پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:24:58 - سه شنبه 5 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سرطان،سوغاتی که ارزان وارد می‌شود
این روزها که از شیرمرغ تا جان آدمیزاد با تعرفه گمرکی پایین وارد کشور می‌شود، ظاهرا واردات سرطان، سوغات ارزان دولت تدبیر پس از پسابرجام برای ملت ایران است.

به  گزارش ” صبح رابر”؛ به نقل از عصر هامون،این روز ها که دروازه های واردات به روی سرطان باز شده است و از خلال دندان و چای تاریخ گذشته تا کلنگ و پیانو و دسته بیل از چین، اسب از آلمان، آب پرتقال از اتریش، واکس، شامپو، کفش و جوجه از فرانسه، لوازم جشن کریسمس و کلاه‌گیس و ریش مصنوعی از دوبی و دهها و صدها قلم کالای دیگر وارد کشور می شود تا امید تولید کنندگان ایرانی زیر تیغ واردات نا امید شود نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از غافله عقب نماند و در اظهار نظری در همایش روز ملی صادرات پیشنهاد واردات مدیر برای اداره بخش‌های اقتصادی را عنوان کرد تا جوانان خلاق، مبتکر، متدین و مدیر در کشور به حال خود رها شوند و اقتصاد مقاومتی رنگ اقتصاد عاریتی به خود بگیرد.
با این وجود اظهار نظرهای وزرای دولت تدبیر و امید به اینجا ختم نشد و ترکان در اظهار نظری با تمسخر تواناهایی های ایرانی گفته بود که ما فقط بلدیم آبگوشت بزباش و قرمه سبزی درست کنیم.
اظهارات وزرای دولت از یک سو و آمار و ارقام منتشر شده از سوی مراکز رسمی و قانونی از واردات عجیب و غریب از کشورهای مختلف حکایت دارد! که آمار منتشر شده شهریور ماه سال جاری موجب تعجب فعالان اقتصادی شد که زیر بار رکود کمر خم کرده‌اند.
با این وجود اگر این روز ها گذری به بازار های داخلی زده باشید شاهد وفور چای خارجی در بسیاری از فروشگاه ها هستیم که با عطر،طعم، اسانس غیر طبیعی و قیمتی بیش از چای ایرانی در بازارهای داخلی جا خشک کرده و با ذائقه مصرف کننده ایرانی عجین شده است.
واردات بی رویه و قاچاق چای در سیستان و بلوچستان سبب شده که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی نسبت به تولید این محصول نا امیده شوند ،در این بین ورود چند میلیاردی واردات چای و قاچاق این محصول به کشور که تنها رنگ و اسانس است باعث شده تا مردم ایران آن را با رغبت بخرند و چای طبیعی را به خارجی‌های وارد شده و سرطان زا پذیرا باشند؛ از این رو واردات بی رویه کالا به کشور نه تنها بر پیکره تولید ملی ضربه وارد کرده بلکه کیفیت پایین و در برخی اقلام سرطان زا بودن، زیان های جانی و مالی فراوانی را به مردم تحمیل کرده است.
در این بین از واردات عسل چینی که سبب نا امیدی کندوداران ایرانی و پیازهای پاکستانی که اشک پیازکاران را در آورده که بگذریم از واردات چای تاریخ گذشته نمی توان گذشت.
تولید چای در کشور به حدی است که ایران خود می‌تواند به یکی از صادرکنندگان بزرگ چای در دنیا تبدیل شود اما در سال های اخیر این محصول مورد کم لطفی مسئول قرار گرفته و سبب شده تا صادرات چای ایرانی بسیار محدود شود که به حدود دو تا سه هزار تن در سال می‌رسد و از کیلویی کمتر از یک دلار تا کیلویی یک میلیون تومان به کشورهای عربی صادر شود و عمده مقصد چای صادراتی ایرانی کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس است و در موارد بسیار معدودی هم مجددا به عنوان چای وارداتی به ایران بازمی‌گردد.

عدم قیمت گذاری نرخ تضمینی چای سبب کاهش تولید این محصول می شود
ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران در گفت و گو با یکی از رسانه ها افزود: با توجه به نیاز مصرف کشورمان به ۱۲۰ الی ۱۲۵ هزارتن چای ما نیازمند به واردات هستیم.
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته میزان تولید چای ۶۵ الی ۷۰ هزارتن بود که متاسفانه به دلیل کمبود حمایت و به صرفه نبودن نرخ خرید تضمینی این رقم کاهش خواهد یافت .
رئیس اتحادیه چایکاران تاکید کرد: چنانچه قیمت‌گذای نرخ خرید تضمینی چای برای تولید کننده داخلی مقرون به صرفه نباشد تولید چای هرساله با کاهش نسبی مواجهه خواهد شد.
هوسمی با تاکید بر اینکه جلوگیری از روند قاچاق چای در کشور لازم و ضروریست افزود: چای قاچاق و سنواتی در بسیاری از مواقع به جای چای تولید داخلی بسته‌بندی و توزیع می‌شود.

چای وارداتی تاریخ گذشته با اسانس مصنوعی، ارمغان قاچاق
بهرام بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه چای وارداتی تاریخ گذشته با اسانس مصنوعی به صورت قاچاق وارد کشور می شود، افزود: واردات برای تولیدکننده داخلی سودآور نیست بلکه رانت و سودآوری قاچاقچیان است.
بیرانوند با بیان اینکه دولت بزرگترین مصرف کننده محصولات وارداتی تصریح کرد: با مدیریت در نظام واردات،بایستی مصرف کالای داخلی را اول برای خود و سپس برای مصرف‌کننده فرهنگ سازی نماید.
وی اظهار داشت: متاسفانه واردات فقط به چای محدود نمی‌شود بلکه بسیاری از محصولات کشاورزی در شرایطی که با کیفیت بهتری در داخل تولید می‌شوند به صورت قاچاق وارد کشور می شوند .

واردات چای افزایش یافته است
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده به شدت با وا‍ژه واردات مخالف هستم چرا که واردات ضربه سنگینی به تولیدکنندگان داخلی وارد می کند در حالی که سودجویان منفعت می‌برند .
به گفته محمد ولی روز بهان رئیس سازمان چای کشور از ۱۱۰ هزارتن نیاز کشور به چای حدود ۱۴ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و در حالی که سال‌ها ی گذشته ۶۵ درصد نیاز مصرفی کشور را در داخل تولید می‌کردیم.
انتهای پیام/

بر چسب ها: , ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب