضی  توسط شرکت عمران کرمان واگذار شده که بخشی از زمینهای این محدوده به شرکتی به نام دیاکو که سهامداران آن از بستگان شهرام جزایری بود واگذار و سپس شرکت دیگری با نام شرکت عمران شهر جدید ماهان نسبت به تفکیک اراضی آن اقدام کرده است.

حال و با توجه به تاکیدات استاندار کرمان درباره اهمیت رسیدگی به موضوع زمین خواری در استان کرمان و توجه خاص به این موضوع و همچنین با توجه به آزادی شهرام جزایری به نظر می رسد تعیین و تکلیف شدن پرونده زمین های هفت باغ باید هر چه سریع تر در دستور کار مسئولین استان قرار بگیرد و باید دید آیا و متخلفان این پرونده مجازات خواهد شد یا خیر ؟!

آیا شهرام جزایری مجدد کرمان را برای آغاز فعالیت های اقتصادی خود انتخاب می کند و از شرکای قدیم خود استفاده می کند؟!

انتهای پیام / ش

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب