پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:10:25 - سه شنبه 1 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ایران باید تا ۲۰۱۵ در آمد نفتی خود را از دست بدهد + عکس
هدف آمریکا از تحریم های جدید آسوشیتدپرس: آمریکا قصد دارد تلاش کند در صورت تصویب تحریم های جدید توسط کنگره، ایرات تا سال ۲۰۱۵ تمام درآمد حاصل از صادرات نفت خود را از دست دهد. به گزارش “صبح رابر” به نقل از گروه بین الملل شبکه اطلاع رسانی دانا، خبرگزاری آشوشیتدپرس آمریکا در گزارشی درباره احتمال تصویب […]

هدف آمریکا از تحریم های جدید

آسوشیتدپرس: آمریکا قصد دارد تلاش کند در صورت تصویب تحریم های جدید توسط کنگره، ایرات تا سال ۲۰۱۵ تمام درآمد حاصل از صادرات نفت خود را از دست دهد.

به گزارش “صبح رابر” به نقل از گروه بین الملل شبکه اطلاع رسانی دانا، خبرگزاری آشوشیتدپرس آمریکا در گزارشی درباره احتمال تصویب تحریم‌های جدید ایران نوشت: کنگره آمریکا در نظر دارد یک سری  تحریم های جدید و فلج کننده در همه موارد بر ایران تحمیل کند، از معدن گفته تا ساخت و ساز. البته این مسئله با نگرانی دولت اوباما شده، چرا که این اقدامات می تواند در روند مذاکرات هسته ای اختلال ایجاد کند.

بنابر این گزارش، لوایح کنگره و مجلس سنای آمریکا در حالی تصویب می شوند که تیم امنیت ملی  اوباما در حال ارزیابی این هستند که آیا حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران در مورد متوقف کردن برخی فعالیت های غنی سازی اورانیوم این کشور تا چه حد جدی است. کسانی که درگیر در این فرآیند هستند، می گویند که دولت می‌خواهد برنامه‌های کنگره تا تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی و فرصت مناسب برای نشان دادن اینکه آیا دولت وی تمایل به ارائه امتیازات دارد، به تعویق بیافتد.
آسوشیتدپرس نوشت: لایحه تحریم جدید ایران بخش معدن و بخش ساخت و ساز را در سال آینده در لیست سیاه خود قرار خواهد داد، زیرا این بخش‌ها به عنوان بخش‌های مرتبط با  سپاه پاسداران ایران در نظر گرفته می شوند. این امر همچنین با هدف پایان دادن کامل به فروش نفت ایران در سراسر دنیا تا سال ۲۰۱۵ انجام می شود تا بزرگترین منبع درآمد دولت ایران که محل تامین پول خرید سلاح ها و برنامه های هسته ای این کشور است مورد هدف قرار گیرد.
این خبرگزاری که تلاش کرده در این گزارش تحریم ها موفق نشان دهد افزود: تحریم‌های سال گذشته ایالات متحده موثر نبوده و در حال حاضر صادرات نفت ایران به نصف کاهش یافته است، اما هنوز میلیاردها دلار نفت ایران در هر ماه به ترکیه، چین و چند کشور دیگر آسیایی فروخته می‌شود.
سناتور “باب منندز”، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و یک فرد حامی اعمال تحریم‌های شدیدتر ایران در این زمینه می گوید: لایحه مجلس نمایندگان ممکن است قبل از ماه اوت تصویب شود، اما لایحه مجلس سنا حداقل تا سپتامبر رای نخواهد آورد.
جان مک کین در زمینه تحریم ایران گفته است: ایالات متحده باید فورا با اقدامات بیشتر و تحریم‌های شدیدتر علیه ایران این کشور را فلج کند. ما در حال از دست دادن زمان هستیم.
در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، “دیوید آلبرایت” و “کریستینا والروند” از موسسه علوم و امنیت بین المللی به این نتیجه رسیدند که ایران قادر به تولید اورانیوم کافی با درجه لازم برای تولید سلاح هسته‌ای تا اواسط ۲۰۱۴ خواهد بود.
براساس این گزارش،”ماریه هرف”، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید: وزارت امور خارجه نمی خواهد  در مورد قوانین جدید تحریم ایران نظر دهد. ما منتظر تحلیف حسن روحانی هستیم.
آسوشیتدپرس در ادامه به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا نوشت: اگر روحانی در مورد سازش جدی باشد، تنظیم تحریم‌های جدید ممکن است در پیشبرد مذاکرات تاثیر منفی داشته باشد. حتی اگر رئیس جمهور جدید ایران در این زمینه جدی نباشد، تحریمهای نفتی ممکن است مشکل زا باشند و “موفقیت دیپلماتیک بالقوه” آمریکا به شکست تبدیل شود.
در ادامه این گزارش آمده است: به عنوان مثال اگر چین یا ژاپن، تصمیم بگیرند که تقاضای ایالات متحده برای متوقف کردن تمام واردات از ایران را دور بزنند، دولت آمریکا ممکن است بانک‌ها و شرکت های چینی و ژاپنی را تحریم کند که این موجب ‌آسیب گسترده اقتصادی از جمله برای آمریکایی‌ها خواهد بود. نتیجه محتمل این اقدام این است که ایالات متحده هیچ اقدامی انجام ندهد، تحریم‌ها توخالی به نظر برسند و همبستگی بین المللی برای منزوی کردن ایران بوجود آید.
این خبرگزاری نوشته است: با وجود حمایت دو جانبه گسترده در کنگره برای اعمال تحریم های شدیدتر، برخی دموکرات ها و جمهوری خواهان رویکردی محتاطانه در قبال ایران را به دولت آمریکا پیشنهاد می دهند. در نامه ای که هفته گذشته به اوباما، ۱۸ عضو مجلس سناو  بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران دموکرات مجلس نمایندگان از رئیس جمهور آمریکا خواستار “تلاش های جدید ایالات متحده در مذاکرات و تضمین یک توافق هسته ای با ایران” شدند و از وی خواستند تا یک شانس به روحانی بدهد.
بنابر این گزارش، با انتخاب حسن روحانی امید به سازش با ایران به وضوح تقویت شده است. حسن روحانی، مذاکره کننده هسته ای سابق و روحانی معتدل،  رویکرد سازش کارانه بهتری نسبت به  احمدی نژاد دارد. با این حال، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ارشد ایران حرف آخر را در مورد مسائل هسته‌ای می زند. آمریکا و غرب در حال حاضر خواستار از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات هسته ای با ایران هستند.
“مارک دیبوویتز”، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی و مشاور  کنگره و دولت در تحریم ایران در گفتگو با آشوشیتدپرس اظهار داشت: ترفندهای هسته‌ای ایران همچنان موجب فشار اقتصادی به غرب می‌شود. دولت آمریکا باید در دور بعدی مذاکرات با اهرم فشار قابل توجهی شرکت کند.
دولت آمریکا دگزینه های دیگری نیز دارد. مثلا می تواند محدودیت های موجود در زمینه انرژی، حمل و نقل، مدیریت بندر و بخش های دیگر را تشدید کند. “دیبوویتز” تخمین زده است که تحریم فروش طلا به جای نفت به  ایران که در حال حاضر مشمول مجازاتهای  ایالات متحده علیه ایران است، می تواند به تنهایی ۲۰ میلیارد دلار از درآمد سالانه دولت ایران را از بین ببرد.
در پایان این گزارش آمده است: پارامترهای لازم آمریکا در قابل هر گونه توافق هسته ای با ایران مشخص هستند. غرب می‌تواند برخی از تحریم های فلج کننده  اقتصاد ایران در طول چند سال گذشته را لغو کند. به ایرانیان احتمالا اجازه داده می شود که به  تولید اورانیوم کم غنی شده برای تامین سوخت ادامه دهد، اما تولید هر ماده غنی سازی شده با خلوص بالا  که به درجه تولید سلاح هسته ای  نزدیک تر متوقف شود، ذخایر موجود اورانیوم غنی سازی شده با درجه خلوص بالا برای نگهداری به خارج از ایران  انتقال داده شود. قدرت های غربی نیز قطعا خواستار نظارت بیشتر و دقیقتر فعالیت های هسته ای تهران خواهند بود.
شایان ذکر است که بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران غربی بارها از بی نتیجه بودن تحریم های اقتصادی خبر داده اند و به آمریکا هشدار داده اند که تنها راه دستیابی نتیجه در برابر پرونده هسته ای ایران، مذاکره ای دوسویه و دو طرفه است.
به عنوان نمونه؛  استفان والت(استراتژیست غربی و نویسنده فارن پالسی) در توضیح تصور نادرست آمریکایی ها در موضوع پرونده هسته ای ایران می گوید:«واضح است که اساس رویکرد ما به برنامه هسته ای ایران اشتباه بوده است و ما در دو دهه اخیر دلایل زیادی به این کشور داده ایم که به دنبال یک نیروی بازدارنده هسته ای باشد و برای خودمان یک گودال دیپلماتیک عمیق تر حفر کرده ایم. اما انتظار نداریم که مقامات به این حقیقت ساده است اذعان  کنند،و آن هم نه در انظار عمومی.»

رسیدن به خودکفایی صنعتی و فنی یکی از نتایج تحریم ها برای ایران است. «جاناتان تیرون» در این باره می گوید: «تحریم‌های بین‌المللی طراحی شده برای تنبیه ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور ممکن است غیرسازنده باشند.»

تارنمای روسی “رگنوم” در گزارشی از بی تاثیر بودن تحریم های غرب بر بخش های نفت و گاز ایران خبر داده است. بنابر این گزارش، کشورهای غربی با وجود تلاش های گسترده نتوانستند با تحریم، فعالیت بخش های انرژی ایران را متوقف کنند.

در این گزارش افزوده شده است: صنایع نفت و پتروشیمی ایران به سرعت در حال توسعه می باشد و این واقعیت نشانگر عدم تاثیر قابل توجه اقدامات غرب علیه این کشور نفت خبر منطقه خاورمیانه می باشد. به گزارش رگنوم صادرات نفت خام و محصولات نفتی ایران به ویژه بنزین در حال حاضر در سطح بالایی قرار دارد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرده که هیچ مدرکی که نشان دهنده تاثیر تحریم های ضد ایرانی بر توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران باشد،‌ وجود ندارد.
«هیلاری مت فس»، پژوهشگر اندیشکده آمریکایی “مطالعات سیاسی” در این زمینه نوشته است: تحریم‌ها علیه ایران “بی اثر” بوده‌اند، چرا که باعث رنج انسان‌های عادی شده و دید مثبت مردم عادی نسبت به آمریکا را از بین برده است.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب