پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:54:26 - دوشنبه 2 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کودکان کار قربانی بی توجهی و فقر فرهنگی والدین
در کشورمان هر ساله درصدى از کودکان به دلایل مختلف ترک تحصیل مى کنند و با کارهایى مانند واکس زنی، پاک کردن شیشه ماشین، فال فروشی و… در معرض آلودگى هاى اجتماعى قرار مى گیرند.

به گزارش ” صبح رابر”به نقل از “پایگاه اطلاع رسانی بوتیا ” در کشورمان هر ساله درصدى از کودکان به دلایل مختلف ترک تحصیل مى کنند و به کارهایى مانند واکس زنی، پاک کردن شیشه ماشین، فال فروشی، باد کنک فروشی، آدامس فروشی، جمع آورى نان خشک و وسایل فلزى در زباله ها و دعا فروشى در سر چهار راه ها، بازارها و یا مکانهاى شلوغ و پر ترافیک مى پردازند و ساعتهایى طولانى در معرض آلودگى هاى اجتماعى قرار مى گیرند.

کار کودک در ابتدا واژه ای بود که در معنای استخدام کودکان در کارخانه ها به کار می رفت اما این واژه اکنون به طور کلی به کارهایی که کودکان انجام می دهند به ویژه کارهایی که از تحصیل آنها جلوگیری می کند یا برای سلامتی آنها مضر است اطلاق می شود.

از آن جا که این کودکان نمی توانند مانند بزرگسالان از حقوق خود دفاع کنند و کسی نیز از آنان حمایت نمی کند، بیشتر مورد بهره کشی و اذیت و آزار والدین و کارفرمایان قرار می گیرند.

البته در برخی موارد کار کردن کودک می تواند برای وی و خانواده اش مفید باشد و کارکردن و کسب درآمد می تواند تجربه مثبتی در رشد کودک داشته باشد.
این تاثیر گذاری تا حدّ زیادی بستگی به سن کودک، شرایطی که در آن کار می کند دارد، چرا که در بسیاری از مواقع این کار کردن، مانع تحصیل و رشد علمی و فرهنگی کودک می شود.

به دلیل اعتیاد پدرم مجبورم کار کنم

زهرا، دختر ده ساله ای که در پشت چراغ قرمز می ایستد و منتظر ماشین های لوکس است که از او گل بخرند در گفت و گو با خبرنگار ” بوتیا ” می گوید: سالیان زیادی است که از راه گل فروشی امرار معاش می کنم، فقط تا کلاس اول ابتدایی درس خواندم و سپس به خاطر اعتیاد پدرم مجبور شدم ترک تحصیل کنم.

این کودک خیابانی آهی از ته دل کشید و با حسرت ادامه داد: هر چه در روز کار می کنم باید به پدرم بدهم و او این پولها را خرج خرید مواد مخدر می کند، زندگی سختی داریم و من آینده خودم را تاریک پیش بینی می کنم.

پایین آمدن عزت نفس کودکان از تبعات کار کودک است

به طور کلی کار کردن ممکن است در دراز مدت تاثیرات جسمی و روانی نامناسبی بر کودکان بگذارد و باعث ضایعات جبران ناپذیری در کودک شود که منجر به ناتوانی دائمی شود.

کودکانی که درگیر چنین فعالیتهایی هستند، به اقتضای ساعات کاری طولانی و مواجهه با استرس های جسمی، اجتماعی و روانی، از بالقوه ها و از کودکی خود محروم می شوند، کار کودک سوای اینکه برای رشد کامل شناختی و اجتماعی کودک زیان آور است، گاهی باعث بد رفتاری های جسمی و روانی با او نیز می شود.

درآمد کم، نگاه تحقیر آمیز مردم به آن ها و محروم شدن از تحصیل همه در پایین آوردن منزلت و عزت نفس کودکان کار سهم دارند، آنان که بیشتر عمرشان را در خیابانها سرگردان هستند چشم انتظار دستان گرمی هستند تا آنان را از این فلاکت و حیرانی نجات دهند.

کودکان کار زیر چتر حمایتی شهرداری و بهزیستی قرار می گیرند

امیر مداح در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: شهرداری کرمان بچه هایی را که در خیابان ها مشغول کار هستند را به شهرداری منتقل و پس از بررسی های اولیه مبنی بر اینکه خانواده ای دارند یا بی سرپرست هستند، ان ها را بر همین اساس به بهزیستی منتقل می کند.

روابط عمومی شهرداری کرمان ادامه داد: تعدادی از این کودکان به اردوگاه محل نگهداری متکدیان، در بخش کودکان منتقل می شوند که باز کودکان ایرانی از غیر ایرانی تفکیک می شوند، آن دسته از کودکان که غیر ایرانی هستند به امور اتباع منتقل تا درمورد اسکان آن ها تصمیم گیری شود.

وی بیان کرد: کودکان ایرانی که سرپرست دارند به دادگستری منتقل و با تعهد والدین به آن ها برگردانده می شوند و کودکان بی سرپرست هم به مراکز بهزیستی استان منتقل می شوند.

عباس بلندی در رابطه با نحوه ی پشتیبانی این ارگان از کودکان کار گفت: پس از جمع آوری کودکانی که در سطح شهر کار می کنند توسط شهرداری جمع آوری و به بهزیستی منتقل می شوند که پس از بررسی تعدادی از این کودکان که شرایط بهتری دارند با مددکاری که انجام می شود به خانواده ها برگردانده می شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: تعدادی از این کودکان نیز که اجبارا باید در بهزیستی نگهداری شوند به خانه های کودکان و نوجوانان که در سطح استان ۵۷ مرکز داریم و به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند منتقل و در آنجا نگهداری می شوند.

بلندی عنوان کرد: تعداد بسیار کمی از کودکان در کرمان هستند که مجبورند کار کنند و اکثر آن ها تحت پوشش مراکز بهزیستی در سطح استان قرار گرفتند، البته کودکان خیابانی که در سطح شهر مشغول به فعالیت هایی مثل فال فروشی و .. مشغول اند، بعد از جمع آوری به مرکز نگهداری کودکان خیابانی که فقط یک مرکز در سطح استان داریم منتقل و از آنجا بر اساس اینکه آیا خانواده ای دارند یا ندارند،

مردم انتظار دارند تا سازمانهای مربوطه با پشتیبانی از این کودکان که به دلایل مختلف در سطح معابر و خیابان ها مشغول کارهایی هستند که هیچ سودی برای آن ها ندارد و آینده آن ها را به خطر می اندازد، این معضل را حل کرده تا دیگر شاهد کودکان خیابانی در سطح معابر عمومی نباشند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب