پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:51:07 - شنبه 6 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
این نوع کودک دزدی جرم محسوب نمی شود!
کودک ۹ساله‌ام از من هنگام کار در منزل عکس گرفته و در گروه به اشتراک گذاشته تا زحمات من را به دیگران نشان دهد، انگار آب سرد روی سرم ریخته بودند حسابی ناراحت و کلافه بودم نمی‌دانستم چه‌کار کنم…

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  پایگاه خبری ثامن،کودکان دهه ۶۰ را برای تنبیه از” لولو” می ترساندند، موجودی که هیچ کودکی آن راندید اما همیشه از آن ترس داشت، ترس جدا شدن از والدین اما هیچ‌گاه کودکان دهه۶۰ نمی‌دانستند روزی خواهد رسید که بالاخره موجودی  کودکان آن‌ها را در واقعیت از آن‌ها دور خواهد کرد، موجودی به نام شبکه‌های اجتماعی که کاربرد ” لولو” را دارد و کودکانشان را از آن‌ها خواهد گرفت اما این نوع کودک دزدی جرم محسوب نمی شود!

کودکان  و نوجوانانی که ساعت‌ها در اتاق نشسته و سرگرم بازی با موبایل و تبلت هستند حتی در میهمانی‌ها نیز ترجیح می‌دهند حواسشان به بازی و پیام‌هایشان در تبلت و گوشی‌های موبایلشان باشد تا اینکه از جمع خانوادگی لذت ببرند،” لو لویی” که این بار فرزندان مشتاقانه به‌سوی آن می‌روند و راهی گریزی هم نیست اما کنترل تنها راهی است که خانواده‌های می‌توانند از آن بهره ببرند.

پدر و مادر با توجه به استفاده فرزندان خود از انواع شبکه‌های اجتماعی باید اطلاعات خود را همسان با آن‌ها بالا ببرند. آشنا شدن والدین  با شبکه‌های اجتماعی محبوب، شناخت بهتری از نحوه کار آن سرویس‌ها آن‌ها می‌دهد،فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، اسنپ‌چت،  واین، یوتیوب، تامبلر، سکرت، ویسپر محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی نزد کودکان هستند.

شبکه‌های اجتماعی تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع مختلف ایجاد می‌کنند، این شبکه‌های می‌توانند بر ادبیات افراد جامعه تأثیر بگذارند، پوشش آن‌ها و همچنین روابط با جنس مخالف را دگرگون کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی از این شبکه‌ها برای بیان رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی و مانند این‌ها استفاده می‌کنند و یا از طریق به اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان با دیگران به گفتگو می‌پردازند و بدین ترتیب احساسات گوناگون خود را به‌گونه‌ای تخلیه می‌کنند.

برخی نقش فیس‌بوک در کشف حجاب را مؤثرتر از نقش رضاخان می‌دانند، در جامعه تخلف از قوانین اجتماعی با مجازات اجتماعی و قضائی روبرو می‌شود اما  فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی دارای هیچ قاعده و قانونی نیستند و بدون اعمال هیچ قدرت فیزیکی شخصیت و فرهنگ را می‌دزدند.

آسیب شبکه‌های اجتماعی  به‌مراتب برای کودکان خطرناک‌تر از بزرگتر هاست زیرا اغلب بزرگتر ها هویت دروغینی از خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند اما کودکان به‌سادگی اطلاعات هویتی و شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، آدرس، تلفن، شماره‌حساب و سایر اطلاعاتی که مجرمان را ترغیب به سوءاستفاده‌های مختلف از کودکان می‌کند.

خانم خانه‌داری تعریف می‌کرد چند وقت پیش پدرم با عصبانیت با من تماس گرفت  که این چه عکسی است که از خود در واتس آپ  آن‌هم در گروهی که نامحرمان حضور دارند گذاشته‌ای من اظهار بی‌اطلاعی کردم پدرم از من خواست که عکس را حذف کنم من هم در کمال بی‌اطلاعی وقتی به گوشی خود مراجعه کردم متوجه شدم کودک ۹ساله‌ام از من هنگام کار در منزل عکس گرفته و در گروه به اشتراک گذاشته تا زحمات من را به دیگران نشان دهد، انگار آب سرد روی سرم ریخته بودند حسابی ناراحت و کلافه بودم نمی‌دانستم چه‌کار کنم عکس را حذف کردم اما می‌دانم به‌هرحال آبروی رفته خود را نمی‌توانم جبران کنم یاد حرف‌های یکی از دوستانم افتادم که می‌گفت نیازی نیست در این سن گوشی موبایل را در اختیار کودک خود قرار دهی و به او آموزش استفاده از آن را بدهی اما من می‌گفتم جامعه روبه‌پیشرفت است و باید فرزندانمان را با علم روز آشنا کنیم همسر بسیار سخت‌گیری دارم می‌ترسم متوجه شود چنین اشتباهی رخ‌داده و هنوز هم نگرانم!

یکی از مشکلاتی که در مورد شبکه‌های اجتماعی وجود دارد آن است که بسیاری از کودکان درزمانی که هنوز شرایط سنی لازم را ندارند عضو این شبکه‌ها می‌شوند. البته این مسئله به این معنا نیست که کودکان و نوجوانان نباید از کامپیوتر و فضا مجازی بی‌بهره باشند بلکه باید نحوه استفاده از آن در سنین مختلف آموزش داده شود اولین راه این است که وسایلی مورداستفاده با نظارت والدین استفاده شود، والدین سعی کنند به‌جای قرار دادن کامپیوتر در اتاق فرزندان، ‌آن را در فضای باز خانه قرار دهند. با انجام این کار می‌توانند به‌راحتی کودک خود را تحت نظر قرار دهند. هرگاه کودکان احساس کنند که تحت نظارت والدینشان هستند، بیشتر به رفتارهای خود دقت می‌کنند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب