پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:05:37 - پنجشنبه 28 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آداب مردم رابر در ماه ضیافت الهی
مردم رابردر ماه مبارک رمضان اعضای بالغ خانواده‌ها از ثواب روزه‌های کله‌گنجشکی کودکان و افراد نابالغ برخوردار می‌شوند و به‌همین خاطر، والدین کودکان خودرا به‌گرفتن روزه‌ی نصفه‌روز ترغیب می‌کنند

به گزارش “ صبح رابر”روزه‌داری مومنین رابر معمولا همزمان باآخرین روز ماه شعبان‌المکرم و برخی مواقع نیز یک هفته قبل از آغاز ماه رمضان، تحت عنوان “روزه پیشباز” آغاز می‌شود وبا عیدسعید فطر خاتمه می‌یابد .
درطول ماه رمضان که مساجد، اماکن مقدس و نمازخانه‌های این شهرستان مملو از جماعت روزه‌داری می‌شود که‌با انگیزه‌ی تکمیل عبادت و کسب فیض بیشتر، نمازهای یومیه را به‌جماعت اقامه می‌کنند . فعالیت‌های دینی و مذهبی در این ماه در شهرها و روستاهای شهرستان به‌اوج خود می‌رسد و کلاس‌های ویژه قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن، جلسات احادیث، علوم دینی و فقهی به‌طور گسترده در اماکن مقدسه و منازل مردم برگزار می‌شود .
آحاد مختلف مردم این شهرستان از قدیم‌الایام اعتقاد دارند، ماه رمضان با خود خیر و برکت می‌آورد و اعضای خانواده‌ای که‌در آن روزه‌خوار بدون عذر موجه وجود داشته باشد از نعمات و برکات بیکران ضیافت خداوندی محروم می‌شوند.
مردم رابردر ماه مبارک رمضان اعضای بالغ خانواده‌ها از ثواب روزه‌های کله‌گنجشکی کودکان و افراد نابالغ برخوردار می‌شوند و به‌همین خاطر، والدین کودکان خودرا به‌گرفتن روزه‌ی نصفه‌روز ترغیب می‌کنند .
مردم این منطقه در شب‌های قدر نیز با برپایی آیین‌های ویژه و خاصی از قبیل دعا و نیایش، شرکت در محافل معنوی دعای جوشن کبیر، دعای فرج امام زمام و ابوحمزه، اقامه نماز هفت قل‌هواللهی، حضور درمساجد و تکایا و قرآن‌سرگرفتن، ‎ ۱۹ و ‎ ۲۱ و ‎ ۲۳ ماه مبارک رمضان را گرامی می‌دارند.

خواندن سوره‌های عنکبوت، روم، دخان و قدر از دیگر باورهای کهن مردم این شهرستان است که در شب‌های قدر عملی می‌شود.
برپایی جشن و شادی در شب بیست و هفتم ماه رمضان (شب قتل ابن ملجم مرادی) در روز ۲۷رمضان بین نماز ظهر و عصر، بیشتر خانم‌ها کیسه‌ای از پارچه سفید می‌دوزند و در داخل آن پول می‌گذارند و در آن‌ را می‌دوزند و برای برکت روزی و پولشان، آن را داخل خانه نگهداری می‌کنند.

و اگر کسی قرار است پارچه‌ای برای خیاطی آماده کند در همین روز ۲۷ماه رمضان آن را در مسجد برش می‌زنند (البته دخترهای دم بخت این کار را انجام می‌دهند) و سنت آن بدین گونه است که چادر را برش می‌زنند و هفت نفر خانم که نامشان فاطمه است باید این چادر را برای آن دختر کوک بزنند تا بختش گشایش یابد و اعتقاد دارند که با این کار مرد زندگی آنان پیدا می‌شود.

در همین روز پس از نماز ظهر و عصر، کسانی که مشکل دارند، برای گشایش کار یا مشکلاتشان ۴۰دانه جو جدا و به هرکدام از این جوها یک قل‌هو‌‌الله و در مجموع ۴۰ قل‌هو‌الله می‌خوانند و با آب وضو تا ۳روز آنها را خیس می‌کنند و بعد از ۳روز جو‌ها را می‌کارند و هر روز با آب وضو به این جوها آب می‌دهند و باورشان این است که گرهی از مشکلات آنان برداشته می‌شود و گشایش در مشکلاتشان ایجاد می‌شود.
خواندن نماز مغرب و عشا پس از قرائت دعا و آیاتی از قرآن کریم چون دعای اللّهُمَّ لَکَ صُمنا و عَلى رِزقِکَ أفطَرنا، فَتَقَبَّل مِنّا إنَّکَ أنتَ السَّمیعُ العَلیمُ( قبل از افطار و اولین لقمه افطاری از دیگر آداب و رسوم  مردم رابر به‌شمار می‌رود و روزه‌داران این دیار معمولا افطار خود را با آب جوش وخرما و یا زولبیا و بامیه باز می‌کنند. آش رشته ، شیربرنج، آش بلغور، حلوا، آبگوشت کوفته ، سوپ، رنگینک و انواع خورشت‌ها از جمله غذاهایی است که برای افطاری و سحری خانواده‌ها طبخ می‌شود.
رابرها ‌ در سال‌های دور که وسایل ارتباطی چون رادیو و تلویزیون به‌ندرت و تنها در منازل تعدادی از متمولین شهر یافت می‌شد، صدای بانگ خروس زمان بیدار شدن در سحر بود.خروس در شب سه مرتبه می خواند: مرتبه اول نیمه شب، مرتبه دوم ساعتی بعد از نیمه شب و مرتبه سوم سحربود ویکی دیگر از روشهایی که در قدیم برای بیدار شدن در شبهای ماه رمضان به کار می رفت طبل خوانی بود.
رابری ‌ها همچنین عادت دارند در ایام ماه مبارک رمضان، کدورت و اختلاف‌های فی مابین را برطرف و نسبت به‌هم محبت بیشتری ابراز کنند چراکه معتقدند لطف خدا بیشتر شامل حال کسانی می‌شود که دل مومن روزه‌داری را شاد می‌کند .
تهیه و توزیع مایحتاج عمومی از قبیل برنج ، روغن، گوشت و آرد بین افراد و خانواده‌های نیازمند در آستانه‌ ماه مبارک رمضان و همزمان با شب‌های قدر نیز از دیگر آدابی است که‌از سالیان دور بین رابر‌های رایج است.
در همین راستا مراسم جزء خوانی و ترتیل قرآن کریم در مساجد و تکایا شهرستان برگزار می شود و هریک از دستگاه ها به نوبه خود نسبت به برگزاری این محافل معنوی اقدام می کنند.
ماه مبارک رمضان فرصت گرانبهایی برای استغفار از گناهان است.همچنین مراسم جمع خوانی قرآن کریم در این ماه مبارک در مساجد شهر رابر برگزار می شود.
دارالقرآن کریم رابر نیز در این ایام پذیرای روزه دارانی است که برای شرکت در دوره های آموزشی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم به این موسسه قرآنی مراجعه می کنند.
در این ماه مبارک برای تبلیغ احکام مربوط به ماه مبارک رمضان همه ساله مبلغانی به شهر و روستاهای شهرستان اعزام می شوند که به گفته امام جمعه رابر امسال ۳۰ مبلغ به مناطق مختلف شهرستان اعزام شدند.
کمیته امداد شهرستان نیز در این ماه پرفیض بی نصیب نمانده و سرکشی به خانواده های نیازمند و تحت سرپرست را در دستور کار خود قرار داده است.
در طرح مفتاح الجنه جمعی از مسئولان برای رسیدگی به مشکلات و دستگیری از نیازمندان به خانه این مددجویان سرکشی می کنند.

انتهای پیام / اختصاصی صبح رابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب