پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:42:43 - سه شنبه 14 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سونامی در فضای مجازی
امروزه شاهد جنگ تمام عیار فرهنگی هستیم که جنگ نرم یا به فرموده مقام معظم رهبری «ناتوی فرهنگی» است. در این جنگ، دشمن با ابزارهای فرهنگی خویش، به ما هجوم آورده و اعتقادات، فرهنگ و سبک زندگی ما را هدف قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ” صبح رابر” به نقل از ” زنان کویر ”  ؛ راه اندازی نسل سوم تلفن همراه که در کشورهای غربی به موبایل خانواده ستیز شهرت دارد، موجی از اعتراضات را درپی داشت؛ مراجع،علما، مشاورین خانواده و بسیاری از متخصصان فن آوری های ارتباطی و برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی در برابر آن موضع گیری کردند. به راستی این اعتراض ها برای چیست؟ و مردم چه می خواهند؟ شاید بتوان خلاصه ای از نگرانی ها را این گونه شماره کرد:

 

۱ـ مردم از اینکه مجبورند به دلیل اهمال و کم کاری مسئولان در تامین ابزارهای فرهنگی ، بدون هیچ حق انتخابی از کالاهای غیر استاندارد و بزه خیزغربی استفاده کنند، ناراحت هستند؛ ابزارهایی که دربسیاری از موارد با فرهنگ ما ناسازگار است.

 

۲ـ علما و مراجع از اینکه ما در این فن آوری ها حرفی برای گفتن نداریم ناراحت اند وعدم پیشرفت کشور در این زمینه را غیر قابل قبول می دانند.

اسلام جائز نمی داند که مسلمانان در این فن آوری ها پیشرفتی نداشته و به کشورهای دیگر وابسته باشند. به بیان بهتر نه تنها ما خواهان پیشرفت در این فناوری ها هستیم بلکه آن را واجب می دانیم. پر واضح است که اگر در این فن آوری ها پیشرفت نکنیم مجبور خواهیم بود که از فن آوری هایی که متناسب با فرهنگ ما نیست، استفاده کنیم.

 

۳ـ غرور مردم از اینکه می دانند به خاطر ضعف در توسعه فن آوری تمام اطلاعات مردم و کشور در دست دشمن درجه یک ملت قرار می گیرد، لکه دار می گردد و این برای جوانان و دانشگاهیان ما قابل قبول نیست که تمام حرکات، سکنات و آمار و علایق ملت ایران در منظر شیطان(آمریکا) باشد.

 

۴ـ مردم، از اینکه برخی کشورهای غربی خصوصا آمریکا به وسیله این فن آوری ها به همه چیز رسیده اند و آمریکا با استفاده از آن ابرقدرتی خود را بر جهان تثبیت می کند و از اینکه در کشورما شان این فن آوری ها در حد سرگرمی، تفریح و اسباب بازی تنزل یافته است، ناراحت اند.

 

۵ـ با وضعیت توسعه اینترنت در کشور ما امروز پول می دهیم تا دشمن درجه یک مان اطلاعاتمان را ببرد. پول می دهیم تا دشمن، فرهنگی را که برای آن مبارزه کردیم و صد ها هزار شهید داده ایم را از بین ببرد .پول می دهیم تا نهاد مقدس خانواده متزلزل شود.و پول می دهیم تا… به راستی آیندگان درباره ما چه قضاوتی خواهند کرد؟!

 

۶ـ انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و وابستگی در فن آوریهایی که مستقیما به فرهنگ ارتباط دارند باعث وابستگی فرهنگی می شود.مردم و نخبگان انتظار داشتند ما کما اینکه در پزشکی،نظامی،هسته ای و نانو و… به پیشرفت های خوبی رسیدیم در فن آوریهایی که با فرهنگ مرتبط اند نیز پیشرفت می کردیم و اگر تا کنون عقب ماندگی و کوتاهی هایی وجود داشته ،آن را جبران کنیم نه اینکه مسیر غلط گذشته را تکرار کنیم.

 

۷ـ سخن نخبگان این است که دشمن با عقبه دانشگاه و صنعتش به فن آوریهایی رسیده، مثلاً ماهواره ساخته و…و آن را بر ما تحمیل کرده است. دلسوزان و نخبگان می گویند: باید صنعت و دانشگاه، کما اینکه به حق در خدمت وزارت دفاع و بهداشت و… بوده، باید در خدمت وزارت ارشاد و ارتباطات نیز باشد و مسؤولان کشور باید با بکارگیری ظرفیت  های علمی و صنعتی با توسعه ابزارها و فن آوری های ارتباطی و فرهنگی به مقابله با تهاجم دشمن بپردازند.

 

۸ـ حرف نخبگان ما این است که هیچ گاه صرفاً با تشکیل جلسه در کمیسیون فرهنگی مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی مسائل فرهنگی حل نمی شود. غالب تهاجم فرهنگی امروز به وسیله ابزارهای جدید است، و ما ناچاریم ابزارهای فرهنگی خودمان را متناسب با نیازها و فرهنگ خودمان بسازیم. امروز شاهد جنگ سخت افزارهای فرهنگی هستیم و کمیسیون فرهنگی بدون پشتوانه ابزارها و فن آوری های فرهنگی مانند فرمانده بدون تجهیزات و سلاح است.

 

۹ـ اینکه اوج فعالیت مسؤولان ما خرید پهنای باند و نسل سوم از شرکت هواوی چین باشد و آن را معیار پیشرفت کشور در فن آوری ارتباطات قلمداد کنند باعث نگرانی متخصصین می شود.

 

۱۰ـ اگر واردات این گونه کالاها و خدمات،پیشرفت محسوب گردد،امروز باید عربستان پیشرفته ترین کشور دنیا باشد در حالی که همه دنیا نحوه مدیریت اقتصادی آنان را به سخره می گیرند.

 

۱۱ـ مردم از اینکه در خواست های مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر مجاهده و تلاش پیگیر در رسیدن به این فن آوریها همچنان مغفول مانده، ناخشنودند.

 

۱۲ـ مردم ار اینکه شبکه ملی پیشرفته اطلاعات که راه اندازی آن جزء الزامات قانون پنجم توسعه بوده و همچنان محقق نشده، دلخورند.

 

۱۳ـ مردم از اینک به دلیل نبودن زیر ساخت های درست و استاندارد،بسیاری از خانواده ها زخمی از این ابزارهای بزه خیز و غیر استاندارد خورده اند عصبانی اند.

 

۱۴ـ مردم از اینکه در توسعه برخی از این فن آوری ها حتی استاندارد هایی که در کشورهای غربی و اروپایی رعایت می شود، نیز نادیده گرفته می شود، نگرانند.

 

۱۵ـ به راستی آیا این که مردم ما از مسئولین، خواهان اینترنت پر سرعت، امن و ارزان وبدون معایب اینترنت فعلی هستند، درخواست زیادی است؟

 

پیشنهاد: با توجه به اینکه مطابق آمار، حدود ۹۵ تا ۹۸ درصد نیازهای واقعی مردم به سایت‌های داخلی مربوط می‌شود، اینترنت نسل سوم در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه شود و دولت تمام توان خود را درراه اندازی این شبکه متمرکز کند تا مردم به اینترنت پیشرفته ی امن، سریع و ارزان دسترسی پیدا کنند ؛ تا چه زمانی در مقابل تکنولوژی‌ها و وسایل ارتباطی نوین، باید ببندیم، ممنوع کنیم، و به طور کلی، کارهای سلبی انجام دهیم؟! باید گفت :

 

۱) ما امروزه شاهد جنگ تمام عیار فرهنگی هستیم که جنگ نرم یا به فرموده مقام معظم رهبری «ناتوی فرهنگی» است. در این جنگ، دشمن با ابزارهای فرهنگی خویش، به ما هجوم آورده و اعتقادات، فرهنگ و سبک زندگی ما را هدف قرار داده است. مقام معظم رهبری در این باره فرموده‌اند: «امروز، تأثیر رسانه‌ها و تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانی، اینترنتی و… ، از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است. روزبه‌روز هم دارند این میدان را گسترش می‌دهند». وقتی دشمن، خود، بارها اعتراف کرده که با ابزارهای جدید و فناوری‌های ارتباطی، درصدد از بین بردن هویت ما است، آیا صحیح است که دست روی دست بگذاریم و عرصه را برای دشمن باز کرده و هیچ مقاومتی نکنیم؟! زمانی که دشمن، همه چیز را حتی داروهای بیماران سرطانی را نسبت به ما تحریم می‌کند، ولی هیچ‌گاه تحریمی در فناوری‌های ارتباطی و اینترنت انجام نمی‌دهد، وقتی دغدغه بزرگ مسئولین آمریکایی این است که چرا در ایران دسترسی به شبکه‌های اجتماعی با محدودیت مواجه شده است؟

 

آیا باید در برابر این تهاجمات منفعل بوده و هیچ مقاومتی نکنیم تا اینکه مثل اندلس از بین برویم؟! پس تا زمانی که جنگ است، مقاومت نیز وجود دارد و این یک قاعده عقلانی است. تمام دنیا طبق این قاعده عمل می‌کنند و مختص ما نیست؛

 

۲) ایجاد محدودیت و فیلتر کردن، فقط روش ایران نیست؛ حتی آمریکا نیز از این روش استفاده می‌کند؛ چنان‌که با داشتن هزاران شبکه ماهواره‌ای، شبکه المنار را نمی‌تواند تحمل کند و حتی آبروی خود را هزینه می‌کند؛ زیرا می‌داند که محدود کردن المنار برایش بیشتر سود دارد؛ همچنین شبکه «فیس‌بوک»، با اینکه دَم از آزادی ارتباطات می‌زند، اما ۵۲ هزار اکانت ما را می‌بندد؛

 

۳) مقاومت و دفاع، غالباً در جایی است که ما تحت سلطه باشیم و مورد تهاجم واقع شویم. اسلام زیر سلطه بودن مسلمین را نمی‌پذیرد؛ بلکه مسلمانان را شایسته پیشرفت و اقتدار دانسته، به این امر توصیه کرده است. در دستورات اسلامی از مسلمانان خواسته شده که به‌گونه‌ای سلوک و حرکت داشته باشند تا دیگران به آنها وابسته باشند و علوم را از آنان یاد گیرند. قاعده «نفی سبیل» که یکی از قواعد مهم فقه شیعه است، بر این مسأله دلالت می‌کند. بر این اساس، وضعِ موجود از جهت استفاده از وسایل ارتباطی نوین، به هیچ وجه مورد پذیرش اسلام نیست. اگر مسلمانان طبق اصول اسلامی حرکت می‌کردند وضعشان این‌گونه نبود. انتقادی که نسبت به برخی مسئولین وجود دارد این است که اگر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر انجام «جهاد علمی»، رفتار می‌کردیم، وضعیت ما در فناوری‌های ارتباطی اینچنین نبود.

 

سال‌هاست که مقام معظم رهبری در مسأله‌ای مانند اینترنت، بر لزوم ایجاد اینترنت ملی و بدست آوردن قدرت، استقلال و ابتکار عمل در فضای مجازی تأکید داشته و دارند؛ با اینکه سال‌ها از فرمایش ایشان می‌گذرد و این درخواست ایشان، جزء الزامات قانون پنجم توسعه گردیده است، متأسفانه همچنان شاهدیم مسئولان مربوطه، اوج افتخارشان را در خرید پهنای باند می‌دانند، و یا پیشرفته شدن کشور را در خرید نسل سوم تلفن همراه از کشور چین می‌دانند؛ البته تا زمانی که مسئولین ما این‌گونه حرکت کنند، ما برای مبارزه با تبعات منفی ابزارهای فرهنگی دشمن، همچنان باید دفاع کرده و راه‌های سلبی را اتخاذ کنیم؛

 

۴) جوانان ما حق دارند از اینکه می‌بینند کشورشان با این تکنولوژی‌ها، ضعیف برخورد کرده، و راه‌های سلبی را در پیش گرفته، ناراحت شوند. بدیهی است زمانی‌که ما برای مبارزه با این فناوری‌های جدید یک روشی را بپیماییم و دشمن با سرعت کمی آن روش ما را دور بزند و ما به روش دیگری متوسل شویم و در اکثر مواقع نیز به نتیجه دلخواه نرسیم، غرور جوانان کشور خدشه‌دار شود. جوان ایرانی، دوست دارد کشورش را در جایگاهی برتر از این ببیند؛

 

۵) حقیقت این است که ما راه اصلی را نرفته‌ایم، دانشگاه و صنعت‌مان را بسیج نکرده‌ایم، در فناوری‌های جدید، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شایسته نکرده‌ایم، ما زحمت نکشیده‌ایم و فکر کرده‌ایم مسأله فرهنگ با برگزاری چند جلسه مسئولان در کمسیون فرهنگی مجلس، صدا و سیما و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل حل شدن است؛ در حالی که این توهمی غلط است؛ همان‌گونه که یک فرمانده از درون کارزار جنگ به ستاد مراجعه می‌کند و تجهیزات نظامی کاربردی در جنگ که برای غلبه بر دشمن نیاز است را مورد بررسی قرار داده، می‌گوید: برای پیروزی بر دشمن مثلاً به موشکی با فلان برد، رادارای با فلان مشخصات، هلی‌کوپتری با چنان مختصات و… نیاز است والاّ در جنگ شکست می‌خوریم، همان‌گونه نیز مسئول فرهنگی برای پیشبرد اهداف فرهنگی، باید به ستاد بیاید و صحبت از ابزارهای فرهنگی مورد نیاز کند و برای دستیابی به آن ابزارها نیز زمان‌بندی مشخص سازد که مثلاً برای مقابله با ماهواره به چنین فناوری‌های علمی و تکنولوژیک نیاز داریم، ‌ برای مبارزه با اینترنت آمریکایی به زیرساخت‌های ملی و اینترنت ملی نیاز‌مندیم، موبایل‌های موجود ابزارهای جرم‌خیز و استاندارد دارند و ما برای کودکان و نوجوانانمان باید موبایل‌هایی با این مثلاً ۴۰ مؤلفه خاص تربیتی بسازیم و تولید کنیم و… . اگر این زحمات را بکشیم، آن‌گاه، هم نیازهای مشروع مردم را برآورده ساخته‌ایم و هم مورد هجوم فرهنگی دشمن ـ ‌که از طریق ابزارهای معیوبش صورت می‌گیرد ـ قرار نگرفته‌ایم؛ علاوه بر اینها می‌توانیم رقیبی بزرگ برای کالاهای مشابه غربی باشیم؛ زیرا بسیاری از کشورها به دلیل غیراستاندارد بودن ابزارهای فرهنگی غربی، تمایل دارند از ابزارهای استاندارد استفاده کنند؛ اما متأسفانه این امور که البته نیاز به تلاش‌های زیاد و طاقت‌فرسا دارد، انجام نشده و نمی‌شود و به قول عوام: کی می‌رود این همه راه را؟!

 

واقعیت این است که برای مسئولان مربوطه، مسائل ارتباطی و پیامدهای فرهنگی آنها، این میزان ارزش و منزلت و جایگاه ندارد که بخواهند برایش این همه سرمایه‌گذاری کرده، بودجه مشخص سازند و برایش سازمان‌های فنی ایجاد نمایند.

اکنون در اینترنت چه می‌گذرد؟!

    • میلیون‌ها سایت ترویج فساد، فحشا، فیلم و عکس مستهجن و…؛
    • مطالب و فیلم‌های ضد دین، ضد تشیع و به طور کلی ضد معنویت و…؛
    • سایت‌های شبه پراکنی عقاید حقه و القای تحریف اسلام و قرآن و…؛
    • هر نوع محتوای آلوده و گمراه‌کننده که با یک جستجو، مطالب بسیاری از آن یافت می‌شود؛
    • با یک فیلتر شکن رایگان به‌راحتی می‌توان به تمام محتوای اینترنت دسترسی پیدا کرد.

بنا به اعتراف سرویس‌های جاسوسی بیگانه، اینترنت فعلی بهترین راه جاسوسی از حریم شخصی، اطلاعات خصوصی و مهم کشور است.

 

نوشته : محمدرضا صیفی(پژوهشگر و کارشناس حوزه رسانه)

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب