پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:14:37 - سه شنبه 11 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مهم‌ترین محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب به هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد+تصاویر
رهبر معظم انقلاب با اشاره به علاقه‌مندان فراوان رئیس جمهور، خاطرنشان کردند: به موازات این علاقمندان ۲ دسته دیگر هستند که باید مورد توجه و محاسبه قرار گیرند مخالفان عصبانی و زخم خورده که در ۴ سال آینده به معارضه با دولت ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس‌جمهور دشمنی ندارند و […]

رهبر معظم انقلاب با اشاره به علاقه‌مندان فراوان رئیس جمهور، خاطرنشان کردند: به موازات این علاقمندان ۲ دسته دیگر هستند که باید مورد توجه و محاسبه قرار گیرند مخالفان عصبانی و زخم خورده که در ۴ سال آینده به معارضه با دولت ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس‌جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد و من امیدوارم اینگونه عمل شود.

به گزارش”صبح رابر”طبق بند نهم اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات مقام معظم رهبری است.

براساس قانون پس از اینکه اکثریت مردم در انتخابات به یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری رای داده و وی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند، بعد از تأیید صحت انتخابات از طرف شورای نگهبان یک مرحله‌ دیگری هم وجود دارد و آن تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط ولی‌فقیه پس از انتخاب مردم است.

مراسم تنفیذ حکم یازدهمین دوره ریاست جمهوری، روز ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ در حضور مقام معظم رهبری و طبق سنت همه ساله در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد که در این مراسم محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور سابق، روسای دیگر قوا و مقامات لشکری و کشوری حضور خواهند داشت.

در این گزارش به مهم‌ترین محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم‌ تنفیذ حکم روسای جمهور گذشته می‌پردازیم:

** ۵ مرداد ۷۲ و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ روز ۵ مرداد سال ۷۲ حکم‌ ریاست‌ جمهوری‌ آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی‌ رئیس‌‌جمهور منتخب‌ ملت‌ ایران‌ را تنفیذ کردند.

** کسانی‌ که‌ مسئولیتی‌ را در هر بخشی‌ از کشور پذیرفته‌اند باید دقیقا مجری‌ سیاست‌های‌ مشخص‌ نظام‌ باشند**

رهبر معظم انقلاب‌ اسلامی‌ در بیاناتشان در این مراسم از آمادگی‌، استعداد و تعهد برای‌ انجام‌ کار براساس‌ سیاست‌های‌ کلی‌ کشور بعنوان‌ یکی‌ از ویژگی‌های‌ لازم‌ برای‌ مدیریت‌ صالح‌ نام‌ برده و فرمودند: کسانی‌ که‌ مسئولیتی‌ را در هر بخشی‌ از کشور پذیرفته‌اند باید دقیقا مجری‌ سیاست‌های‌ مشخص‌ نظام‌ باشند و مسئولیت‌ خود را در جهت‌ همان‌ سیاست‌ها به‌ پیش‌ برند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ ویژگی‌ها و شرایط لازم‌ برای‌ مسئولان‌ و مدیران‌ اجرایی‌ کشور فرمودند: سستی‌، سهل‌انگاری‌ و کار را بدست‌ حوادث‌ و قضا و قدر سپردن‌، اولین‌ بلایی‌ است‌ که‌ یک‌ مدیر را از صلاحیت‌ کافی‌ و لازم‌ ساقط می‌کند لذا جدی‌ بودن‌ در کار و آرام‌ نداشتن‌ برای‌ انجام‌ آن‌ و نیز احساس‌ مسئولیت‌ برای‌ اصل‌ مسئولیت‌ و وظیفه‌، لازمه‌ کفایت‌ و لیاقت‌ برای‌ مسئولیت‌پذیری‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ در تمجید از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی‌ رئیس‌ جمهور منتخب‌ ایران‌ فرمودند: اینجانب‌ از سال‌ ۱۳۳۶ تاکنون‌ ایشان‌ را از نزدیک‌ می‌شناسم‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ یا یکدیگر همکار و همفکر بوده‌ایم‌ یک‌ آزمایش‌ چهل‌ ساله‌ برای‌ ایجاد اعتماد در انسانی‌ کافی‌ است‌. و من‌ در همه‌ این‌ مدت‌ ایشان‌ را در راه‌ خدا و حقیقت‌ و اعلای‌ کلمه‌ دین‌ و پیشبرد اهداف‌ اسلامی‌ مشاهده‌ کرده‌ام‌.

** ۱۲ مرداد ۷۶ و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی

** برای ما تضمین قسط و عدل در جامعه اصل است**

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى در این مراسم طى سخنانى ضرورت اهتمام دولت آینده را به ریشه‌کن کردن فقر، بى‌عدالتى و تبعیض مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: نظام اسلامى، نظام سرمایه‌دارى نیست. براى ما تضمین قسط و عدل در جامعه، اصل است و جهت تمامى تلاشها باید بر این باشد که همه مردم بتوانند به اندازه همت، استعداد و تلاش خود، از امکانات و ثروت عمومى برخوردار شوند و کسى مظلوم، محروم و سرکوب شده نماند.

ایشان افزودند: دولتهاى ایران، یکى پس از دیگرى با حمایت ملت بزرگ خود، توانستند کشور را از لحاظ عمران و آبادى، جهات سیاسى، آبروى بین‌المللى و اقتدار ملى به پیش ببرند و این خود از جمله نعم بزرگ الهى و مظهر دست قدرت خداوند متعال است.

رهبر معظم انقلاب اسلامى ضمن برشمردن مضرات نظام سرمایه‌دارى فرمودند: نظام ما اسلامى است و براى ریشه‌کن کردن فقر، بى‌عدالتى و تبعیض از این کشور که میراث حکومتهاى طواغیت گذشته است، باید تلاش شود.


** ۱۲ مرداد ۱۳۸۰ و مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این مراسم فرمودند: تنفیذ اینجانب‌ و رأی‌ ملت‌ تا زمانی‌ است‌ که‌ ایشان‌ به‌ تعهد خود و صراط مستقیمی‌ که‌ تاکنون‌ در پیش‌ داشته‌اند، یعنی‌ راه‌ اسلام‌ و احکام‌ نورانی‌ آن‌ و دفاع‌ از مستضعفان‌ و مظلومان‌ و ایستادگی‌ در برابر دشمنان‌ مستکبر و حق‌ ستیز و زورگو پایبند باشند که‌ با توفیق‌ الهی‌ انشاءالله‌ همواره‌ چنین‌ خواهد بود.

** همه‌ مسؤولان‌ نظام‌ در مقابل‌ خدا، مردم‌ و قانون‌ اساسی‌ مسؤولند**

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ وظایف‌ سنگین‌ مسؤولان‌ در نظام‌ اسلامی‌ تأکید کردند: همه‌ مسؤولان‌ نظام‌ در مقابل‌ خدا، مردم‌ و قانون‌ اساسی‌ مسؤولند و اعتبار آنها به‌ این‌ است‌ که‌ خود را کمر بسته‌ دین‌ خدا، متعهد به‌ قانون‌ اساسی‌ و موظف‌ به‌ تأمین‌ خواستهای‌ مردم‌ بدانند و اگر هر یک‌ از مسؤولان‌ در هر رده‌ای‌ از این‌ مسیر منحرف‌ شود بدلیل‌ آنکه‌ فاقد شروط مسؤولیت‌پذیری‌ در جامعه‌ اسلامی‌ شده‌ است‌، خودبخود از سمت‌ خود عزل‌ می‌شود و این‌، سنگینی‌ بار مسؤولیت‌ در اسلام‌ را آشکار می‌سازد.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ شروع‌ و استمرار جدی‌ و بی‌وقفه‌ کار دولت‌، بر تشکیل‌ هرچه‌ سریعتر کابینه‌ و همکاری‌ کامل‌ مجلس‌ با دولت‌ در این‌ زمینه‌ تأکید کردند و افزودند: فوری‌ترین‌ کاری‌ که‌ در این‌ دوره‌ جدید باید به‌ آن‌ پرداخته‌ شود توجه‌ به‌ مسائل‌ اقتصادی‌ و معیشتی‌ مردم‌ و در رأس‌ همه‌، ایجاد اشتغال‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌، تلاشهای‌ سیاسی‌ و تبلیغاتی‌ دشمنان‌ را برای‌ فلج‌ کردن‌ کشور از طریق‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ یادآور شدند و افزودند: برغم‌ این‌ تلاشها منابع‌ بزرگ‌ ثروت‌ و نیروی‌ فراوان‌ کار، زمینه‌ مساعد شکوفایی‌ اقتصادی‌ کشور و زدودن‌ چهره‌ زشت‌ فقر از ایران‌ را فراهم‌ کرده‌ است‌.

** مسئولان اجازه‌ ندهند عده‌ای‌ به‌نام‌ آزادی‌، بی‌بندوباری‌ را در جامعه‌ ترویج‌ کنند**

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ جریانی‌ که‌ برای‌ شیوع‌ مفاسد اخلاقی‌ و منکرات‌ در جامعه‌ تلاش‌ می‌کند خاطرنشان‌ کردند: اسلام‌ مرتکب‌ منکر را نصیحت‌ و هدایت‌ می‌کند اما برای‌ او حد و مجازات‌ هم‌ تعیین‌ کرده‌ است‌ بنابراین‌ مسؤولان‌ باید با قدرت‌ جلوی‌ جریان‌ فساد و منکرات‌ را بگیرند و اجازه‌ ندهند عده‌ای‌ بنام‌ آزادی‌، بی‌بندوباری‌ را در جامعه‌ ترویج‌ کنند.

ایشان‌ بی‌اعتنایی‌ مسؤولان‌ به‌ جریان‌ فساد اخلاقی‌ را موجب‌ بدبین‌ شدن‌ و کنار نشستن‌ متدینین‌ و در نهایت‌ تضعیف‌ و شکست‌ نظام‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: مسؤولان‌ باید بگونه‌ای‌ عمل‌ کنند که‌ اعتماد مردم‌ مؤمن‌ سلب‌ نشود. البته‌ سلب‌ اعتماد به‌ هیچ‌ وجه‌ مجوز قانون‌ شکنی‌ نیست‌ چرا که‌ قانون‌ شکنی‌ جرم‌ است‌ و بجز در نهی‌ از منکر بصورت‌ زبانی‌ که‌ در همه‌ احوال‌ واجب‌ است‌ در برخورد با منکرات‌ دیگر باید همه‌ تابع‌ قانون‌ باشند چرا که‌ اگر روزی‌ لازم‌ شد مردم‌ وارد عمل‌ شوند رهبری‌ به‌ مردم‌ خواهد گفت‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ مقابله‌ با مفاسد مالی‌ و اقتصادی‌ را از بزرگترین‌ وظایف‌ مسؤولان‌ خواندند و افزودند: همانگونه‌ که‌ در نامه‌ ۸ ماده‌ای‌ به‌ رؤسای‌ قوا گفته‌ شد مقابله‌ با این‌ مفاسد کار بسیار دشواری‌ است‌ و باید با همکاری‌ قوای‌ مقننه‌ و قضاییه‌ در دستور کار دولت‌ قرار گیرد و نتایج‌ عملی‌ آن‌ خود را نشان‌ دهد.

** نباید بعلت‌ ضعفی‌ در دولت‌ کلیت‌ آنرا زیر سؤال‌ برد**

ایشان‌ با تأکید بر وحدت‌ کلمه‌، تخریب‌ مسؤولان‌ نظام‌ و قوای‌ سه‌گانه‌ را از بدترین‌ کارها خواندند و تصریح‌ کردند نباید بعلت‌ ضعفی‌ در دولت‌ کلیت‌ آنرا زیر سؤال‌ برد و یا بدلیل‌ قبول‌ نکردن‌ یک‌ حکم‌ قضایی‌ از میان‌ هزاران‌ حکمی‌ که‌ صادر می‌شود کل‌ قوه‌ قضاییه‌ را مورد سؤال‌ و اهانت‌ قرار داد و یا مجلس‌ و شورای‌ نگهبان‌ را تضعیف‌ کرد.

** ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد



** همه‌ى کسانى که نانشان در بى‌عدالتى است، با عدالت دشمن‌اند**

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در این مراسم طى سخنانى فرمودند: تکیه‌ى بر عدالت، اساسى‌ترین و محورى‌ترین اصلِ یک حرکت الهى است؛ ادامه‌ى کار همه‌ى انبیا و مصلحان بزرگ تاریخ است. البته عدالت دشمنانى دارد. همه‌ى کسانى که نانشان در بى‌عدالتى است، با عدالت دشمن‌اند. همه‌ى کسانى که با قلدرى و زورگویى – چه در صحنه‌ى ملى، چه در صحنه‌ى بین‌المللى – تغذیه مى‌شوند، با عدالت مخالفند. عدالت، شعار اصلى و هدف بزرگ انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى بوده و هست.

ایشان خاطر نشان کردند: دولت محترم و خدمتگزار با برنامه‌ریزى صحیح، به همان کیفیتى که در سند چشم‌انداز بیست ساله تصویب شده و سیاست‌هایى که اعلام شده است – که جهت این سیاست‌ها هم عدالت، رفاه عمومى و توسعه‌ى علمى و فنى و همه‌جانبه و عدالت‌محور است – در این جهت حرکت کند.

** مردم مایلند تلاش و کار و قاطعیت و جدیت را در عمل مسؤولان مشاهده کنند**

رهبر معظم انقلاب افزودند: انتظار مردم از دولت و رئیس‌جمهور منتخب این است که تلاش و جدیت کنند. تصور بنده – با شناختى که در طول این مدت از احساسات مردم دارم – این است که مردم مایلند تلاش و کار و قاطعیت و جدیت را در عمل مسؤولان مشاهده کنند.


ایشان تاکید کردند: در زمینه‌ى سیاست بین‌الملل، همچنان که دولتهاى قبلى اعلام کردند و بعداً هم همین‌طور خواهد بود، ملت ایران یک ملت صلح‌طلب است. ملت ایران سرِ ستیزه‌گرى با هیچ ملتى را ندارد.

** ۱۲ مرداد ۱۸۳۸۸ و مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد


تصویر اصل حکم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمد‌ی‌نژاد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم طی سخنانی بحث اولویت داشتن جمهوریت یا اسلامیت را بحثی انحرافی و بی‌معنا دانستند و خاطرنشان کردند: جمهوریت و اسلامیت دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند چرا که تکیه به مردم و احترام به خواست و رأی آنان، در دل اسلامیت و اتکای به احکام الهی قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی انتقال توأم با آرامش و احترام قدرت و دست بدست شدن مسئولیتهای اجرایی در سالهای پس از پیروزی انقلاب را نشانه‌هایی از ظرفیت تحسین برانگیز نظام برشمردند و خاطرنشان کردند: در این سالها در بخشی از مدیریتها و عملکردهای آنان گاه زاویه‌هایی با مبانی نظام دیده شده است اما انقلاب با هضم درونی این موارد عملاً آنها را در مسیر گسترشِ توانایی‌های خود به کار گرفته و با افزایش ظرفیت و تجربه خود، با قدرت بیشتر به راه خود ادامه داده است.

** مردم‌سالاری دینی و ترکیب ذاتی اسلامیت و جمهوریت را راز ماندگاری و آسیب ناپذیری جمهوری اسلامی**

ایشان مردم‌سالاری دینی و ترکیب ذاتی اسلامیت و جمهوریت را راز ماندگاری و آسیب ناپذیری جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: به فضل الهی و هوشیاری مردم و مسئولان این حقیقت مصونیت بخش، همواره حفظ خواهد شد.

ایشان تکیه بر برنامه قانون مداری و همکاری قوای سه‌گانه را از ضروریات شکرگذاری نعمت حضور مردم مؤمن ایران در عرصه انتخابات دانستند و دولت و مجلس و قوه قضاییه را به همدلی و یاری یکدیگر فراخواندند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به علاقه‌مندان فراوان رئیس جمهور، خاطرنشان کردند: به موازات این علاقمندان ۲ دسته دیگر هستند که باید مورد توجه و محاسبه قرار گیرند مخالفان عصبانی و زخم خورده که در ۴ سال آینده به معارضه با دولت ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس‌جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد و من امیدوارم اینگونه عمل شود.

** حرکت عظیم نظام به سمت تحقق اهداف والای ملت باید ادامه یابد**

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان، امکانات فراوان طبیعی، مادی و انسانی ایران عزیز را خاطرنشان کردند و افزودند: نیازها و عقب‌ماندگیهای فراوانی نیز وجود دارد که باید با استمرار تلاش و سختکوشی رئیس جمهور و همکارانش و کمک و یاری همه سلیقه‌های مختلف و حتی منتقدان دولت و انجام شدن کارهای بزرگ و ماندگار، این نیازها برطرف شود و حرکت عظیم نظام به سمت تحقق اهداف والای ملت ادامه یابد.

منبع :راه دانشجو

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب