پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:32:47 - دوشنبه 8 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
واکنش نرگس آبیار به سخنان کیومرث پوراحمد
کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ گفت: در رابطه با فیلم شیار ۱۴۳ تمام ساختار‌های فیلم و جزئیاتش با فکر صورت گرفته و من آنرا از روی رمان خودم اقتباس کردم. بار‌ها و بار‌ها بازنویسی شده و در آن یک دیالوگ زائد هم وجود نداشته و همه چیز خیلی ساده و حساب شده کار شده بود.

به گزارش ” صبح رابربه نقل از ” بوتیا “، نرگس آبیار در نشست «رسانه و سینما» در کرمان؛ که با حضور عوامل فیلم شیار ۱۴۳ و رسانه‌های استان کرمان برگزار شد؛ در رابطه با انتقاد‌های بی‌پروای کیومرث پوراحمد در رابطه یا فیلم شیار ۱۴۳ گفت: بنده به همراه آقای پوراحمد در جشنواره‌ فیلم صلح ژاپن بودیم؛ ایشان در ژاپن فیلم من را دیدند و به من گفتند که فیلم را دوست داشتند و در حقیقت با سکانس آخر که پرچم ایران روز تابوت بوده است و شاید کمی حس پروپاگاندا القا می‌کرده است، مشکل داشتند.
کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ ادامه داد: ایشان پیشنهاد دادند که اگر پارچه‌ای معمولی در این سکانس استفاده می‌شود؛ بهتر بود که من مخالف این موضوع بودم.
وی با اشاره به اینکه ما هیج جای دنیا در حقیقت کشته‌ای از جنگ برگشته و شهید از جنگ برگشته را نداریم که پرچم کشورش بر روی تابوت آن نباشد؛ بیان داشت: در ایران هم که اصلا این چنین چیزی وجود ندارد؛ و همواره تابوت شهدا با پرچم ایران همراه بوده است.
آبیار ادامه داد: من ترجیح می‌دهم که در فیلم صداقت داشته باشم و همین جا هم می‌گویم که احترام فراوانی برای ایشان قائلم و با فیلم‌های آقای پوراحمد زندگی کردم، فیلم‌هایی چون شب یلدا و اتوبوس شب و البته بعضی از فیلم‌های وی را نیز دوست نداشتم.
شیار ۱۴۳ دو عنصر مهم باورپذیری و تاثیر گذاری را داراست
وی افزود: به هرحال این فیلم دو عنصر مهم باور پذیری و تاثیر گذاشتی که هر فیلمی باید داشته باشه را داراست؛ من در این فیلم با هر ساختاری جلو رفتم این دو عنصر را داشت و مخاطب آن رو باور می‌کند.
کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ با یادآوری استقبال بی‌نظیر از این فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر در برج میلاد تصریح کرد: من توجه شما را به اکران این فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر جلب می‌کنم که اصحاب رسانه و منتقدین سخت گیر سینما حضور داشتند و نقد‌های خیلی خوبی برای این فیلم نوشتند و البته جوایزی که این فیلم دریافت کرد شامل جوایز جشنواره‌ی فیلم فجر؛ سه جوایز در بخش اراده‌ی ملی و جایزه بهترین بازیگر زن اسیاپاسفیک بود.
آّبیار به اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ دانشگاه تقاضا اکران دانشجویی برای این فیلم را داشته‌اند، بیان داشت: این استقبال‌ها نشان می‌دهد که فیلم راه خودش را رفته است و تاثیری که قراربوده بر جای گذاشته که توانسته این همه بازده داشته باشد و از طرفی فروش فیلم که تاکنون بیش از دو میلیارد و نهصد میلیون تومان بوده است و همینطور سخنان انسانهای بزرگ در مورد این فیلم از دیگر نشانه های موفقیت انست.
برای تمام جزئیات فیلم شیار ۱۴۳ فکر شده است/ شیار ۱۴۳ یک دیالوگ زائد هم ندارد

وی ادامه داد: اگر بی‌نظمی در این فیلم بود نمی‌توانست راه خودش را برود و در دل مردم بشیند؛ به خصوص در این زمان که اکران عمومی نیز صورت گرفته؛ من خیلی کامنت‌های عالی‌ای از مردم ایران در رابطه با این فیلم دریافت می‌کنم.
آبیار افزود: در رابطه با فیلم شیار ۱۴۳ تمام ساختار‌های فیلم و جزئیاتش با فکر صورت گرفته و من آنرا از روی رمان خودم اقتباس کردم. بار‌ها و بار‌ها بازنویسی شده و در آن یک دیالوگ زائد هم وجود نداشته و همه چیز خیلی ساده و حساب شده کار شده بود.
کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ در رابطه با اکران این فیلم در سایر کشور‌ها نیز گفت: این برداشت برای منتقدان می‌توانست وجود داشته باشد که این فیلم تنها در ایران مورد استقبال قرار بگیرد، اما دیدیم که شیار ۱۴۳ در جشنواره‌های خارجی حضور خوبی داشته و در هشت جشنواره‌ی خارجی خوش درخشیده و جوایزی را هم دریافت کرده است.

 

شیار ۱۴۳ توانست به خوبی با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند
وی با اشاره به اینکه این فیلم در کشور‌های دیگر نیز دیده شده و خیلی هم ارتباط خوبی با مخاطبین برقرار کرده است، بیان داشت: من شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن تماشاچیان بودم و چون جنگ در تمامی کشورهای تقریبا وجود داشته است و همه به نوعی با آن درگیر بوده‌اند؛ ماجرای جوانان گمشده و مفقودالاثر در جنگ همه جهان بوده است.
آبیار تصریح کرد: اینکه شیار ۱۴۳ جزو معدود فیلم‌هایی در دفاع مقدس است که ما تاریخ خاصی را از جنگ ارائه داده ایم، یعنی شروع جنگ و عملیات والفجر مقدماتی و سالهای پس از جنگ و قطعنامه و بازگشت اسرا و سالهای پس از آن و ماجراهای تفحص؛ همه این وقایع را ما در یک شمایل روشنی به مخاطب ارائه دادیم و به خاطر همین هم مخاطب خارجی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.
جنگ تحمیلی در بحران‌های خاورمیانه و در رخدادهایی در کشورهای همسایه گم شده است
کارگردان شیار ۱۴۳ با اشاره به اینکه من در کره‌ی جنوبی و چند کشور دیگر متوجه شدم که مخاطبان اطلاعات زیادی در مورد جنگ عراق علیه ایران نمی‌دانند؛ جنگی که این همه شهید و جانباز از ما گرفته و مردمی که مصائب آن دوران رو تحمل می‌کنند؛ تصریح کرد: در بحران‌های خاورمیانه و رخداهایی که در کشورهای همسایه در حال رخ دادن است؛ این جنگ گم شده و در حقیقت فیلم شیار ۱۴۳ باعث می‌شود که بیننده‌ خارجی یک نگاه هم به جنگ تحمیلی هشت ساله‌ ما داشته باشد.
وی در رابطه با کار بعدی‌اش در سینمای ایران نیز گفت: فیلم نامه‌ی دیگری را در دست دارم و در حال انجام کار‌ها و بازنویسی آن هستم، باز هم موضوع اجتماعی است و در پس زمینه آن، جنگ هم به نوعی دیده می‌شود.
دغدغه‌ی من نگاه اجتماعی به موضوع جنگ است
آبیار با تاکید بر اینکه بیشتر دوست دارد در زمینه‌های اجتماعی کار کند، گفت: دغدغه‌ی من نگاه اجتماعی به موضوع جنگ است و نگاه به ناهنجاری‌ها و معضلات جامعه آنهم به شکلی که خیلی ناامیدی و یاس ایجاد نکند.
این کارگردان سینما با اشاره به گفتگویی که اخیرا با یکی از رسانه‌ها انجام داده است، گفت: مصاحبه‌ای با من شد در رابطه با خواستگاه فیلم‌های اجتماعی مثل خانه‌ پدری آقای عیاری. من همان جا هم گفتم که این فیلم را ندیدم و نمی‌توانم قضاوتی در مورد آن داشته باشم.

 

گلایه های عوامل شیار۱۴۳ از مسئولین کرمان / از سکوت شیار۱۴۳ در کرمان متعجبم
نرگس آبیار در این خصوص بیان داشت: من این فیلم را براساس رمان چشم سوم ساختم. وقایع این داستان در شهر بیجار می گذرد. من در یک پروژه فرهنگی به نام فرهنگ اعلام شهدا همکاری داشتم که در آن زندگینامه تمامی شهدای کشور از جمله کرمان را بررسی می کردیم.
وی تاکید کرد: من زندگی نامه شهدای استان کرمان را بررسی کرده بودم و می دانستم این استان مثل استان کردستان شهدای زیادی دارد. ولی دوستان بیجاری خیلی به من خرده گرفتند که چرا داستانی که مربوط به شهر بیجار است را در کرمان ساختم. هرچند اعتقاد دارم این داستان همه مادران شهدا است همانطور که در جلسات مختلف به من گفتند که این داستان زندگی ما است که شما ساختید.
این کارگردان سینما در ادامه ضمن گلابه از عدم استقبال کرمانی ها از فیلم ، ابراز داشت: من این فیلم را در لوکیشن کرمان و با لهجه و فرهنگ بومی کرمانی ساختم و این فیلم تبدیل به یک فیلم کرمانی شده است. هنر های دستی مردم کرمان در این فیلم معرفی شده است . حتی بسیاری از مردم آن فضای معدن را باور نمی کردند در سرچشمه باشد. ولی چرا به این فیلم در کرمان بی توجهی شده است.
وی تصریح کرد: چرا استقبالی که در دیگر شهرها از این فیلم شده است در کرمان از آن نشده است و عملا در سکوت اکران شد.
آبیار تاکید کرد: حتی اگر این فیلم معرف کرمان هم نبود آیا نباید به خاطر مادر شهید از آن استقبال می شد. همه ما برای مادر آن هم مادر شهید دلمان می لرزد ولی چرا از آن حمایت نکردند.
حقانیت خبرنگار خبرگزاری فارس در این نشست تبلیغات کم را دلیل عدم حضور مردم در سینما دانست و گفت: تبلیغات خوبی در تهران برای این فیلم شد ولی در کرمان از آن تبلیغات خبری نبود.
نور موسوی مدیر موسسه هنرماندگار که پخش شیار ۱۴۳ را بر عهده دارد اما بیان داشت: حتی ما از شهرهای کوچک درخواست داشتیم که این فیلم اکران شود. مسئولین باید برای تبلیغ یک فرهنگ بومی بسیار خرج کنند تا آن معرفی شود ولی این فیلم فرهنگ بومی کرمان و لهجه کرمانی را نه تنها در ایران که در تعداد زیادی از کشورهای خارجی معرفی کرده است.
وی ادامه داد: هر چند این فیلم مورد استقبال قرار گرفته است ولی باید بیشتر مورد توجه قرار می گرفت. هزینه تبلیغات یک فیلم به عهده پخش کننده است ولی تنها ۳۰ درصد از فروش فیلم در سینما به وی می رسد. به همین دلیل برای پخش کننده فیلم تبلیغات در غیر تهران نمی صرفد و اساس تبلیغات واکران برای تهران است.
این فعال عرصه سینما گفت: اما در کنار این برخی افراد که دغدغه دارند برای فیلم ها تبلیغ در شهرستان ها تبلیغ می کنند ما هم انتظار داشتیم موسسات ، ارگان ها و سازمان های کرمان این دغدغه را داشته باشند که این فیلم کرمانی مورد حمایت قرار گیرد و مخاطبین را جذب سینما و این فیلم کنند.
نور موسوی با اعلام اینکه بسیاری از دوستان به ما می گفتند که آیا می شود فیلمی که در فضای روستا است و جز فیلم های دختر و پسری نیستند فروش کند، گفت: اگر این فیلم و امثال آن که متعلق به یک فرهنگ بومی است مورد حمایت مسئولان بومی قرار نگیرد آنگاه دیگر فیلم سازان رغبتی به حضور و ساخت فیلم در آن شهر نشان نمی دهند.
شجاعی خبرنگار خبرگزاری دانشجو در کرمان نیز بیان داشت: ما در زمان جشنواره فیلم فجر خواستار اکران آن در کرمان بودیم و حتی درخواست داشتیم که اکران این فیلم از کرمان آغاز شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
گلاره عباسی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: ما استعداد های بسیار زیادی در شهرستان ها داریم ولی چون از پایتخت دورند مظلوم واقع می شوند.
وی ادامه داد: حالا یک فیلم مثل شیار ۱۴۳ بازی استعداد های کرمانی را به نمایش می گذارد و اگر در شهر خود مورد حمایت قرار نگیرد یعنی تعداد بسیار زیادی از استعدادها دیده نخواهند شد.
شادمانی بازیگر کرمانی نیز ضمن تایید سخنان عباسی ، گفت: من دو سال قبل نامزد دریافت سیمرغ نقش مکمل مرد شدم ولی هیچ عکس العملی را در کرمان ندیدم.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب