پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

2:10:56 - چهارشنبه 29 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پوشاک خارج از عرف چگونه به دست مصرف کنندگان می‌رسد؟+تصاویر
شاید بتوان گفت نبود یک ارگان مشخص و متولی اصلی برای رسیدگی و نظارت بر روی پوشاک موجود در بازار دلیل اصلی به وجود آمدن وضعیت حجاب و عفاف موجود در جامعه است.

به گزارش” صبح رابر ”   به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، همزمان با نزدیک شدن به ایام عید نوروز تولیدی ها و کارگاه‌های دوخت لباس سعی دارند تا بهترین محصول خود را با کمترین قیمت وارد بازار کنند تا از این طریق بتوانند در بازار رقابت، بیشترین فروش را نصیب خود کنند.

در این میان بسیاری از این کارگاه ها و مراکز تولید لباس بدون در نظر گرفتن عرف جامعه پوشاکی را تولید کرده و وارد بازار می کنند که در نهایت این پوشاک نیز به دست مصرف کنندگان می رسد.

خارج از جنس، رنگ و حتی قیمت لباس ها، مدل های لباس امروزه به عنوان یک معضل در جامعه ما شناخته می‌شود.

استفاده از مانتوهای بدون دکمه، شال های نازک، ساپورت و شلوارهای جذب و بدن نما در سایه غفلت مسئولان فرهنگی کشور روز به روز رو به افزایش است و متاسفانه هیچ اقدام مناسبی هم در جهت مبارزه با این افراد هنجار شکن، صورت نگرفته است.

لباس‌های نا‌مناسب و پوشش های زننده برخی افراد در جامعه مدتی است که به عنوان یک مسئله حائز اهمیت در رسانه های داخلی و خارجی مطرح شده است. مسئله چگونگی افزایش گرایش جوانان به استفاده از این نوع لباس‌ها جز مسائل جامعه شناسی و روانشناسی متعددی است که بارها و بارها توسط متخصصان امر و کارشناسان مربوطه مورد تحلیل و گفت وگو قرار گرفته است.

اما نکته اصلی این است که اگر اینگونه لباس ها در فروشگاه‌ها و بازار ها به مشتریان عرضه نشود و به جای آن لباس هایی با طرح ها و مدل هایی که در عرف جامعه است در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد، حتی اگر فرد هنجار شکنی در جامعه وجود داشته باشد نمی تواند هنجار شکنی کند.

لزوم محدودیت دسترسی به لباس های نامناسب در بازار

مسئله ای که کمتر مورد توجه مسئولان فرهنگی کشور قرار می‌گیرد این است که در درجه نخست باید با ورود و همچنین فروش این نوع پوشاک در جامعه مقابله شود. اگر چنین پوشاکی که توسط غرب و با انجام اهداف خاص طراحی می‌شود، در جامعه قابل دسترسی نباشد هیچ کس هم از آنها استفاده نمی کند ولی دسترسی به چنین لباس هایی در جامعه آنقدر زیاد است که به راحتی می توان با ارزان ترین قیمت آنها را خریداری کرد.

قطعا اگر در زمینه توزیع و فروش این نوع لباس های مسئله دار دقت و کنترل بیشتری صورت گیرد، نیازی به گشت‌های امنیت اخلاقی نخواهد بود.

بازار بزرگ عرضه و تقاضا برای پوشاک در کشور باعث شده است که تولید کنندگان لباس بدون در نظر گرفتن چارچوب ها و قوانین موجود در کشور اقدام به تولید و عرضه لباس هایی کنند که در دراز مدت نه تنها ذائقه مصرف کنندگان را عوض کرده، بلکه تحولی عظیم در پوشش های اصیل ایرانی و اسلامی به وجود می‌آورد.

ادامه این رویه باعث اشتیاق دختران و پسران به یک نوع پوشش خاص می شود. آنها از راه، روش و رسم گذشته دوری می کنند. دنبال مدهای تازه و نو هستند به طوری که نو خواه و نو پذیر می شوند. دیگر به وضع موجود قانع نیستند. اگر این لباس ها و سطح جامعه توسعه پیدا کند، آسیب های بسیاری را به دنبال دارد.

قانون ها درست است؛ ضعف از نظارت است

نیره اخوان نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشته است: در این خصوص اول باید موارد قانونی را دنبال کرد و دید چه کارهایی تاکنون در این رابطه انجام شده است.

وی در ادامه گفت: جدی گرفته نشدن و عدم توجه به این قانون به دلیل ضعف نظارت است. نظارت که نباشد آن کار این قدر ادامه پیدا می‌کند که دیگر در اجتماع مانند یک امر عادی جلوه کند.

وی در پاسخ به این سؤال که نظارت بر روی البسه بیشتر بر عهده کدام نهاد است گفت: کلیه نهادها باید در دفتر قانون خود تجدید نظری بکنند و برای جلوگیری از این پدیده به هم کمک کنند. باید جنبه‌های فرهنگیمان را قوی کنیم و از امکاناتمان برای هدایت جوانان استفاده کنیم.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: گاهی ممکن است یک جوان اصلا نداند چه می‌کند و گاهی هم ممکن است با توجه و ایده‌آل خودش دست به این کار زده باشد که در هر دو صورت باید فرهنگ‌سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

شاید بتوان گفت نبود یک ارگان مشخص و متولی اصلی برای رسیدگی و نظارت بر روی پوشاک موجود در بازار دلیل اصلی به وجود آمدن وضعیت حجاب و عفاف موجود در جامعه است.

اگر رسیدگی‌های دقیق تری به عرضه پوشاک در شهرهای مختلف شود، دیگر نیازی به گشت ارشاد و برخورد های ارشادی در خیابان ها نباشد.

لزوم تدوین یک منشور اساسی برای تولیدکنندگان لباس در بازارها هر روز بیشتر از گذشته احساس می شود؛ چرا که با وارد شدن به بازار خرید عید به خوبی می توان خلأ این منشور و نظارت کافی بر روی تولیدکنندگان لباس را حس کرد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب