پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:12:41 - پنجشنبه 17 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هنزاء، بهشتی برین در جنوب شرق کرمان
منطقه گردشگری هنزاء در ۱۷۰کیلومتری استان کرمان و ۳۰کلیومتری شرق شهرستان رابر قرار دارد که فصل تابستان را به بهشت برین تبدیل کرده است.

به گزارش “صبح رابر”؛ منطقه گردشگری هنزاء در ۱۷۰کیلومتری استان  کرمان  و ۳۰کلیومتری شرق شهرستان رابر قرار دارد.

رابر یک شهرستان توریست پذیر است، با توجه به منطقه گردشگری رابر وجود آب و هوای معتدل بهاری بر زیبایی های این  منطقه  می افزاید.

شهر هنزاء از توابع شهرستان رابر، از طرف شمال غربی به شهرستان رابر و از طرف شمال شرقی به شهر راین و از جنوب شرقی به شهرساردوییه محدود می‌شود و در نقطه مرزی شهرستان رابر و جیرفت قرار دارد. شهر هنزاء از سطح دریا در حدود ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان، مطبوع و خنک و در زمستان‌ها سرد است.photo_2016-06-16_14-07-48

رودخانه دائمی هنزاء از میان روستا عبور می‌کند. ظاهراً در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است که آثار آنها برجای مانده و قابل بازسازی هستند.

وجه تسمیه هنزا
در زبان محلی، به خروجی آب آسیاب « هنزاءب» می‌گویند؛ از این رو، این مکان به هنزاء، مشهور شده است. بنای قدیمی امام‌زاده میرمحمد ابوطالب نشانگر قدمت تاریخی این شهر استالگوی معیشت و سکونت
اقتصاد شهر هنزاء، بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری استوار شده است. گروهی از مردم نیز، در امور خدماتی اشتغال دارند. محصولات عمده زراعی این روستا شامل گندم، جو، نخود، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی و یونجه است. اراضی روستا به صورت آبی و دیم کشت می‌شوند و آب مورد نیاز اراضی آن از رودخانه و چشمه تأمین می‌شود.

باغداری نیز رونق دارد و گردو و بادام، از محصولات باغی آن است. انواع لبنیات مرغوب مانند کشک، پنیر و روغن حیوانی و عسل در هنزاء تولید می‌شود.

photo_2016-07-07_11-28-08

بخش هنزاء در محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اغلب خانه‌های هنزاء، بر روی شیب احداث شده‌اند و در و پنجره‌های کوچک دارند، که در زمستان از ورود سرما به درون خانه جلوگیری می‌کند.معمولاً حیاط یک خانه ، سقف خانه دیگری می باشد بیشتر خانه‌ها در یک طبقه بنا شده‌اند و فضاهای درونی آن شامل محل سکونت افراد خانواده، انبار غله و علوفه و مکانی برای انجام فعالیت‌های جانبی خانوار روستایی است.

شهری که بهترین مغز گردو را در منطقه دارد،‌ بندر هنزاء ، گلوگازر  و تخت سرتشتک،گلی هوک، سرمشک،  آبشار سرخوئیه از بکرترین مناطق گردشگری شهر هنزاء است.

photo_2016-06-22_05-55-39photo_2016-07-07_12-21-50 photo_2016-07-07_12-18-37

تخت سرتشتک سرزمینی هموار با پستی و بلندی های ملایم و پوشیده از چمن زار و برکه های کوچک و چشمه های روان در ارتفاع ۳۸۰۰متری از سطح دریا و در مختصات جغرافیایی شرقی ۵۲۱۷۷۷ و شمالی ۳۲۵۰۹۷۵ ،که از مرتفع ترین نقاط استان کرمان محسوب می شود.

تخت سرتشتک ازمناطق ییلاقی ویکی از جاذبه های طبیعی گردشگری هنزاء بر فراز کوههای سر به فلک کشیده است جایی که پوشش گیاهی تمام می شود و هیچ درختی به خاطر ارتفاع زیاد آنجا نمی روید،  این منطقه معمولا در فصل تابستان که به دلیل ارتفاع بالا هوای خنک تری نسبت به مناطق پایین دست دارد و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و علاقه مندان به طبیعت را به خود اختصاص داده است .این تخت که یکی از جلوه های خاص مناطق کوهستانی استان کرمان می باشد در نقطه مرزی شهرستان های رابر-جیرفت و کرمان قرار دارد و با قرار گرفتن در نقاط بلند آن می توان موقعیت قله های بلند استان از جمله لاله زار و کوه هزار را تشخیص داد.

منطقه ای بکر که به واسطۀ ارتفاع زیاد و شرایط جوی ،بیشتر طول سال خالی از سکنه است. در پنج کیلومتری غرب تخت سرتشتک، قله ۴۰۴۸ متری دندانه قرار دارد که این قله در رشته کوه هزار و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی این کوهستان واقع شده است . هر سال از اردیبهشت ماه به بعد این منطقه میزبان عشایری از شهرستان های جنوبی کرمان است که با حضور سیاه چادر های عشایر ، بوی آتش و زندگی عشایری و نیز جست و خیز و هیاهوی گوسفندان تا اواخر تابستان تخت سرتشتک را که در ۱۲ کیلومتری منتهی الیه جاده بندر هنزاء قرار دارد را به یکی از جالب ترین و دیدنی ترین نقاط  گردشگری شهرستان رابر تبدیل کرده است.

ورزش هایی همچون اسکی روی برف و چمن به دلیل مساعد بودن منطقه از لحاظ ارتفاع، خاک و پوشش گیاهی و ورزش های هوایی مانند پاراموتور و پاراگلایدار از جمله ورز شهای فرح بخش و قابل انجام در ارتفاعات تخت سرتشتک می باشد.

photo_2016-07-07_11-19-54

مسیر دسترسی به تخت سرتشتک از طریق بندر هنزاءاست.

بندر هنزاء، یکی از نقاط ییلاقی و دل انگیز شهرستان رابر  در فاصله ۳ کیلومتری شمال شهر هنزاء با مختصات جغرافیایی شرقی ۵۲۰۱۵۰ و مختصات شمالی ۳۲۴۳۷۲۰ واقع شده است. جان و تن این منطقه را عظمت و شکوه درختان کهنسال گردو در برگرفته و باغ های وسیع و عبور رودخانه ای خروشان حاشیه زیبای بندر هنزاء را جلوهای کم نظیر بخشیده است.photo_2016-06-16_14-06-58

درختانی که برخی به راحتی ۵۰۰ سال را طی نموده و قطر تنه و شاخه و برگ های آنها هر نگاهی را به تأمل وا می دارد.

بُندر هنزاء، یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان کرمان می باشد.

وجه تسمیه بُندر هنزاء

به دلیل قرار گیری خانه ها در بُن کوه (دامنه کوه) به آن بُن درِه گفته می شد که به مرور زمان به صورت کنونی یعنی بُندر تبدیل شده است. از طرفی کلمه بنُدر مخالف بنُ بست است. پس بنُدر هنزاء یعنی راهی باز در شمال هنزاء که به تخت سرتشک می رسد. این منطقه یکی از ییلاقات مهم عشایر شهرستان رابر می باشد که در تابستان ها از شهر های کهنوج و جیرفت و عنبرآباد به این منطقه کوچ می کنند. و در واقع ییلاق عشایر علیدادی و سلیمانی می باشد.

در این منطقه مرغوب ترین محصولات طبیعی از قبیل عسل، کشک،روغن،تلف ( قره قروت)، کره و گردو توسط عشایر تولید و به سایر استانهای کشور صادر می شود. زیرا این منطقه سرشار از گیاهان دارویی از قبیل گارچی ، درمنه ، پونه ، آویشن ، آلاله ، گون و …. است . بخش عمده کشاورزی و سرمایه گذاری مردمان این منطقه گردو است.

از روی درختان کهنسال می توان دریافت که از قرنها قبل این مردمان به این کار مشغول بوده و گاها بعضی از درختان دها نفر از آن سهم می برند.

عبور رودخانه از میان این روستا و وجود درختان کهنسال گردو در دو طرف رودخانه و وجود سیاه چادر های عشایر محیطی زیبا و دل انگیز را به وجود آورده به طوری که در ایام سال شاهد حضور گردشگرانی از تهران،بندرعباس،و شهرهای جنوبی کرمان در این منطقه هستیم. درخت قدیمی بنُدر هنزاء که بیش از دو هزار سال سن دارد بعد از سال ها رشد سنگین شده و در زمین فرو رفته و اینک به یک درخت سه پایه تبدیل شده است.

در فصل تابستان، عشایر منطقه در اطراف روستا اتراق می‌کنند و به رمه‌گردانی، فرآوری محصولات لبنی و تولید صنایع دستی مانند نخ‌ریسی و گلیم‌بافی می‌پردازند. دیدن زندگی پر جنب و جوش عشایر، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است. photo_2016-06-20_07-19-54 photo_2016-06-17_23-22-51

کوچ عشایری بزرگترین جاذبه گردشگری را برای گردشگران دارد.

photo_2016-06-16_14-06-48

چشمه ملکیاین چشمه که از ارتفاعات ۳۷۰۰ متری قله دندانه سرچشمه می گیرد در مختصات جغرافیایی شرقی ۵۲۰۶۸۲ و شمالی ۳۲۴۷۴۹۲ و ارتفاع ۳۰۵۰ متری قرار دارد . سختی آب این چشمه بسیار پائین ( EC=200) می باشد از اینرو خوردن این آب بسیار توصیه و باعث از بین رفتن سنگ کلیه و سردردهای مزمن و افزایش انرژی در بدن می گردد. به دلیل سبکی این آب ، به محض خوردن آن احساس گرسنگی خواهید کرد . اطراف چشمه منبع غنی از انواع گیاهان دارویی کمیاب منطقه و ارتفاعات پوشیده از درختان سرو کوهی ( اورس ) می باشد که عمر بعضی به ۱۰۰۰ سال می رسد.

photo_2016-07-07_11-28-18

 

گلوگازر

دره گلوگازر پدیده ای طبیعی و منحصر بفرد شهر هنزاء و از جاذبه های گردشگری ناشناخته و بسیار زیبای استان کرمان در فاصله۶ کیلومتری جنوب هنزاء و در مختصات جغرافیایی شرقی ۵۱۳۴۷۲ و شمالی ۳۲۳۷۲۰۲ و در ارتفاع ۲۳۳۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است .

گازر در لغت فارسی به معنی سفید ( از همان جهت به رختشویی ها هم در قدیم گازر می گفته اند.

photo_2016-06-16_14-06-30 photo_2016-06-16_14-06-27 photo_2016-06-16_14-06-24

وجه تسمیه گلوگازر نیز همین است یعنی گذر آب که به رنگ سفید است. رودخانه موجود در این منطقه ، امتداد رودخانه هنزاء می باشد  و در حقیقت گلوگازر خروجی آب منطقه هنزاء میباشد. گلوگازر در ابتدا فقط کوه بوده است ولی در اثر آب باران ، کوه دچار فرسایش و آبراهه ای در وسط آن پدید آمده (گلو)که منظره و پیاده روی در آن را بسیار دلپذیر کرده است.

photo_2016-07-07_12-16-39 photo_2016-07-07_12-16-45

ارتفاع صخره های اطراف رودخانه بعضاً به ۶۰ متر نیز می رسد . از سوی دیگر رودخانه باغ اشکفت نیز در انتهای مسیر خود به همین مانع برخورد کرده ،در دل سنگ حفاری نموده، کوه و تپه را شکافته و پیش رفته و سپس با زاویه ۹۰ درجه به سمت رودخانه هنزاء تغییر مسیر داده است و با گذر از یک گلوگاه پیچ در پیچ به رودخانه هنزاء پیوسته است .

photo_2016-06-16_14-06-36 photo_2016-06-16_14-06-40

گروهی می گویند در دوران ناامنی و حمله اشرار و غارتگران، ساکنان محل دختران خود را به غارهایی داخل این گلوگاه هدایت می کرده اندتا دست اجانب به آنها نرسد. هنوز آثار زندگی در این غارها هویداست. در اطراف این گلوگاه ها گیاهان داروئی وحشی در انواع مختلف می روید از جمله گیاهی به نام ” بوخوش” که چون بر آتش بریزند رایحه ای بسیار معطر از آن استشمام می شود و معمولاً در  جشن های عروسی سنتی کاربرد دارد .

جلوه طبیعی گلوگازر بسیار دیدنی و چشم اندازهای فریبنده و مسحور کننده ای دارد . دامنه کوهها از درختان اورس و بنه پوشیده شده واز بافت گیاهی بسیار متنوعی برخوردار است.

photo_2016-06-22_05-55-59

آبشار سرخوئیه

photo_2016-06-16_14-06-20
این آبشار که در اصطلاح محلی به آن ” کمر شرشره ” می گویند در مختصات جغرافیایی شرقی ۵۲۱۵۵۱ و شمالی ۳۲۴۱۱۵۵ و در فاصله ۳ کیلومتری شرق هنزاء قرار گرفته است و دارای زیبایی منحصر به فردی می باشد. ارتفاع آبشار حدود ۱۰ متر است و اطراف آن درختان عظیم گردو قرار گرفته است.

photo_2016-06-16_14-06-45

گلی هوک

یکی دیگر از پدیده های منحصر به فرد استان در بخش شرقی رابر واقع شده است. جایی که جریان آب رودخانه «سرمشک» در باریکه ای شگفت انگیز با دیواره های سنگی سخت و بلند در حرکت است و تنگه ای زیبا را حاصل آورده. این پدیده منحصر به فرد و شگفت انگیز حدود۲ کیلومتر در شیب سنگی دامنه کوه ادامه دارد و عمق آن در نقاطی به ۱۰۰ متر می رسد. پوشش دامنه را درختان اورس و کهکم به صورت پراکنده معطوف زیبایی های خود نموده اند. کف این تراشه طبیعی را که چون کوچه ای باریک و طولانی جلوه گر است، جریان آب با عمق های متفاوت در بر گرفته و از بال تصویر هراس انگیز و پرهیجانی را در ذهن هر بیننده ای حک می کند. در بخش بالایی، فاصله دیواره ها بیشتر است و در میانه، دیواره ها نزدیک و در نهایت دره ای باریک را به تصویر می کشند. در بخش پایین، آن قدر فاصله دیواره های باریک می شود که حرکت نمودن در آن احساس ترس را به همراه می آورد. سرچشمه آب این رودخانه «چشمه بد ذات» می باشد.

photo_2016-07-07_12-15-54

دره زیبای گلی هوک(سرمشک)

گلی هوک یکی دیگر از پدیده های منحصر به فرد بخش هنزاءاست که در منطقه سرمشک واقع شده است،جایی که جریان آب رودخانه سرمشک در باریکه ای شگفت انگیز با دیواره های سنگی و سخت و بلند در حرکت است و تنگه ای زیبا را حاصل آورد.این پدیده طبیعی و منحصر به فرد حدود ۲ کیلو متر در شیب سنگی دامنه کوه ادامه دارد و عمق آن در بعضی نقاط به ۱۰۰ متر هم می رسد.پوشش دامنه را درختان اوورس و کهکم معطوف زیبایی خود نموده اند،کف این تراشه طبیعی را که چون کوچه ای باریک و طولانی جلوه گر کرده است جریان آب با اعماق متفاوت در برگرفته و برکه های طبیعی و شگفت انگیزی را به وجود آورده است.

این مناظر دیدنی تصاویر هراس انگیز و پر هیجانی را در ذهن هر بیننده ای حک می کند در بخش بالایی فاصله دیواره ها بیشتر است و در میانه دیواره های سنگی به هم نزدیک و در نهایت دره ای باریک را به تصویر می کشد که حرکت نمودن در میان آن احساس ترس را به همراه دارد.سرچشمه آب این رودخانه (چشمه بد ذات) می باشد

روستایی مرتفع از توابع بخش هنزاء در نزدیکی روستای گلوچار (یکی از برزگ ترین ذخیره گاه های درخت اورس) و بندر هنزا، که دامنههای اطراف آن پوشیده از جنگل های زیبای سرو وحشی (اورس)، کهکم و ارچن می باشند. این روستا با توجه به اینکه در ارتفاع بلندی قرار دارد (۳۴۵۰ متر)همچون دیگر نقاط مرتفع منطقه، در بیشتر طول سال خالی از سکنه است و در فصل بهار یکی از زیباترین مناطق ییلاقی را به وجود می آورد. کوچ عشایر و زیبایی های زندگی آنها، جلوه ای خاص به این منطقه می بخشد. چشمه پر آب «بد ذات» که یکی از سرچشمه های هلیل رود محسوب می گردد، و درۀ زیبای گلی هوک در این منطقه قرار دارد.

photo_2016-06-17_23-21-01 photo_2016-06-17_23-21-05

سرمشک

سرمشک یکی از مناطق دیدنی بخش هنزا واقع در  شهرستان رابر واز جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کرمان است. این منطقه  گردشگری از طرف شمال به راین (شهر) و قریه العرب- از شرق به دهستان هنزا- از جنوب به دهستان اسفندقه بحرآسمان- از غرب به دهستان جواران و شهر رابر محدود می‌باشد.

سرمشک  از نظر آب و هوایی، دارای آب و هوای معتدلی می‌باشد که در فصل تابستان به دلیل چشمه سارها و باغهای میوه و کوهای دیدنی همچون کوههای هنزا، تخت سرتشتک و وجود معدن مس درآلو و دره گلی هوک توجه گردشگران زیادی رابه خود جلب نموده است.

به گفته بعضی از ساکنان قدیمی سرمشک به خاطر همین آب و هوا و درختان میوه سردسیری و بوی خوش همچون مشک، به سردمشک تغییر نام پیداکرده که امروزه بنام سرمشک معروف است.

کوه سرمشک  یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری استان کرمان است ، این کوه با ارتفاع ۴۰۴۸ متر در ۱۰۵ کیلومتری شمال‌غربی جیرفت قرار داردو متعلق به شهرستان رابر هست و دومین قله از کوه‌های هزار است که سرچشمه رودهای رود رو و هلیل رود می‌باشد. از ارتفاعات مهم این کوه قله (دندانه هنزا) است که در غرب روستای هنزا (هنزای رابر) قرار دارد و حدود ۳۶۵۰ متر ارتفاع آن می‌باشد.

photo_2016-06-20_07-19-34

امامزاده سید محمد رضا ابوطالب

به اعتقاد اهالی منطقه هنزاء، این امامزاده از نوادگان حضرت موسی کاظم (علیه السّلام) می باشد. که این ادّعا با برخی از مشجرات موجود همخوانی دارد، زیرا نام وی در چندین کتاب انساب ذکر شده و از او به شایستگی یاد کرده اند و  اکثر نوادگان سیّدمیر محمّد ابوطالب موسوی در بافت، سیرجان و بردسیر سکونت داشته و از بزرگان سادات این مناطق بوده اند که اینک دارای گنبد و بارگاه وی  در شهر هنزاء قرار دارد.

عکس از: امیری

انتهای پیام /

 

 

بر چسب ها: ,
  1. mahdi   تیر ۲۲, ۱۳۹۵  

    عالی بود

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب