پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:51:23 - یکشنبه 14 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هفته وحدت، تجلی دست‌های متحد اسلامی
وحدت ، یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد میان آنان از تعالیم و آموزه های دین مبین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

به گزارش ” صبح رابرنامگذاری روزهای دوازدهم ربیع الاول (میلاد پیامبر اکرم به روایت اهل تسنن) تا هفدهم ربیع الاول( به روایت شیعه) تحت عنوان “هفته وحدت” اقدامی مدبرانه از سوی امام خمینی(ره) بود که در راستای نزدیک کردن هر چه بیشتر دیدگاه های پیروان تشیع و تسنن و با هدف اعتلای عزت و سربلندی بیشتر مسلمانان در جهان و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام صورت گرفت.

رمز موفقیت شما تا این حد که یک سلطنت دو هزار و پانصد سالۀ قلدری را شکستید و منهدم کردید، رمز این پیروزی، وحدت کلمۀ ملت ایران بود؛ یعنی این وحدت کلمه باعث شد که نه شاه با تمام قوایی که داشت، و نه آنهایی که پشتیبانی از او می‏کردند مثل قدرت امریکا، مثل شوروی، چین، انگلستان ـ همۀ اینها پشتیبانی می‏کردند ـ لکن به واسطۀ همین قدرت ملت همۀ آنها هم پشتیبانی‏شان را از او برداشتند؛ خودش هم فرار کرد.

علت نامگذاری هفته وحدت چیست ؟

فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت بیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد صلى الله علیه و آله بنا بر روایات موجود در شیعه است ، از سوی امام خمینی (ره) ، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است . ارکَانی رسمی هم با نام ( مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی ) رسما الان در حال فعالیت هست ( ابتدا زیر نظر سازمان فرهنگـ و ارتباطات بود اما اکنون چند سالی است که به شکل مستقل کار می کند و از این سازمان جداشده است ، و هر ساله کنفرانسهایی برگزار می کند ، که کنفرانس بین المللی وحدت در هفته وحدت هر ساله در تهران برگزار می شود و علمای بزرگ را از کشورهای مختلف دور هم جمع می کند . و همواره از شخص مقام معظم هبری تا همه مسولین این مملکت تأکید دارند که وحدت میان مسلمانان باید ایجاد شود و عوامل تفرقه خشکانده شود.
تاریخ هفته وحدت

دوازده تا بیست ودو ربیع الاول هفته وحدت امت اسلامی

دلیل نام گذاری هفته وحدت چیست

۱-به دلیل این که دین اسلام دین کامل و تحریف نشده یکتاپرستی است.

۲-برای حفظ وحدت میان اهل سنت وشیعه که در زادروز رسول ا… اتفاق نظرندارند.

۳-برای این که قرآن کتابی است آسمانی و جامع که برای راهنمایی همه بشریت نازل شده.
۴-به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی که مدیون وحدت امت اسلامی است

ولادت رسول خاتم، پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت، از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.امروز ۱۴ دی ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۱۲ ربیع الاول ۱۴۳۶ هجری و ۴ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ولادت رسول خاتم، پیامبر اکرم(ص) بنابر قول اهل سُنَّت و آغاز هفته وحدت(سال عام الفیل)

سرانجام پس از قرنها، انتظار عالم خلقت به سر آمد و بزرگ هدایتگر انسانها پا به عرصه و جود نهاد. برترین مخلوق خدا ظاهر شد، باران «رحمه للعالمین» باریدن گرفت، چشمه رافت و هدایت فیضان کرد و نور محمدی عالم ملک و ملکوت را منور نمود. در شهری که شرافتش را از و لادت او دریافت کرد، چشم به جهان گشود : «لا اقسم بهذا البلد ، و انت حل بهذا البلد: ای پیامبر چون تو در این شهر هستی به این شهر قسم می خورم.» امام علی(ع) در رابطه با مکان تولد پیامبر فرموده اند: «مولده بمکه» مکه این شهر امن خدا، زادگاه آخرین سفیر الهی بر خلایق گردید.

شهری که بواسطه دعای ابراهیم محل امان و امن همه موجودات اعم از نبات و حیوان و انسان گردید:«و اذ قال ابراهیم رب اجعل هذا البلد آمنا» تعبیر قرآن در آیات ابتدای سوره بلد نشان می دهد که مکه به خاطر اقامت پیامبر در این شهر و تولدشان درآن، شرافت یافته و مورد قسم خداوند واقع گشته است. ولادت رسول اکرم را در عام الفیل معادل سال ۵۷۰ میلادی گفته اند. روز ولادت ایشان ۱۷ ربیع الاول بود .

وحدت ، یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد میان آنان از تعالیم و آموزه های دین مبین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

با پیروزی انقلاب اسلامی ،حساسیت دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان بیشتر شد. چرا که تنها راه را برای به انحراف کشاندن این حرکت خودجوش مردمی در این کار می دیدند.

طرح اندیشه “وحدت جهان اسلام ” یکى از مشغولیت‏‌هاى فکرى دیرینه و اساسى حضرت امام بود که ایشان همواره چه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و چه بعد از آن ، لحظه‌‏اى از آن غفلت نورزیدند.

باور عمیق و خالصانه امام خمینی(ره) در مورد وحدت‏ میان مسلمانان و اقدام های ایشان برای تحکیم آن میان مسلمانان در اقصی نقاط جهان نه تنها حضرت امام را به برجسته‏‌ترین شخصیت انقلابى جهان اسلام تبدیل نمود، بلکه باعث شد ایشان در میان فرقه‌هاى مختلف اسلامى نیز جایگاه بسیار رفیعى کسب کنند.

امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى، چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد ” اجتماع ‏سازى”، به خوبى پى ‏برده بودند و اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقوله های فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏ دادند. بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى ‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمانان از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏ شان هم اشاره داشتند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص هفته وحدت و لزوم اتحاد مسلمانان می‌فرمایند: “این هفته وحدت، این هفته مشترک الاحترام بین مسلمانان را قدر بدانید، همه سعی کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمانان را که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمانان و بزرگترین حربه ملت‌ها در مقابل استکبار جهانی است مغتنم بشمارند و قدر بدانند.”

شهید مرتضی مطهری نیز در کتاب “حج” خود در ارتباط با وحدت نوشته است :حقیقت مفهوم “وحدت ” و به عبارت صحیح‌تر “اتحاد ” آن است که با حفظ عقاید قطعی و مسلم خود، در مقابل دشمن مشترک موضع واحدی داشته و از او غافل نباشیم. وحدت اسلامی متوقف بر این نیست که فرق و مذاهب از میان برود ، بلکه ایجاد یک روزنه ارتباطی میان تمامی فرقه هایی که داعیه ستیز و درگیری با یکدیگر را طی قرن های متمادی داشتند ،لازم می نماید تا از رهگذر آن با یکدیگر علیه دشمنان خود به پا خیزند و درگیری های داخلی را به سویی بنهند.

بدون شک هفته وحدت می‌تواند گام مهمی در راستای ایجاد و تحکیم اتحاد میان مسلمانان در اقصی نقاط جهان باشد. تمامی مسلمانان باید اتحاد و انسجام خویش را حفظ کنند و از این طریق توطئه‌های دشمنان را علیه اسلام نقش بر آب کنند. در همین راستا پیروی از رهنمودهای امام خمینی ( ره ) و رهبر معظم انقلاب اسلامی می تواند چراغ راهی برای رسیدن به این هدف بزرگ باشد.

قرآن کریم یکى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اکرم صلى الله علیه و آله را تالیف قلوب و ایجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بیان مى ‏دارد و اگر کسى در تاریخ، به دیده عبرت بنگرد این معنى را از شاهکارهاى رسالت محمد(ص) مى ‏یابد.

“واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا”

همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراکنده نگردید.

بعد از رحلت پیامبر عظیم ‏الشان اسلام ، اوصیاى معصوم او کوشیدند تا آن وحدت و یکپارچگى را حفظ کنند و آنان از حقوق مسلم خویش چشم پوشیدند و در طول تاریخ، دانشمندان آگاه و همه تلاشگران راستین، از عوامل اختلاف و تجزیه گریختند و از دامن زدن به آتش خصومت ‏بین مسلمانان، دوری گزیدند و دیگران را به اتحاد و تفاهم فراخواندند.

 

آیات و روایات متناسب هفته وحدت :

قرآن کریم:
وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِیعاً و لاتَفَرَّقُوا
همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید
آل عمران ، آیه ۱۰۳ .

پیامبرصلی الله علیه وآله :
أیُّهَا النّاسُ! عَلَیکُم بِالجَماعَهِ و إیّاکُم و الفُرقَهَ
ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی
میزان الحکمه ، ح ۲۴۳۴ .

پیامبرصلی الله علیه وآله :
الجَماعَهُ رَحمَهٌ و الفُرقَهُ عَذابٌ
وحدت مایه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب است
کنزالعمّال ، ح ۲۰۲۴۲ .

پیامبرصلی الله علیه وآله :
یَدُاللَّهِ عَلَی الجَماعَهِ و الشَّیطانُ مَعَ مَن خالَفَ الجَماعَهَ یَرکُضُ
دست خدا بر سر جماعت است و شیطان با کسی همراه است که با جماعت ناسازگاری کند
کنزالعمّال ، ح ۱۰۳۱ .

پیامبرصلی الله علیه وآله :
عَلَیکَ بِالجَماعَهِ ؛ فَإنَّما یأکُلُ الذِّئبُ القاصِیَهَ
با جماعت همراه شو ؛ زیرا گرگ ، گوسفند دورمانده را می‏خورد
مسند أحمد ، ج ۶ ، ص ۴۴۶ .

امام علی علیه السلام :
لَوسَکَتَ الجاهِلُ مَااختَلَفَ النّاسُ
اگر نادان خاموشی می‏گزید ، مردم دچار اختلاف نمی‏شدند
بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۸۱ .

امام علی علیه السلام :
عَلَیکُم بِالتَّواصُلِ وَالتَّباذُلِ و إیّاکُم و التَّدابُرَ والتَّقاطُعَ
بر شما باد به ارتباط و بخشش به یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر
نهج البلاغه ، نامه ۴۷ .

 

به امیدروزی که به این آرزوی دیرینه قرآن،اسلام،پیامبر،امام،رهبروهمه مسلمین جامه عمل پوشانده شود

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب