پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:48:52 - پنجشنبه 5 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شاهرگ حیات اقتصادی رابر هنوز به روش سنتی برداشت می شود
بنابه فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد اصلی‌ترین اولویت کشور است. اما تاکنون گردو رابر که یکی از سرمایه های مهم این شهرستان در جهت اقتصاد مقاومتی است، همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

به  گزارش ” صبح رابر” یکی از نعمتهای بی بدلیل خداوند مهربان به مردم مؤمن ، نجیب و سخت کوش مناطق رابر درخت ارزشمند و اقتصادی گردو است. پیوند مردم با درخت گردو سابقه ای چند هزار ساله دارد و وجود درختان بیش از هزار ساله در شهرستان رابر بویژه در منطقه گردو دره کار، عشق اباد ، چهرن و سایر مناطق گردوخیز؛این محصول نشانگر قدمت این درخت است.

همانطور که می دانید، یکی از عوامل استعداد و تیزهوشی و ذکاوت فرزندان تحصیل کرده این دیار از فسفر مغز گردو است ، گردو شاهرگ حیات اقتصادی بخش کثیری از مردم این مناطق است لیکن بهره مندی مطلوب از این موهبت و نعمت بی بدلیل الهی صورت نمی گیرد

گردو یکی از مهمترین محصولات شهرستان سردسیر و کوهستانی رابر و یکی از سرمایه های  مهم این شهرستان در جهت اقتصاد مقاومتی به شمار می رود . بنابه فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد اصلی‌ترین اولویت کشور است، اما طرح جامع فرآوری گردو در شهرستان رابر از شهریور ماه سال۹۱ ، مؤسسه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای تأسیس کارخانه جامع فرآوری گردو اقدام شده که با گذشت ۴ سال از آن فقط تابلویی به یادگار ماند.

با توجه به اهمیت فوق العاده این پروژه و نقش مسئولین در راه اندازی این کار مهم اقتصادی سرمایه ها و حمایت های ویژه ای می طلبد . وضعیت گردوی استان کرمان در مقایسه با پسته، نیازمند حمایت جدّیتری از سوی مسئولان است.

نبود کارخانه ی فرآوری گردو، کشت سنتی، وجود آفت خراط و نبود صنایع تبدیلی برخی از مشکلات بخش کشاورزی است متأسفانه در این راستا تاکنون اقدام پررنگی در شهرستان صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه گردوی شهرستان رابر در مقایسه با گردوی دیگرشهرهای دیگر استان از نظر چربی ، طعم و مزه بی نظیر است.انتظار این نهاد غیر دولتی این است که در جهت بالندگی وپویایی این نهاد با بهره گرفتن از توان کارشناسان جوان وتحصیل کرده کاری کنند که انجمن گردوی شهرستان با برنامه ها وخدمات بهتری در جهت رشد وتوسعه گام بردارد.

محصولی که علاوه بر اهمیت اقتصادی و کشاورزی در صورت برداشت و عرضه صحیح می تواند رونق بخش اقتصاد کشاورزان و باغداران این شهرستان باشد.

باغات وسیع و پر محصول گردو در جای جای نقاط شهرستان رابر و سطح زیر کشت بالای این محصول با ارزش ارگانیک و اشتغال جمعیت کثیری از مردمان این شهرستان ، گردوکاری و نقش مهم این تولید در اقتصاد و معیشت مردم ، ضرورت برنامه ریزی دقیق و بهره مندی حداکثری از این ظرفیت ارزشمند اقتصادی را ایجاب می کند، این در حای که شیوه های کاشت ، داشت و برداشت این محصول با روشهای سنتی با حداقل بهره وری و هدررفت بخشهای مهمی از تولید گردو همراه است بطوریکه از کل تولید میوه گردو فقط مغز آن از کشاورزان خریداری شده است و امروزه هم خود کشاورزان به صورت سنتی از سایر قسمتهای محصول گردو نظیر پوست سبز ، پوسته چوبی مورد استفاده قراردادند.

میوه های خشک باغی گردو این شهرستان ارزش بالایی دارد. به گفته باغداران این منطقه روش سنتی برداشت محصول گردو به این صورت است که با چوب بلند به شاخه های درخت ضربه می زنیم. که باعث تکیده شدن گردوها می شود این روش علاوه بر زحمت زیاد ووقت گیر بودن آن باعث صدمه به درخت گردو نیز می شود وثمر سالهای آینده گردو را نیز از بین می برد. از آنجایی که ارتفاع درخت گردو زیاد است ، کار برداشت به روش سنتی خیلی سخت تر می شود . و کما کان باغداران و مردم این شهرستان با مشکلات این محصول مهم اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند .

این در حالی که شهرستان رابر کرمان از مهم‌ترین قطب‌های تولید گردوی کشور پس از تویسرکان استان همدان به شمار می‌رود و محصول گردوی این شهرستان به صورت کاملا ارگانیک و فاقد هرگونه کوددهی و سم‌پاشی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

رابر در حسرت برند گردو

به گفته یک کارشناس اقتصاد کشاورزی در استان کرمان، کرمان جزو قطب‌های کشاورزی کشور است و در میان انواع محصولات کشاورزی حداقل در ۱۰ محصول رتبه اول تولید را در کشور دارد که پسته، از آن جمله است و در رده‌های بعد از خرما و گردو قرار دارد و به نظر می‌رسد این دو محصول در سایه پسته کرمان پنهان مانده‌ و به شهرت نرسیده‌اند.

به گفته کشاورزان شهرستان رابر، گردوی منطقه چهرن، عشق آباد، آبدر و هنزای رابر از کیفیت مرغوبی برخوردار است. متاسفانه این گردوها بدون بسته‌بندی به مردم فروخته می‌شود و برای آن برندی تعریف نشده است.

این باغداران بیان کردند: با احداث نخستین کارخانه فرآوری گردو در رابر دست دلالان از دسترنج کشاورزان کوتاه شده و باغداران به‌طور مستقیم محصول خود را به کارخانه می‌فرستند و از سود آن بهره‌مند می‌شوند.

در ادامه تصاویری از آغاز برداشت محصول گردو در رابر به نظاره می نشینیم :

IMG_8866 IMG_8865 DSC02893 DSC02898 DSC02907 DSC02900 DSC02910

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب